Sh keskipalkka? Nää on hyviä
Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2019. Keskipalkka kasvoi 71 € (2,3 %) vuodesta 2018 vuoteen 2019.
Kommentit (203)
Lisää palkkaa ois toki kiva mutta enemmän kaipaisin arvostusta sh:n ammattia kohtaan. Tälläkin palstalla yleinen mielipide on että ei olla mistään kotoisin. Kauniisti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Mutta kertoo siitä että lisät aika jättimäiset Suomessa jos viikonloppu/vuorotyöllä helpolla AMK koulutuksella tienaa paremmin kuin erittäin vaativalla akateemisella tekniikan tutkinnolla. Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? Itse teen välillä viikonloppuja ilman palkkaa.
t. DI
Ai nyt ollaan kateellisia jo ”jättilisille”? Ehdota nyt hyvä dippainssi vielä että poistetaan nekin, orjat töihin ilman korvausta? Muuten, vietitkö kesälomasi heinäkuussa? Jouluna olet perheesi kanssa muutaman viikon? Etätöissä kenties laiturin nokassa? Pahimpaan korona-aikaan mukavasti sohvalla? Minä vietin toukokuussa loman tänäkin vuonna ja noin kolmeen vuoteen en ole pienen koululaiseni kanssa ollut vapaalla kuin 1vkl kuukaudessa. Mikään korvaus ei riitä tuota asiaa korvaamaan, edes ne jättilisät. Että kyllähän tämä k*sipäiden palvelu jouluaattona pois perheen luota alkaa riittämään.
Tässä tuli oikein esimerkki siitä myrkyllisyydestä, joka on on kaikkein surullisinta ja masentavinta näissä keskusteluissa. Hoitaja ei selvästikään tiedä toisten töistä mitään, mutta silti pitää ivata ja halventaa.
T. Ei hoitaja eikä insinööri, vaan halveksittu paperinpyörittäjä, joka usein vastailee niihin joutaviin sähköposteihin lasten mentyä nukkumaan.
Olen kätilö-sairaanhoitaja. Peruspalkkani on 2585€ kuukaudessa. Lisäksi minulla on henkilökohtainenlisä, kielilisä ja kokemuslisä, joista tulee n. 200€ päälle.
Vuosituloni ovat n. 42 000€. En koe olevani pienituloinen. Olen kuitenkin 30-vuotias ja palkkani huipulla 7 vuoden kokemuksen jälkeen, vaikka edessä on pitkä ja taitoja kehittävä työura.
Olen töissä erikoissairaanhoidossa ja teen 3-vuorotyötä. Olen vastuullisessa ja haastavassa (niin kliinisiltä kuin vuorovaikutustaidoilta) työssä.
Monella alalla on toki ihan samanlainen vuositulo (tai kuukausitulo eli reilu 3000€).
Huomioitavaa on mielestäni kuitenkin seuraava.
Jotta vuosituloni on hyvä, edellyttää se että teen noin puolet viikonlopuista töitä, minulla ei ole säännöllistä vuorokausirytmiä, olen juhannuksen sekä joulun töissä, sekä kannan samalla tavalla vastuuta tekemisestäni aamuyöllä klo 3-4 välisenä aikana (eli valvon säännöllisesti useita öitä putkeen töitä tehden ja päivällä välttävästi nukkuen). Moni voi miettiä kuinka mielekästi vastuullinen työ on aamuyön tunteina (osalle sopii, aika raskasta se on).
Iso osa palkastani muodostuu siis siitä korvauksesta, jonka saan terveydellisistä (diebetes, verenpainetauti, rintasyöpäriski yms) haitoista ja kompromisseistä sosiaalisen elämäni suhteen. Ilman vuorotyötä palkkani olisi merkittävästi matalampi (mutta myös työtehtävät itselle vähemmän haastavia ja mielekkäitä).
