Ensisynnyttäjän kannattaisi valita sektio
Ihmettelen suuresti miksi ihmeessä alatiesynnytysä pidetään niin arvossaan? On tietysti totta, että lapselle siitä on tiettyjä etuja, kuten keuhkoihin kohdistuva paine, mutta vaiettu ongelma on, mitä se äidin alapäälle aiheuttaa. Minusta olisi ihan reilua jos asiasta puhuttaisiin avoimesti jo neuvolassa, eikä "pimitettäisi" tätä tietoa. Seksi on kuitenkin iso ja tärkeä osa elämää ja on loukkaavaa vähätellä alapään " arvoa". Nuo alapään jumpat eivät juurikaan auta, kun ja jos repeämiä tulee/tehdään episitomia. Tämän lisäksi emättimen ulkonäkö muuttuu usein sen verran, että sheivaamiset voi unohtaa. Kurjaa että korjausleikkauksistakin saa tapella (kunnallisella), vaikka se kuuluisi olla jokaisen naisen oikeus. On typerää samassa lauseessa mainostaa seksin tärkeyttä hyvinvoinnille ja samalla sitten taas todeta että "synnytys muuttaa alapäätä" live with it. Siitä on nautinto aika kaukana jos mikään ei tunnu miltään ja / tai aukosta repsottaa mitä lie limakalvoa ym.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:32"]
En ota kantaa suuntaan enkä toiseen, koska en ole itse vielä synnyttänyt enkä ole edes raskaana. Alatiesynnytys on kuitenkin todistetusti ja tilastollisesti turvallisempi tapa synnyttää, se on fakta.
---
Kuitenkin, nämä sektion puolustajat voisivat laittaa lähteitä väitteilleen, koska ilman niitä, heidän puheensa ovat vain p*skapuhetta.
[/quote]
Laittaisitko vielä itse lähteen tässä esittämällesi väittämälle? Sellaisen mielellään, jossa hätäsektioon ja kiireelliseen sektioon päätyneitä alatiesynnytyksiä ei ole siivottu pois tilastosta. Ymmärrät varmasti sen, että jos alatiesynnytyksiksi lasketaan vain oppikirjan mukaan sujuneet, niin se näyttää äärimmäisen turvalliselta synnytystavalta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:38"]
Hehe, kirjoitinpas väärin. Eli siis 8 % alatiesynnyttäjistä sai helpotusta myöhäisvaiheen korjausleikkauksesta, eli siis 2/3, eli 8 %-yksikköä noista 11 %, jotka niistä kärsivät. :)
Niin ja siis toivon itse sektion jos minullakin todetaan tulevaisuudessa että olisi tulossa poikkeavan kookas lapsi, joka perinnöllisyyden ja elämäntapojen perusteella on melko todennäköistä.
t. 53
[/quote]
Et siis ole vielä ymmärtänyt, että
a) Suomessa sektiota ei noin vain toivota, vaan siihen tarvitaan lääkärin suostumus, ja
b) suurin osa lääkäreistä ei siihen suostu vaikka olisi tuollaisia perusteita kuin sinulla, vaan pakottaa jokaisen synnyttäjän yrittämään ensin sitä alatietä (joka sitten osan kohdalla johtaa hätäsektioon, jossa riskit ovat aivan omaa luokkaansa!).
Siksi tästä aiheesta täällä niin paljon puhutaan. Eihän mitään ongelmaa olisi, jos nämä päätökset tehtäisiin parhaalla mahdollisella tavalla ja mahdollisimman paljon tietoa etukäteen hankkien, mutta kun meillä käytäntö ei ole tämä. Riippuu sairaalasta ja lääkäristä, kuinka kovaa tuohon alatiehen painostetaan, mutta kun oikeasti ei saisi olla yhtäkään sairaalaa eikä yhtäkään lääkäriä, joka asettaa budjettiasiat synnyttäjän ja syntyvän vauvan terveyden edelle.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:32"]
En ota kantaa suuntaan enkä toiseen, koska en ole itse vielä synnyttänyt enkä ole edes raskaana. Alatiesynnytys on kuitenkin todistetusti ja tilastollisesti turvallisempi tapa synnyttää, se on fakta.
