Onko 15e liian pieni viikkoraha 13-vuotiaalle?
Meillä 13-vuotias saa viikkorahaa 15 euroa ja valittaa jatkuvasti summan pienuutta. Hän ostaa rahalla esim. omat herkkunsa, pikkusyötävät koulun jälkeen ja jotain pientä ekstraa esim. elokuvalipun, jos haluaa mennä elokuviin. Vaatteet ym. maksamme luonnollisesti me vanhemmat erikseen.
Hän sanoo, ja tiedän myös olevan totta, että hänen parhaat kaverinsa saavat käyttörahaa reilusti enemmän. Minusta tuon summan kuitenkin pitäisi riittää. Vanhemmat sisarukset saavat meillä käyttöönsä lapsilisänsä, mutta myös maksavat niillä esim. harrastusvälineitään.
Paljonko teillä tuon ikäiset lapset saavat viikkorahaa?
Kommentit (90)
Meillä saavat 12v ja 14v 20 euroa kuussa per nuppi. Pyyntö on ollut, etteivät käyttäisi rahojaan herkkuihin. Kotona on aina jotain hyvää, etenkin viikonloppuisin. Jos käyväyt hesessä tms kavereiden kanssa, niin saatan antaa lounareita .. eivät edes joka kuukausi käy.
Nuorempi kavereneen on keksinyt cittarin euron kanankoivet ja minitomaatit. Päihittää euron juuston mennen tullen kuulemma. :)
Jos haluaa pelin tai muuta kalliimpaa, niin ensin säästävät itse puolet ja me kustannetaan puolet.
Aika elävä tää meidän "systeemi".
Olen 13-vuotias ja en saa yhtään viikkorahaa.
Jouluna ja synttäreinä saan hieman rahaa.
Ymmärrän, etten voi saada, koska pienituloinen yh äiti ja kaikki palkasta menee vuokraan, ruokaan ja muihin perusjuttuihin. Minusta tuntisi, että ryöstäisin äitini, jos saisin edes 5€/vk. Olisin älyttömän kiitollinen, jos saisin edes 1€/vk. En kuitenkaan kehtaa pyytää, kun rahat muutenkin todella tiukalla.
Mutta olkaa onnellisia, jos saatte viikko/kuukausirahaa!
En antaisi tuonkaan vertaa. 8€/ vk sopiva. Opetatte vääriä juttuja rahan tuhlauksella.
Mä sain 20e/kk ylä-asteella ja siitä meni yleensä puolet heti hiusväriin jos ei halunnut olla harmaassa juurikasvussa muu tukka tummanruskeana.
Minulla ei ole ikinä ollut viikkorahaa, olen silti saanut kaiken mitä haluan. Sain oman pankkikortin joskus 13-14-vuotiaana, mutta äiti valvoi tilin käyttöä. Eipä ollut ikinä tunnetta ettei olisi rahaa, mutta en todellakaan pyytänyt kuin 5e silloin tällöin ja sitten saatoin viedä pulloja jne ja ostella niillä rahoilla koulussa limpparin tms. Harmitti kamalasti kun meillä ei saanut kotitöistä rahaa, olisin mieluusti tienannut ne hilut mitä piti äidiltä pyytää.
Mä saan 3€ viikossa ja siihen liittyy kaikki mitä äiti käskee mm imurointi, vaatteiden silitys, lakanoiden pemotus, akvaarion putsaus sekä vessanpesu (kaikke ei tarvi tehä joka viikko) lisäksi harrastan aasialaisten nukkien valokuvaamista (Maksaa ihan saatanasti:D kaikki peruukit jne) säästän aina niihin koska rakastan valokuvaamista ja saan aina hyvän mielen jos olen saanut hyviä kuvia. Tosin tästänon myös hyötyä jos tilaan nukeille peruukkeja ulkomailta, että maksan 10€ ylimääräisestä peruukista ja myyn sen 20€ suomessa niille jotka eivät saa tilata ulkomailta:) Tosin joudun aina punnitsemaan haluanko ostaa vaatteita, meikkejä tms vai säästänkö noihin nukkejuttuihin. Saan kyllä kokeista rahaa 10=8€ ja 9=4€ mutta harvemmin kymppejä tulee tosin nyt kun vanhempani erosivat niin vaatetilanne in jo hyvä, kun ei tartte enää valittaa kun on joka farkussa reikä ja jossain maalia jne t. 8lk käyvä tyttö
Aivan liian pieni. Olisi vaikea kuvitella tuon ikäisen tulevan tuolla rahalla toimeen. Meillä lapset saavat 10 vuotias satasen ja viisitoista vuotias 150 euroa.
Ite saan 4€/vko, se menee useimmiten viikonloppuherkkuihin. Saan lisäksi vähän rahaa jos teen jotain ekstratöitä, esim. pyykkien laittoa tai halkojen pinoamista, ja saan kokeistakin vähän rahaa (kympistä 5€, ysistä 2€). Harrastan itekkin 47:n lailla nukkeja, niihin kuluu ihan mukavasti rahaa...
Viikkorahan riittävyyshän riippuu asuinpaikasta aika kovasti, helsingissä asuvalla menee enemmän rahaa kun jossain pusikossa asuvalla jonka ainoa rahantuhlauspaikka on pieni kauppa.
Mielestäni on todella kohtuutonta lapseltasi vikistä lisää rahaa jos saa jo 15€ viikossa, koska se on ihan hyvä summa tuon ikäiselle. Itse antaisin vähemmän. Muutenkin tuo "koska muutkin saa niin minäkin haluan" on syvältä sieltä.
Meillä saa 14-vuotias kuukausirahaa 50 euroa. Ja yleensä ylimääräistä noin 20 euroa jostain extratöistä. Saa eväsrahaa, jos pitää mennä koulusta suoraan harrastukseen. Meidän 12-vuotiaalle en anna mitään rahoja. Ostaisi kuitenkin vaan karkkia ja on muutenkin turhan pulska.
Mä oon vähän järkyttynyt tästä keskustelusta, kun en oo tajunnut että tuon ikäiset lapset saa oikeasti jotain viikkorahaa? :D Mun veli on 13 v, ei saa rahaa ollenkaan. Jos tarvitsee jotain niin vanhemmille perustelut ja vanhemmat sitten ostaa/ei osta harkintansa mukaan. Koulun jälkeen jos on kavereidensa kanssa niin tulee joko meille tai menee kaverille, ja siellä on syötävät. Itse oon täysi-ikäinen lukiolainen enkä oo koskaan saanut vanhemmilta taskurahaa. Sitten kun rahaa oon tarttenut niin menin kesätöihin ja niillä koko vuosi. (Pois lukien tietty välttämättömät, esim talvivaatteet jne.)
Minun nähdäkseni 15 euroa noin nuorelle on jo iso raha.
Meillä ei harrasteta minkäänlaisia viikkorahoja kyllä muutenkaan, mutta "tienata" lapset voi tekemällä ahkerasti kotitöitä tai muuta.
Itse saan 2e viikossa, ja minulle se riittää ihan hyvin. Vanhemmat maksaa vaatteet joita tarvii aika harvoin :) t.12v tyttö
Mun 13v. saa 6€ ja on ihan tyytyväinen siihen.
Meillä 13v poika saa 25e/kk josta osa siirretään käyttötililleen ja hyvin on riittänyt omiin menoihinsa.
Tienaa kyllä ihan mukavasti omaakin rahaa peliohjaajana.
Meillä on 14-v:n kuukausiraha 15 €. :) Eväsrahaa saa äidiltä jos tarvitsee. Ei oikeastaan käytä rahojaan ikinä, ne jää kaikki säästöön ja ostaa sitten jotain isompaa. Esim. halusi erikoisemman pyörän niin maksoi itse erotuksen tavallisen pyörän hinnan ja haluamansa välillä. Oli säästänyt koko vuoden. :)
Seiskaluokkalainen saa lapsilisän tililleen +satunnaisesti muuta rahaa. Maksaa bussilippunsa (kk-lippu) + välipalat, leffaliput, karkit ja muita omia ostoksia itse. Kalliit asiat kuten harrastukset, urheiluvälineet, vaatteet, leirit ym. maksamme me vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:49"]
Seiskaluokkalainen saa lapsilisän tililleen +satunnaisesti muuta rahaa. Maksaa bussilippunsa (kk-lippu) + välipalat, leffaliput, karkit ja muita omia ostoksia itse. Kalliit asiat kuten harrastukset, urheiluvälineet, vaatteet, leirit ym. maksamme me vanhemmat.
[/quote]
Tosi pienenä laitat kantamaan paljon taloudellista vastuuta. Omalleni olisi liikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 17:02"]
Meillä 13-vuotias saa viikkorahaa 15 euroa ja valittaa jatkuvasti summan pienuutta. Hän ostaa rahalla esim. omat herkkunsa, pikkusyötävät koulun jälkeen ja jotain pientä ekstraa esim. elokuvalipun, jos haluaa mennä elokuviin. Vaatteet ym. maksamme luonnollisesti me vanhemmat erikseen.
Hän sanoo, ja tiedän myös olevan totta, että hänen parhaat kaverinsa saavat käyttörahaa reilusti enemmän. Minusta tuon summan kuitenkin pitäisi riittää. Vanhemmat sisarukset saavat meillä käyttöönsä lapsilisänsä, mutta myös maksavat niillä esim. harrastusvälineitään.
Paljonko teillä tuon ikäiset lapset saavat viikkorahaa?
[/quote]
Herran jestas. Itse kun olin tuon ikäinen niin sain 5 euroa viikkorahaa. 13-vuotias ei todellakaan tarvitse vielä niin paljoa, tekee vain karhunpalveluksen kun opettaa lapselle, että rahaa tulee kuin taivaalta.