En väitä lainkaan, että olisin matalapalkka töissä. Kuitenkin työn kuormittavuus on melko iso suhteessa siihen saatavaan korvaukseen. Olen emotionaalisesti läsnä koko työvuoron ajan usealle ihmiselle ja samalla vastuussa heidän hengestään. Voin järjestää brunssin tiistaina ja toivoa että joku ystävä tulisi paikalle. Viime jouluna liityin perheen ja suvun jouluillalliselle klo 22, oman iltavuoron takia. En aina jaksa työvuoron jälkeen keskustella avopuolisoni kanssa, sillä olen ollut empaattinen juuri koko päivän kaikille.
Pidän työstäni todella paljon ja koen sen erittäin merkityksellisenä ja mielekkäänä. En kuitenkaan ihmettele yhtään niitä lukuisia kollegoitani, jotka kokevat että vähemmälläkin voisi saada saman rahan.
Ne joita harmittaa hoitoalan napakka vaatimus korkeammasta palkasta, sillä palkkahan on jo kohtuullinen, voin vaan lämpimästä toivottaa tervetulleeksi meille töihin! 4, 5 vuoden koulutuksella saa tällaista palkkaa tällaisilla työoloilla. En valita, mutta ymmärrän miksi moni valittaa.
Jos koet että palkka on hyvä suhteessa työnkuvaan, niin anna palaa!! Merkityksellistä ja ihanaa työtä ihmisten kanssa. Vuosin työkokemuksen jälkeen voit miettiä osuiko nappiin, vai alkaako löytyä empatiaa niitä väsyneitä kollegoita kohtaan, jotka toivovat omalta elämältään ja työelämältään enemmän.
Iloa joulunodotukseen.
Etätöissä ei sitä todella vietetä :)
kätilökätilö kirjoitti:
Olen kätilö-sairaanhoitaja. Peruspalkkani on 2585€ kuukaudessa. Lisäksi minulla on henkilökohtainenlisä, kielilisä ja kokemuslisä, joista tulee n. 200€ päälle.
Vuosituloni ovat n. 42 000€. En koe olevani pienituloinen. Olen kuitenkin 30-vuotias ja palkkani huipulla 7 vuoden kokemuksen jälkeen, vaikka edessä on pitkä ja taitoja kehittävä työura.
Olen töissä erikoissairaanhoidossa ja teen 3-vuorotyötä. Olen vastuullisessa ja haastavassa (niin kliinisiltä kuin vuorovaikutustaidoilta) työssä.
Monella alalla on toki ihan samanlainen vuositulo (tai kuukausitulo eli reilu 3000€).
Huomioitavaa on mielestäni kuitenkin seuraava.
Jotta vuosituloni on hyvä, edellyttää se että teen noin puolet viikonlopuista töitä, minulla ei ole säännöllistä vuorokausirytmiä, olen juhannuksen sekä joulun töissä, sekä kannan samalla tavalla vastuuta tekemisestäni aamuyöllä klo 3-4 välisenä aikana (eli valvon säännöllisesti useita öitä putkeen töitä tehden ja päivällä välttävästi nukkuen). Moni voi miettiä kuinka mielekästi vastuullinen työ on aamuyön tunteina (osalle sopii, aika raskasta se on).
Iso osa palkastani muodostuu siis siitä korvauksesta, jonka saan terveydellisistä (diebetes, verenpainetauti, rintasyöpäriski yms) haitoista ja kompromisseistä sosiaalisen elämäni suhteen. Ilman vuorotyötä palkkani olisi merkittävästi matalampi (mutta myös työtehtävät itselle vähemmän haastavia ja mielekkäitä).
En väitä lainkaan, että olisin matalapalkka töissä. Kuitenkin työn kuormittavuus on melko iso suhteessa siihen saatavaan korvaukseen. Olen emotionaalisesti läsnä koko työvuoron ajan usealle ihmiselle ja samalla vastuussa heidän hengestään. Voin järjestää brunssin tiistaina ja toivoa että joku ystävä tulisi paikalle. Viime jouluna liityin perheen ja suvun jouluillalliselle klo 22, oman iltavuoron takia. En aina jaksa työvuoron jälkeen keskustella avopuolisoni kanssa, sillä olen ollut empaattinen juuri koko päivän kaikille.
Pidän työstäni todella paljon ja koen sen erittäin merkityksellisenä ja mielekkäänä. En kuitenkaan ihmettele yhtään niitä lukuisia kollegoitani, jotka kokevat että vähemmälläkin voisi saada saman rahan.
Ne joita harmittaa hoitoalan napakka vaatimus korkeammasta palkasta, sillä palkkahan on jo kohtuullinen, voin vaan lämpimästä toivottaa tervetulleeksi meille töihin! 4, 5 vuoden koulutuksella saa tällaista palkkaa tällaisilla työoloilla. En valita, mutta ymmärrän miksi moni valittaa.
Jos koet että palkka on hyvä suhteessa työnkuvaan, niin anna palaa!! Merkityksellistä ja ihanaa työtä ihmisten kanssa. Vuosin työkokemuksen jälkeen voit miettiä osuiko nappiin, vai alkaako löytyä empatiaa niitä väsyneitä kollegoita kohtaan, jotka toivovat omalta elämältään ja työelämältään enemmän.
Iloa joulunodotukseen.
Etätöissä ei sitä todella vietetä :)
En väitä etteikö muilla aloilla voisi olla raskasta tai tarvetta paremmalle palkalle.
Tässä kuitenkin perusteet siihen, miksi reilusta 3000€ palkkaa saa syystä olla mielestäni hoito-alalla tyytymätön.
Vaikka muut hokevat, että ihan hyvä palkka se on, ei hoitajat jää tekemään haastavaa työtä. Eli ongelma on kyllä rakenteellinen, ei asennevamma.
Vierailija kirjoitti:
Schrödingerin sairaanhoitaja. Samaan aikaan niin surkea paskaduuni että et mistään hinnasta itse tekisi, sekä jättipalkalla kahvihuoneessa lorvimista.
Oikeastihan tässä hoitajaraivossa on kyse pohjimmiltaan siitä, että hoitoala on pitkälti naisvaltainen ala. Näitä pää punaisena hoitajista mouhoavia suututtaa se, että pitäisi myöntää että nainen voi tehdä jotenkin merkityksellistä työtä. Jotain hoivaviettiin perustuvaa höpöhöpö-puuhasteluahan sen pitää oikeasti olla. Pellet.
Lääkärinkin ammatti on naisvaltainen. Ja juristin ja ekonomin.
Minun nähdäkseni suuri ero on siinä, että noiden muiden ammattien edustajat tervehtivät, kun asiakas tulee huoneeseen. Edes nyökkäävät ja sanovat ”hetkinen, puhumme tämän jutun loppuun”. Kahdelle hoitajalle asiakas on kuin ilmaa.
En mä nyt tuota niin loistopalkkana pitäisi kun tutkinto on amk kuitenkin. Siinä taitaa kuitenkin olla mukana myös ilta- ja yövuorolisät sun muut. Puolisoni tekee vakituista yötyötä varastolla kerääjänä ilman minkään maailman alan koulutusta ja vuositulot ovat 55-60.000 euroa. Hänelläkin on amk-koulutus, mutta ihan toiselta alalta, jolle ei työllistynyt.
Tuttuni on vaihtamassa ammattia surkean palkan vuoksi. Mun mielestä hoitajat ansaitsisivat noin tonnin noston kuukausipalkkoihin. On kumma että hoitajapulaa parutaan mutta juttu on niin että kun hoitajan työhön sisältyy oikeasti mahdollisesta mokasta mahdollisuus saada syyte hoitovirheestä ja ammatinharjoittamiskieltokin, niin vastuullisesta työstä pitää maksaa kunnon liksaa, tai sille ei löydy tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva kun verrattaisiin insinöörin ja päivätyötä tekevän sh palkkoja.
Insinööriliitto ilmoittaa sivuillaan että juuri valmistuneen insinöörin palkka toive/tavoite olisi 3200€ pääkaupunkiseutu ja 3100€ muu Suomi.
Se on se mihin sh kuuluu verrata, kun vielä muistetaan että sh tekee tuon palkan eteen vuorotyötä, myös jouluaattoillassa, pitkällä kokemuksellakaan palkka ei tuosta nouse. Insinöörinpalkkan kun googlata helposti löytyy 4500-4600 palkkoja.
Toden totta! Toinen 210op 3.5v koulutus ja 240op 4v koulutus ovat täysin verrannollisia, koska molemmat on mahdollista saada amkista. Töiden skaalautuvuudella ei myöskään ole minkäänlaisia eroja. Vahvalla 5 vuoden kokemuksella varustettu sairaanhoitaja pystyy hoitamaan vähintään kolminkertaisen määrän potilaita, verrattuna vastavalmistuneeseen sairaanhoitajaan. Työn laatu on myös huomattavasti parempaa. Jopa ammattilaisten jakatuminen julkiselle ja yksityiselle sektorille on identtinen alojen välillä! Tunnenkin monia sairaanhoitajia, jotka uransa alkuvaiheilla työskentelevät 60-80 tuntia viikossa, joista 20-40 tuntia on palkatonta oman osaamisen kehittämistä. En ymmärrä, miksi aloilla on niin erilainen palkkakehitys.
Aikaisemmasta sairaanhoitajan kertomuksesta käy ilmi, että hn tienaa kokonaispalkkaa noin 3500 €/kk. Eihän tuo nyt ihan heikoimpia ansioita ole, vaikka joutuukin kolmivuorotyössä tekemään sitä ikävinä aikoina. Mutta eihän kehitystä ole, jos ei ole tyytymätön ansioihinsa.
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt tuota niin loistopalkkana pitäisi kun tutkinto on amk kuitenkin. Siinä taitaa kuitenkin olla mukana myös ilta- ja yövuorolisät sun muut. Puolisoni tekee vakituista yötyötä varastolla kerääjänä ilman minkään maailman alan koulutusta ja vuositulot ovat 55-60.000 euroa. Hänelläkin on amk-koulutus, mutta ihan toiselta alalta, jolle ei työllistynyt.
Tuttuni on vaihtamassa ammattia surkean palkan vuoksi. Mun mielestä hoitajat ansaitsisivat noin tonnin noston kuukausipalkkoihin. On kumma että hoitajapulaa parutaan mutta juttu on niin että kun hoitajan työhön sisältyy oikeasti mahdollisesta mokasta mahdollisuus saada syyte hoitovirheestä ja ammatinharjoittamiskieltokin, niin vastuullisesta työstä pitää maksaa kunnon liksaa, tai sille ei löydy tekijöitä.
Jos hoitajille (ja luonnollisesti poliiseille ja palomiehille ja opettajille) annettaisiin tonnin palkankorotus, pitäisi rahoitus tähän kerätä veroja nostamalla.
Kun otetaan huomioon yleinen veroprogression kasvu 2500 euron bruttotuloista 3500 euron bruttotuloihin ja sitten vielä huomioidaan tämä ylimääräinen verojen nosto, jotta palvelut voidaan rahoittaa, saattaa hoitaja yllättyä, kun huomaa kuinka vähän jää käteen. Saman huomaa moni muukin, joka ylittää sen reilun kolmen tonnin mediaanitulon haamurajan.
Suomi ei ole rikas maa. Mutta kyllä me kaikki työssäkäyvät pärjäämme. Saamme leipää ja välillä voita. Kun vain osaisimme kunnioittaa toisiamme ja toistemme työpanosta.
T. Hoitsun kanssa samanpalkkainen, yksityiseltä sektorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.
Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,
Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.
Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.
Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!
JUURI NÄIN! Itselläni on peruspalkka 1540e/kk. Silti en vaihtaisi hoitajan hommiin edes 6000e kuussa. En vain kykenisi. Minulla oli mahdollisuus lähteä lähihoitsukoulutuksen mutta en mennyt.
Kirjoitukseni ei siis nyt sitten mollaa hoitajia mitenkään. Päinvastoin, minä arvostan heitä niin paljon kun ihminen pystyy. Se on ainuaa kunnon työstä mistä raha todella tulee, niin että sen tuntee ainasinneensa. Työ on siis raskasta kaikin puolin. Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia. Raja ei merkkaa mitään - terveys kyllä.
"Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia."
Tuota ei usko kukaan. IT-alalla asiakaspalvelijat eivät todellakaan tienaa suurta palkkaa, mutta koodaajat tienaavat tuhansia kuukaudessa. Tosin, ilman koodaajia ei olisi nettisivuja, autoja, tietokoneita ja niiden ohjelmia yms., koska jonkun pitää luoda ne nettisivut, ohjelmoida autojen moottorinohjausjärjestelmät, luoda ohjelmat tietokoneelle ja kännykkään, jopa pesukoneisiin ja sen sellaisiin. Että erittäin tarpeellista työtä sekin. Ja ilman IT-alan asiakaspalvelijoita olisivat hoitajat pulassa potilasjärjestelmine ohjelmineen. Tämä on fakta.
Paperi on keksitty ja aika riittäisi paremmin potilaille kun ei tarvitsisi tapella sen kaikkein halvemmalla saadun huonon koneen, hitaan liittymän ja huonosti suunnitellun ohjelman kanssa.
1. IT-alan työntekijät eivät päätä yhtikäs mitään mitä potilastietojärjestelmiä valitaan käytettäviksi sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.
2. Vaikka kohta 1 on täysin selkeä, niin hoitsut kuvittelevat IT-alan asiakaspalvelijoiden olevan potilastietojärjestelmien kehittäjiä ja keksijöitä ja kohtelevat heitä erittäin ala-arvoisesti. Kokemus on, että monet hoitsut kohtelevat myös omia asiakkaitaan ala-arvoisesti, mutta eivät läheskään kaikki onneksi.
3. Huonot potilastietojärjestelmät ovat valinneet lahjotut poliitikot tm. päättäjät. Virossa muistaakseni saivat hyvin toimivan potilastietojärjestelmän vain 50 miljoonalla eurolla ja se sama järjestelmä on ymmärtääkseni kaikissa sairaaloissa, terveyskeskuksissa yms., jolloin ei tule eri järjestelmien välisiä integraatio-ongelmia eikä tarvitse maksaa koodaajia tekemään noita integrointeja.
4. IT-alan asiakaspalvelijat joutuvat ottamaan kaikki haukut esimiehiltään ja hoitsuilta ja tekemään huonolla palkalla asiakaspalvelua ja ylläpitoa erittäin monien eri sidosryhmien kanssa ja joutuvat sietämään erittäin paljon epäasiallista käytöstä jatkuvan paineen alla, osa kolmessa vuorossa kuten hoitsutkin. Koodaajat ja miljardi-luokkaa maksaneiden potilastietojärjestelmien valinneet henkilöt sen sijaan eivät joudu ottamaan mitään vastuuta teoistaan/valinnoistaan ja kaikki pa...ka valuu IT-asiakaspalvelijoiden niskaan.
5. Onneksi työn vaihdon johdosta en enää joudu kuuntelemaan hoitsujen valituksia huonolla palkalla ja hoitamaan kaikkea sitä sairasta työmäärää siinä taustalla, johon ei todellakaan koskaan riittänyt tarpeeksi työntekijöitä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Schrödingerin sairaanhoitaja. Samaan aikaan niin surkea paskaduuni että et mistään hinnasta itse tekisi, sekä jättipalkalla kahvihuoneessa lorvimista.
Oikeastihan tässä hoitajaraivossa on kyse pohjimmiltaan siitä, että hoitoala on pitkälti naisvaltainen ala. Näitä pää punaisena hoitajista mouhoavia suututtaa se, että pitäisi myöntää että nainen voi tehdä jotenkin merkityksellistä työtä. Jotain hoivaviettiin perustuvaa höpöhöpö-puuhasteluahan sen pitää oikeasti olla. Pellet.
Minun nähdäkseni suuri ero on siinä, että noiden muiden ammattien edustajat tervehtivät, kun asiakas tulee huoneeseen. Edes nyökkäävät ja sanovat ”hetkinen, puhumme tämän jutun loppuun”. Kahdelle hoitajalle asiakas on kuin ilmaa.
Minulla on kyllä lääkäreistä varsin kirjavia kokemuksia. Kyllä tosiaankin on sattunut kohdalle niitä, joille olen, kuin ilmaa ja saanut todella röyhkeää kohtelua. Juurikin esimerkiksi sitä, ettei olla tervehditty tai katsottu silmiin puhuessa ja asenne tyyliä "mitä v**tua täällä teet". On kyllä ollut todella ihaniakin lääkäreitä.
Hoitajan työn yksi parhaita puolia on sen työllistävyys ja sitä kautta mahdollisuus osa-aikaiseen sekä keikkatyöhön. Mistään hinnasta en vakityöhön täysillä tunneilla palaisi. Aika harvassa on muut alat, jossa tämä on oikeasti mahdollista. Hyvälle hoitoalan työntekijälle ovet ovat aina auki. Tykkään myös tästä työstä eikä palkkakaan nyt huono ole, verotus vain liian ankaraa paljon töitä tekevälle. Kehoitan kaikkia väsyneitä hoitajia oikeasti miettimään vakityöstä luopumista. Eri paikoissa työskentely myös virkistää eikä uraudu ja tylsisty samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Mutta kertoo siitä että lisät aika jättimäiset Suomessa jos viikonloppu/vuorotyöllä helpolla AMK koulutuksella tienaa paremmin kuin erittäin vaativalla akateemisella tekniikan tutkinnolla. Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? Itse teen välillä viikonloppuja ilman palkkaa.
t. DI
Suomessa kaikilla aloilla maksetaan näitä lisiä, ihan samalla tavalla kuin hoitajille. Myös DI, jos olet esim. rakennusalalla ja työskentelet yöllä, saat yötyölisän tai vaikkapa jouluaattona tai illalla iltatyölisän ja tämä normaalipalkan päälle.
t. palkanlaskija
Vierailija kirjoitti:
Juu, niin varmaan. Itse en ole yhtä ainoaa kertaa työurani aikana jättänyt tervehtimättä asiakasta. Tervehdin, hymyilen, juttelen niitänäitä, olen kuulemma tykätty mikä on toki kiva kuulla, mutta kyllä mun mielestäni kuuluu ihan normaaliin asiakaspalveluun, ettei huonot päivät näy asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan työn yksi parhaita puolia on sen työllistävyys ja sitä kautta mahdollisuus osa-aikaiseen sekä keikkatyöhön. Mistään hinnasta en vakityöhön täysillä tunneilla palaisi. Aika harvassa on muut alat, jossa tämä on oikeasti mahdollista. Hyvälle hoitoalan työntekijälle ovet ovat aina auki. Tykkään myös tästä työstä eikä palkkakaan nyt huono ole, verotus vain liian ankaraa paljon töitä tekevälle. Kehoitan kaikkia väsyneitä hoitajia oikeasti miettimään vakityöstä luopumista. Eri paikoissa työskentely myös virkistää eikä uraudu ja tylsisty samaan paikkaan.
Tämä voi olla hyvä ratkaisu hoitajille mutta ei mielestäni hoitoalalle. Kyllä hoitotyöhön pitää saada houkuteltua myös niitä vakituistatyötä haluavia. Keikkalaisten työn tarve ei siitä vähene.
Meillä on ainakin todella huono työilmapiiri ja oikeasti työkaverit tappelee keskenään. Suurinta närää aiheuttaa työvuorolistat ja lomalistat. Meillä on muutama näitä omaan napaan tuijottajia, jotka eivät yhtään sovellu vuorotyöhön ja pitäisi saada aina joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, juhannukset, syys- ja hiihtolomaviikot vapaiksi tai aamuvuoroiksi ja jos/kun eivät aina saa, niin alkaa ihan mieletön kiukuttelu ja saikuttelu. Heinäkuussa pitäisi saada lomailla, koska mieskin lomailee silloin...
Tästä on puhuttu kehityskeskustelussa ja osastonhoitaja AINA painottaa sitä tasapuolisuutta, mutta sitten kuitenkin menee jotenkin läpi sormien nämä yksittäisten ihmisten kiukuttelut... Ei vaan jaksa ja veetuttaa suunnattomasti miten joku voi olla niin itsekäs ja röyhkeä!
Vierailija kirjoitti:
Lisää palkkaa ois toki kiva mutta enemmän kaipaisin arvostusta sh:n ammattia kohtaan. Tälläkin palstalla yleinen mielipide on että ei olla mistään kotoisin. Kauniisti sanottuna.
Teette merkittävää työtä mutta onhan tuo palkkakitinä aivan jäätävää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin todella huono työilmapiiri ja oikeasti työkaverit tappelee keskenään. Suurinta närää aiheuttaa työvuorolistat ja lomalistat. Meillä on muutama näitä omaan napaan tuijottajia, jotka eivät yhtään sovellu vuorotyöhön ja pitäisi saada aina joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, juhannukset, syys- ja hiihtolomaviikot vapaiksi tai aamuvuoroiksi ja jos/kun eivät aina saa, niin alkaa ihan mieletön kiukuttelu ja saikuttelu. Heinäkuussa pitäisi saada lomailla, koska mieskin lomailee silloin...
Tästä on puhuttu kehityskeskustelussa ja osastonhoitaja AINA painottaa sitä tasapuolisuutta, mutta sitten kuitenkin menee jotenkin läpi sormien nämä yksittäisten ihmisten kiukuttelut... Ei vaan jaksa ja veetuttaa suunnattomasti miten joku voi olla niin itsekäs ja röyhkeä!
En ole hoitoalalla, mutta tuo on kyllä todellakin raskasta. Minulla oli työkaveri, jolle aina omasta mielestään kuuluivat hiihtolomat ja syyslomat. Ensin siksi, että hänellä oli pieniä lapsia, sitten siksi, että hänellä oli isompia lapsia, ja lopulta siksi että mies oli opettaja ja heillä oli niin vähän yhteistä aikaa.
Sitten hän aina tuli kyselemään vuoronvaihtoja. Kerran kaupitteli minulle päikseen vaihdettavaksi ”aivan tavallista perjantaita”, jotta saisin joskus kivan pitkän viikonlopun. Olisi pitänyt lyödä lukkoon siltä seisomalta. Onneksi en suostunut. Sitten kun katsoin kalenteria, huomasin että se ”aivan tavallinen perjantai” oli helatorstain jälkeinen.
"Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? "
Ei ne lisätkään mikään itsestäänselvyys ole. Kun lasketaan lomat ja sairauslomat niin helposti on 2-3 kuukautta vuodessa sellaista ettei saa kuin pienen peruspalkan. Muissa töissä lisän saattaa saada vaikka olisi sairaslomalla. Eikö hoitoalan iltavuoroissa olemattomat lisät kerry vasta klo 18 jälkeen? Eli saat kolmelta tunnilta euron pari per tunti arkena. Sinuna miettisin puheita jättilisistä. Entäpä harvinaiset juhlapyhät? Hoitoalalla ei ole kolminkertaista palkkaa kuten tehtaissa, vain normi sunnuntai lisä.