Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni väittää että valo tulee ikkunasta läpi

Vierailija
08.05.2014 |

Minä väitän että se vain näkyy siitä läpi. Kumpi on oikeassa??

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:58"]

Mä veikkaan että ap on opiskellut jotain kieltä, eli on kielellisesti lahjakas. Ne on yleensä huonoja matikassa ja fysiikassa yms. ja toisinpäin.  Kai sitä yliopistoon pääsee jotain kieltä opiskelemaan jos se on kiitettävä, vaikka joku fysiikka oiskin 5.

[/quote]

Usein näin, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Lahjakkuus ja kiinnostus johonkin asiaan ovat monesti keskenään merkittäviä erityisesti koulumaailmassa. Itsellä oli kaikki kielet 9-10/L-M samoin mat, fys, kem. Olisin voinut opiskella yliopistossa esim äidinkieltä tai englantia, mutta opiskelin matematiikkaa. Muut aineet kuten historia, uskonto tai maantieto eivät kiinnostaneet lainkaan, mutta väänsin niistä kuitenkin kahdeksikot.

Jo mainittu abstrakti ajattelu auttaa sitten ymmärtämään matemaattis-luonnontieteellisiä asioita ja soveltamaan niitä käytännössä. Tämän kyvyn omaavat voivatkin pärjätä suhteellisen vaikeissakin asioissa, vaikka teoriapohja olisikin vähäistä. Esimerkkinä nyt vaikkapa monet vanhemman kansan rakennusmiehet.

Vierailija
22/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:21"]Mutta entä UV-säteily?

[/quote]

Eikös uv-säteilykin tule ikkunasta (lasista) läpi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietippäs ap teidän kotia valoisalla ilmalla, esim kesällä. Minkään valaisimen ei tarvitse olla päällä ja silti näet kaiken sisällä, eli siellä teillä ikkunoiden sisäpuolella on täysin valoisaa eikös? Miten luulet tämän olevan logiikallasi mahdollista, jos mielestäsi se kaikki auringonvalo jää fyysisesti ulos? Teillähän pitäisi tässä tapauksessa olla pilkkopimeää yöt päivät...

Vierailija
24/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valo ei tulisi ikkunasta läpi, niin silloin sisällä olisi aina pimeää kun valo jäisi ulkopuolelle.

Vierailija
25/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap

Vierailija
26/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:21"]Mutta entä UV-säteily?

[/quote]

[/quote]

Osittain kyllä. Riippuu lasin ominaisuuksista ja säteilyn aallonpituudesta, että mikä osa pääsee läpi, ja mikä heijastuu. Yleisesti käytössä on kuitenkin ikkunalaseja, jotka päästävät läpi lähes kaiken näkyvän valon, mutta huomattavasti vähemmän uv-säteitä, joten rusketuksen hankkiminen lasin läpi on melko tehotonta.

Vierailija
27/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uv säteilyä pääsee lasin läpi vain minimaalisia määriä, sen takia lasin läpi ei rusketu. Infrapunasäteily pääsee lasin läpi, sen seurauksena tunnemme ikkunan takaa paistavan auringon lämmön.

Vierailija
28/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap

[/quote]

Eikä! XD

Vierailija
29/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä pohja-opinnoilla pääsit yliopistoon? Ala-aste?

Vierailija
30/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:05"]Tarkoitan että ihminen vain näkee ikkunasta läpi eikä valo pääse fyysisesti ikkunan läpi, koska lasi on kiinteä aine. Ap

[/quote] säteily menee läpi ja itseasiassa lasi on nestettä :)

Vierailija
31/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii siis kyllähä se sieltä läpite tulee, riippuen justiinsa lasin ominaisuuksista että mitkä aallonpituudet pääsee ja mitkä ei. ja tuo valoki ni se o hyvin pieni siitä säteilystä mitä täällä ympärillä, satutaan ny vaa näkemään nämä tietyt aallonpituudet, jos se ei läpi tulisi niin eihä sitä näkisi mitää muuta ko mustana sen ikkunan...kokeileppas näyttää valoa betoniseinään ja kato toiselta puolelta että näkyykö valo tulevan läpi seinästä...ihme kysymyksiä immeisillä :D

Vierailija
32/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän valo läpäisee vedenkin. Eli riippuu ihan materiaalista mikä läpäisee valoa. Sama juttu on lämpösäteilyllä. Lämpö taitaa kyllä läpäistä ihan mitä vain.

Vierailija
33/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:21"]Mutta entä UV-säteily?

[/quote]

[/quote]

Osittain kyllä. Riippuu lasin ominaisuuksista ja säteilyn aallonpituudesta, että mikä osa pääsee läpi, ja mikä heijastuu. Yleisesti käytössä on kuitenkin ikkunalaseja, jotka päästävät läpi lähes kaiken näkyvän valon, mutta huomattavasti vähemmän uv-säteitä, joten rusketuksen hankkiminen lasin läpi on melko tehotonta.

[/quote]

Ok, kiitos asiallisesta vastauksesta! :)

Vierailija
34/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]Olen fm eli maisteri. Olen tutkija mutta en luonnontieteissä ;) alan uskoa että mies on oikeassa. Ap

[/quote]

:DDD

Vierailija
35/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:35"]Kyllähän valo läpäisee vedenkin. Eli riippuu ihan materiaalista mikä läpäisee valoa. Sama juttu on lämpösäteilyllä. Lämpö taitaa kyllä läpäistä ihan mitä vain.

[/quote

Ei lämpö läpäise mitä vaan, sen takia esim talvella pukeudutaan paksuun takkiin, se eristää lämpöä. Myös rakennusten seinissä on eristeitä jotta lämpö pysyisi sisällä.

Vierailija
36/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasi on amorfinen aine, jossa molekyylit on lukittu sikinsokin. Fotoni pääsee kulkemaan molekyylien ohi, eikä se sen vähäisen energian takia pysty reagoimaan lasin kanssa. Joku fyysikko tai optiikkaa opiskellut voi korjata jos olen väärässä.

OTM

Vierailija
37/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:37"]

[/quote]

:DDD

[/quote]

Mä veikkaan että ap on opiskellut jotain kieltä, eli on kielellisesti lahjakas. Ne on yleensä huonoja matikassa ja fysiikassa yms. ja toisinpäin.  Kai sitä yliopistoon pääsee jotain kieltä opiskelemaan jos se on kiitettävä, vaikka joku fysiikka oiskin 5.

Vierailija
38/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ootko tosissas???

Vierailija
39/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasi on kiinteä neste.

Vierailija
40/122 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa lasin läpi kyllä ruskettuu. Meillä on karvaton koira, joka aloittaa auringonpalvomisen heti kun kevätaurinko alkaa paistaa sisälle. Makaa auringossa usein monta tuntia putkeen. Ja kyllä, ruskettuu ihan silminnähtävästi! Mutta vaatii todellakin useita viikkoja tuntitolkulla päivittäin.