---
Kuitenkin, nämä sektion puolustajat voisivat laittaa lähteitä väitteilleen, koska ilman niitä, heidän puheensa ovat vain p*skapuhetta.
[/quote]
Laittaisitko vielä itse lähteen tässä esittämällesi väittämälle? Sellaisen mielellään, jossa hätäsektioon ja kiireelliseen sektioon päätyneitä alatiesynnytyksiä ei ole siivottu pois tilastosta. Ymmärrät varmasti sen, että jos alatiesynnytyksiksi lasketaan vain oppikirjan mukaan sujuneet, niin se näyttää äärimmäisen turvalliselta synnytystavalta.
[/quote]
No lähdetään nyt vaikka siitä, että suunnitellussa sektiossa äidin riski kuolla on 1/17 000 ja alatiesynnytyksessä vastaava riski on 1/49 000 eli riski on n. kolminkertainen. Kiireellisessä keisarinleikkauksessa riski oli 1/5500.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:44"]
Hehe, kirjoitinpas väärin. Eli siis 8 % alatiesynnyttäjistä sai helpotusta myöhäisvaiheen korjausleikkauksesta, eli siis 2/3, eli 8 %-yksikköä noista 11 %, jotka niistä kärsivät. :)
Niin ja siis toivon itse sektion jos minullakin todetaan tulevaisuudessa että olisi tulossa poikkeavan kookas lapsi, joka perinnöllisyyden ja elämäntapojen perusteella on melko todennäköistä.
t. 53
[/quote]
a) Suomessa sektiota ei noin vain toivota, vaan siihen tarvitaan lääkärin suostumus, ja
b) suurin osa lääkäreistä ei siihen suostu vaikka olisi tuollaisia perusteita kuin sinulla, vaan pakottaa jokaisen synnyttäjän yrittämään ensin sitä alatietä (joka sitten osan kohdalla johtaa hätäsektioon, jossa riskit ovat aivan omaa luokkaansa!).
Siksi tästä aiheesta täällä niin paljon puhutaan. Eihän mitään ongelmaa olisi, jos nämä päätökset tehtäisiin parhaalla mahdollisella tavalla ja mahdollisimman paljon tietoa etukäteen hankkien, mutta kun meillä käytäntö ei ole tämä. Riippuu sairaalasta ja lääkäristä, kuinka kovaa tuohon alatiehen painostetaan, mutta kun oikeasti ei saisi olla yhtäkään sairaalaa eikä yhtäkään lääkäriä, joka asettaa budjettiasiat synnyttäjän ja syntyvän vauvan terveyden edelle.
[/quote]
Olen kyllä ymmärtänyt että sektiosta pitää taistella. Ei sinun tarvitse puuttua yhteen sanaan tuossa tekstissä, kyllä se pointti varmasti välittyi. Mutta tuokin asia selviää vasta sitten kun on raskaana, voihan se olla että alan odottaa aivan normaalikokoista lasta jolloin sektio ei ole niin välttämätön. Toisaalta en tiedä kuinka paljon noihin painoarvioihin voi luottaa kun omalla äidillänikin ne heittivät kilon alakanttiin.
