Mieheni väittää että valo tulee ikkunasta läpi
Minä väitän että se vain näkyy siitä läpi. Kumpi on oikeassa??
Kommentit (122)
UV-valon aallonpituus on "sopivampi" lasin atomeille, ja siksi ne imevät UV-fotoneista suurimman osan. Osa kuitenkin pääsee aina läpi, joten kyllä lasin läpi voi ruskettua. Erilaisissa materiaaleissa on tietenkin eroja, eivät kaikki lasit ole samanlaisia.
UV-valo kuitenkin läpäisee lasia niiin huonosti, että esim. UV-valoa elääkseen tarvitsevat eläimet, kuten esim. kilpikonnat, eivät saa sitä lasin läpi käytännössä lainkaan. Jos kilpikonnaa pidetään kesä lasitetulla parvekkeella, se kärsii vakavasti D-vitaminiin eli samalla myös kalsiuminpuutteesta. Sama pätee ihmisiin, joiden D-vitamiinin tarve tosin ei ole niin suuri. Samoin jos esim. matelijan UV-valaisimen (joka yrittää korvata aurinkoa tuottamalla vastaavaa ultraviolettisäteilyä) ja terraarion välissä on lasi, on tilanne sama kuin UV-lamppua ei saisi lainkaan.
Valo tulee lasin läpi, muu säteily ei juuri lainkaan. Lasilaatikossa auringossa elävä ihminen ei kykene saamaan D-vitamiinia, sama kuin eläisi pimeydessä D-vitamiinin tuotannon kannalta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:26"]
Hei! Ei kannata yhtään ihmetellä ap:n tutkijuutta! Tunnen kasan muitakin maistereita, esim. itseni, joilla on suuria puutteita jossain muussa kuin omassa aineessa. Palstan neropatit, jos tietäisitte mm. minkälaiset tyypit lapsianne (ala)koulussa opettavat... Onneksi ette tiedä, kaikille osapuolille mukavampaa.
[/quote]
Mäkin tunnen yhden lääkärin, joka ihmettelee miksi ihmiset ei paiskaudu lentokoneen takaseinään, jos erehtyvät hyppäämään liikkuvassa koneessa. Että sellasta. Varmasti työnsä hoitaa silti hyvin ja ammattitaidolla, sitä en epäile.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]
Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap
[/quote]
okei. selittää paljon tuo FM.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]
Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap
[/quote]
okei. selittää paljon tuo FM.
[/quote]
Itse opiskelen fysiikkaa ja minunkin titteli valmistuttuani on FM, että ei kannata nyt sen perusteella mitään selitellä :D
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:22"]
Olen ajatellut että ääni vaan kuuluu seinän läpi mutta kai sekin sitten tulee seinän läpi hiukkasina. Tai ne on jotain ääniaaltoja? Kännykässä puhe muutetaan numeroiksi 010011 jne. Voiko valoa muuttaa numeroiksi? Ap
[/quote]
Ääni ei kulje hiukkasina, vaan se kulkee jossain väliaineessa kuten ilmassa siten että aallot muodostavat tihentymiä ja harventumia aineeseen (analogiana lampeen heitetty kivi muodostaa veteen samankaltaisia aaltoja). Avaruudessa on täysin hiljaista, siellä ei kuule edes omaa ääntänsä sillä siellä ei ole mitään väliainetta kuljettamaan ääntä.
Valo taas voi kulkea avaruudessa sillä se kulkee fotoneina, joita jo itsessään voi pitää "aineena".
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 21:33"]
Olen ajatellut että ääni vaan kuuluu seinän läpi mutta kai sekin sitten tulee seinän läpi hiukkasina. Tai ne on jotain ääniaaltoja? Kännykässä puhe muutetaan numeroiksi 010011 jne. Voiko valoa muuttaa numeroiksi? Ap
[/quote]
Useimmiten tavalliset ihmiset muuttavat valon "numeroiksi" kameralla tai videokameralla. Nuo numerot ovat siis mittaustuloksia jostain valoon tai phelimen tapauksessa ääneen liittyvästä fysikaalisesta suureesta.
[/quote]
Valoa tai ääntä ei voi muutta numeroiksi,
mutta niiden sisältämää informaatiota voi.
Ap on pimeä kappale, pimeää ainetta. Siinä vastaus.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 00:52"]
[/quote]
Ääni ei kulje hiukkasina, vaan se kulkee jossain väliaineessa kuten ilmassa siten että aallot muodostavat tihentymiä ja harventumia aineeseen (analogiana lampeen heitetty kivi muodostaa veteen samankaltaisia aaltoja). Avaruudessa on täysin hiljaista, siellä ei kuule edes omaa ääntänsä sillä siellä ei ole mitään väliainetta kuljettamaan ääntä.
Valo taas voi kulkea avaruudessa sillä se kulkee fotoneina, joita jo itsessään voi pitää "aineena".
[/quote]Ääni on pitkittäistä aaltoliikettä, veteen heitetystä kivestä taas syntyy
poikittaista aaltoliikettä.
Miksi ihmeessä valoa pitäisi pitää aineena, edes lainausmerkeissä?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:26"]
Hei! Ei kannata yhtään ihmetellä ap:n tutkijuutta! Tunnen kasan muitakin maistereita, esim. itseni, joilla on suuria puutteita jossain muussa kuin omassa aineessa. Palstan neropatit, jos tietäisitte mm. minkälaiset tyypit lapsianne (ala)koulussa opettavat... Onneksi ette tiedä, kaikille osapuolille mukavampaa.
[/quote]
Mäkin tunnen yhden lääkärin, joka ihmettelee miksi ihmiset ei paiskaudu lentokoneen takaseinään, jos erehtyvät hyppäämään liikkuvassa koneessa. Että sellasta. Varmasti työnsä hoitaa silti hyvin ja ammattitaidolla, sitä en epäile.
[/quote]
Häh? Hänhän ajattelee, ihan itse. Minusta se on parempi kuin pitää itsestäänselvänä, että eihän siinä mitään tapahdu.
Mitäs jos selittäisit, miksi niin ei tapahdu? Kun eikö nyt kuitenkin ole niin, että jos se lentokone olisi rajattoman korkea ja ihmisellä hillitön ponnistusvoima, ennenpitkää tulisi se peräseinäkin jo ongelmaksi, kun matkustajan eteenpäin suuntautuva vauhti alkaisi hidastua?
Tuleeko ap ääni ohuen seinän läpi vai kuuluuko se vain siitä läpi?
Minä en ole korkeasti koulutettu, mutta ajattelen ihan maalaisjärjellä asioita, eli auringon valon täytyy tulla lasin läpi, koska kasveja kasvatetaan ikkunalaudalla juuri sen takia kun kasvit tarvitsevat sitä auringonvaloa, tavallisen lampun valo ei auta mitään. Kasvit kääntyvät aurinkoon päin, eikä se ole esim, niin että kääntyvät lämpöön päin, koska silloin kääntyisivät patteriin päin.
Ja liki 30 vuotta sitten isäpuoleni kulki töissä n. puolen tunnin automatkan päässä töissä, ja hän kyllä ruskettui siinä matkalla jo hyvissä ajoin keväällä, äiti ja isäpuoli sitten väittelivätkin tästä aiheesta, isäpuoli väitti että ei hän ole voinut sen takia ruskettua että ajaa autolla auringossa, ja äiti sanoi että varmasti olet siinä ruskettunut kun et muuten ole paljon ulkona ollut.
Jos lasi blokkaisi kaiken säteilyn, ei auringon lämpökään tulisi sisällä, ja kaikkihan tietävät että se tulee.
Tuleeko auringon d-vitamiini ikkunasta sisälle?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:44"]
Tuleeko auringon d-vitamiini ikkunasta sisälle?
[/quote]
Auringossa ei ole d-vitamiinia.
Auringon säteily muuttaa ihon 7-dehydrokolesterolia D3-vitamiinin esiasteeksi.
Ja periaatteessa ikkunan läpi tuleva säteilykin näin toimii, mutta ikkuna kuitenkin suodattaa säteilyä sen verran, että synteesi on aika vähäistä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 13:22"]Olen ajatellut että ääni vaan kuuluu seinän läpi mutta kai sekin sitten tulee seinän läpi hiukkasina. Tai ne on jotain ääniaaltoja? Kännykässä puhe muutetaan numeroiksi 010011 jne. Voiko valoa muuttaa numeroiksi? Ap
[/quote]
Kännykkä ei käytä binäärikieltä, vaan se hyödyntää mikroaaltoja. Nyt oikeasti, pyydä sitä insinöörimiestäsi pitämään sulle joku kurssi näistä asioista. Itse olen yhteiskuntatieteilijä, enkä mitenkään syvällisesti ymmärrä näitä asioita. Olen luullut että jokainen alasta riippumatta ymmärtää perusasiat. Tai katso olipa kerran ihminen, siinä on toi valoasia ainakin selitetty.
Mä pystyn vielä jotenkin ymmärtämään sen, että ei tiedä tätä asiaa. Mutta se, että ei tiedä perusasioita fysiikasta ja on silti valmis vänkäämään niistä ja inttämään omaa, perustelematonta mielipidettään, on vähän käsittämätöntä. Kai sitä maisterisihmisen pitäisi edes tietää, mistä asioista ei mitään tiedä?
Ap on aika taukki. Ja tosiaan jäänyt koulussa jotain oppimatta. Otahan ap taskari käteen, mene pimeään vessaan tai saunaan ja sytytä valo. Osoita sillä seinää, kattoa tai lattiaa. Tuleeko valo taskarin lasin läpi, vai onko se vain siellä sisällä eikä tule ulos??? Sori, mutta nauran täällä :D
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:49"]
Lukiosta pääsin yliopistoon pääsykokeen kautta. Mulla oli 3 laudaturia, 2 e ja 1 m. Gradu m. En ole lukenut luonnontieteitä vaan paykologiaa, uskontotiedettä jne. Nyt tutkijana yliopistolla 4. Vuotta. Ap
[/quote]
No nyt mä alan ymmärtää, miksi jotkut artikkelini tulivat humanistisen puolen lehdestä takaisin varustettuina aivan käsittämättömillä kommenteilla...
t.luonnontieteilijä