Kiinalainen öljyjätti sanoo että kysyntä öljylle tulee romahtamaan sähköautojen ansiosta
Autot vastaa niin isosta osasta koko öljyn kansainvälistä kysyntää, että nopea siirtyminen kohti sähköautoja tulee romahduttamaan öljyn kysynnän ja ajaa monet isot öljy-yhtiöt isoihin ongelmiin ja siinä menee myös paljon työpaikkoja samalla.
Kiinan itsensä osalta öljyn kysyntä on jo taittunut koska heillä autokannasta jo yli 10% on ladattavia ja uusista myytävistä autoista lähes puolet on jo ladattavia. Isoissa kaupungeissa on hankala saada enää rekisteröidyksi edes uutta puhdasta bensa-autoa.
Kiinan suurissa kaupungeissa myös ilmanlaatu on dramaattisesti parantunut aiemmasta kaamean huonosta ilmanlaadusta. Vieläkin heillä on siinä suhteessa parannettavaa kyllä ja osin ilmanlaatuun vaikuttaa muutkin asiat kuin autoilu tietysti.
Sivuseurauksena öljyn kysynnän romahtaessa tulee myös USA:n dollarin asena vähenemään ja Venäjän ja arabimaiden tulonlähteet ehtyvät mikä on ihan hyvä asia. Tosin kaasulla tulee kyllä vastaisuudessakin olemaan paljon kysyntää. Ja tietysti öljylkekin kysyntää tulee olemaan, mutta muutos vanhaan tulee olemaan dramaattinen.
Öljy-yhtiöiden jalostamoihin on investoitu satoja tai tuhansia miljardeja rahaa..
Kommentit (37)
Hienoa jos näin kävisi, sillä silloin 9-vuotiaita panevat kehitysmaalaiset ystävämme lähi-idässä menettäisivät kaiken vaikutusvaltansa, koska mitään muuta kyvykkyyttä heillä ei ole kuin pumpata öljyä.
Öljyä tarvitaan edelleen. Polttomoottorit kulkee vielä 50 vuodenkin päästä.
Sähköautotkin kulkevat öljysorasta valmistetuilla maanteillä.
Tästä tosiaan puhutaan liian vähän, vaikka asiasta on ollut juttua jo viisi vuotta sitten. Puhtaasti öljyllä vaurastuneet arabivaltiot tulevat romahtamaan, koska eivät ole missään vaiheessa käyttäneet rahoja järkevästi, vain tuhlanneet luksukseen. Huonosti käy myös Venäjälle ja USAlle.
Kiinan automarkkinat on muuten 3x niin suuret kuin USA:n automarkkinat nykypäivänä kun mitataan uusien myytyjen ajoneuvojen määrällä. Täytyy varmasn laskea koko Pohjois-Amerikan ja Etelä-Amerikan automarkkinat yhteen että päästään Kiinan lukuihin. Kiinassa myydään vuodessa n. 33 miljoonaa uutta autoa.
Päästöttömät ajoneuvot ovat tulevaisuutta ja meille edistyksellisille jo tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos näin kävisi, sillä silloin 9-vuotiaita panevat kehitysmaalaiset ystävämme lähi-idässä menettäisivät kaiken vaikutusvaltansa, koska mitään muuta kyvykkyyttä heillä ei ole kuin pumpata öljyä.
Olet väärässä. Edsim Saudi-Arabia on yksi maailman suurimmista sijoittajista. Omistaa kaikkea ja paljon, suuren osan maailman merkittävimmistä pörssiyhtiöistä. Kuten Norja. Niiden ei tarvitse koskaan tehdä muuta kuin katsella ja nostella sijoitustuottoja.
Vierailija kirjoitti:
Öljyä tarvitaan edelleen. Polttomoottorit kulkee vielä 50 vuodenkin päästä.
Sähköautotkin kulkevat öljysorasta valmistetuilla maanteillä.
Tarvitaan vähemmän ja vähemmän, mikä on hyvä juttu ympäristöllemme. 50 vuoden päästä ei polttomoottoreita siviiliajossa ole kuin paraateissa. Sähkö on kuitenkin niin paljon parempi, että tyhminkin siihen vaihtaa rahatilanteensa salliessa. 50 vuoden päästä nykyiset kolmekymppiset eivät enää aja millään ja nuoret ovat nyt jo sähköautojen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos näin kävisi, sillä silloin 9-vuotiaita panevat kehitysmaalaiset ystävämme lähi-idässä menettäisivät kaiken vaikutusvaltansa, koska mitään muuta kyvykkyyttä heillä ei ole kuin pumpata öljyä.
Olet väärässä. Edsim Saudi-Arabia on yksi maailman suurimmista sijoittajista. Omistaa kaikkea ja paljon, suuren osan maailman merkittävimmistä pörssiyhtiöistä. Kuten Norja. Niiden ei tarvitse koskaan tehdä muuta kuin katsella ja nostella sijoitustuottoja.
Valitettavasti näin. Ovat yhden askeleen edellä ja yläpuolella. Omistava luokka vie ja me muut vikistään. Arabit vielä ostaa halvalla Suomen konkurssipesän - mikäli ovat edes kiinnostuneita himmeästä maailman peräkylästä.
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Eihän kaikissa tarvitse akkua olla. Esim. vetyä voidaan käyttää "akkuna".
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Jännä kun näitä geologien lausuntoja ei ole missään tavallisessa lehdessä. Niitä löytyy niistä lehdistä, joissa kiistetään ilmastonmuutos ja joissa rokotukset aiheuttavat sydänköhtaukset ja syövät. Kupari on kierrätettävä metalli eikä lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Jännä kun näitä geologien lausuntoja ei ole missään tavallisessa lehdessä. Niitä löytyy niistä lehdistä, joissa kiistetään ilmastonmuutos ja joissa rokotukset aiheuttavat sydänköhtaukset ja syövät. Kupari on kierrätettävä metalli eikä lopu koskaan.
Kupari on uusi ikiliikkuja, niinkuin Muskin Tesla... No, ei mennä yksityiskohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Jännä kun näitä geologien lausuntoja ei ole missään tavallisessa lehdessä. Niitä löytyy niistä lehdistä, joissa kiistetään ilmastonmuutos ja joissa rokotukset aiheuttavat sydänköhtaukset ja syövät. Kupari on kierrätettävä metalli eikä lopu koskaan.
Jännä? Väität, ettei löydy "tavallisista lehdistä"? . Taidat lukea vain hömppää.
Tekniikka&Talous lehti, sieltä löytyy, kuten monista muista merkittävistä julkaisuista. Kannattaa ensin etsiä ja lukea, eikä puhua sontaa!
Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen, väittää GTK
Liikenteen sähköistyminen muuttaa montaa asiaa. Geologian tutkimuskeskus GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/maailman-mineraalit-eivat-riita-…
Öljyn tuotannon supistaminen eli sähköautoilu on paras tapa heikentää Venäjän valtaa.
Moni muistaa senkin ajan kun GTK povasi öljyn loppuvan milleniumiksi viimeistään. Jonnet ei tietenkään muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Jännä kun näitä geologien lausuntoja ei ole missään tavallisessa lehdessä. Niitä löytyy niistä lehdistä, joissa kiistetään ilmastonmuutos ja joissa rokotukset aiheuttavat sydänköhtaukset ja syövät. Kupari on kierrätettävä metalli eikä lopu koskaan.
Kupari ei lopu koskaan? Kyse on ensin, että se kallistuu merkittävästi.
Kierrätettävä? Miten kierrätät 15 miljoonan sähköauton kuparilla , jos primäärituotanto vaatii 985 miljoonaa uutta autoa korvatakseen polttomoottorit. Pm-autoista saadaan vain pieni osa talteen koska siellä ei ole mm. ajomoottoreita, joihin menee valtavat määrät kuparia.
On tyhmää luulla että öljylle ei ole käyttöä, vaikka kaikki autot olisivat huomenna sähköisiä.
Sehän on energiaa ja lämpöä. Ei sitä käyttämättä jätetä, koska enegialle ja lämmölle on aina tarvetta tuotannossa ja lämmityksessä.
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää luulla että öljylle ei ole käyttöä, vaikka kaikki autot olisivat huomenna sähköisiä.
Sehän on energiaa ja lämpöä. Ei sitä käyttämättä jätetä, koska enegialle ja lämmölle on aina tarvetta tuotannossa ja lämmityksessä.
Juuri näin. Miksi sitä öljyä ei pumpattaisi ulos, kun ne lähteen on jo avattu. Sitäpaitsi polttomottorit jatkaa edelleen synteettisillä polttonaineilla, vaikka viherhörhöt, demarit ym yrittää estää niiden kehityksen (EU-päätös, polttomoottorikielto)
EU kaatuu ennen kuin polttomoottoriautot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geologit sanoo, että mineraalit eivät riitä sähköistymiseen. Sähköautoon menee mm. kuparia 50-60 kiloa.
Maailmassa on 15 miljoonaa sähköautoa. Menee aika, jos kyetään ollenkaan, korvaamaan ne miljardi polttomoottoriautoa.
Öljyä tarvitaan jokatapauksessa. Autoihinkin 40-50 vuotta.
Jännä kun näitä geologien lausuntoja ei ole missään tavallisessa lehdessä. Niitä löytyy niistä lehdistä, joissa kiistetään ilmastonmuutos ja joissa rokotukset aiheuttavat sydänköhtaukset ja syövät. Kupari on kierrätettävä metalli eikä lopu koskaan.
Kupari ei lopu koskaan? Kyse on ensin, että se kallistuu merkittävästi.
Kierrätettävä? Miten kierrätät 15 miljoonan sähköauton kuparilla , jos primäärituotanto vaatii 985 miljoonaa uutta auto
Älä pilaa viher-vasurin hyvää öyhötystä tiedolla.
Olipa yllätys. Että kiinalaisen tuli kertoa se.