Mutta se selviää sitten. Kyllä minä itselleni sektion taistelen jos koen että se on paras vaihtoehto minulle sillä hetkellä. Yksi vaihtoehto on aina lähteä ulkomaille synnyttämään jos ei muuta vaihtoehtoa ole, minua ei kukaan pakota synnyttämään alateitse jos en niin halua.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:45"]No lähdetään nyt vaikka siitä, että suunnitellussa sektiossa äidin riski kuolla on 1/17 000 ja alatiesynnytyksessä vastaava riski on 1/49 000 eli riski on n. kolminkertainen. Kiireellisessä keisarinleikkauksessa riski oli 1/5500.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf
[/quote]
Linkittämäsi teksti on artikkeli, ei tutkimus. Artikkelissa on tutulta kuulostavia sanavalintoja, kuten "Kirurgiset komplikaatiot vaanivat myös lasta", joka on sanasta sanaan kopioitua tekstiä siitä vanhasta synnytystapoja vertailevasta tutkimuksesta (tutkijan nimeä en muista koska itse olen toisella alalla, mutta varmasti joku muu täällä muistaa), jossa oli siivottu alatiesynnytyksistä kokonaan pois ne huonosti onnistuneet, joissa on päädytty lopulta sektioon. Nämä oli siis laskettu sektioiksi eikä alatiesynnytyksiksi, mikä on ihan selvä aloittelijamainen virhe tai sitten tarkoituksellista tilastojen vääristelyä. Jätän jokaisen oman harkinnan varaan, kummasta on kysymys.
Linkissäsi ei ole esitetty sitä aineistoa, johon nuo siteeraamasi väittämät perustuvat, joten niiden uskottavuudesta on vaikea sanoa mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:49"]Kyllä minä itselleni sektion taistelen jos koen että se on paras vaihtoehto minulle sillä hetkellä. Yksi vaihtoehto on aina lähteä ulkomaille synnyttämään jos ei muuta vaihtoehtoa ole, minua ei kukaan pakota synnyttämään alateitse jos en niin halua.
[/quote]
On kuitenkin paljon sellaisia tilanteita, joissa synnyttäjä ei itse voi tietää olevansa riskiryhmässä. Normaalin kokoisenkin vauvan synnyttäminen on osalle naisista fysiologisesti mahdotonta, ja kun meillä asiaa ei millään tavalla etukäteen tutkita, niin synnytystapa tulee valittua silmät ummessa. Sinäkään et voi tietää olevasi selvillä vesillä, vaikka vauvasi olisi normaalin painon rajoissa. Miten siinä tilanteessa voit "taistella" itsellesi sen sektion?
Ymmärrän kyllä ettei näissä asioissa voida saavuttaa sataprosenttista varmuutta siitä, että alatie tulee menemään hyvin, mutta osa tapauksista on kuitenkin sellaisia joissa selvitystyöllä saataisiin tieto, että alatie ei suurella todennäköisyydellä tule onnistumaan. Olen äärimmäisen vihainen ja hämmästynyt, että meillä asiaa ei selvitetä, jotta edes noiden tapauksien kohdalla voitaisiin välttyä vakavilta vaurioilta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:49"]
t. 53
[/quote]
[/quote]
Olen kyllä ymmärtänyt että sektiosta pitää taistella. Ei sinun tarvitse puuttua yhteen sanaan tuossa tekstissä, kyllä se pointti varmasti välittyi. Mutta tuokin asia selviää vasta sitten kun on raskaana, voihan se olla että alan odottaa aivan normaalikokoista lasta jolloin sektio ei ole niin välttämätön. Toisaalta en tiedä kuinka paljon noihin painoarvioihin voi luottaa kun omalla äidillänikin ne heittivät kilon alakanttiin.
Mutta se selviää sitten. Kyllä minä itselleni sektion taistelen jos koen että se on paras vaihtoehto minulle sillä hetkellä. Yksi vaihtoehto on aina lähteä ulkomaille synnyttämään jos ei muuta vaihtoehtoa ole, minua ei kukaan pakota synnyttämään alateitse jos en niin halua.
