Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni väittää että valo tulee ikkunasta läpi

Vierailija
08.05.2014 |

Minä väitän että se vain näkyy siitä läpi. Kumpi on oikeassa??

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim tyhjiöhän on eriste, termospulloissa on kahden materiaalin välissä tyhjiö, ettei lämpö karkaa. mutta sitten fiksummat, kertokaa mulle miksi aurinko lämmittää maata, vaikka avaruus on tyhjiö?

Vierailija
42/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap

[/quote]

:DDD

[/quote]

Mä veikkaan että ap on opiskellut jotain kieltä, eli on kielellisesti lahjakas. Ne on yleensä huonoja matikassa ja fysiikassa yms. ja toisinpäin.  Kai sitä yliopistoon pääsee jotain kieltä opiskelemaan jos se on kiitettävä, vaikka joku fysiikka oiskin 5.

[/quote]Voihan sitä valmistua vaikka luokanopettajaksi, ja päätyä opettamaan lapsille fysiikkaa noin surkeilla tiedoilla. Itsellänikin oli aikanaan juuri sellainen luokanopettaja, joka ei ymmärtänyt matematiikasta eikä fysiikasta yhtään mitään. AP voisi siis hyvin olla sellainen. Siksihän alalukilta yläluokille siirtyvien välillä juuri niin valtavia eroja onkin, kun toiset opettajat eivät ymmärrä opettamastaan asiasta mitään. Pahimmillaan seuraukset sitten pilaavat joiltain koko tulevaisuuden. Parempi olis saada aineenopettaja pätevyydet kaikille luokille jo peruskoulussa, jolloin AP:n kaltaiset opettaisivat vain niitä osaamiaan asioita, oppilaiden tulosten kohentuessa useilla numeroilla ihan samalla vaivalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:07"]

Olet varmaan nähnyt auringoovalon aiheuttaman ilmiön sisällä? Aurinko paistaa seinään tai lattiaan. Se valo siis todellakin tulee läpi ikkunasta.

[/quote]

Tämä on aika hyvä todiste. Jos se vain näkyisi, siitä ei jäisi "jälkeä" ikkunan sisäpuolelle. Fotonit ja säteily voivat olla tässä tapauksessa aivan liian vaikeasti ymmärrettäviä.

Vierailija
44/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:31"]

esim tyhjiöhän on eriste, termospulloissa on kahden materiaalin välissä tyhjiö, ettei lämpö karkaa. mutta sitten fiksummat, kertokaa mulle miksi aurinko lämmittää maata, vaikka avaruus on tyhjiö?

[/quote]

Auringon lämpö ja valo siirtyy säteilemällä, säteily ei tarvitse väliainetta.

Vierailija
45/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]

Uv säteilyä pääsee lasin läpi vain minimaalisia määriä, sen takia lasin läpi ei rusketu. Infrapunasäteily pääsee lasin läpi, sen seurauksena tunnemme ikkunan takaa paistavan auringon lämmön.

[/quote]

Itse asiassa olet väärässä, kyllä UVA-säteet pääsevat lasin läpi. Määrä tietysti ei riipu vain lasin laadusta vaan myös siitä mikä on UV-indeksi ulkona. Tässä yhteydessä raflaavin esimerkki on rekkakuskit. Hehän istuvat autossa vuosikausia niin että sama puoli kasvoja saa UV-säteitä ikkunasta, toinen puoli kasvoja on enemmän suojassa. Tässä artikkeli:

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMicm1104059

Vierailija
46/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:07"]

Olet varmaan nähnyt auringoovalon aiheuttaman ilmiön sisällä?

[/quote]

Olen nähnyt itseni peilissä. Tarkoittaako se, että olen peilin sisällä? Tietääkseni ei, vaan kuva on heijastus. Samoin auringonvalon näkyminen lattialla voisi olla heijastus, vaikka ei samanlainen kuin peilissä.

(en ole ap)

[/quote]

Ristis mikä logiikka. Se valo kulkee lasin läpi ja heijastuu lasin takapinnassa olevasta kiiltävästä pinnoitteesta.

Vierailija
47/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta pääsin yliopistoon pääsykokeen kautta. Mulla oli 3 laudaturia, 2 e ja 1 m. Gradu m. En ole lukenut luonnontieteitä vaan paykologiaa, uskontotiedettä jne. Nyt tutkijana yliopistolla 4. Vuotta. Ap

Vierailija
48/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:31"]

[/quote]

Termospullossa on tyhjiö, koska lämpöenergia siirtyy huomattavasti huonommin säteilemällä (jolla se siis voi ylittää tyhjiön) kuin johtumalla (johon tarvitaan väliainetta). Jos oletetaan että kappale on ns. musta kappale, eli säteilee kaikkia aallonpituuksia erinomaisesti (kyllä, aurinko on tässä tapauksessa "musta kappale") niin säteilyn intensiteetti riippuu erittäin voimakkaasti lämpötilasta. Aurinko on kuuma, ja säteilee aika pirusti. Termospullo on aika paljon vähemmän kuuma ja säteilee huomattavasti vähemmän.

Kyllä se termarikin jäähtyy kun jaksat odottaa....

Vierailija
49/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:01"]

Lasi on kiinteä neste.

[/quote]

Itseasiassa se ei ole.

Vierailija
50/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:05"]Tarkoitan että ihminen vain näkee ikkunasta läpi eikä valo pääse fyysisesti ikkunan läpi, koska lasi on kiinteä aine. Ap

[/quote] säteily menee läpi ja itseasiassa lasi on nestettä :)

[/quote]

Lasi ei ole neste, eikä edes mikään "kiinteä neste". Lasi on amorfista ainetta, eli se ei ole kiteistä. Atomit ovat epäjärjestyksessä lasissa, eivätkä järjestyksessä, niin kuin vaikkapa suolakiteessä. Tämä ei todellakaan tee lasista nestettä. On paljon asioita jotka ovat osin tai kokonaan amorfisia, kuten vaikkapa monet muovit. Ei se muovipullokaan ole neste.

Vierailija
51/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:25"]

No mietippäs ap teidän kotia valoisalla ilmalla, esim kesällä. Minkään valaisimen ei tarvitse olla päällä ja silti näet kaiken sisällä, eli siellä teillä ikkunoiden sisäpuolella on täysin valoisaa eikös? Miten luulet tämän olevan logiikallasi mahdollista, jos mielestäsi se kaikki auringonvalo jää fyysisesti ulos? Teillähän pitäisi tässä tapauksessa olla pilkkopimeää yöt päivät...

[/quote]

Eihän tässä ole mitään epäselvää! Valot on olleet jossain vaiheessa kuitenkin päällä, eli tilaan on luotu valo. Tottakai se joskus siitä himmenee, mutta mietippäs itse kun otat pakastimen johdon irti pistorasiasta, kyllä ei muutu pakasteet huoneenlämpöiseksi samalla hetkellä.

Vierailija
52/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valo ei pääsisi lasists läpi, EI hehkulamppu valaisisi :)

Vierailija
53/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ei kannata yhtään ihmetellä ap:n tutkijuutta! Tunnen kasan muitakin maistereita, esim. itseni, joilla on suuria puutteita jossain muussa kuin omassa aineessa. Palstan neropatit, jos tietäisitte mm. minkälaiset tyypit lapsianne (ala)koulussa opettavat... Onneksi ette tiedä, kaikille osapuolille mukavampaa. 

Vierailija
54/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on ap:n mies miehiään?  Ammattikoulun käynyt reipas suomalainen junttura, joka tietoinen perusasioista? Ja rva vääntää kun on oikein maisteri? :D

Vierailija
55/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on insinööri. Ap

Vierailija
56/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:26"]

Hei! Ei kannata yhtään ihmetellä ap:n tutkijuutta! Tunnen kasan muitakin maistereita, esim. itseni, joilla on suuria puutteita jossain muussa kuin omassa aineessa. Palstan neropatit, jos tietäisitte mm. minkälaiset tyypit lapsianne (ala)koulussa opettavat... Onneksi ette tiedä, kaikille osapuolille mukavampaa. 

[/quote]

Tutkijoille vielä suon vain omaan erikoisalaansa rajoittuneisuuden, opettajilla se on ongelmallisempi. Ja valitettavasti en ole voinut välttyä tietämästä millaisella osaamisella monet alakoulun opettajat opettavat esim. matikkaa. Vieläkin muistelen kauhulla täällä joskus ollut ketjua kertojasta ja kerrottavasta.

Vierailija
57/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneinsinööri itseasiassa... T: AP:n mies.

Vierailija
58/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:23"]

Jos valo ei pääsisi lasists läpi, EI hehkulamppu valaisisi :)

[/quote]

Aika hyvä havainnollistaminen, meillä käytettiin taskulamppua ja juomalasia.

Vierailija
59/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis; Mulla oli lukiossa matikanope, joka ohitti tilastomatikan kurssit tarpeettomina. Ei ilmeisesti itsekään ymmärtänyt niitä, eikä muuten opettanut fysiikkaa ollenkaan, vaikka pieness koulussa yleensä matikka, fysiikka ja kemia on samoilla opettajilla. Tämä opetti vain kemiaa ja toinen ope sitten keskittyi fysiikkaan. 

Vierailija
60/122 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:22"]

Olen ajatellut että ääni vaan kuuluu seinän läpi mutta kai sekin sitten tulee seinän läpi hiukkasina. Tai ne on jotain ääniaaltoja? Kännykässä puhe muutetaan numeroiksi 010011 jne. Voiko valoa muuttaa numeroiksi? Ap

[/quote]

Useimmiten tavalliset ihmiset muuttavat valon "numeroiksi" kameralla tai videokameralla. Nuo numerot ovat siis mittaustuloksia jostain valoon tai phelimen tapauksessa ääneen liittyvästä fysikaalisesta suureesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi