Mieheni väittää että valo tulee ikkunasta läpi
Minä väitän että se vain näkyy siitä läpi. Kumpi on oikeassa??
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:21"]Mutta entä UV-säteily?
[/quote]
Eikös uv-säteilykin tule ikkunasta (lasista) läpi?
[/quote]
Osittain kyllä. Riippuu lasin ominaisuuksista ja säteilyn aallonpituudesta, että mikä osa pääsee läpi, ja mikä heijastuu. Yleisesti käytössä on kuitenkin ikkunalaseja, jotka päästävät läpi lähes kaiken näkyvän valon, mutta huomattavasti vähemmän uv-säteitä, joten rusketuksen hankkiminen lasin läpi on melko tehotonta.
[/quote]
Ajapas vaikka joku 300-400km autolla kesällä niin, että aurinko paistaa suoraan päin koko matkan.. ja sitten katotaan kellä ei ole nahka palanut.
[/quote]
Mun ei tarvinnut ajaa kuin 100km ja käsivarteen tuli auringonpolttama. Ja olen vielä ihminen joka ei edes pala kovin helposti.
Valo ei voi heijastua minkään läpi, koska heijastuminen tarkoittaa sitä että valonsäde kimpoaa esineestä takaisin, kuin pallo seinästä.
Sen vuoksi peilin lasin takana on valoa läpäisemätön kalvo joka heijastaa valonsäteet takaisin ja muodostaa kuvan.
Jos lasin takana ei ole mitään, se on vain ikkuna, josta valonsäteet menevät läpi. Ainoastaan likatahroista ja kärpäsistä valo heijastuu, jolloin pystyt näkemään ne.