Sh keskipalkka? Nää on hyviä
Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2019. Keskipalkka kasvoi 71 € (2,3 %) vuodesta 2018 vuoteen 2019.
Kommentit (203)
Elämä on valintoja. Maatalousyrittänä sain yksityistalouteen puristettua tänä vuonna 13k. Tuntipalkkana se on koko vuodelle 4,81€ jauhettuna kahdelle. Asunto on onneksi velaton joten tällä rahalla syödään, maksetaan auton kulut, vaatteet ja muut pakolliset menot.
Veroja me maksettiin 40k. Verojen määrä suhteessa omaan palkkaan tuntuu vähintääkin epäreilulta mutta minkäs teet. Investoitiin 2015 isosti jotta saatiin omaa työtä kevennettyä ja eläinten oloja paremmaksi.
Arvostan sairaanhoitajia suuresti. Tekevät tärkeää työtä ja minun kohdalle on aina osunut ystävällisiä henkilöitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Juurikin näin. Ei ole ansiot sh: lla päivätyössä arkisin tuota luokkaa!
Vierailija kirjoitti:
Nuo palkathan ilmoitetaan bruttona siksi, että syntyisi mielikuva suurista tuloista. Noista luvuistahan pitää vähentää 25%, niin saadaan todellisempia numeroita.
Hei Palikka! Palkat ilmoitetaan aina bruttona ja joka ammatissa tilastoihin menevä palkka lasketaan keskiarvona kaikkien saman alan palkansaajien ansioista, samaten kuin lasketaan keskipalkka JOKAISEN ammatinharjoittajien palkasta. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Mutta kertoo siitä että lisät aika jättimäiset Suomessa jos viikonloppu/vuorotyöllä helpolla AMK koulutuksella tienaa paremmin kuin erittäin vaativalla akateemisella tekniikan tutkinnolla. Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? Itse teen välillä viikonloppuja ilman palkkaa.
t. DI
Tämä. Huikeat lisät sairaanhoitajilla mutta silti jatkuvaa valitusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat aina toistelee tuota fraasia että "päälle lisät jotka korvausta epämukavista työajoista"? Huutista.
Lisät on palkkaa siinä missä peruspalkkakin. Kaikilla muilla aloilla tämä kyllä yleisesti ymmärretään, ja lisät käsitetään osaksi kokonaispalkkaa.
Erityisen hassua, että hoitajatkin laskee lisät palkkaan kun puhuvat muiden alojen palkoista (esim. vertaillaan katkerina paperimiestä kaikilla mahdollisilla vuorolisillä ja sairaanhoitajaa ilman mitään lisiä).
Olin tulossa sanomaan jotain sisällöllisesti merkittävämpääkin, mutta äh, ei jaksa, miksi ihmeessä vääntää jonkun mulkvistin kanssa joka on päättänyt että sairaanhoitaja tienaa ihan helvetisti eikä tee sen eteen mitään, samalla kun itse tekee kolmen ihmisen työt yksin (paitsi kahtena päivänä viikossa, silloin meitä on kaksi tekemässä kolmen ihmisen työt!) ja saa siitä käteen 1800 euroa kuussa. Oikeastaan haluaisin vaan sanoa, että tekee mieli leipaista turpaan jokaista, joka käyttää ilmaisua "huutista".
En ole tuo, jota kommentoit, ja minunkaan mielestäni ”huutista” ei ole asiallinen tapa kommentoida toisten tärkeää työtä. Mutta ihmetyttää, miksi hoitajat eivät tunnu lainkaan huomaavan, että monet muutkin (vaikka ne lääkärit) tekevät yötyötä. Ja hirveän aggressiivisia vastauksia tulee, jos siitä huomauttaa.
Oma kaverini on sairaanhoitaja, ja hän suuttuu hirveästi jos erehdyn oikaisemaan hänen marinoihinsa, että mulla maisterina ei ole parempi palkka kuin hänellä. Ei silti että pitäisikään olla. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä sen lisäksi että kerron hänen tekevän arvokasta työtä. Valehdella oma palkkani isommaksi?
-eri.
Lääkärit tekevät yötyötä päivystyksenä ja näin ollen saavat siitä aika muhkeat korvaukset. Heillä on ihan eri työaikamuoto, kuin hoitajilla.
