Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluttamattomien ihmisten ruikutus palkasta

Vierailija
10.05.2014 |

ottaa niin päähän. Ihan yhtenevät mahdollisuudet on kaikilla suomessa opiskeluun-jos siis haluaa ja kapasiteetti riittää. Opiskelemaan vaan ja kouluttautumaan jos ei tilanne tyydytä.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulutus Suomessa vuelä kannattaa, mutta ei se mitään vielä takaa. Ehkä epärealistisimmat odotukset on nuorilla vain perusasteen koulutuksen suorittaneilla, joille ei mikään työ meinaa olla tarpeeksi hyvä tai tarpeeksi hyvin palkattu. Tai sitten yliopistoon päässeillä, joitka ovat mielestään akateemisesti koulutettuja, mutta tutkinto puuttuu. Itse työnantajana kyllä epäilisin, että jos ei saa sitä gradua puristettua, niin tuskin selviää projektihommissakaan, joissa kuitenkin on tiukat deadlinet.

Jos tutkinnon on saanut, niin sitten on kyllä usein ihan tuurista kiinni, millaisiin paikkoihin pääsee töihin ja miten pääsee etenemään. Tottakai hyvä työnteko ja ahkeruus ovat etenemiselle edellytyksiä, mutta nekään eivät takaa mitään, kun huippupaikkoja on kuitenkin rajallinen määrä.

Itse olen siis sitä mieltä, että jos ei ole tutkintoa, turha ruikuttaa. Sen saamiseen Suomessa on kyllä hyvät ja melko tasa-arvoiset edellytykset. Sympatiseeraan kyllä niitä koulutettuja, jotka eivät tutkinnosta huolimatta ole löytäneet töitä.

Vierailija
22/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus ja palkka eivät korreloi keskenään.

Tiedän monia duunariammatteja, joissa huomattavasti kovempi palkka kuin minulla.

terveisin tuplamaisteri, palkka 3000e/kk 8 (ja jep, en kouluttautunut palkan takia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:12"]

Vammaisetkin haluaisivat samaa palkkaa, kuin lääkärit. Eikä heillä ole mahdollisuutta opiskella lääkäreiksi.

Ei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia ja silti suuria palkkoja perustellaan sillä että jokaisella on samat mahdollisuudet. VAAN EI OLE SAATANA!

SAATANAN RIISTÄJÄT. VITUN AHNEET PASKAT JOILLA ON EPÄOIKEUDENMUKAISET PALKAT MUIHIN NÄHDEN!!!

[/quote]Miehen tuttavapiirissä on yksi vaikeasti vammainen juristi. Ollut siis lapsesta alkaen vammainen ja silti jaksanut opiskella ja puurtaa.

Rahasta ei ole puhuttu eli en tiedä mitä hän tienaa. Luultavasti kuitenkin enemmän kuin minä ja mieheni yhteensä. Autosta, asunnosta ja muista leluista päätellen hänellä ei kuitenkaan ole ns. pikkurahan puutetta.

[/quote]

Porvoossa kehitysvammaisetkin on lakimiehiä ja lääkäreitä.

[/quote]

Vaikeasti vammainen voi tarkoittaa esimerkiksi normaaliälyistä, jolla on esimerkiksi liikuntavamma.

Vierailija
24/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:12"]

Vammaisetkin haluaisivat samaa palkkaa, kuin lääkärit. Eikä heillä ole mahdollisuutta opiskella lääkäreiksi.

Ei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia ja silti suuria palkkoja perustellaan sillä että jokaisella on samat mahdollisuudet. VAAN EI OLE SAATANA!

SAATANAN RIISTÄJÄT. VITUN AHNEET PASKAT JOILLA ON EPÄOIKEUDENMUKAISET PALKAT MUIHIN NÄHDEN!!!

[/quote]Miehen tuttavapiirissä on yksi vaikeasti vammainen juristi. Ollut siis lapsesta alkaen vammainen ja silti jaksanut opiskella ja puurtaa.