[/quote] mikäli vauva vaarassa niin sitten sektio. Kivulla sinun pitää synnyttämän johan iso kirjakin kertoo sen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:45"]No lähdetään nyt vaikka siitä, että suunnitellussa sektiossa äidin riski kuolla on 1/17 000 ja alatiesynnytyksessä vastaava riski on 1/49 000 eli riski on n. kolminkertainen. Kiireellisessä keisarinleikkauksessa riski oli 1/5500.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf
[/quote]
Linkittämäsi teksti on artikkeli, ei tutkimus. Artikkelissa on tutulta kuulostavia sanavalintoja, kuten "Kirurgiset komplikaatiot vaanivat myös lasta", joka on sanasta sanaan kopioitua tekstiä siitä vanhasta synnytystapoja vertailevasta tutkimuksesta (tutkijan nimeä en muista koska itse olen toisella alalla, mutta varmasti joku muu täällä muistaa), jossa oli siivottu alatiesynnytyksistä kokonaan pois ne huonosti onnistuneet, joissa on päädytty lopulta sektioon. Nämä oli siis laskettu sektioiksi eikä alatiesynnytyksiksi, mikä on ihan selvä aloittelijamainen virhe tai sitten tarkoituksellista tilastojen vääristelyä. Jätän jokaisen oman harkinnan varaan, kummasta on kysymys.
Linkissäsi ei ole esitetty sitä aineistoa, johon nuo siteeraamasi väittämät perustuvat, joten niiden uskottavuudesta on vaikea sanoa mitään.
[/quote]
En tainnut lukea ollenkaan tekstiä kun tuolla tavalla väität. Tekstissä lukee aivan selkeästi "Hall ja Bewley 1999" ja alhaalta lähdeluettelosta löytyy: Hall MH, Bewley S. Maternal martality and mode of delivery. Lancet 1999;354:776.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:02"]Kivulla sinun pitää synnyttämän johan iso kirjakin kertoo sen.
[/quote]
Just.
Taas yksi syy lisää erottaa kirkko lopullisesti valtiosta! Menisin allekirjoittamaan sen kansalaisaloitteen aiheesta, jos en olisi jo tehnyt niin.
Itsellä ei ole kokemusta kun yhdestä sektiosta joka tehtiin kiireellisenä. Viikon olin sairaalassa ja jopa viihdyin. Hyvin se meni ja vauva voi hyvin. Ei tullut komplikaatioita ja ei mennyt minunkaan henki. Ihan normaalisti elin, hoidin vauvaa ja kävin kaupassa, siivosin jne. Toki varoin että en nostellut vauvaa painavampaa vähään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:49"]
t. 53
[/quote]
[/quote]
[/quote] ei tarvitse taistella, lääkäri määrää synnytystavan, ei mukavuussyistä huisin kallista, vauva jos vaarassa niin sitten, mene yksityiselle ja maksa maltaita
Se on totta, ettei mahdollisista vaivoista kerrota tarpeeksi etukäteen. Minulle tuli lievä inkontinenssivaiva, mutta se hävisi jumpalla. Olin jonkin verran harrastanut jumppaa jo aiemmin, koska olin nuorena kiinnostunut joogasta ja siinä oli samantapaisia harjoituksia. Tästä oli varmasti apua, sillä mitään muuta en alatiesynnytyksestä kärsinyt. Epparihaava parantui hyvin. Mieskin väittää, että toosa on aivan samanlainen kuin ennenkin. Eli kyllä se vain voi palautua ennalleen, ainakin jos sitä jumppaa harrastaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:56"]
[/quote]
En tainnut lukea ollenkaan tekstiä kun tuolla tavalla väität. Tekstissä lukee aivan selkeästi "Hall ja Bewley 1999" ja alhaalta lähdeluettelosta löytyy: Hall MH, Bewley S. Maternal martality and mode of delivery. Lancet 1999;354:776.
[/quote]
Luin, mutta en halunnut alkaa kahlata verkkoa läpi lähdeluettelon perusteella. Voin perehtyä noihin tilastoihin myöhemmin tänään, jos ne ovat julkisesti saatavilla jossain ja kertoa sitten kantani (todennäköisemmin teen sen, jos laitat suoran linkin). Mutta minua kiinnostaisi tietää, oletko itse perehtynyt ko. tilastoihin vai ainoastaan ottanut artikkelissa esitetyn väittämän totuutena?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:07"]ei tarvitse taistella, lääkäri määrää synnytystavan, ei mukavuussyistä huisin kallista, vauva jos vaarassa niin sitten, mene yksityiselle ja maksa maltaita
[/quote]
Ihme kommentti.
Netti on pullollaan kertomuksia siitä, kuinka nimenomaan on tarvinnut taistella, myös silloin kun on ollut aiemman lääkärin lausunto siitä että synnytystavaksi tulee fysiologisista syistä valita sektio!
Ja Suomessahan ei voi synnyttää yksityisellä puolella, vaikka olisi kuinka valmis synnytyksestään maksamaan.
Onneksi itselläni meni kaikki hyvin ja repeämiä ei tullut, pari pintahaavaa vain. Alapään ulkonäkö kyllä muuttui (mm. virtsaputkensuu on näkyvissä). Aiemmin se näytti ihan nätiltä, mutta nyt se on kuin ryppyinen sieni tai kuolleen hauen suu. Ruma. :/
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 14:49"]
t. 53
[/quote]
[/quote]
[/quote] ei tarvitse taistella, lääkäri määrää synnytystavan, ei mukavuussyistä huisin kallista, vauva jos vaarassa niin sitten, mene yksityiselle ja maksa maltaita
[/quote]
Ongelma on se, että lääkärit eivät määrää sektiota edes silloin kun alatiesynnytys vaarantaa vauvan hengen, koska asiaa ei tutkita kunnolla etukäteen. Vasta synnytystilanteessa todetaan että oho, ei tää mahdukaan täältä ja tässä vaiheessa vaikka lähetettäisiinkin hätäsektioon, vauva voi olla saanut hapenpuutteen vuoksi jo elinikäiset vammat tai saattaa kuolla.
Toisekseen, Suomessa ei ole mitään yksityistä tahoa, josta saisi sektion millään rahalla. Vain julkinen puoli hoitaa synnytyksiä ja vaikka olisi käynyt yksityisellä ultrassakin jossa lantio todettu liian kapeaksi, ei sen synnytystavasta päättävänlääkärin tarvitse kuunnella vaan voi määrätä silti "kokeillaan nyt vaan sitä alatiesynnytystä kuitenkin". Mitä siitä, että äiti ja vauva saattavat joutua maksamaan tästä kokeilusta elinikäisillä vammoilla tai jopa hengellään.
Minulle nuo ovat yhdentekeviä asioita ja myös miehelle pitäisi olla, koska itsepähän lapsen niin kovasti haluaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:07"]
Se on totta, ettei mahdollisista vaivoista kerrota tarpeeksi etukäteen. Minulle tuli lievä inkontinenssivaiva, mutta se hävisi jumpalla. Olin jonkin verran harrastanut jumppaa jo aiemmin, koska olin nuorena kiinnostunut joogasta ja siinä oli samantapaisia harjoituksia. Tästä oli varmasti apua, sillä mitään muuta en alatiesynnytyksestä kärsinyt. Epparihaava parantui hyvin. Mieskin väittää, että toosa on aivan samanlainen kuin ennenkin. Eli kyllä se vain voi palautua ennalleen, ainakin jos sitä jumppaa harrastaa.
[/quote]
Taidat olla lääketieteellinen ihme, jos se aukko ei suurentunut yhtään! Jumppaamalla saa sisälle voimaa, mutta emättimen suuaukkoon jumppa ei vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 15:18"]
Onneksi itselläni meni kaikki hyvin ja repeämiä ei tullut, pari pintahaavaa vain. Alapään ulkonäkö kyllä muuttui (mm. virtsaputkensuu on näkyvissä). Aiemmin se näytti ihan nätiltä, mutta nyt se on kuin ryppyinen sieni tai kuolleen hauen suu. Ruma. :/
[/quote] kuka sinne katsoo, korkeintaan gynekologi ja on nähnyt jos minkämoista helttaa sun muuta......
t. 53