Ilta-Sanomat kylvää opettajavihaa provoamalla muutaman väsyneen opettajan lahjapettymeksestä
Pari opettajaa päästää vuooden kestäneen piinan ja päähän potkimisen seurauksena tunyeet valloilleen kun saa Helsingin kaupungilta kiitokseksi kaksi suklaakonvehtia ja kaksi tuikkua. Samaan aikaan kun koronatartunnat leviävät kouluissa niin että jäljitys ei pysy perässä ja kauupunki ratkaisee asian lopettamalla koronajäljityksen kouluissa kokonaan. Luokalla voi olla koronatartunta mutta ei se mitään, kukaan ei altistu, kaikki jatkavat ihan normaalisti. Kummasta Ilta-Sanomat kirjoittaa? Niin, tartuntoja voi olla helsinkiläiskoulussa kymmeniä, kuten on useissa. Ei ole ylittänyt uutiskynnystä. Vain Kilterin koulu teki poikkeuksen. Sen sijaan häpäistään väsyneet opettajat provosoimalla opettajavihaa.
Kommentit (242)
Jos joku käy 13 vuotta kouluja silmät kiinni, eikä sen vertaa tajua, ettei opettajaksi kannata ryhtyä, niin lähinnä sääliksi käy, ei vihaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä sellainen piste iin päälle, että saletisti en hae Helsingistä töitä, kun saan opettajan paperit käteen.
Kuitenkin haet!
Helsingin keskustakouluun, jossa on paras oppilasaines.
Ostakaa opelle tuikkukynttilän pariksi kaunis kivi-tuikkukuppi.
Mä voin ottaa tuon lahjan, 4000 palkan ja 13 viikon loman vuodessa. 😁⚘🍎🍿🦑🎂🍮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on vihreässä teessä? Miksi suklaa on parempi? Vihreä tee antaa todella hyvän olon, ehkä se oli symboli - voikaa kaikki paremmin, virkistykää... Mikä ihme materialismi on sekoittanut suomalaisten päät. Itse sanoin kaikille - vaikka olen aika pienipalkkainen - että en tarvitse lahjoja, koska Joulu on sisäinen asia. Että lähettäkööt aineettoman lahjan kehitysmaahan, koulupuvun tai vuohen.
Jaahas, vihreät taas trollaamassa.
En ole vihreä eikä tämä ole trolli. Olen vanhempi ihminen ja mulla on kyyneleet silmissä. Muistan omien kouluaikojen ihania opettajia, jotka kehottivat sisäiseen kauneuteen ja vaatimattomuuteen. Tämä ahneus vie tämän maan vielä tuhoon.
Kyllä. Vihreiden ja demareiden ahneus on.paljastunut.
Suomenuytuset.fi.blukekaapa muut kuin kuin hallituksen Kiinan kätyrut, mitä Matias Tarkkila kirjoittaa vihreiden ns. Linnoitus ja linnanpiha -viestintätekniikasta. On kopsattu ulkomailta. Kirjoittavat niin, että on vaikea kritisoida, vihreät käyttivät tätä tekniikkaa nyt Haavisto-jutussa. Hyvesignloinnissa käytettiin hyväksi "lapsia", kun niillä on vilu ja nälkä.
Omaa asiaansa vihreät ja demarit ajaa. Tiesuttekl, rttä haqlivat nyt omistusasuntojs pääkauounkiseydukta, tarkoitus on asuttaa niihin siir tokaidia, koska Keka maksaa niuden asunnot ja on luotettava ja varma maksaja.
Sieltä sitä rahaa saisi opettajillekin, jos vähennettäisiin tota asumistukea. Ja muunmaalaiset ohjattausikn johonkin kolhoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ottaisin mielelläni 4000 palkan ja palkalliset lomat. Mistä niitä saa?
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope
Yläkoulusta ainakin. Ja väitätkö, että olet tuon 13 viikkoa vuosittain palkattomasti lomalla?
Otsikkoon viitaten, IS harjoittaa ns. revolverijournalismia. Laitgavat provosoivia otsikoita saaden ihmiset kurjoittamaan vihaisia vastauksia. Olemme sisällöntuottajia.
Oikeasti sen zuroivat tarkkaan, mitä päästävät läpi. Koska hesari ja ilta-sanomat ovat demareiden ja Kiinan kätyreitä. Lukejaq ulkomaisia medioita, mutta valitkaa tarkoin. Joku VmCNN on.kommunistien hyppysissä. Kielitaitoa teillä luulisi olevan.
Antakaa pussi Hurstille, Hopeen tai Pelastusarmeijalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat herkillä kun kolmen viikon palkallinen talviloma nenän edessä eikä perinteinen Thaimaan matka tänä vuonna todeudu. Kiukkuavat nyt sarjatulella ympäriinsä. Voi kassaparat kun nämä diivat saapuvat kinkku ostoksille!
Kolmen viikon loma? Kokeilepa laskea uudellaan. Jos sinnikkäästi yrität, niin kyllä se onnistuu.
23.12.-6.1.
Kyllä se loma alkaa jo 19.12. viimeistään 21.12. vaikka jätettäis tuo viikonloppu pois laskuista. Ainoastaan reksi saattaa käydä koululla ens viikolla, muut opet on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope
Yläkoulusta ainakin. Ja väitätkö, että olet tuon 13 viikkoa vuosittain palkattomasti lomalla?
Ei saa. Mä olen ollut yläkoulussa töissä ja joka kesä työsuhde katkaistiin, niin että olin kesän työttömänä. Palkka ei ole edes 3000 euroa kuussa.
IS ja persut aloittaneet kuntavaalikampanjan ja haalivat äänestäjikseen Hgin opettajat.
Olisihan tää pitänyt arvata!
Vihreää teetä... selvä case!
Yläkoulun ope kirjoitti:
Näistä keskusteluista tulee kyllä todella kurja olo. Kiitos niille, jotka ovat kirjoittaneet ystävällisiä sanoja.
Opettajat eivät tosiaan saa tavallisesti mitään muistamista koulun puolesta, kukaan ei valita siksi, että olisi jotenkin tottunut parempaan. Luokanopettajat ja -valvojat saavat muistamisia toki joiltakin oppilailtaan, muut eivät.
En usko kenenkään pahoittaneen mieltään siitä, että lahja olisi ollut liian halpa. Siihen olisi vain toivottu käytettävän hieman enemmän ajatusta, tuikut ja kaksi konvehtia tuntuivat tosiaan alentavalta eleeltä. Tee on muuten makuyhdistelmältään mansikka ja jouluiset mausteet, melkoinen makuelämys. Mukana ei ollut korttia, kuten lehden haastattelema henkilö antoi ymmärtää, vaan tulostetulla paperilippusella tuikun turvallisen käytön ohjeet.
Henkilökohtaisesti olisin toivonut vaikkapa mukavaa korttia opehuoneen pöydälle ja siihen yhteistä konvehtirasiaa. Se olisi itselleni ainakin ollut lämpimämpi muistaminen.
Niin ja siitä loma-asiasta, joka aina nousee esiin. Opettajilla ei ole kuukausien mittaista kesälomaa vaan kyseessä on kesäkeskeytys. Sen aikana saa palkkaa, sillä opettajien palkka jaetaan 12 kuukaudelle, vaikka koko aikana ei työskennellä täysimittaisesti. Joskus aiemmin palkkaa sai työssäolokuukausilta ja vuosilomakuukaudelta, mutta muuten kesäkeskeytysaika oltiin palkatta. Tästä tuli ongelmia, sillä kaikki eivät osanneet säästää itse ja sen vuoksi tämä ryhdyttiin tekemään opettajien puolesta.
Toki tämän kesäajan palkan saavat vain viranhaltijat. Heidän lisäkseen opettajista 30-60 prosenttia kouluissa työskentelee määräaikaisina viransijaisina. He eivät saa kaikilta kesäkuukausilta palkkaa, vaikka olisivat olleet koko lukuvuoden töissä ja näin ollen sen palkan jo ansainneet. OAJ ottaa tähän usein kantaa, mutta tilanne ei vaikuta muuttuvan. Monelle opettajalle kesä on siis palkaton, kunnes uusi määräaikaisuus syksyllä alkaa.
Muutenkaan opettajan työ ei lopu kuin seinään aina kun oppilaat poistuvat luokasta. Työstä suuri osa tehdään opetustuntien ulkopuolella. Se sisältää tuntien suunnittelun, kokeiden tekemisen ja korjaamisen, Wilma-merkinnät ja viestinnän kotiin (joka on meille virkavelvollisuus, ei tapa kiusata huoltajia), kaiken oppilashuollon, opettajakokoukset, oppimateriaalitilaukset, oppiainebudjetit jne. Kesä- ja joululomilla tehdään lukukausisuunnitelmat.
Olisi hienoa tehdä joskus opettajana vaikka videopäiväkirja normaalista työviikosta, sillä tätä vihaa työn oletetun helppouden takia saa kohdata paljon.
Mitä väliä sillä on, kutsutaanko sitä opetuksetonta aikaa lomaksi vai kesäkeskeytykseksi, jos siltä ajalta saa palkan? Miten se eroaa yksityisen sektorin lomasta, muuten kuin pituudeltaan? Mikä on huonommin tuon kesäkeskeytyksen aikana kuin olisi kesälomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope
Aineenopettajan peruspalkka on 2954 euroa. Voit tarkistaa tämän opetusalan TES:stä. Aikamoiset lisätunnit saa tehdä, että pääsee 4000 euroon, harvassa paikassa sellaisia edes tarjotaan.
Kaikki opettajat ovat kesällä 4 viikkoa palkattomalla lomalla, vuositulot on vain jaettu maksettavaksi joka kuukaudelle. Ennen näin ei ollut, jolloin kk-palkka oli sitten hieman korkeampi, mutta heinäkuussa ei kilahtanut palkkaa tilille.
Suurin osa määräaikaisista opettajista ovat kesäkuun alusta koulujen alkamispäivään työttöminä. Huonolla tuurilla työsuhde katkaistaan myös joululoman ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope
Ei saa. Mä olen ollut yläkoulussa töissä ja joka kesä työsuhde katkaistiin, niin että olin kesän työttömänä. Palkka ei ole edes 3000 euroa kuussa.
Tämähän ei ole nykyään sallittua edes epäpätevien sijaisten kohdalla, joten turha enää kitistä menneistä vääryyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat herkillä kun kolmen viikon palkallinen talviloma nenän edessä eikä perinteinen Thaimaan matka tänä vuonna todeudu. Kiukkuavat nyt sarjatulella ympäriinsä. Voi kassaparat kun nämä diivat saapuvat kinkku ostoksille!
Kolmen viikon loma? Kokeilepa laskea uudellaan. Jos sinnikkäästi yrität, niin kyllä se onnistuu.
23.12.-6.1.
Kyllä se loma alkaa jo 19.12. viimeistään 21.12. vaikka jätettäis tuo viikonloppu pois laskuista. Ainoastaan reksi saattaa käydä koululla ens viikolla, muut opet on lomalla.
Helsingissä ja monissa muissakin kunnissa ensi viikon ma ja ti ovat vielä koulupäiviä. Voit tarkistaa tämän minkä tahansa helsinkiläisen peruskoulun tai Helsingin opetustoimen sivuilta.
Joskus olisi myös hyvä tarkistaa etukäteen ennen kuin tulee väittämään jotain, mikä on helppo todistaa vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ope
Tämähän ei ole nykyään sallittua edes epäpätevien sijaisten kohdalla, joten turha enää kitistä menneistä vääryyksistä.
No onhan ja ihan yleinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, kun naisvaltaisia aloja potkitaan aina päähän. Meidän pitäisi yhdistää voimamme! Tämä maa olisi pulassa, jos hoito- ja opetusala löisivät luukkunsa kiinni. Miksi miesvaltaisilla aloilla maksetaan bonuksia, on henkilöstörahastoa ja joululahjat tyyliin 200 euroa? Naisille lyödään tuikkukynttilä ja karamelli käteen ja sanotaan, kiitos kun uhrasit terveytesi ja henkesi toisten puolesta.
Tuo joululahja oli mauttomuuden huippu.
Varmaan siksi, että miesvaltaiset alat on yksityisiä. Naisvaltaiset taas on julkisen puolen hommia. Ei julkisella puolella ole varaa antaa työntekijöille lahjuksia, ne on kaikki pois perusmenoista. Yksityinen firma voi taas omista voitoistaan osan lohkaistakin työntekijöille.
Kovin yksipuolista on nämä opettajien joululahjat.
Opettajat odottavat itselleen muiden antavan heille kalliita ja hyviä lahjoja, mutta itse eivät työssään anna ainuttakaan lahjaa.
Vai tietääkö joku, että opettajat olisivat antaneet joululahjoja oppilailla, koulunkäyntiavustajille, keittiön henkilökunnalle, siivoojalle tai esimiehelleen?
Tuskin.
Meillä kolme lasta 9-17v ja koskaan opettajat eivät ole muistaneet lasta joululahjalla, vaikka lapsilta opettajat odottavat joululahjaksi kalliita viinejä tai lahjakortteja kylpylään ja hoitoihin.
Toisin kuin päiväkodissa, opettajat ja hoitajat ovat kaikkia lapsiamme muistaneet jollakin joulupussilla tai pienellä lahjalla, mutta koulussa opettajat eivät koskaan.
Eikö lahjan antaminen perustu vastavuoroisuuteen?
Sivusta: tuurijuopon lapsena toivoisin, ettei alkoholia annettaisi lahjaksi jos ei lahjansaajaa tunne ihan henkilökohtaisesti. Liike-elämässä alkoholilahjoista on luovuttu jo käytännössä kokonaan, kansainvälistymisenkin myötä.[/quote]
Ei kyl oo. Siis liike-elämässä luovuttu.
Mut sinällään, viestisi sisältö toki oikean suuntainen, vaikkakin vierastan alkoholin absoluuttista demonisoimista.[/quote]
perustan tietoni kolmen Suomen suurimpiin kansainvälisiin pörssiyhtiöihin kuuluvien yhtiöiden eettiseen ohjeistukseen ja yleiseen käytäntöön näissä. Voi tok olla, että muualla vielä jaetaan. Täysraittiuskin on lisääntynyt niin paljon, että en antaisi kuin tutuille lahjaksi. Ja en demonisoi alkoholia koska itse sitä käytän.