Sh keskipalkka? Nää on hyviä
Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2019. Keskipalkka kasvoi 71 € (2,3 %) vuodesta 2018 vuoteen 2019.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat aina toistelee tuota fraasia että "päälle lisät jotka korvausta epämukavista työajoista"? Huutista.
Lisät on palkkaa siinä missä peruspalkkakin. Kaikilla muilla aloilla tämä kyllä yleisesti ymmärretään, ja lisät käsitetään osaksi kokonaispalkkaa.
Erityisen hassua, että hoitajatkin laskee lisät palkkaan kun puhuvat muiden alojen palkoista (esim. vertaillaan katkerina paperimiestä kaikilla mahdollisilla vuorolisillä ja sairaanhoitajaa ilman mitään lisiä).
Olin tulossa sanomaan jotain sisällöllisesti merkittävämpääkin, mutta äh, ei jaksa, miksi ihmeessä vääntää jonkun mulkvistin kanssa joka on päättänyt että sairaanhoitaja tienaa ihan helvetisti eikä tee sen eteen mitään, samalla kun itse tekee kolmen ihmisen työt yksin (paitsi kahtena päivänä viikossa, silloin meitä on kaksi tekemässä kolmen ihmisen työt!) ja saa siitä käteen 1800 euroa kuussa. Oikeastaan haluaisin vaan sanoa, että tekee mieli leipaista turpaan jokaista, joka käyttää ilmaisua "huutista".
En ole tuo, jota kommentoit, ja minunkaan mielestäni ”huutista” ei ole asiallinen tapa kommentoida toisten tärkeää työtä. Mutta ihmetyttää, miksi hoitajat eivät tunnu lainkaan huomaavan, että monet muutkin (vaikka ne lääkärit) tekevät yötyötä. Ja hirveän aggressiivisia vastauksia tulee, jos siitä huomauttaa.
Oma kaverini on sairaanhoitaja, ja hän suuttuu hirveästi jos erehdyn oikaisemaan hänen marinoihinsa, että mulla maisterina ei ole parempi palkka kuin hänellä. Ei silti että pitäisikään olla. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä sen lisäksi että kerron hänen tekevän arvokasta työtä. Valehdella oma palkkani isommaksi?
-eri.
Lääkärin työ harvemmin on puhtaasti vuorotyötä, enemmänkin päivätyö joka jatkuu päivystyksenä joko kotoakäsin tai työpaikalla. Päivystysten määrää kai vaihtelee riippuen siitä missä työskentelee.
En väheksy ollenkaan lääkärien raskasta taakkaa, mutta toisin kuin hoitajat, he saavat ansaitsemaansa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntapuolen sh: 3613€/ kk bruttona tänä vuonna. Mutta huono toi palkka on vastuuseen nähden.
Mihin ihmeen vastuuseen? Ei ne hoitsut mitään lääkäreitä ole. Kyllä bussikuskikin on vastuussa kymmenien ihmisten hengestä joka päivä.
Bussikuski on vastuussa, ettei aja kolaria, niin kuin me kaikki liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat aina toistelee tuota fraasia että "päälle lisät jotka korvausta epämukavista työajoista"? Huutista.
Lisät on palkkaa siinä missä peruspalkkakin. Kaikilla muilla aloilla tämä kyllä yleisesti ymmärretään, ja lisät käsitetään osaksi kokonaispalkkaa.
Erityisen hassua, että hoitajatkin laskee lisät palkkaan kun puhuvat muiden alojen palkoista (esim. vertaillaan katkerina paperimiestä kaikilla mahdollisilla vuorolisillä ja sairaanhoitajaa ilman mitään lisiä).
Olin tulossa sanomaan jotain sisällöllisesti merkittävämpääkin, mutta äh, ei jaksa, miksi ihmeessä vääntää jonkun mulkvistin kanssa joka on päättänyt että sairaanhoitaja tienaa ihan helvetisti eikä tee sen eteen mitään, samalla kun itse tekee kolmen ihmisen työt yksin (paitsi kahtena päivänä viikossa, silloin meitä on kaksi tekemässä kolmen ihmisen työt!) ja saa siitä käteen 1800 euroa kuussa. Oikeastaan haluaisin vaan sanoa, että tekee mieli leipaista turpaan jokaista, joka käyttää ilmaisua "huutista".
En ole tuo, jota kommentoit, ja minunkaan mielestäni ”huutista” ei ole asiallinen tapa kommentoida toisten tärkeää työtä. Mutta ihmetyttää, miksi hoitajat eivät tunnu lainkaan huomaavan, että monet muutkin (vaikka ne lääkärit) tekevät yötyötä. Ja hirveän aggressiivisia vastauksia tulee, jos siitä huomauttaa.
Oma kaverini on sairaanhoitaja, ja hän suuttuu hirveästi jos erehdyn oikaisemaan hänen marinoihinsa, että mulla maisterina ei ole parempi palkka kuin hänellä. Ei silti että pitäisikään olla. En tiedä, mitä minun pitäisi tehdä sen lisäksi että kerron hänen tekevän arvokasta työtä. Valehdella oma palkkani isommaksi?
-eri.
Lääkärit tekevät yötyötä päivystyksenä ja näin ollen saavat siitä aika muhkeat korvaukset. Heillä on ihan eri työaikamuoto, kuin hoitajilla.
Eikös lääkäri tee käytännössä 24 tuntia putkeen? Muhkeat korvaukset, hieno juttu. Mutta kun hoitaja tekee kaksi vuoroa putkeen, se on kauheaa työntekijän riistoa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hoitoalalla ei pitäisi kenenkään tehdä töitä väsyneenä. Mutta näillä ratkaisuilla on varmaan kaikilla omat taustansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Lääkärit tekevät yötyötä päivystyksenä ja näin ollen saavat siitä aika muhkeat korvaukset. Heillä on ihan eri työaikamuoto, kuin hoitajilla.
Ja lähes poikkeuksetta vastaus yöpäivystäjälle soittaessa on ”seuratkaa aamuun ja hoitakaa asia sitten”. Ikäväähän sekin tietysti oli kun hyvät yöunet keskeytyi. Samaan aikaan se kotihoidon yöhoitaja ajaa 100km ja juoksee turvahälyjen perässä, pomo miettii voisiko ”luppoajan käyttää tehokkaammin, vaikka varastoa siivoamalla”. Kun on niin helppoa yksin siellä yövuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntapuolen sh: 3613€/ kk bruttona tänä vuonna. Mutta huono toi palkka on vastuuseen nähden.
Mihin ihmeen vastuuseen? Ei ne hoitsut mitään lääkäreitä ole. Kyllä bussikuskikin on vastuussa kymmenien ihmisten hengestä joka päivä.
Bussikuski on vastuussa, ettei aja kolaria, niin kuin me kaikki liikenteessä.
Pitäisikö meidät kaikki velvoittaa ottamaan matkustajia, jos autossa on tilaa?
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Ja lähes poikkeuksetta vastaus yöpäivystäjälle soittaessa on ”seuratkaa aamuun ja hoitakaa asia sitten”. Ikäväähän sekin tietysti oli kun hyvät yöunet keskeytyi. Samaan aikaan se kotihoidon yöhoitaja ajaa 100km ja juoksee turvahälyjen perässä, pomo miettii voisiko ”luppoajan käyttää tehokkaammin, vaikka varastoa siivoamalla”. Kun on niin helppoa yksin siellä yövuorossa.
Mielenkiintoisia kuvauksia tulee, kun hoitajan yövuoroa tarkastellaan hänen omasta näkökulmastaan ja lääkärin yövuoroa asiakkaan näkökulmasta. Miksi ei ikinä toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Eikös lääkäri tee käytännössä 24 tuntia putkeen? Muhkeat korvaukset, hieno juttu. Mutta kun hoitaja tekee kaksi vuoroa putkeen, se on kauheaa työntekijän riistoa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hoitoalalla ei pitäisi kenenkään tehdä töitä väsyneenä. Mutta näillä ratkaisuilla on varmaan kaikilla omat taustansa.
Lääkäri saattaa normaalin työpäivän päätteeksi jäädä ns. Etupäivystäjäksi töihin, ja hoitaa silloin oman erikoisalansa välitöntä toimenpidettä tms. vaativat potilaat. Joskus on löysää, joskus lääkäri kiireistä. Etupäivystyksiä käsittääkseni ei ole työlistassa monta.
Eli sairaanhoitajat saa hyvää palkkaa. Piste. Ja työ on helppoa ja kuka vaan pystyy sitä tekemään. Tämä tuntuu olevan yleinen mielipide.
En jaksa vääntää täällä enää aiheesta ihmisten kanssa joilla ei oo mitään käryä mitä sh:n työnkuvaan tai vastuuseen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.
Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,
Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.
Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.
Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!
JUURI NÄIN! Itselläni on peruspalkka 1540e/kk. Silti en vaihtaisi hoitajan hommiin edes 6000e kuussa. En vain kykenisi. Minulla oli mahdollisuus lähteä lähihoitsukoulutuksen mutta en mennyt.
Kirjoitukseni ei siis nyt sitten mollaa hoitajia mitenkään. Päinvastoin, minä arvostan heitä niin paljon kun ihminen pystyy. Se on ainuaa kunnon työstä mistä raha todella tulee, niin että sen tuntee ainasinneensa. Työ on siis raskasta kaikin puolin. Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia. Raja ei merkkaa mitään - terveys kyllä.
"Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia."
Tuota ei usko kukaan. IT-alalla asiakaspalvelijat eivät todellakaan tienaa suurta palkkaa, mutta koodaajat tienaavat tuhansia kuukaudessa. Tosin, ilman koodaajia ei olisi nettisivuja, autoja, tietokoneita ja niiden ohjelmia yms., koska jonkun pitää luoda ne nettisivut, ohjelmoida autojen moottorinohjausjärjestelmät, luoda ohjelmat tietokoneelle ja kännykkään, jopa pesukoneisiin ja sen sellaisiin. Että erittäin tarpeellista työtä sekin. Ja ilman IT-alan asiakaspalvelijoita olisivat hoitajat pulassa potilasjärjestelmine ohjelmineen. Tämä on fakta.
Paperi on keksitty ja aika riittäisi paremmin potilaille kun ei tarvitsisi tapella sen kaikkein halvemmalla saadun huonon koneen, hitaan liittymän ja huonosti suunnitellun ohjelman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eli sairaanhoitaja tienaa ainakin valtiolla paremmin kuin diplomi-insinööri. Miksi valitus?
t. 3300e/kk tienaava DI, vaativat asiantuntijatehtävät, suuri teollisuuskonserni, 5v työkokemus samassa tehtävässä
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä liksa jos on jossain dementiapotilaiden osastolla yövuorossa päätoimisesti. EI tarvi hirveästi stressata.
Vanhuspuolella työ on hirveää. Itse ole alalla töissä mutten hoitaja,
Esim vanhus voi olla täysin ulosteessa ja hänet mennään suihkuttamaan sitten puhtaaksi.
Ulostevaipat, syöttäminen, vuodepotilas, joka makaa 24/7 vuoteessa.
Itselle ei riittäisi edes 5000 e/kk NETTO!
JUURI NÄIN! Itselläni on peruspalkka 1540e/kk. Silti en vaihtaisi hoitajan hommiin edes 6000e kuussa. En vain kykenisi. Minulla oli mahdollisuus lähteä lähihoitsukoulutuksen mutta en mennyt.
Kirjoitukseni ei siis nyt sitten mollaa hoitajia mitenkään. Päinvastoin, minä arvostan heitä niin paljon kun ihminen pystyy. Se on ainuaa kunnon työstä mistä raha todella tulee, niin että sen tuntee ainasinneensa. Työ on siis raskasta kaikin puolin. Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia. Raja ei merkkaa mitään - terveys kyllä.
"Joku IT-mies ei ansaitse silmissäni edes väheksyvää katsetta... Täysin yliarvostettua suuripalkkaista hommaa. Tiedän, kun olen itsekin mutta lopetin sen joutavuuden takia."
Tuota ei usko kukaan. IT-alalla asiakaspalvelijat eivät todellakaan tienaa suurta palkkaa, mutta koodaajat tienaavat tuhansia kuukaudessa. Tosin, ilman koodaajia ei olisi nettisivuja, autoja, tietokoneita ja niiden ohjelmia yms., koska jonkun pitää luoda ne nettisivut, ohjelmoida autojen moottorinohjausjärjestelmät, luoda ohjelmat tietokoneelle ja kännykkään, jopa pesukoneisiin ja sen sellaisiin. Että erittäin tarpeellista työtä sekin. Ja ilman IT-alan asiakaspalvelijoita olisivat hoitajat pulassa potilasjärjestelmine ohjelmineen. Tämä on fakta.
Paperi on keksitty ja aika riittäisi paremmin potilaille kun ei tarvitsisi tapella sen kaikkein halvemmalla saadun huonon koneen, hitaan liittymän ja huonosti suunnitellun ohjelman kanssa.
Juuri näin. Esimerkiksi jonkun fiksun tuhansia tienaavan IT- nörtin takia kotihoito pistettiin toiminnanohjauksella ja minuuttiaikataululla täysin sekaisin ja työ on nykyään kamalaa. Kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat ovat vastuussa hoitotyöstä, sen laadusta työyhteisöissään, lääkehoidosta oman toimivaltansa puitteissa. On paikkoja, joissa lääkäri ei ole samassa työyhteisössä, jollin sh: lla on paljon toimivaltaa, vastuuta ja päätöksentekovaltaa. Sh on se, joka välittää lääkärille asiakasasioita. Hänen on todella oltava asioiden tasolla, ammattitaitoinen ja havainnointikykyinen.
En lähtisi vertaamaan täysin eri ammattialoja toisiinsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Mielenkiintoisia kuvauksia tulee, kun hoitajan yövuoroa tarkastellaan hänen omasta näkökulmastaan ja lääkärin yövuoroa asiakkaan näkökulmasta. Miksi ei ikinä toisinpäin?
Asiakkaat harvemmin ymmärtää sitä mitä sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu, ei toki aina täysin ymmärrä lääkärinkään työkuvaa, mutta jostain syystä asikkaalla on molemmista omasta mielestään selkeä näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen IT-alalla asiakaspalvelussa töissä. AMK-koulutus. Ensimmäisessä työssä jossa olin, oli aloituspalkka alle 2000 € kuussa (brutosta pitää puhua aina koska kaikkihan maksavat verot palkasta), eikä se noussut oikein millään muulla kuin vuorolisillä ja yleiskorotuksilla. Sain sitten vuosien jälkeen vihdoinkin uuden duunin ja palkka nousi lähelle 3000 euroa. Siis monen vuoden jälkeen kun vihdoinkin monien hakujen jälkeen. Ala on pirun kilpailtu. Kannattaa muistaa, että ne hoitsut ovat ihan pulassa ilman IT-järjestelmiä, mutta kukaan ei tajua paljon duunia kaikkien niiden järjestelmien monitorointi ja ylläpito aiheuttaa IT-alan asiakaspalvelijoille ja kuinka paljon siitä koituu heille stressiä. Istumatyö on muutenkin erittäin epäterveellistä. Ja ala on kilpailtu, porukka kilpailee huonohkosta palkasta. Mutta hoitajien ala ei ole erityisen kilpailtu ja palkka näköjään on melko hyvä, mutta silti vain valitetaan. Elikä käy koulut ja duunia saa varmasti, erittäin hyvä homma hoitajille! Olisin itsekin iloinen, jos omalla alalla töitä olisi noin paljon tarjolla. Ja järkevällä palkalla. Kokemusta on myös paljon fyysisestä työstä. On tullut aikoinaan tehtyä jopa 16h päiviä varastolla kerätessä. Erittäin raskasta hommaa, eikä nyt kuitenkaan mitään ökypalkkaa saa. Mutta semmosta se on. Onneksi minulla on aina ollut hyvät rahankäyttötaidot ja erilaisia sijoituksia löytyy ja myös ns. löysää rahaa. Monella ihmisellä se homma onkin korvien välissä, elikä osaako sitä rahaa säästää vai ei. Ei kannata valittaa muille, jos itse tuhlaa.
Eli vertaat varastotyötä hoitotyöhön? Just.
Jos logistiikka ei toimi, niin hoitajat eivät saa ruokaa eivätkä myöskään työvälineitä. Eikä potilaatkaan saa ruokaa yms. Itse asiassa jos logistiikka ei toimi, niin koko maa on sen jälkeen polvillaan. Verrattuna logistiikan tärkeään rooliin kansallisesti ja globaalisti, eivät varsinkaan varastotyöntekijät ja kuljettajat saa todellakaan "ansaitsemaansa" palkkaa. Mutta sitten ahtaajat saavatkin sikapalkkaa. Mutta kun näköjään halveksut logistiikka-alan töitä, niin taidat olla kaikesta valittava hoitaja. Itsekäs hoitaja. Minäminäminä...
Noin voi sanoa tosi monista aloista. Mä työskentelen laskutuksessa ja jos mä en lähetä laskuja asiakkaille, niin se on ihan sama mitä ne varastotyöntekijät ja kuljettajat puuhailee, koska niiden hommista ei saa mitään rahaa. Toisaalta ne varastotyöntekijät voi yhtälailla sanoa, että jos ne ei ole siellä tekemässä hommiaan, niin mä en saa mitään laskutettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea sh tienaa tuollaisia summia? Oma palkkani kuntapuolella bruttona 2500e/kk, käteen n. 1800e.
Kaikki ikälisät, henkilökohtainen lisä, paljon vuorotöitä ja extraamista. Vain siten voi tienata. Peruspalkka on huono.
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Itsekin provosoidun helposti näistä palkkakeskusteluista ja kaiken maailman huutistelijoista, tiedän toki ettei pitäisi, mutta alan olla vaan aivan käsittämättömän väsynyt siihen että teen töitä niska limassa (käytännössä pidän pikkukaupungin terveyskeskuksen sairaanhoitopuolta pystyssä yksin, ja tähän sisältyy hoitotyön lisäksi aivan kaikki siivoamisesta postitukseen), joka päivä parhaani tehden että pakka pysyisi kasassa, ja sitten saan vapaahetkinäni lukea tämän keskustelun kaltaista halveksuntaa ja v*ttuilua hoitajia kohtaan. Sitten vielä se ajatus, että näistä hoitajien halveksujistakin varmaan suurin osa ihan pokkana käy hyödyntämässä hoitajien palveluja. Itsehän en saa mitään lisiä, säännöllinen päivätyö 40h/vk. En halua olla mikään marttyyri ja rypeä siinä, että työni on raskasta ja saan siitä surkeaa palkkaa. Haluaisin vaan tulla toimeen työlläni ja kokea, että työtäni arvostetaan. Soisin kaikille matalapalkkaisille aloille paremmat liksat. Onhan sekin nyt p*rseestä jos maisterina ei tienaa sen paremmin kuin minäkään tienaan AMK-koulutuksella.
Jännä juttu tosiaan että hoitajien katsotaan olevan menoerä yhteiskunnalle, eikö se ole ne ihmiset joita hoitaja hoitaa? Ja siitä vastuusta, ei ne lääkärit ole siellä hoidettavien vierellä hoitamassa, ne menee kurkaamaan vasta kun hoitaja pyytää..jos sitäkään. Ei lääkärit tiedä mitä sille ihmiselle kuuluu jos hoitajat ei kerro, huomioi ja reagoi.
Ihmisen hoitaminen on moniammatillista tiimi työtä parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ero, että tuskin teet täysin rytmitöntä kolmivuoroa, viettäen viikonloput, joulun, uuden vuoden, juhannuksen ja pääsiäisen töissä. Ja hoitaja saa tuon summan vasta 15v työkokemuksella, ei viiden vuoden. Tehden niitä viikonloppuja ja juhlapyhiä.
Mutta kertoo siitä että lisät aika jättimäiset Suomessa jos viikonloppu/vuorotyöllä helpolla AMK koulutuksella tienaa paremmin kuin erittäin vaativalla akateemisella tekniikan tutkinnolla. Olisitte tyytyväisiä tuollaisiin jättilisiin, mutta silti vain kuulee valitusta? Itse teen välillä viikonloppuja ilman palkkaa.
t. DI
Tätä juuri ihmettelen, että eikö hoitajien työvuoroja saa vaikka viikko-viikko systeemiksi tai niin, että tehtäisiin työvuorot valmiiksi pitkälle ajalle, niin olisi aikaa suunnitella sitä vapaa-aikaakin!? Kyllä siellä paperitehtaalla tai vaikka ahtaajana tehdään 3 vuorossa töitä ja työvuorot on todella selkeästi tehty.