Rahasta ei ole puhuttu eli en tiedä mitä hän tienaa. Luultavasti kuitenkin enemmän kuin minä ja mieheni yhteensä. Autosta, asunnosta ja muista leluista päätellen hänellä ei kuitenkaan ole ns. pikkurahan puutetta.

[/quote]

Porvoossa kehitysvammaisetkin on lakimiehiä ja lääkäreitä.

[/quote]

Vaikeasti vammainen voi tarkoittaa esimerkiksi normaaliälyistä, jolla on esimerkiksi liikuntavamma.

[/quote]

Sinusta kyllä, unohditko kehitysvammaiset ja heidän tuntipalkkansa???

Vierailija
25/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisia vain sysätään eläkkeelle ja tarjotaan paskaa palkkaa vaikka jokainen meistä tekee työtä veronmaksun takia ja saa siitä siivun elämiseen.

Miksi heikompiosaiset eivät edelleen saa samaaa palkkaa, kuin ne joilla on parhaat mahdollisuudet opiskella pitkälle ja saavuttaa se mitä muut eivät voi koskaan edes unissaan kuvitella saavuttavansa???

T: Kehitysvammaisten ja työläisten puolesta.

Vierailija
26/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 19:19"]

ottaa niin päähän. Ihan yhtenevät mahdollisuudet on kaikilla suomessa opiskeluun-jos siis haluaa ja kapasiteetti riittää. Opiskelemaan vaan ja kouluttautumaan jos ei tilanne tyydytä.

[/quote]

Olen aivan samaa mieltä!!! Opettajan työssä olen tavannut paljon sijaisia ym. jotka eivät ole päteviä tai edes lukeneet alaan liittyvää ollenkaan. Silti nämä viitsivät valittaa palkasta ja myös kesälomasta, jolta eivät saa palkkaa. Tämä on aivan käsittämätöntä. Menkööt opiskelemaan alaa ja hankkikoot viran niin sitten voidaan keskustella palkka-asioista. Muuten, ottakoot jonkun muun työn vastaan, jos kyseinen ei kelpaa..itsehän ovat työsopimuksensa allekirjoittaneet!!!!

[/quote]

Sanokaa vammaisille se. Vammaiset kun eivät kykene kouluttautumaan opettajiksi tai lentäjiksi.

[/quote]

Siis mikä sanotaan vammaisille??!! Erikoista puhetta. Eihän kaikilla ole tässä maailmassa samat mahdollisuudet. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tässä keskustelussa tarkoitetaan varmasti  niitä, jotka ihan hyvin pysytyisivät hakemaan kouluun ja opiskelemaan, jos vaan viitsisivät ja jaksaisivat. Jos jokin vamma tms. estää tämän, sillehän ei kukaan voi mitään. 

[/quote]

Miksi rajaat keskustelua todellisen keskustelun ääreltä eli sosialismin juurilta?

Eikö sinusta kehitysvammaiset ansaitse sama palkkaa, kuin sinä ETUOIKEUTETTU VITTU?

Vierailija
27/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:41"]

[/quote]

Sinä sanot näin. Keskustellaan silti älyllisesti vajaavista, kuten minusta, joka ei koskaan kykene saamaan samaa palkkaa kuin sinä. Miten sinä puolustelet sen että saat enemmän kuin minä, koska en koskaan läpäise lääketieteellisten tai oikeusteiteellisten pääsykoetta??? Kerro helvetissä ja näytä sen jälkeen hyvää oikeistolaista hymyäsi minulle kehitysvammaiselle.

Vierailija
28/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaha! Keskustelun aloituksesta tulee mieleen kuulemani tarina eräästä kesätyöläisestä, joka ensin kulutti tutustumispäivän valittamalla siitä, kuinka koulutusta arvostetaan ihan liikaa nykypäivänä, ja varsinaisina työpäivinä ottaa virallisten taukojen lisäksi vähintään kuusi vessataukoa.

Ei näin.

Vierailija
29/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri sanoi minulle suoraan, että en vaan ole saanut tilaisuuksia elämässäni tätä ennen esim. kouluttautumisen suhteen. Minulla on todella vaikea tausta, kotiolot puhdasta helvettiä ja siitä muistona traumaperäisiä häiriöitä, terapiassa ramppaamista ja lääkityksiä vielä näin aikuisenakin...jäi joo koulut kesken, kun pakotettiin alalle joka ei kiinnostanut ja sitten puhkesikin ensimmäinen häiriö.

Olisi kiva, jos kaikkia kouluja käymättömiä ei niputettaisi samaan joukkoon. Testien mukaan minulla on astetta korkeamman koulutuksen osaaminen ja potentiaali kuin mitä olen oikeasti suorittanut. Samoin verrokkiryhmässäni olen reilusti plussan puolella ja yksi kyky aivan melkein maksimissa, mitä lahjakkuuteen sillä alueella tulee. Miksikö kerron kaiken tämän, siksikö jotta voisin rehennellä? Ei. Siksi, että ap ja muut samoin ajattelevat ovat minut ja kaltaiseni haukkuneet muissa ketjuissa milloin laiskuudesta, milloin tyhmyydestä: on kuulemma aina vaan itsestä kiinni, kouluttautuuko ja pärjääkö kuinka hyvin.

Jos ap saisi päättää, minä olisin varmaan pakkotöissä jossain paskaolosuhteissa ja tuhonnut loputkin mielenterveydestäni. Valittaa ei saisi, koska oma vikani että siihen päädyin. Eikös? Mutta tiedätkö mitä, ap?

Vielä tässä elämässä, lähivuosina, voin olla sinuakin menestyneempi. Kuunteletko sitten minun viisauksiani ja naljailua heikosta osaamisesta, kun olet alapuolellani? Kiitätkö neuvoistani lakata kuluttamasta, olla valittamasta jne. vai puretko huultasi ettet huutaisi minulle kuinka väsynyt olet työhösi? Kuinka kyllästynyt maksamaan veroja, mielestäsi olet kaikkien muiden yläpuolella ja toisia parempia?

Vierailija
30/79 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 06:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:15"]

Enemmän ihmetyttää, hämmästyttää ja kummastuttaa se kuinka vielä vuonna 2014 tässä maassa maksetaan muodollisesta pätevyydestä jotain extraliksaa =)

[/quote]

Muodollinen pätevyys sisältää ne perustiedot ja taidot, joita työssä tarvitaan. Muodolliset pätevyysvaatimukset on kaikkein helpoin keino työnantajalle selvittää, onko työntekijällä riittävä osaaminen. Niin, eihän koulutus sitä aina takaa, mutta ainakin pitäisi olla, kun on saanut tutkinnon suoritettua.

Sama pätee niin perushoitajaan kuin tekniseen sosiaalijohtajaan. Se kertoo vielä enemmän, jos joku ei ole viitsinyt/voinut/halunnut sitä muodollista pätevyyttää hankkia.

[/quote]

Muodollinen pätevyys on kuin kasa paskaa keskellä toria.

Paskan paikka on kompostissa. Kaikelle on paikkansa. Käytäntö valitettavasti opettaa oikeasti ja opiskelumaailma elää ihan omaa erkaantunutta maailmaansa työmaailmasta.

Koulutusta silti väheksymättä.

Vierailija
31/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 13:49"]

Mistä ihmeestä tämä fanaattinen vammaisuuskortti tähän keskusteluun lennähti?

[/quote]

Unohdetaan toki vammaiset ja heidän palkkatasonsa. Eivät ole ansainneet samaa palkkatasoa, kuin korkeastikoulutetut. Muutenkin ikävä ajatella huonommin toimeentulevia synnynnäisten rajotteiden kannalta. Parempi pitää heitä laiskoina paskoina, jotka eivät ansaitse saman suuruista palkkaa.

[/quote]

Miten olisi, jos rauhoittuisit? Hyvä kantasi valuu hukkaan tuolla raivoamisella, vaikka asia varmasti tärkeä on. Olettaen siis että olet näiden kaikkien vammaisuus-viestien takana. 

Vierailija
32/79 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on lähtenyt mielenkiintoisille raiteille. Sitä voi kouluttautua vaikka maisteriksi tai putkimieheksi, ihan oman mielenkiinnon ja haluttujen tulojen mukaan. Ihmiset vetää kummasta herneen nenään. Koulutus on ilmaista, ja jokainen voi mennä haluamaansa pääsykokeeseen. Minä yritin pari kertaa yliopistoon haluamaani pääaineeseen ja vihdoin pääsin. Olen nyt maisteri ja hyvin tietoinen palkkatasoista alallani. Mutta näin halusin.

En ole ap, mutta täysin ymmärrän, mitä hän aloituksella tarkoitti. Vammaiset ja terveydeltään ongelmaiset ovat tietenkin asia erikseen. Miettikääpä hieman itsekin, ennen kuin herneen vetäisette uudelleen nenään.

Vierailija
33/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia mitä tulee älyyn, koulumenestykseen, kyvykkyyteen. Aina syy ei ole laiskuudessa. Äly ja muisti, voi olla heikkotasoista ihan normaali-ihmisellä, voi olla keskittymisen kanssa vaikeaa, vaikeutta lähimuistissa, matematiikassa, kielissä jne. Itse olen järjettömän huono kielissä ja matematiikassa. Jouduin koulussa aina tukiopetukseen, jouduin harjottelemaan enemmän kuin muut, jotta edes pysyisin jollakin tavalla perässä, osa porukasta sitten älysi ja muisti heti kaikki matematiikan opetukset ja kielten sanat ja kielioppisäännöt jne.

Joten lopetetaan se mussutus siitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet, koska ei ole. Koulutus tietenkin paikkoina on haettavissa kaikille yhtälailla, mutta kaikki eivät ole kyvykkäitä niihin. Tämä on tosiasia.

Joillakin myös kotiolot torppaavat omat kyvyt; jos isä raiskaa tyttärensä lähes joka yö, tai vanhemmat hakkaavat kännipäissään lapsiaan, tällaisistä paskoista lähtökodista käsin on todellla paljon vaikeampaa ponnistaa eteenpäin huipulle, kuin sellaisessa perheessä jossa jo syntymästä asti omaksutaan esim. kaksi kieltä, vanhemmat tukevat ja kannustavat lapsiaan, haluavat kehittää lapsiaan mm. harrastusten ja tukitoimin esim. valmennuskurssein jne. lapsiaan opinnoissa ja elämässä. Huonosta perheestä tulleesta tulee helposti heikosti itseensäluottava, traumatisoitunut alisuorituja, ja hyvästä, kannustavasta perheestä tuleva on itseensäluottava, motivoitunut, ja kunnianhimoinen.

Elämä ei ole tasapuolista. Toiset menestyy helpommin kuin toiset. Kyse ei aina ole ahkeruudesta tosiaankaan!! Joten lopetetaan siihen vetoaminen!

Vierailija
34/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:37"]

valmennuskurssein jne. lapsiaan opinnoissa ja elämässä. Huonosta perheestä tulleesta tulee helposti heikosti itseensäluottava, traumatisoitunut alisuorituja, ja hyvästä, kannustavasta perheestä tuleva on itseensäluottava, motivoitunut, ja kunnianhimoinen.

Elämä ei ole tasapuolista. Toiset menestyy helpommin kuin toiset. Kyse ei aina ole ahkeruudesta tosiaankaan!! Joten lopetetaan siihen vetoaminen!

[/quote]

Eli kannattaa lopettaa kokoomuksen äänestäminen tai on kehitysvammaisten vastainen ihminen. Amen.

Vierailija
35/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:25"]

koulutus ja palkka eivät korreloi keskenään.

Tiedän monia duunariammatteja, joissa huomattavasti kovempi palkka kuin minulla.

terveisin tuplamaisteri, palkka 3000e/kk 8 (ja jep, en kouluttautunut palkan takia)

[/quote]

Tilastotieteen perusteet ei tainnut sisältyä kumpaankaan tutkintoon?

Vierailija
36/79 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 19:16"]

En ole ap, mutta täysin ymmärrän, mitä hän aloituksella tarkoitti. Vammaiset ja terveydeltään ongelmaiset ovat tietenkin asia erikseen. Miettikääpä hieman itsekin, ennen kuin herneen vetäisette uudelleen nenään.

[/quote]

Miksi heidän pitäisi olla asia erikseen?

Karl Marx otti asian huomioon ja ehdotti jokaiselle samaa työarvoa ja panosta. Silti esimerkiksi lääkäreiden ja lakimiesten ammattikunta haluaa pitää omaa alaansa arvokkaampana, kuin muita aloja.

Vierailija
37/79 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen näitä ihmisiä jotka haluavat pitää palkkaeronsa korkeammalla, kuin heikkolahjaisilla? Miksi?

Vierailija
38/79 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:19"]

Minäkin ihmettelen näitä ihmisiä jotka haluavat pitää palkkaeronsa korkeammalla, kuin heikkolahjaisilla? Miksi?

[/quote]

Olisko ahneus ja halu olla erossa vammaisista. Ei haluta nähdä elämän nurjaa puolta. Eletään yltäkylläisyydessä ja oletetaan ansainneen se. Heikot hautaan ja jos muuten yrittävät niin seinää vasten ja kiväärillä rivi tasa-arvoa haluvia kuppaan. Kuten sisällissodassa oikeisto teki.

Vierailija
39/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asenne ratkaisee viime kädessä kaikkein eniten. Jos itsellä ei ole kiinnostusta kouluttautua, niin syyn löytää vaikka äidin kummin mummon kaimasta.

Koulutus on Suomessa lähes ilmaista. Esim AMK/YAMK-tutkinnosta ei tarvitse maksaa mitään. Eikä yliopistotutkintokaan maksa kuin terveydenhoiton maksun verran vuodessa.

Vierailija
40/79 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:37"]

Tosiasia on se, että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia mitä tulee älyyn, koulumenestykseen, kyvykkyyteen. Aina syy ei ole laiskuudessa. Äly ja muisti, voi olla heikkotasoista ihan normaali-ihmisellä, voi olla keskittymisen kanssa vaikeaa, vaikeutta lähimuistissa, matematiikassa, kielissä jne. Itse olen järjettömän huono kielissä ja matematiikassa. Jouduin koulussa aina tukiopetukseen, jouduin harjottelemaan enemmän kuin muut, jotta edes pysyisin jollakin tavalla perässä, osa porukasta sitten älysi ja muisti heti kaikki matematiikan opetukset ja kielten sanat ja kielioppisäännöt jne.

Joten lopetetaan se mussutus siitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet, koska ei ole. Koulutus tietenkin paikkoina on haettavissa kaikille yhtälailla, mutta kaikki eivät ole kyvykkäitä niihin. Tämä on tosiasia.

Joillakin myös kotiolot torppaavat omat kyvyt; jos isä raiskaa tyttärensä lähes joka yö, tai vanhemmat hakkaavat kännipäissään lapsiaan, tällaisistä paskoista lähtökodista käsin on todellla paljon vaikeampaa ponnistaa eteenpäin huipulle, kuin sellaisessa perheessä jossa jo syntymästä asti omaksutaan esim. kaksi kieltä, vanhemmat tukevat ja kannustavat lapsiaan, haluavat kehittää lapsiaan mm. harrastusten ja tukitoimin esim. valmennuskurssein jne. lapsiaan opinnoissa ja elämässä. Huonosta perheestä tulleesta tulee helposti heikosti itseensäluottava, traumatisoitunut alisuorituja, ja hyvästä, kannustavasta perheestä tuleva on itseensäluottava, motivoitunut, ja kunnianhimoinen.

[/quote]

Toiset menestyvät vastoinkäymisistä huolimatta, toiset jäävät syyttämään muita kohtalostaan loppuiäkseen, vaikka ainoa joka voi vaikuttaa on henkilö itse ja hänen asenteensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi