Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-23-vuotiaat omillaan asuvat: millä rahalla oikein elätte?

Vierailija
09.05.2014 |

Eikö olisi järkevämpää asua vielä vanhempien luona?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan etuuksilla tai palkalla. En tule toimeen vanhempieni kanssa kovin montaa päivää. Välit hyvät kun ei asu siellä. Tietysti myös opiskelupaikka oli vieressä kun vanhemmilta 30km matkaa.

Vierailija
2/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan etuuksilla tai palkalla. En tule toimeen vanhempieni kanssa kovin montaa päivää. Välit hyvät kun ei asu siellä. Tietysti myös opiskelupaikka oli vieressä kun vanhemmilta 30km matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla ansaitsemallani rahalla, olen näet töissä. 

Vierailija
4/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin palkallani, koska sitä oli sen verran että en opintotukea saanut. vanhempien luina asuminen olisi tullut liian kalliimsi ja vienyt liikaa aikaa, koska vanhempani asuivat 110kilometrin päässä yliopistosta ja matka olisi pitänyt suorittaa kahdella eri julkisella tai zit os pitänyt ostaa ja pitää yllä autoa.

Vierailija
5/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhempieni luona. Vuoden tili jää huomattavasti plussalle, osa rahoista menee sijoittamiseen.

Vierailija
6/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkalla, joka on itseasiassa isompi kun monella "oikeestiaikuisella"

Vierailija
7/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki + opintolaina + osa-aikatyö + vanhempien avustukset. Pelkällä opintotuella ja opintolainalla ei kyllä kovin kaksisesti elele.

Vierailija
8/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuella ja kesätyörahoilla. En asu vanhempien luona, koska he asuvat 200 km:n päässä opiskelupaikastani. Tällä hetkellä myös elämänrytmimme on niin erilainen, että välit kiristyisivät. Säännöllistä päivätyötä tekevät vanhempani eivät pitäisi siitä että kyläilen kavereilla/baarissa myöhään ja häiritsisin heidän yöuniaan rymistelemällä kotiin. Tämä tuli jo selväksi viimeisen lukiovuoteni aikana.

Vierailija
9/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelijana tein töitä kesälomat (toukokuu-syyskuu). Otin nin paljon viikonloppu ja -iltavuoroja (parempi liksa) kuin mahdollista ja elin sen verran säästeliäästi, etten tarvinut edes opintolainaa. Silloin tällöin tein tuurauksia kesän jälkeenkin, mutta yleensä sain pyhitettyä syys-huhtikuun ihan vaan pänttäämiselle.

Vierailija
10/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käymällä. Millä muutkin aikuiset tietääkseni elävät..

Vierailija
11/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotuella ja lainalla.  Valmistuin yliopistosta ja menin töihin, myöhemmin perustin yrityksen. 

Vierailija
12/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan sinä nyt pusket näitä aloituksia samasta asiasta!

Vierailija
13/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua enää täysi-ikäisenä asua vanhempien kanssa. Teen mitä vain töitä opiskelun ohella että voin asua yksin, jotenkin ahdistaa ajatus että asuisin vieläkin vanhempien nurkissa, varsinkin kun ne asuu Espoossa ja itse haluan asua Helsingissä :D Hankin oman asunnon ja duunin heti kun täytin 18 ja perustan oman yrityksen tämän vuoden aikana kyllä sillä pitäisi pystyä elämään. Ja jos tässä ei ollut tarpeeksi perusteluja, niin mulla on tulossa lapsikin kuukauden sisään.

nainen 20v

Vierailija
14/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja saan palkkaa. Olen asunut omillani 16-vuotiaasta lähtien kun lähdin opiskelemaan.

Vierailija
15/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuossa iässä elänyt kesätyöpalkalla, opintotuella, minimiäitiyspäivärahalla, asumistuella, lapsilisällä, lapsilisän yh-korotuksella, minimielatusmaksulla ja kirpparilta haalimani merkkikaman myymisellä netissä.

Vierailija
16/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan pojan puolesta: palkallaan hän elää. Käy töissä ja hakee samalla jatko-opiskelemaan. Vuokra-asunnon löysi yksityisiltä markkinoilta (Hki).

synt. -93

Vierailija
17/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen jo lähempänä kolmeakymmentä, mutta aikanaan kun muutin omilleni 19 kesäisenä, niin ihan osa-aika töillä, opintotuella ja -lainalla porskutin menemään. Eihän sillä nyt sisäfilettä joka päivä syöty, oikeastaan ei ikinä, mutta elossa ollaan ja luottotiedot kunnossa, että ihan voittajana siitä geimistä selvisin :)

Vierailija
18/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ja olen töissä, lastenkodista omilleen. Miksen asuisi omillani jos siihen on mahdollisuus ?

Vierailija
19/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tuet + palkka. Nykyään opiskelen toisella paikkakunnalla ja jaan kotini avomieheni kanssa. Muutin pois "kotoa" kuitenkin jo ennen opiskelupaikan saamista, ihan vaan siksi etten enää halunnut asua vanhempien luona, vaikka tulemme ihan hyvin toimeen. Olin silloin 20-vuotias.

Jos joku yli 20-vuotias elää vielä vanhempiensa luona ihmettelen asiaa aina suuresti... Eivätkö ihmiset halua itsenäistyä? Ja onhan se vähän noloa jos elää muiden rahoilla, eri asia jos käy töissä ja maksaa vuokraa / muita kuluja. Ja ymmärrän tietty, jos on joku painava syy (esim. pk-seudulla voi olla tosi vaikea saada asuntoa jos on jo osoite siellä). Useimmat vanhempien luona asuvat kaverit valittavat asiasta jatkuvasti, harva tuntuu olevan täysin tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
20/80 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on 24v. Asuu omillaan. Asunut jo monen monta vuotta.  Opiskellut, saanut tukia ja tehnyt töitä. Ja on kotoa käsin jeesitty jossain hankinnoissa yms.

En kyllä ihan innoissani olisi ottanut kotiin asumaan lastani, lastenlastani ja miniääni. He ovat oma perheensä. Mukavaa, että käyvät. Se riittää- Toisinaan ovat viikonkin.

Nyt lapsi tarhassa ja molemmat käyvät töissä.Opiskelut sun muut takanapäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän