Onko 15e liian pieni viikkoraha 13-vuotiaalle?
Meillä 13-vuotias saa viikkorahaa 15 euroa ja valittaa jatkuvasti summan pienuutta. Hän ostaa rahalla esim. omat herkkunsa, pikkusyötävät koulun jälkeen ja jotain pientä ekstraa esim. elokuvalipun, jos haluaa mennä elokuviin. Vaatteet ym. maksamme luonnollisesti me vanhemmat erikseen.
Hän sanoo, ja tiedän myös olevan totta, että hänen parhaat kaverinsa saavat käyttörahaa reilusti enemmän. Minusta tuon summan kuitenkin pitäisi riittää. Vanhemmat sisarukset saavat meillä käyttöönsä lapsilisänsä, mutta myös maksavat niillä esim. harrastusvälineitään.
Paljonko teillä tuon ikäiset lapset saavat viikkorahaa?
Kommentit (90)
Meidän 12-vuotias saa 40€ kuukausirahaa ja on ollut tyytyväinen, pihi kun on.
Mä sain 25€ KUUKAUDESSA vielä silloinkin kun olin 18, eli 2008. Joo no siitä on tietysti jo aikaa ja rahan arvo on eri, mutta aika paljolta tuo 15€ viikkoon kuulostaa mun keskituloisesta perheestä tulevaan korvaani.
Ite saan 10€/vk ja sen eteen täytyy tehäkki jtn. Maksan vaatteeni itse.
~tyttö 16v
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:49"]
Seiskaluokkalainen saa lapsilisän tililleen +satunnaisesti muuta rahaa. Maksaa bussilippunsa (kk-lippu) + välipalat, leffaliput, karkit ja muita omia ostoksia itse. Kalliit asiat kuten harrastukset, urheiluvälineet, vaatteet, leirit ym. maksamme me vanhemmat.
[/quote]
Tosi pienenä laitat kantamaan paljon taloudellista vastuuta. Omalleni olisi liikaa.
[/quote]
No, eipä tuo suurta vastuuta ole, kun vanhemmat maksaa kuitenkin kaikki isot menot ja tekee niistä päätökset. Meidän lapsi on oppinut tällä tavalla a) säästämään b) vertailemaan hintoja c) priorisoimaan/harkitsemaan ostoksia. Suosittelen muillekin tai ehkä riippuen lapsen "kypsyydestä".
Ite oon vasta 11 ja saan 5€ viikossa. Vanhemmat kustantaa bussiliput, harrastukset, talvivaatteet, välipalat jne. Itse maksan herkut, ns.ylimääräiset vaatteet ja muun "krääsän". Yleensä ku oon shoppaileen menossa saan vähän ylimääräistä +kotitöistä. Viikkorahan eteen on pidettävä huone siistinä ja tehtävä vähän pikkuhommia. Kokeista en saa rahaa kun oon semmosen 9-10 oppilas. Mielestäni 15e viikossa on sen ikäiselle ihan hyvä summa. Ei ainakaan liian pieni, vaikka oo näi nuori niin kyllä määkin sen rahan arvon ymmärrän.
~11v~
Minä sain saman ikäisenä, oikeastaan koko yläasteen ajan, 20€ kuukausirahaa. 15€/viikko kuulostaa tosi suurelta summalta tuon ikäiselle. Toki vanhemmat osti ihonhoitoaineet, vaatteet yms, että tuo raha oli sitten jos halusin ostaa karkkia tai cd-levyjä tms. Mutta joo. Pitäisi tuo 15€/viikko riittää, se on oikeasti paljon rahaa.
Viikkoraha systeemiä ei ollut vaikka ainoa lapsi. Raha piti ansaita ja sen sai erinomaisesta koulutodistuksesta. Ka olikin reippaasti yli 9.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:02"]
Meillä 13-vuotias saa viikkorahaa 15 euroa ja valittaa jatkuvasti summan pienuutta. Hän ostaa rahalla esim. omat herkkunsa, pikkusyötävät koulun jälkeen ja jotain pientä ekstraa esim. elokuvalipun, jos haluaa mennä elokuviin. Vaatteet ym. maksamme luonnollisesti me vanhemmat erikseen.
Hän sanoo, ja tiedän myös olevan totta, että hänen parhaat kaverinsa saavat käyttörahaa reilusti enemmän. Minusta tuon summan kuitenkin pitäisi riittää. Vanhemmat sisarukset saavat meillä käyttöönsä lapsilisänsä, mutta myös maksavat niillä esim. harrastusvälineitään.
Paljonko teillä tuon ikäiset lapset saavat viikkorahaa?
[/quote]
Pikkusyötävät koulun jälkeen? Meinaatko karkkia tai jotain sellasta? Kannattaa varmaan antaa syödä herkkuja joka pv.. Ei ihme ettei raha riitä.
Minä en saanut mitään viikkorahaa ollenkaan ja olin teini-ikäinen ihan 2000-luvulla.
Meillä 10 vuotias saa 30€ kuukaudessa, mutta me ei osteta sille mitään ylimääräistä ruoan,vaatteiden ja viikonloppuherkkujen lisäksi. Ostaa tuolla summalla siis lelunsa, askartelutarvikkeet, korunsa, huulikiiltonsa ym.
Vuosien saatossa on huomannut että koko ajan harkitsee ja pohtii sekä vertailee ostoksiaan, ei vaan kevyesti tuhlaa. Uskoisin että oppii rahan käyttöä, säästämään on ainakin oppinut kun on halunnut jonkun isomman jutun tai esim ennen kesälomareissua.
Viikkorahaa on saanut 7 vanhasta, vuosi vuodelta tulee rahaan korotus.
Meillä viikkoraha 1e/koululuokka. Tokaluokkalainen 2e/vko, vitosella oleva 5e/vko ja kasilla oleva 8e/vko. Reilu sääntö kaikille. Kaikki "extra" pitää ostaa niillä. Pieni kotityö per viikko tehtävä jotta viikkoraha maksetaan. Joinakin viikkoina jää siis saamatta.
Mä oon 13 ja mun viikkoraha on 2'5€:)
Riippuu siitä mitä sillä ostaa? Bussilipun, välipalat koulun jälkeen, jotain vaatteita itselleen?? Iso raha, en käytä edes omiin huvituksiin tuota rahaa joka viikko (kahvilakäynnit tms)
Meillä 15v saa 5€ lähes joka viikko. Tietää kyllä että on kavereita jotka saa 50€/vko mutta ei valita kun kuitenkin saa kaiken tarvitsemansa, bussilipun me maksamme erikseen ja jos lähtee kaverin kanssa kaupungille annamme ruokarahaa. Tuo vitonen menee useinmiten johonkin meikkeihin tai sitten säästää hetken ja ostaa jonkin vaatteen.
Ja tuota vitostakin vastaan tehdään normi kotityöt: tiskien laitto, oman huoneen imurointi ja lattian pesu, vessan pesu/vko
t keskituloinen
Minusta 780 € vuodessa kuulostaa aika paljolta 13 vuotiaan omille ostoksille.
15€ viikko!!!!????
Mä oon 13 vuotias tyttö ja saan 5-10€ KUUKAUDESSA, synttäreinä vanhemmilta n. 5-10€ (+lahjat), kummitädilt 50€, toiselt kummitädilt 20€... Jouluna saan vanhemmilta n. 50€, kummitädiltä 50€ ja sitte toiselt kummitädilt 30€. Ja se ois yhteensä vuodessa 250-300€. Mutta mulla tuo raha kuluu nopeasti karkkiin, HP (Harry Potter) juttuihin ja vaatteisiin.
Mutta tänävuonna yritän päästä kesätöihin jos kukaan tälläistä pientä tyttöä ottaa.
14-vuotiaan kortille siirretään joka kk satanen,sillä saa tehdä mitä tahtoo.Vaatteet ostetaan erikseen eikä koenumeroista tai kotitöistä makseta.
Ei asuta Suomessa.
Aikamoisia summia pennut saa nykyään. 15 €/kk. Ite sain aikoinaan muistaakseni 10 mk viikossa.
Meidän lapselle alettiin antaa kuukausirahaa kun hän oli 14-vuotias. Itse tätä ehdotin ja kysyin tytöltä, mikä olisi sopiva summa. Tyttö ehdotti 10€/kk mutta olin kaukaa viisaana kysellyt palstamammojen mielipidettä ja siellä tämä 10€/kk tyrmättiin täysin, vaikka kuukausiraha on puhtaasti omiin mielitekoihin ja sellaiseen ylimääräiseen humputteluun. Palstakeskustelun pohjalta ehdotin itse 20€/kk (mikä palstalaisten mielestä sekin on liian vähän) ja tyttö oli tästä kovasti ilahtunut. Kerroin hänelle myös, että jotkut saavat jopa 50€/kk ja tyttö kommentoi kauhuissaan, että sehän on 600€ vuodessa!
Nyt kun hän on 16 (täyttää pian 17) hän saa kuukausirahaa 30€/kk. Kuukausirahan edellytyksenä on ollut alusta asti, että tyttö toimittaa edellisen kuukauden kirjanpidon. Joskus tämä kirjanpito laahaa jäljessä ja silloin myös kuukausirahan maksatus viivästyy, kunnes kirjanpito on tehty. Kirjanpidon tarkoitus on opettaa tyttö seuraamaan rahankäyttöään ja tarvittaessa puuttumaan ongelmakohtiin. Nyt viimeksi hän on lisännyt kirjanpitoon oman tilin ulkona syömiselle, kun huomasi että siihen tuntuu menevän rahaa ja halusi selvittää, kuinka paljon.
Me annetaan 6 euroa,.mutta ostan sille paljon kaikkea ylimääräistä myös.