Raskaudesta kertominen työhaastattelussa
Raskaudestahan ei virallisesti tarvitse kertoa kuin vasta 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Tietysti sen jo ennen sitä huomaakin.
Mitenkäs tekisitte, kun työhaastattelu määräaikaiseen hommaan ja rv 10 menossa? Vielä ei siis varmaa tietoa, "onko siellä ketään". Ultraa ei ole ollut.
Määräaikaisuus jatkuisi vielä tovin äitiyslomalle jäämisen jälkeenkin, jolloin esimies joutuu tietenkin etsimään työhön sijaisen loppuajalle.
Kertoa vai ei? Kertomatta jättäminen moraalitonta? Oikeushan on olla kertomatta, mutta onko se oikein? Tekeekö se minusta huijarin? Fakta on, että työhän jää saamatta, jos raskaudesta kertoo (ymmärrän hyvin sinällään, että näin on).
Muutenkaan en vielä ole raskautta kertonut kenellekään, joten esimiehelle kertominen ekana tuntuisi aika hassulta.
Miten olette toimineet?
Kommentit (81)
Älä kerro. Et voi tosiaan edes oikeasti tietää onko siellä ketään. Itsellä viisi raskautta ja kaksi lasta. :(
Itse kerroin aikoinaan kun olin rv16, ja kas kummaa, paikan sai toinen ja työkaverit vaan ihmetteli kun olivat jo kuulleet juttua että minuthan siihen vakinaistetaan, haastattelu oli vain muodollisuus...mutta eipä ollut tuon tiedon jälkeen. Luojan kiitos tämä raskaus toi mulle lapsen, muuten olisi jo vituttanut ja paljon..
Kerro ja jos et tule valituksi, nostat oikeusjutun vedoten syrjintään raskauden vuoksi. Saat ainakin rahaa.
Ap ymmärtää asian väärin. Sano että teet vain vakituisen sopimuksen etkä keskustele muusta. Kävele haastattelusta ulos jos ne kitisee jotain. Niin minä aina teen.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:38"]Ap ymmärtää asian väärin. Sano että teet vain vakituisen sopimuksen etkä keskustele muusta. Kävele haastattelusta ulos jos ne kitisee jotain. Niin minä aina teen.[/quote]
Onnea, jos sinulla näin hieno tilanne. Meikäläisen alalla ei.
ap
Vaikeaa uskoa, että eletään vuotta 2014 kun näitä vastauksia lukee!
Ajatusleikki: kuvitellaan hetki, että myös miehet voisivat olla raskaana ja synnyttää. Naiset, kysykää itseltänne yksi kysymys: "Miten mies toimisi vastaavassa tilanteessa?" Aivan! Ei taatusti edes miettisi mitään moraalisia velvoitteitaan.
Ihan uskomatonta, että joku vakavissaan edes miettii raskaudesta kertomista työhaastattelussa! Luuletteko tosiaan, että työnantaja arvostaisi elettänne ja "palkitsisi" siitä jotenkin?
Ja vaikka raskausviikkojen määrällä ei ole asiassa sinällään mitään merkitystä, niin olisi kyllä emämunaus viikolla 10 alkaa kertoilla raskaudesta työhaastattelussa. Riski keskenmenolle on vielä kuitenkin verraten suuri.
Ja hei, jos jäisitte raskauden takia valitsematta ja paikan saisi mies, joka paljastuisi pahasti alkoholisoituneeksi koeajan jälkeen ja jäisI pitkälle sairauslomalle, niin taputtaisitteko itseänne selkään ja röyhistelisitte hyvällä moraalillanne?
Ite en kertonut, vaikka ultra oli just käyty. Ekana päivänä sit reilusti kerroin että tää on tilanne ja todennäköisesti joudun lopettaa pari viikkoa sovittua aiemmin. Ei ollu mikään ongelma, onniteltiin vaan. Neuvolassakin sain käydä työajalla. Se oli kyllä kesätyö, eli ei mulle sijaista tarvinnut hommata.
Mut palkattiin myöhemmin samaan paikkaan uudestaan, kun olivat niin tyytyväisiä. Riippuu varmasti paljon työpaikasta ja alasta, miten suhtaudutaan.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:26"]Yleensä olen yrittäjän puolella tälläisissä tilanteissa, eli käskisin kertomaan. Tällä hetkellä huonon työtilanteen kanssa tuskailtuani 2 vuotta, sanon että älä kerro, ovat työt kovin kiven alla nimittäin..
[/quote]
Noin lyhyessä työsuhteessa ei työnantaja välttämättä joudu maksaa palkkaa äitiyslomalta, mutta toki siinä on sijaisen palkkaamisen vaiva.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:46"]Ite en kertonut, vaikka ultra oli just käyty. Ekana päivänä sit reilusti kerroin että tää on tilanne ja todennäköisesti joudun lopettaa pari viikkoa sovittua aiemmin. Ei ollu mikään ongelma, onniteltiin vaan. Neuvolassakin sain käydä työajalla. Se oli kyllä kesätyö, eli ei mulle sijaista tarvinnut hommata.
Mut palkattiin myöhemmin samaan paikkaan uudestaan, kun olivat niin tyytyväisiä. Riippuu varmasti paljon työpaikasta ja alasta, miten suhtaudutaan.
[/quote]
Ala sellainen, että poisjäännillä merkitystä muillekin kuin vain itselleni ja työyhteisölleni. Ja kyllä, melko pienet piirit, siksi pähkäilen. Ja viidakkorumpu toimii hyvässä ja pahassa. Työni kyllä hoidan hyvin, se on varmaa.
Ja haastattelu tod.näk. ultran jälkeen, en todellakaan tässä vaiheessa vielä "kuvittele" mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:48"]Niin, kun määräaikainen päättyy, mitä sitten?
[/quote]
No työttömäksihän sitä jää, mutta äitiyslomalla.
En kertonut mitään, sillä eihän se niille kuulu. Eikä raskauden kuulu lain mukaan vaikuttaa millään tavalla työsopimuksiin.
Jos sulla olisi peräpukamat, niin kertoisitko haastattelussa niistä?
Ennen kuin on sopimus edessä, ei kannata mainita mitään. Eihän koko työtä ole edes tarjottu vielä sinulle, vai onko?
Kun tulee aika panna nimet paperiin, voit tehdä kuten eräs tuttuni: kertoa silloin raskaudesta ja harmitella vaivaa, joka työnantajalle tulee kun ihan sopimuksen loppuun asti ei voikaan olla työssä. Tosi härski työnantaja pitää olla, joka siinä tilanteessa perääntyy.
Se on just niin, että pidät nyt ensin omaa puoltasi - et kerro. Vaikka pidän naisia kaikin puolin järkevämpiä kuin miehet, niin itsestämme me ei osata huolta pitää samalla tavalla. Huomaa, että kukaan muukaan ei sun parasta aja, kuin sinä itse. Näin o. Jätä työnantajan murehdittavaksi ne sijaisasiat! Luuletko, että hän (ellei ole herkkä nainen) viettää unettoman yön miettiessään, mistä sä raukka saat töitä, jos hän ei sua palkkaa. Ei uhraa sille ajatusta. Joten sunkaan ei tarvi murehtia hänen murheitaan.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:59"]Se on just niin, että pidät nyt ensin omaa puoltasi - et kerro. Vaikka pidän naisia kaikin puolin järkevämpiä kuin miehet, niin itsestämme me ei osata huolta pitää samalla tavalla. Huomaa, että kukaan muukaan ei sun parasta aja, kuin sinä itse. Näin o. Jätä työnantajan murehdittavaksi ne sijaisasiat! Luuletko, että hän (ellei ole herkkä nainen) viettää unettoman yön miettiessään, mistä sä raukka saat töitä, jos hän ei sua palkkaa. Ei uhraa sille ajatusta. Joten sunkaan ei tarvi murehtia hänen murheitaan.
[/quote]
Kiitos! Hyvä pointti. Ja ei, pomoni on sen verran ammattilainen, että selviää kyllä. Vaikka vähän päähän ottaisikin :)
Olen jättänyt palkkaamatta myöhemmin naisen joka jäi aiemmin raskaaksi määräaikaisesta sopimuksesta ja tiesi raskaidestaan työhaastattelussa.
Harmi, hyvä ja osaava henkilö mutta luottamuksen voi pettää vain kerran. En voi harkita sellaista henkilöä tiimiini, joka ei ole sitoutunut avoimuuteen ja työn tavoitteisiin sen vertaa, että antaisi minulle mahdollisuuden palkata alle vuoden pestiin yhtäjaksoisesti ainoastaan yhden henkilön.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 22:08"]Olen jättänyt palkkaamatta myöhemmin naisen joka jäi aiemmin raskaaksi määräaikaisesta sopimuksesta ja tiesi raskaidestaan työhaastattelussa.
Harmi, hyvä ja osaava henkilö mutta luottamuksen voi pettää vain kerran. En voi harkita sellaista henkilöä tiimiini, joka ei ole sitoutunut avoimuuteen ja työn tavoitteisiin sen vertaa, että antaisi minulle mahdollisuuden palkata alle vuoden pestiin yhtäjaksoisesti ainoastaan yhden henkilön.
[/quote]
Hemmetti. Tätä just pelkään.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:29"]Meinaatko että asia pysyy salassa koeajan?
[/quote]
Ymmärtääkseni raskaus ei voi olla syy irtisanomiseen koeajalla.
[/quote]
Mitään syytä ei edes tarvita. Pikkulinnut voi laulaa asiasta pomolle ja hän voi päättää työsuhteen koeajalla ilman että virallisesti tietää raskaudesta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:29"]Meinaatko että asia pysyy salassa koeajan?
[/quote]
Ymmärtääkseni raskaus ei voi olla syy irtisanomiseen koeajalla.
[/quote]
Mitään syytä ei edes tarvita. Pikkulinnut voi laulaa asiasta pomolle ja hän voi päättää työsuhteen koeajalla ilman että virallisesti tietää raskaudesta.
[/quote]
Todistustaakka on silti aina työnantajalla jos valitsematta jätetty vie asian esim. ammattiliiton kautta eteenpäin. Työnantajan on pystyttävä osoittamaan, että irtisanominen EI johtunut raskaudesta vaan jostain muusta syystä, ja se voi olla todella vaikeaa.
Onko hakemaasi paikkaa vaikea saada ja kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla on tulla valituksi? Jos mahdollisuudet ovat hyvät, niin osoittaisin olevani haastattelussa paras ja reilusti sanoisin, että raskaus on aluillaan ja työsuhde pitäisi lopettaa hieman aikaisemmin. Arvostaisin työnantajana saada tietää ja varmasti palkkaisin tulevaisuudessa sinut todennäköisemmin. Siis jos piirit tosiaan ovat pienet.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 21:29"]Sanot että teet vakituisen työsopimuksen niin voit äitiyslomailla periaatteessa mielin määrin.[/quote]
Vakituista sopparia ei ole tarjolla, toki muuten sellaisen kynä sauhuten tekisinkin :D