Raiskattujen syyllistäminen
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288686903410.html?pos=ok-nln
Aivan järkyttäviä kommentteja tuohon uutiseen, jossa nukkuva nainen heräsi miehen raiskatessa hänet! Joo, kaikki kyllä tietää, että ei kannata lähteä miehen kanssa humalassa mihinkään eikä varsinkaan kannata sanoa ei kesken seksin. Mutta miksi näissä tapauksissa aina syyllistetään naista? Mieshän se tässä se raiskaaja ja väärintekijä on ollut! Kyllä miehen täytyy sen verran itsensä hillitä ettei pane nukkuvaa. Humala ei ole mikään tekosyy sille, ettei muka huomannut naisen olevan hereillä! Hohhoijaa.
Minua oikeasti huolestuttaa, miten miehiä kasvatetaan täällä Suomessa. Mistä nämä miehet oppivat sen, että raiskattua naista saa haukkua? Omilta äideiltäänkö? Monet naisetkin syyllistävät raiskattua, mikä on aivan käsittämätöntä. Ei ketään saa raiskata! Ei edes humalaista tai nukkuvaa naista. On järjetöntä väittää, että humalainen on syyllinen siihen, että mies raiskaa hänet. Yhtä hyvin "nukkuva humalainen" voikin olla sairauskohtauksen saanut, ei kai tässäkään tapauksessa nainen ole syyllinen raiskaukseen? "Mitäs päädyit tajuttomaan tilaan sairauskohtauksen vuoksi, oma syysi, kun olit nyt sitten helppo kohde raiskaajalle!"
Kommentit (41)
Ihan tasan muuten olisi raiskaus, vaikka oma mies tekisi minulle noin kun nukkuisin. Ja väkivaltaa. Siis rikos, miehen tekemä.
Eihån ylinopeuttakaan voi oikeuttaa sillä, että hetki sitten sai ajaa 120km/h niin ajattelin, ettei kuudenkympin rajoitus olisi voimassa, vaikka kyltissä niin lukee.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"]
Naisen käytös ei ole rikollista, joten miksi naisen pitäisi kantaa vastuu siitä, että mies raiskaa hänet? Jos mies ei pysty humalassa hillitsemään himojaan, ei pidä juoda alkoholia ollenkaan. Ja huomauttaisin vielä, että raiskaus on väkivaltaisen ihmisen teko. Normaali mies ei sellaiseen kykene. Raiskaus on aina raiskaus, oli raiskaaja tai raiskattu kännissä tai ei. Raiskatun humalatila tekee raiskauksesta vielä pahemman teon, koska raiskaaja käyttää tällöin hyväkseen ihmistä, joka ei pysty puolustautumaan niin hyvin kuin selvin päin.
[/quote]
Sehän tässä olikin pointtina että onko tälläinen tapahtuma raiskaus? Nainen on juonut itsensä humalaan ja harrastanut seksiä tuntemattoman kanssa. Tiesikö mies humalaltaan että nainen ei haluaisi seksiä uudestaan? Tuntuu että nykypäivänä naiset eivät halua ottaa mitään vastuuta omista teoistaan, vaan morkkisten vallassa vedetään raiskauskortti esiin.
[/quote]
Mikä tässä nyt vielä on epäselvää?
Nainen oli humalassa ja harrasti seksiä miehen kanssa. Tämä ei ole raiskaus.
Nainen tahtoi lopettaa seksin ja mennä nukkumaan. Mies harrasti sen jälkeen seksiä naisen kanssa, ilman naisen suostumusta. Tämä on raiskaus.
Tiesikö mies humalaltaan, että nainen ei haluaisi seksiä uudestaan? Tämä on täysin yhdentekevää. Raiskaus ei edellytä kieltäytymistä, vaan suostumuksen puuttumista. Seksi ei ole mikään ihmisoikeus joka pitää erikseen kieltää jos sitä ei halua. Oletusarvona on, että toiseen ei kosketa ilman lupaa, ikinä.
Olen minäkin ollut kännissä enkä ole voinut tietää saisinko lainata naapurista taas rahaa kuten olen saanut aiemmin, mutta eipä ole tosiaan tullut mieleenkään lähteä omin päin "lainailemaan" ja poliisijuttu siitä tulisi jos niin tekisin ja ihan aiheesta.
Kun se ei riitä, että tulee raiskatuksi. Sen jälkeen alkaa syyllistäminen; olit liian humalassa, päällä liian lyhyt hame, liian myöhään ulkona, tuntemattoman seurassa, väärässä seurassa, ulkomailla, baarissa, kotibileissä, annoit ymmärtää, yksin liikkeellä jne. jne.
En tiedä kumpi pelottaa enemmän, raiskatuksi tuleminen vai sitä seuraava syyllistäminen?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:58"]
Ihan tasan muuten olisi raiskaus, vaikka oma mies tekisi minulle noin kun nukkuisin. Ja väkivaltaa. Siis rikos, miehen tekemä.
Eihån ylinopeuttakaan voi oikeuttaa sillä, että hetki sitten sai ajaa 120km/h niin ajattelin, ettei kuudenkympin rajoitus olisi voimassa, vaikka kyltissä niin lukee.
[/quote]
Kävin äsken lukemassa toisessa ketjussa vinkatun ketjun Painajainen makuuhuoneessa. Aivan järkyttäviä ja uhria syyllistäviä kommentteja siellä. Pientä empatiaa kehiin, äitylit!
Tapailin 18-vuotiaana erästä kurdimiestä ja kun kerroin hänelle että minut oli raiskattu, niin hän kysyi kylmän rauhallisesti vaan että miten se tapahtui, hyökkäsikö joku pusikosta kimppuun tai jotain vastaavaa. Vastasin myöntävästi. Mies sitten kysyi että ilmoitinko poliisille, sanoin en. Siihen mies että "hyvä". Siinä se.
Ei minua oikeasti kukaan ollut raiskannut, mutta olin niin korviaan myöten ihastunut mieheen, etten viitsinyt kertoa että olin ihan vapaaehtoisesti harrastanut seksiä jonkun kanssa, koska tiesin ennestään että hänen kulttuurissa neitsyyttä ja siveellisyyttä pidetään arvossa, enkä itse enää ollut neitsyt. Tyhmä mikä tyhmä olin, kaikkea sitä tekeekin rakastuneena.
Hassua vain, että kun mies oli muuten käytökseltään erittäin rauhallinen ja miellyttävä, oikein herrasmiesmäinen, ja kuitenkin omaa sellaisen asenteen, että nainen on syyllinen raiskaukseen tai ainakaan ei saisi puolustaa itseään niin tapahtuessa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 01:13"]
Tapailin 18-vuotiaana erästä kurdimiestä ja kun kerroin hänelle että minut oli raiskattu, niin hän kysyi kylmän rauhallisesti vaan että miten se tapahtui, hyökkäsikö joku pusikosta kimppuun tai jotain vastaavaa. Vastasin myöntävästi. Mies sitten kysyi että ilmoitinko poliisille, sanoin en. Siihen mies että "hyvä". Siinä se.
Ei minua oikeasti kukaan ollut raiskannut, mutta olin niin korviaan myöten ihastunut mieheen, etten viitsinyt kertoa että olin ihan vapaaehtoisesti harrastanut seksiä jonkun kanssa, koska tiesin ennestään että hänen kulttuurissa neitsyyttä ja siveellisyyttä pidetään arvossa, enkä itse enää ollut neitsyt. Tyhmä mikä tyhmä olin, kaikkea sitä tekeekin rakastuneena.
Hassua vain, että kun mies oli muuten käytökseltään erittäin rauhallinen ja miellyttävä, oikein herrasmiesmäinen, ja kuitenkin omaa sellaisen asenteen, että nainen on syyllinen raiskaukseen tai ainakaan ei saisi puolustaa itseään niin tapahtuessa.
[/quote]
Olispa sut oikeesti raiskattu.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:06"]
Naisen käytös ei ole rikollista, joten miksi naisen pitäisi kantaa vastuu siitä, että mies raiskaa hänet? Jos mies ei pysty humalassa hillitsemään himojaan, ei pidä juoda alkoholia ollenkaan. Ja huomauttaisin vielä, että raiskaus on väkivaltaisen ihmisen teko. Normaali mies ei sellaiseen kykene. Raiskaus on aina raiskaus, oli raiskaaja tai raiskattu kännissä tai ei. Raiskatun humalatila tekee raiskauksesta vielä pahemman teon, koska raiskaaja käyttää tällöin hyväkseen ihmistä, joka ei pysty puolustautumaan niin hyvin kuin selvin päin.
[/quote]
Sehän tässä olikin pointtina että onko tälläinen tapahtuma raiskaus? Nainen on juonut itsensä humalaan ja harrastanut seksiä tuntemattoman kanssa. Tiesikö mies humalaltaan että nainen ei haluaisi seksiä uudestaan? Tuntuu että nykypäivänä naiset eivät halua ottaa mitään vastuuta omista teoistaan, vaan morkkisten vallassa vedetään raiskauskortti esiin.
[/quote]
Uutisen mukaan nainen ja mies harrastivat seksiä, jonka nainen keskeytti, koska ei (syystä tai toisesta) enää halunnut jatkaa. Tämän jälkeen nainen myös selvästi sanoi, ettei halua enää seksiä, mutta voidaan nukkua samassa sängyssä (mehän emme edes tiedä tästä tarinasta sen enempää, oliko kämppä niin pieni, ettei siellä esimerkiksi ollut muita sänkyjä ja esimerkiksi sohva olisi ollut liian lyhyt, että siinä olisi voinut nukkua). Nainen on selvästi ilmaissut mielipiteensä, ettei halua seksiä. Se, että nainen antoi miehen nukkua samassa sängyssä ei tarkoita, että mies voisi vain ottaa naisen! Kaikista törkeintä oli, että mies raiskasi nainen, kun nainen oli unessa eli puolustuskyvyttömässä tilassa!
Minusta on mielenkiintoista, miten raiskaus on aina sellainen rikos, mistä uhria syytetään. Miksei syöpään sairastunutta syytetä huonosta ruokavaliostaan? Miksei ryöstön uhria syytetä humalatilasta ja yksin pimeillä kaduilla hoipertelusta? Miksei pahoinpideltyä syytetä vittuilusta? Miksei hain puremaksi tullutta syytetä mereen menemisestä? Kaikissa näissä tapauksissa tapahtunut olisi voitu välttää, mutta silti uhria ei syyllistetä. Aika tylsäksi käy tämä elämä, jos mitään ei saa tehdä siksi, että voi joutua rikoksen uhriksi! Naisetkin voivat lopettaa hengailemisen miesten kanssa kokonaan, ettei vaan joudu raiskatuksi. Pukeudutaan burkhaan ja pysytään sisätiloissa, ettei vaan vietellä miehiä vartaloillamme.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 01:13"]
[/quote]Vaarallisimpia eivät olekaan ne selvästi vihamieliset ei-eurooppalaiset soluttautujat vaan ne sulavakieliset kameleontit, jotka näyttelevät aikansa valkomaista ja sitten valtaan päästessään antavat palaa.
-Mies 29v-
No ei riitä empatiaa, ei. Nainen lähti miehen mukaan, oli kaatokännissä ja vielä antoi miehen tulla samaan sänkyyn nukkumaan? voi haloo, missä itsesuojeluvaisto? Haluatteko nyt sitten että tyttärenne käyttäytyvät kuin tämä nainen?
Milloin se menee perille, että humalasa humalaisen miehen kanssa jatkoille lähtö on riskipeliä. Turha sitä sitten jälkikäteen on inistä.
Minulle on käynyt vastaavasti. Säädin erään miehen kanssa humalassa, mutta sanoin että en jaksa seksiä harrastaa vaan halusin vain nukkua vierekkäin. Nukkuessa heräsin siihen että mies "lämmitteli" ja harrasti kanssani todella kömpelöä ja vetelää seksiä puolikuivaan pimppiin.
En koe tulleeni raiskatuksi, seuraavana aamuna nauroin kavereideni kanssa miehen huonoille rakastajan taidoille. Oli surkein panoni ikinä ja se on lähinnä huvittanut.
Silti, olen sitä mieltä että jos nainen kokee vastaavan tilanteen eri lailla kuin minä koin, hänen on oikeus ilmoittaa rikos poliisille. Niin ironiselta kuin kuulostaakin, niin näissä asioissa ratkaisee se, kokeeko nainen tulleensa raiskatuksi vai ei. Minulla oli vain huonoa seksiä tyhmän miehen kanssa, uutisen nainen taas raiskattiin.
Samaan sänkyyn miehen kanssa asettuminen on kyllä mun mielestä "lupa" seksille.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 08:56"]
No ei riitä empatiaa, ei. Nainen lähti miehen mukaan, oli kaatokännissä ja vielä antoi miehen tulla samaan sänkyyn nukkumaan? voi haloo, missä itsesuojeluvaisto? Haluatteko nyt sitten että tyttärenne käyttäytyvät kuin tämä nainen?
Milloin se menee perille, että humalasa humalaisen miehen kanssa jatkoille lähtö on riskipeliä. Turha sitä sitten jälkikäteen on inistä.
[/quote]
Toisin sanoen kenelläkään naisella ei saa missään nimessä olla kavereina miehiä. Opiskelijat voivat täysin unohtaa bileillat opiskelukavereiden kanssa, kun siellähän on humalaisia miehiä samaan aikaan, joilla on oikeus raiskata, koska nainen on humalassa ja samassa tilassa miehen kanssa. Onko miehen oikeus myös tappaa nainen, joka on humalassa lähtenyt miehen matkaan? Sehän on miehelle oikeutus tehdä naiselle mitä haluaa. Mihinkään ei saa mennä ikinä miehen kanssa, koska sehän oikeuttaa miehen tekemään mitä haluaa. Nainenhan itse täysin vapaasta tahdosta lähti miehen mukaan!
Hohhoijaa teidän kanssa! Tiesittekö edes, että myös avioliitossa mies voi raiskata naisen? Edes avioliitto ei tarkoita sitä, että vaimo on aina miehen käytettävissä.
Vai onko tässä nyt se ongelmana, että nainen oli nauttinut alkoholia? Jos nainen olisi ollut selvinpäin, olisiko hänen "ei" ollut jotenkin parempi eikä silloin mies olisi saanut käydä käsiksi? Eikö nainen siis saa päättää omista haluistaan, jos on nauttinut alkoholia?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 09:32"]
[/quote]
Eli kun tytär menee nukkumaan samaan sänkyyn isänsä kanssa, on isällä automaattinen oikeus raiskata tytär? Saako aviomies automaattisesti harrastaa seksiä vaimonsa kanssa vaimon vastustuksesta huolimatta, koska he nukkuvat samassa sängyssä? Jos kaksi työmatkalaista joutuu majoittumaan samaan hotellihuoneeseen, jossa on vain parisänky, miehellä on oikeus raiskata naiskollegansa? Voi luoja teidän kanssa!
[/quote]
Miksei tätä opeteta jo koulussa? Minä matkustan kaverini (joka on muuten mies) kanssa ulkomailla ja nukumme samassa sängyssä, koska turhaan sitä maksaa kahdesta hotellihuoneesta. En tiennytkään, että tämä kaverini saa nyt sitten raiskata minut. Täytynee ruveta nukkumaan lattialla, etten vaan anna sanattomasti lupaa hänelle raiskata minua kesken unieni!
"Eli kun tytär menee nukkumaan samaan sänkyyn isänsä kanssa, on isällä automaattinen oikeus raiskata tytär? Saako aviomies automaattisesti harrastaa seksiä vaimonsa kanssa vaimon vastustuksesta huolimatta, koska he nukkuvat samassa sängyssä? Jos kaksi työmatkalaista joutuu majoittumaan samaan hotellihuoneeseen, jossa on vain parisänky, miehellä on oikeus raiskata naiskollegansa? Voi luoja teidän kanssa!" Riippuu siitä, onko ensin yksimielisesti kännipäissä harrastettu seksiä parvekkeella isän tai työkaverin kanssa. ja sen jälkeen sönkötetty että mähaluun ihanvaa nukkuu tiätsä sun vieressä ja sammuttu siihen. Siis... millaisessa kunnossa ja millaisten ihmisten kanssa te oikein liikutte, jos teistä on normaalia kännipäissä harrastaa seksiä ventovieraiden kanssa ja nukkua kenen vieressä huvittaa? Kyllä tuollainen on pelkkää vaikeuksien kerjäämistä. Opetatteko te tyttärillennekin, että minne hyvänsä voi menne missä hyvänsä kunnossa ja todennäköisesti vielä puolialasti kekkuloiden, ja jos tulee raiskatuksi se ei ole yhtään oma syy?!
Mielenkiintoista. Mulle on kerran tapahtunut noin. Olin nuori, 20v. ja poika samanikäinen. Harrastettiin seksiä, jonka lopetin kesken, mutta heräsin yöllä siihen kun mies tunkee lusikassa sisään. Molemmat tosi humalassa. Vedin miehelle hirmuiset kilarit ja se pelästyi. Seuraavana päivänä oli paska fiilis, mutta en nyt sentään traumaa saanut tai masentunut. ...Vuosia tapahtuman jälkeen törmäsin samaan poikaan, joka yllättäen otti tapahtuman puheeksi ja vieläkin pahoitteli asiaa. Itse olin tapahtuman jo melkein unohtanut. Ihan tavallinen poika se oli.
Tiedän myös monia tyttöjä, jotka ovat alkaneet kähmiä sammunutta/nukahtanutta miestä.
Jokainen mies on potentiaalinen raiskaaja. Tästä syystä ne puolustautuvat syyttämällä uhria, koska eihän mies nyt itselleen mitään voi: on täysin normaalia raiskata jos vain mahdollisuus tähän tarjoutuu. AAAAARRRGH!!!!
[/quote]No eihän ole!!! Vittu mikä urpo. Lupa seksille on. "No niin, nyt harrastetaan seksiä".
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 10:37"]"Eli kun tytär menee nukkumaan samaan sänkyyn isänsä kanssa, on isällä automaattinen oikeus raiskata tytär? Saako aviomies automaattisesti harrastaa seksiä vaimonsa kanssa vaimon vastustuksesta huolimatta, koska he nukkuvat samassa sängyssä? Jos kaksi työmatkalaista joutuu majoittumaan samaan hotellihuoneeseen, jossa on vain parisänky, miehellä on oikeus raiskata naiskollegansa? Voi luoja teidän kanssa!" Riippuu siitä, onko ensin yksimielisesti kännipäissä harrastettu seksiä parvekkeella isän tai työkaverin kanssa. ja sen jälkeen sönkötetty että mähaluun ihanvaa nukkuu tiätsä sun vieressä ja sammuttu siihen. Siis... millaisessa kunnossa ja millaisten ihmisten kanssa te oikein liikutte, jos teistä on normaalia kännipäissä harrastaa seksiä ventovieraiden kanssa ja nukkua kenen vieressä huvittaa? Kyllä tuollainen on pelkkää vaikeuksien kerjäämistä. Opetatteko te tyttärillennekin, että minne hyvänsä voi menne missä hyvänsä kunnossa ja todennäköisesti vielä puolialasti kekkuloiden, ja jos tulee raiskatuksi se ei ole yhtään oma syy?![/quote]
Siis tässä nyt ilmeisesti osaa ärsyttää se, että nainen oli humalassa? Eihän se ole minkään sortin valtuutus raiskata naista. Ja raiskatuksi tuleminen ei ole ikinä uhrin syy! Ei ikinä, vaikka uhri kävelisi bikineissä humalassa keskellä yötä pimeässä puistossa! Miten voitte edes ajatella noin? Naisen suostumus tarvitaan aina. Eikös vastikään ollut joku tapaus, jossa joku porukka olisi pahoinpidellyt ja riisunut naisen metsässä alastomaksi. Nainen oli alastomana kylmässä yrittänyt etsiä apua. Olisiko naisen saanut raiskata, koska hän oli alasti? Haistakaa nyt vittu oikeasti!
Minä en ole ikinä harrastanut yhden illan juttuja ja ihmettelen kyllä itsekin, miten jotkut uskaltavat mennä baarista löydetyn vieraan miehen kotiin (tai tuoda miestä omaan kotiin). Eihän sitä tiedä, minkälainen hullu murhaaja/raiskaaja on kyseessä. Mutta ei silti tulisi ikinä mieleenikään syyllistää uhria! Vaikka on yhteisymmärryksessä menty baarista toisen luokse, ei se tarkoita automaattisesti sitä, että naiselle voi tehdä mitä tahansa. Kyllähän näitäkin tapauksia on, joissa nainen olisi ollut lähtenyt miehen mukaan seksi mielessä, mutta mies onkin sitten pakolla ottanut naisen (vaikka nainen olisi muutenkin ollut halukas). Nyt tietysti jotkut miettivät, miten on mahdollista raiskata "halukas" nainen. No ehkäpä niin, että käykin yhtäkkiä kiinni ja vaikkapa paneekin perseeseen naisen kieltäytyessä itkien.
nainen ottaa vastuu humala tilastaan jos alkaa raiskaamaan miestä [quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:33"]
Jotenkin kummastuttaa se, että näissä tapauksissa miehen pitäisi kantaa vastuu käytöksestään, miehelle humala ei ole tekosyy. Kuitenkaan naisen ei tarvitse kantaa vastuuta käytöksestään, naisella humala on hyväksyttävä tekosyy.
Ensin kännispäiten vähän paneskellaan ja toinen ei yhtä kännissä ehkä tajuakaan että se oli siinä. Aamulla kun morkkistaa niin syytetään raiskauksesta. Naisen ei tarvitse ottaa vastuuta siitä että joi itsensä siihen kuntoon ettei osaa kontrolloida omaa käytöstään eikä ehkä edes muista tapahtumien kulkua. Miksi siis miehen tarvitsisi? En hyväksy raiskauksia, mutta mielestäni tämä kyseinen tapaus ei ole raiskaus.
[/quote]