Ja lähes poikkeuksetta vastaus yöpäivystäjälle soittaessa on ”seuratkaa aamuun ja hoitakaa asia sitten”. Ikäväähän sekin tietysti oli kun hyvät yöunet keskeytyi. Samaan aikaan se kotihoidon yöhoitaja ajaa 100km ja juoksee turvahälyjen perässä, pomo miettii voisiko ”luppoajan käyttää tehokkaammin, vaikka varastoa siivoamalla”. Kun on niin helppoa yksin siellä yövuorossa.
Mielenkiintoisia kuvauksia tulee, kun hoitajan yövuoroa tarkastellaan hänen omasta näkökulmastaan ja lääkärin yövuoroa asiakkaan näkökulmasta. Miksi ei ikinä toisinpäin?
Asiakkaat harvemmin ymmärtää sitä mitä sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu, ei toki aina täysin ymmärrä lääkärinkään työkuvaa, mutta jostain syystä asikkaalla on molemmista omasta mielestään selkeä näkemys.
Asiakkaat näkevät tietenkin aina vain sen osan työnkuvasta, joka heille näyttäytyy.
Mutta itse asiakkaana olen ollut huomaavinani, että lääkärit ovat selvästi kiireisempiä kuin hoitajat. Viimeksi eilen todistin omaa hoitoa odotellessani, kun kolme hoitajaa halaili toisiaan oikein pitkällä kaavalla. Lääkäreillä harvemmin tällaisia joukkohaleja näkee.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Maatalousyrittänä sain yksityistalouteen puristettua tänä vuonna 13k. Tuntipalkkana se on koko vuodelle 4,81€ jauhettuna kahdelle. Asunto on onneksi velaton joten tällä rahalla syödään, maksetaan auton kulut, vaatteet ja muut pakolliset menot.
Veroja me maksettiin 40k. Verojen määrä suhteessa omaan palkkaan tuntuu vähintääkin epäreilulta mutta minkäs teet. Investoitiin 2015 isosti jotta saatiin omaa työtä kevennettyä ja eläinten oloja paremmaksi.
Arvostan sairaanhoitajia suuresti. Tekevät tärkeää työtä ja minun kohdalle on aina osunut ystävällisiä henkilöitä :)
Maatalousyrittäjän työ on vähän sitä nykyajan kutsumustyötä, siihen työhön on kasvettu, eikä siitä osata luopua, hoitotyössä ei enää nykyää ole samaa kutsumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertoo siitä että lisät aika jättimäiset Suomessa jos viikonloppu/vuorotyöllä helpolla AMK koulutuksella tienaa paremmin kuin erittäin vaativalla akateemisella tekniikan tutkinnolla. Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? Itse teen välillä viikonloppuja ilman palkkaa.
t. DI
Tämä. Huikeat lisät sairaanhoitajilla mutta silti jatkuvaa valitusta...
3300€ on kaukana sh:n palkasta. Brutto on noin 2500/kk. Todella "huima" korvaus siitä, että on vastuussa toisen ihmisen hengestä. Perusduunari saa tehtaalla saman verran tai enemmän ja pienemmällä koulutuksella.
Luulis olevan hoitoalalle tunkua jos se niin helppoa on ja palkka hyvä. herää pahvi!
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva kun verrattaisiin insinöörin ja päivätyötä tekevän sh palkkoja.
Insinööriliitto ilmoittaa sivuillaan että juuri valmistuneen insinöörin palkka toive/tavoite olisi 3200€ pääkaupunkiseutu ja 3100€ muu Suomi.
Se on se mihin sh kuuluu verrata, kun vielä muistetaan että sh tekee tuon palkan eteen vuorotyötä, myös jouluaattoillassa, pitkällä kokemuksellakaan palkka ei tuosta nouse. Insinöörinpalkkan kun googlata helposti löytyy 4500-4600 palkkoja.
Olisi kiva jos sairaanhoitajien palkkoja verrattaisiin välillä muihinkin amk-tutkintoihin kuin insinööriin. Joka muuten on myös laajempi tutkinto kuin sairaanhoitaja.
Minulla on myös amk-tutkinto, mutta en ole lähelläkään insinöörien palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat jakautuvat sairaanhoitopiireissä 1-5 palkkaluokan mukaisesti, työn vaativuudesta riippuen. Päivystävät leikkausosastot, päivystys- ja teho-osastot kuuluvat yleensä korkeimpaan palkkaluokkaan.
Peruspalkka ilman lisiä palkkaluokassa 5 on n. 2500-2600 € (brutto). Päälle lisät, jotka ovat korvausta epämukavista työajoista. Ainoastaan pyhäpäivistä saa 100% +peruspalkan. Ilta- ja yötyölisät ovat pienempiä.
Lisäksi hoitoalan (kolmivuorotyö) vuorot on usein suunniteltu niin, että vapaa-aika kuluu oikeasti työstä palautumiseen. Olet ns. naimisissa työsi kanssa.
Tästä syystä lähdenkin opiskelemaan toista alaa. Itse työ, ihmisten auttaminen on mieleeni ja usein saankin kiittävää potilaspalautetta. (Mikäli hoidettavana on hereillä) Mutta yhteiskunnan sylkykuppina olo riitti nyt.
T. Anestesiahoitaja
Miksi hoitajat aina toistelee tuota fraasia että "päälle lisät jotka korvausta epämukavista työajoista"? Huutista.
Lisät on palkkaa siinä missä peruspalkkakin. Kaikilla muilla aloilla tämä kyllä yleisesti ymmärretään, ja lisät käsitetään osaksi kokonaispalkkaa.
Erityisen hassua, että hoitajatkin laskee lisät palkkaan kun puhuvat muiden alojen palkoista (esim. vertaillaan katkerina paperimiestä kaikilla mahdollisilla vuorolisillä ja sairaanhoitajaa ilman mitään lisiä).
Lisät vaihtelevat kuukausittain, siksi se mainittakoon erikseen. Mikä muuten on paperimiehen peruspalkka ilman lisiä?
Lisäksi tehtaiden vuorotyö on ainakin aikaisemmin ollut sellaista, että viikko on tehty samaa vuoroa. Hoitoalan vuorotyö on jatkuvaa vuorojen mosaiikkia yhdellä vapaapäivällä 10 päivän työputken välissä. Kummalla systeemillä mahtaa jäädä enemmän aikaa palautumiseen?
Tätä juuri ihmettelen, että eikö hoitajien työvuoroja saa vaikka viikko-viikko systeemiksi tai niin, että tehtäisiin työvuorot valmiiksi pitkälle ajalle, niin olisi aikaa suunnitella sitä vapaa-aikaakin!? Kyllä siellä paperitehtaalla tai vaikka ahtaajana tehdään 3 vuorossa töitä ja työvuorot on todella selkeästi tehty.
Itse olen sh ja kyllä minulle kelpaisi tuollainen pitkälle ajalle suunniteltu lista, MUTTA ainakin meillä on todella paljon näitä, kun haluaa itse suunnitella vuoronsa ja sitten itkevät, kun ei ne listat olleetkaan sellaisia, kuin toivoivat. Ei se vaan toimi niin, että esimerkiksi jouluaattona kaikki haluavat vapaata tai aamuvuoroa ja siinä sitten listantekijä saa oikeasti pähkäillä kuka joutuu iltaan tai yöhön. Meillä on juuri näitä, kun laittaa vaan oman maun mukaan miettimättä yhtään sitä miten on vaikka viimeksi ollut ja mitä muut ovat toivoneet. Siellä nyt vaan on oltava 24/7 töissä ja joka vuorolle riittävästi porukkaa.
Sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit jne on keskituloisia. Niitä on paljon, niillä on keskitasoinen koulutus. Jos ne muutettaisiin hyvätuloisiksi, niin mistä saadaan se uusi keskiluokka joka verorahoillaan maksaa näille palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan jotain sisällöllisesti merkittävämpääkin, mutta äh, ei jaksa, miksi ihmeessä vääntää jonkun mulkvistin kanssa joka on päättänyt että sairaanhoitaja tienaa ihan helvetisti eikä tee sen eteen mitään, samalla kun itse tekee kolmen ihmisen työt yksin (paitsi kahtena päivänä viikossa, silloin meitä on kaksi tekemässä kolmen ihmisen työt!) ja saa siitä käteen 1800 euroa kuussa. Oikeastaan haluaisin vaan sanoa, että tekee mieli leipaista turpaan jokaista, joka käyttää ilmaisua "huutista".
En ole tuo, jota kommentoit, ja minunkaan mielestäni ”huutista” ei ole asiallinen tapa kommentoida toisten tärkeää työtä. Mutta ihmetyttää, miksi hoitajat eivät tunnu lainkaan huomaavan, että monet muutkin (vaikka ne lääkärit) tekevät yötyötä. Ja hirveän aggressiivisia vastauksia tulee, jos siitä huomauttaa.
Oma kaverini on sairaanhoitaja, ja hän suuttuu hirveästi jos erehdyn oikaisemaan hänen marinoihinsa, että mulla maisterina ei ole parempi palkka kuin hänellä. Ei silti että pitäisikään olla. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä sen lisäksi että kerron hänen tekevän arvokasta työtä. Valehdella oma palkkani isommaksi?
-eri.
Lääkärit tekevät yötyötä päivystyksenä ja näin ollen saavat siitä aika muhkeat korvaukset. Heillä on ihan eri työaikamuoto, kuin hoitajilla.
Ja lähes poikkeuksetta vastaus yöpäivystäjälle soittaessa on ”seuratkaa aamuun ja hoitakaa asia sitten”. Ikäväähän sekin tietysti oli kun hyvät yöunet keskeytyi. Samaan aikaan se kotihoidon yöhoitaja ajaa 100km ja juoksee turvahälyjen perässä, pomo miettii voisiko ”luppoajan käyttää tehokkaammin, vaikka varastoa siivoamalla”. Kun on niin helppoa yksin siellä yövuorossa.
Mielenkiintoisia kuvauksia tulee, kun hoitajan yövuoroa tarkastellaan hänen omasta näkökulmastaan ja lääkärin yövuoroa asiakkaan näkökulmasta. Miksi ei ikinä toisinpäin?
Asiakkaat harvemmin ymmärtää sitä mitä sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu, ei toki aina täysin ymmärrä lääkärinkään työkuvaa, mutta jostain syystä asikkaalla on molemmista omasta mielestään selkeä näkemys.
Asiakkaat näkevät tietenkin aina vain sen osan työnkuvasta, joka heille näyttäytyy.
Mutta itse asiakkaana olen ollut huomaavinani, että lääkärit ovat selvästi kiireisempiä kuin hoitajat. Viimeksi eilen todistin omaa hoitoa odotellessani, kun kolme hoitajaa halaili toisiaan oikein pitkällä kaavalla. Lääkäreillä harvemmin tällaisia joukkohaleja näkee.
:) Tarkoitin juuri tätä. Lääkäreitä asiakas näkee harvemmin joukoittain, koska silloin kun he ovat keskenään he ovat palavereissa yms. tiloissa joihin asiakkailla on asiaa. Hoitajia taas nyt yleisesti esim. osastotyössä tarvitaan enemmän kuin lääkäreitä.
Noh, palkka on alakantissa työn vaativuuteen nähden. Toki paikoissa on eroja ja isojakin, mutta lähtökohtaisesti duuni on kolmivuorotyötä ja niiden lisien kanssa brutto pyörii 2500€ molemmin puolin. Omasta mielestäni fyysisesti ja henkisesti vaativasta kolmivuorotyöstä alle 3000€ brutto on liian vähän.
Ongelmana palkassa on ettei se vastaa
-koulutusta (lähihoitaja vs sairaanhoitaja, palkkaero on todella pieni eikä erot kasva oikeastaan vaikka olisi EH, TH tai kätilö)
-työn vastuuta suhteessa lääkäreiden hommiin. Jotkut hoitotoimenpiteet on siirretty lääkäreiltä hoitajille (esim. kanylointeja ja tietääkseni lihaspistoja ole ei ennen tehneet hoitajat).
Jotkut meinaavat että AMK-koulutukseksi ihan hyvä palkka. Jotkut vertaavat että yliopistossa opiskellaan enemmän opintopisteitä niin siksi DI palkka on paljon korkeampi jne. Väkisin alan miettimään miksi se ei näy kätilön koulutuksessa (4,5 vuoden opinnot) kun AMK-insinööri on yleensä 4 vuotta ja DI 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien 3000-3500 €/kk on ollut hyvä palkka? Edes Suomessa? Onko näissä luvuissa vuorotyölisä jo mukana?
Mediaanipalkka vuonna 2019 oli 3140 euroa eli ihan normaalipalkka tuo on.
Veikkaan, ettei tuo palkka ole se suurin ongelma, vaan se ihmisten loppuunpalaminen ja käsittämätön nokkimisjärjestys, jossa lääkärit käyttäytyy sairaanhoitajia, kuin sihteereitä. Potilaita ei ehdi auttaa niin paljon kuin haluaa tehdäkseen hyvää työtä ja tämän vuoksi potilaat ärsyyntyy ja kohdistaa ärsytyksensä, yllätys, yllätys, sairaanhoitajiin!
Sairaaloiden sisäistä kulttuuria ja johtamista pitäisi siis parantaa, niin ihmiset eivät kävisi vain pyörähtämässä tässä ammatissa.
Muut julkisen puolen pelastajat eli palomiehet ja poliisit tienaavat about samaa liksaa kuin sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. DI
Ai nyt ollaan kateellisia jo ”jättilisille”? Ehdota nyt hyvä dippainssi vielä että poistetaan nekin, orjat töihin ilman korvausta? Muuten, vietitkö kesälomasi heinäkuussa? Jouluna olet perheesi kanssa muutaman viikon? Etätöissä kenties laiturin nokassa? Pahimpaan korona-aikaan mukavasti sohvalla? Minä vietin toukokuussa loman tänäkin vuonna ja noin kolmeen vuoteen en ole pienen koululaiseni kanssa ollut vapaalla kuin 1vkl kuukaudessa. Mikään korvaus ei riitä tuota asiaa korvaamaan, edes ne jättilisät. Että kyllähän tämä k*sipäiden palvelu jouluaattona pois perheen luota alkaa riittämään.
Yleensä kun joku vähättelee toisen työtä niin se ei tiedä siitä tarpeeksi.
Sairaanhoitajillakin ehkä osittain sellaista käsitystä, että se on ainoa rankka työ Suomessa, josta ei saa mitään keskitasoa korkeampaa palkkaa.
Jokainen joka kirjoittaa toisten työtä vähättelevää kommenttia voisi pysähtyä miettimään mistä se oma paha mieli tulee. Mieluusti sitä maksaisi enemmän sairaanhoitajille, opettajille, poliiseille, insinööreille ja vaikka kelle, mutta kyllä mä näkisin että tässä keskustelussa on tärkeä huomioida myös työn arvostus.
Kavereilla jotka on hoitajia niin iso osa työn ongelmallisuudesta tulee huonosta johtamisesta ja huonosta työvuorosuunnitelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. DI
Ai nyt ollaan kateellisia jo ”jättilisille”? Ehdota nyt hyvä dippainssi vielä että poistetaan nekin, orjat töihin ilman korvausta? Muuten, vietitkö kesälomasi heinäkuussa? Jouluna olet perheesi kanssa muutaman viikon? Etätöissä kenties laiturin nokassa? Pahimpaan korona-aikaan mukavasti sohvalla? Minä vietin toukokuussa loman tänäkin vuonna ja noin kolmeen vuoteen en ole pienen koululaiseni kanssa ollut vapaalla kuin 1vkl kuukaudessa. Mikään korvaus ei riitä tuota asiaa korvaamaan, edes ne jättilisät. Että kyllähän tämä k*sipäiden palvelu jouluaattona pois perheen luota alkaa riittämään.
No, kiva tietää, että hoitajille asiakkaat/potilaat ovat vain niitä kusipäitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun joku vähättelee toisen työtä niin se ei tiedä siitä tarpeeksi.
Sairaanhoitajillakin ehkä osittain sellaista käsitystä, että se on ainoa rankka työ Suomessa, josta ei saa mitään keskitasoa korkeampaa palkkaa.
Jokainen joka kirjoittaa toisten työtä vähättelevää kommenttia voisi pysähtyä miettimään mistä se oma paha mieli tulee. Mieluusti sitä maksaisi enemmän sairaanhoitajille, opettajille, poliiseille, insinööreille ja vaikka kelle, mutta kyllä mä näkisin että tässä keskustelussa on tärkeä huomioida myös työn arvostus.
Kavereilla jotka on hoitajia niin iso osa työn ongelmallisuudesta tulee huonosta johtamisesta ja huonosta työvuorosuunnitelusta.
Onko siihen johtamiseen ja työn organisointiin jotakin niin nopeita ratkaisuja että se houkuttaisi hoitajia esim. joulunajaksi töihin? Ei.
Hoitajat ovat palkkaverrannollisesti kuitenkin ansioiltaan keskituloisia, kun katsotaan koko Suomen palkansaajia. Mites ne muut sitten pärjää?
https://www.kuntatyonantajalehti.fi/2018/4/sairaanhoitajat-keskituloisi…
Mielestäni palkan pitää aina heijastella enemmän koulutustaustaa kuin työn vaativuutta fyysisesti. eli hyvä palkka on hoitsuilla kyllä.