Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 15e liian pieni viikkoraha 13-vuotiaalle?

Vierailija
09.05.2014 |

Meillä 13-vuotias saa viikkorahaa 15 euroa ja valittaa jatkuvasti summan pienuutta. Hän ostaa rahalla esim. omat herkkunsa,  pikkusyötävät koulun jälkeen ja jotain pientä ekstraa esim. elokuvalipun, jos haluaa mennä elokuviin. Vaatteet ym. maksamme luonnollisesti me vanhemmat erikseen.

Hän sanoo, ja tiedän myös olevan totta, että hänen parhaat kaverinsa saavat käyttörahaa reilusti enemmän. Minusta tuon summan kuitenkin pitäisi riittää. Vanhemmat sisarukset saavat meillä käyttöönsä lapsilisänsä, mutta myös maksavat niillä esim. harrastusvälineitään.

Paljonko teillä tuon ikäiset lapset saavat viikkorahaa?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIIKKOraha, mitä ihmettä. Mä sain ton ikäisenä 15e kuukaudessa. Terveisin tyttö 18v.

Vierailija
22/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:07"]

Ei ole meillä viikkorahaa, ja mielestäni ihan hyvä summa tuo, mutta että vanhemmat saavat koko lapsilisänsä, se ei kuulosta enää tasapuoliselta?

[/quote]

Miksei kuulosta? Eiköhän tuo ap:n nuorimmainen tuosta ikäänny ja todennäköisesti hän saa myös tulevaisuudessa saman edun itselleen. Kaikessahan vanhemmat lapset menevät edellä.

[/quote]No ymmärrän jos lapsi kokee ettei nyt mene oikeudenmukaisesti. No, minä en kyllä muutenkaan ole sillä kannalla että lapsi maksaa viikkorahasta vaatteita, harrastuksia ja muuta perustarvetta.

[/quote]

Niin oikeudenmukaista ei ole sekään kun vanhin lapsista saa ajokortin aikaisemmin tai hänellä myöhäisemmät kotiintuloajat. Kyllä nuorimman on saatava aina kaikki yhtä aikaa ja yhtä paljon. Vanhemmilla lapsilla jo vastuun ottamista kun maksavat omat menonsa itse lapsilisällä. Vastuu tuo myös vapautta. En ole ap mutta meillä sama käytäntö. Onneksi nuorimmainen ei ole asiaa valittanut sillä tietää saavansa saman edun kun vähän vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15- ja 16-vuotiaat saa tuon 60€ kuussa. 15-vuotias poika on aina p-a, 16-vuotias tyttö aina rahoissaan. Mielestäni ihan sopiva summa.

Vierailija
24/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 13-vee saa isoäidiltään 50€ kesäloman alkaessa ja joululomalla. Mitään karkkeja ei juurikaan osta, vaan käyttää rahansa säästeliäästi. Koskaan häneltä ei ole rahat loppuneet, ennen kuin on saanut seuraavan viisikymppisen. 

Elokuvalippuja hänen ei tarvitse itse maksaa, pääsee vanhempien piikkiin muutaman kerran vuodessa. Rahat menee enimmäkseen harrastusjuttuihin, viimeksi osti vesivärimaalaustarvikkeita.

Vierailija
25/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kympin viikossa, edellyttää oman huoneen siivouksen. Hyvin riittää, vaikka moni saa enemmän, osa vähemmän.

Miksi se ostaa ne välipalat, miksi ei tee eväitä? No, enivei, te maksatte ne välipalat, ne ei kuulu mennä viikkorahasta, siis ne pakolliset välipalat.

Vierailija
26/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12v. Poika ei saa mitään viikkorahaa, hänellä ei sitä rahaa kyllä vielä mihinkään menekkään viikottain. Saa synttäreinä ja jouluna lahjaksi yleensä rahaa, säästää niitä usein johonkin haluamaansa juttuun esim. Viime synttärirahoilla osti sellaisen minikaiuttimen puhelimeen. Isänsä antaa joskus ennen viikonloppua muutaman euron tai sitten poika pyytää esim. 5 e että saa jotain herkkuja kun on menossa yökyläilemään :) hänellä on myös tili johon me laitetaan 20e/kk rahaa ja sieltä voidaan kustantaa suurempia hankintoja tarvittaessa. Meillä toiminut näin :)

Vierailija
27/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saanut ekasta luokasta lähtien euron per luokka-aste. Huone pitää siivota.

Nyt kutosella saa 6eur. Ihan hyvin on riittänyt.

Vierailija
28/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 15 e on aika paljon. Pian kolmetoista täyttävä poika saa 4 euroa viikossa ja lisäksi kolme euroa/kerta välipalaa varten, jos joutuu kaupasta hakemaan. Elokuvat maksetaan, karkkeja tai hampurilaisia emme. Välillä poika saa isoäidiltään kympin. Rahat menevät syömiseen ja nettipeleihin. Syksyllä harkitsemme pientä korotusta, kun poika menee yläkouluun.

Vierailija
29/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan 13veelle 8-15 euroa silloin tällöin, eikä todella tulis antaa mieleen 15 euroa!!! jos unohdan antaa tosi pitkään aikaan, saatan antaa 20€. 60E kuussa on aika paljon mielestäni

Vierailija
30/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13v ei saa euroakaan. Tietty maksetaan elokuvaliput, karkit, limsat, kahvittelut, Hesekäynnit ja mihin kaikkeen aina rahaa menee mutta euroakaan ei saa viikkorahaa.

Vierailija
31/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä, millaisen ja minkähintaisen välipalan poika ostaa kerran viikossa?

Mielestäni kuitenkin 15€ on paljon. Kuukaudessa se tekee hieman yli 60€. en itsekään laita kuukaudessa omiin kahviloihin, ravintoloihin, elokuviin yms tuota summaa.

Vierailija
32/90 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:21"]

Meidän 13v ei saa euroakaan. Tietty maksetaan elokuvaliput, karkit, limsat, kahvittelut, Hesekäynnit ja mihin kaikkeen aina rahaa menee mutta euroakaan ei saa viikkorahaa.

[/quote]

Miten toi skidi sitten oppi käyttämään rahaa? Voi olla aikuisena aikas vaikeet!

Vierailija
33/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain yläasteelle mentyäni joka viikonloppu min. 20, jolla sai kätevästi nuorena aina 2 x tupakka-askia viikoksi ja olutta :D Aina vanhemmilta kinuttiin "bensarahaa" vanhempien jätkien autoon, mut ei tarttenu bensoja maksaa kun "seurusteli" aina jonkun täysikäsen kanssa, jälkeenpäin mietin että miten tyhmiä nuo jätkät oli kun hyväkskäytettiin vaan niitä... 15 vuotiaasta lähtien sain kaikki lapsilisät äitiltä kun muutin yhteen 23v poikaystävän kanssa ja yhdessä ollaan vieläkin... Rahankäyttäjänä nykyään olen äärettömän pihi (2500e palkasta jää joka kuukausi vähintään 1000e käyttämättä) vaikka nuorempana sain aina rahaa kun pyysin :D

Vierailija
34/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14v saa viikkorahaa 10e. Samoin pari vuotta nuorempi veljensä. Riitettävä on.

Vierailija
35/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ei tarvitse syödä mitään herkkuja (= kallista, vähäravinteista einesmättöä). Miksei ole eväänä banaani tai muu hedelmä, kunnon voileipä, kotitekoinen myslipatukka jne.)? Mitä juntteja suomalaissusuomalaiset on???

Vierailija
36/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13 v saa 10 e, mutta hänen ei tarvitse ostaa siitä leffalippuja tms. Raha menee käytännössä karkkiin, ja tietty säästää peleihin yms.

Vierailija
37/90 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 8 luokkalainen ja saan 5€ ja riittää ihan hyvin! :)

Vierailija
38/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan tämän 13-vuotiaan vapaa-ajanviettotavoista, kavereista ja asuinpaikastakin, että mitenkä paljon tuota rahaa kuluu ja paljonko sitä tarvitaan. Jossain perähikiällä, jossa nuorison pääasiallista huvia kaiken muun tarjonnan puuttuessa on ostaa euron energiajuomaa ja räkiä ringissä kyläkaupan edessä, niin eipä siellä varmasti rahaa kulu paljoa, kun taas Helsingin tai vaikka Turun teineillä on vapaa-ajanvietto varmaankin tyystin erilaista kun on sitä sun tätä paikkaa mihin mennä.

Vierailija
39/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäsenä sain 5e viikossa. 15veenä nostettiin 10euroon ja 16-17v sain 20e. Nyt olen täysi-ikäinen enkä enää saa vanhemmiltani rahaa koska asun omillani:) 15e on ihan hyvä summa, mielestäni ehkä jopa liikaa.

Vierailija
40/90 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastensuojelulaitoksessakin (joka tienaa reilun 100.00euroa/vuosi/nuori) annetaan vaan 8 euroa viikossa vielä 14 vuotiaallekkin niin ei todellakaan 15 euroa ole pinei summa !!

Vasta 15-vuotiaana laitoksessa elävälle annetaan 13 euroa, mikä sekin eon vielä pienempi summa kuin mitä teidän 13v saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän