Uskotko yliluonnolliseen?
Kummituksiin? Demoneihin? Taikuuteen?
Itse uskon kummituksiin, niistä meillä on hieman liikaakin kokemusta, jota terve järki ei selitä. Ehkä jollain tapaa uskon myös alieneihin, en tosin tiedä ovatko nämä edes yliluonnollisia.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:20"]
Uskon moniin asioihin joita nykytiede pitää yliluonnollisina. Uskon Jumalaan, enkeleihin, monenlaisiin muihin henkiolentoihin, kummituksiin, siihen että ajatuksella voi vaikuttaa materiaan, telepatiaan...
"Mitään yliluonnollista ei ole olemassa.
Opiskelisitte niin tajuaisitte."
Mitä pitäisi opiskella? Itselläni on akateeminen koulutus luonnontieteelliseltä alalta ja silti uskon ns. yliluonnolliseen.
[/quote]
Minä myös akateeminen luonnontieteilijä ja uskon yliluonnolliseen.
Ihmislajilla on todennäköisesti geneettinen tarve uskoa ns. yliluonnolliseen. Mikään muu ei selitä sitä, että vuosituhannesta toiseen kaikissa kulttuureissa ihmisten enemmistö uskoo erilaisiin jumaliin yms. Joiltakin meistä tuo "uskontogeeni" kuitenkin puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:19"]Henkiä ja haamuja, kummituksia ja etiäisiä on vaikka kuinka paljon, mutta ne on kaikki tuotettu samassa paikassa: ihmisen aivoissa. Mielikuvitus on yksi suurimmista ihmeistä. Lisäksi aistit ovat kaikkea muuta kuin erehtymättömiä. On aivan normaalia esimerkiksi "kuulla" ääni, jota todellisuudessa ei ole ollut. Tai "muistaa" tapahtuma, joka ei ole tapahtunut.
[/quote]
On tapahtumia jolloin on ollut useampi hlö paikalla kun on sattunut ns. yliluonnollinen juttu.
Mitenkäs se sitten näin menis?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:19"]Henkiä ja haamuja, kummituksia ja etiäisiä on vaikka kuinka paljon, mutta ne on kaikki tuotettu samassa paikassa: ihmisen aivoissa. Mielikuvitus on yksi suurimmista ihmeistä. Lisäksi aistit ovat kaikkea muuta kuin erehtymättömiä. On aivan normaalia esimerkiksi "kuulla" ääni, jota todellisuudessa ei ole ollut. Tai "muistaa" tapahtuma, joka ei ole tapahtunut.
[/quote]
On tapahtumia jolloin on ollut useampi hlö paikalla kun on sattunut ns. yliluonnollinen juttu.
[/quote]
Tarinoita on maailma täynnä, ja tarinoiden todistajia. Siinä me seistiin kaikki viisi ja ihan selvin päin ja sieltä se laskeutui taivaalta ja sieltä tuli semmoinen örkki ja sanoi että teik mii tu joo käptön.
Olen itse muutaman muun kanssa todistanut lukuisia kertoja talossamme tapahtuvia ilmiöitä joille ei löydy järkeenkäypää selitystä.Tavaroiden liikkumista, koputtelua jne.Luulen että ne ovatkin luonnollisia ilmiöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]
Tarinoita on maailma täynnä, ja tarinoiden todistajia. Siinä me seistiin kaikki viisi ja ihan selvin päin ja sieltä se laskeutui taivaalta ja sieltä tuli semmoinen örkki ja sanoi että teik mii tu joo käptön.
[/quote]
Ei se ole tarinaa eikä mikään laskeutunut taivaalta..
Eli sulla on käsitys että kaikki olis jotain örkkijuttuja.
Taidat olla aika lapsi.
Uskon kyllä, ainakin kummituksiin. Kummituksiin törmänneet eivät kyllä voi kiistää yliluonnollisen olemassaoloa, kaikkea ei voi pistää sattuman tai luonnonilmiöiden piikkiin.
Haluaisin uskoa, mutta en kyllä ole koskaan kuullut uskottavaa tarinaa yliluonnollisesta ilmiöstä. Kaikkiin tuntuu olevan ihan järjellinen selitys. Ihmettelen myös sitä, että kun nykyisin kaikilla on kamera jatkuvasti mukanaan kännykässään, ei kukaan ole onnistunut yliluonnollista ilmiötä kuvaamaan, vaikka niitä puheiden mukaan jatkuvasti sattuu joka puolella.
En usko, mutta minulla on ollut mm. etiäisiä joistain hyvistä asioista. Joitain muitakin poikkeuksellisia juttuja olen kokenut. En kuitenkaan usko että ne ovat yliluonnollisia ilmiöitä vaan jokin selitys niille on.
Nuorena uskoin monenlaiseen yliluonnolliseen ja pelkäsinkin, mutta kun aikuistuin niin tuo loppui.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:26"]
Haluaisin uskoa, mutta en kyllä ole koskaan kuullut uskottavaa tarinaa yliluonnollisesta ilmiöstä. Kaikkiin tuntuu olevan ihan järjellinen selitys. Ihmettelen myös sitä, että kun nykyisin kaikilla on kamera jatkuvasti mukanaan kännykässään, ei kukaan ole onnistunut yliluonnollista ilmiötä kuvaamaan, vaikka niitä puheiden mukaan jatkuvasti sattuu joka puolella.
[/quote]
Onhan niitä kuvattu. USA:ssa oli jo 1950-luvulla niin hyviä amatöörikuvia ufoista, että niistä pölykapseleista tunnisti auton merkinkin vaivatta.
Ystäväni näki mitä tapahtui hänen äidilleen. Välimatkaa oli satoja kilometrejä.
Myöhemmin sai tietää että näin oli tapahtunut (kaatuminen).
Itselle tapahtuneet yliluonnolliset ilmiöt eivät kyllä ole olleet kuvattavaa materiaalia eli ovat olleet fyysisiä tuntemuksia, nopeita ääniä tai tapahtumia, joita ei kyllä kameralla ehdi ikuistamaan ellei nyt sattuisi 24/7 videokuvaamaan. Viimevuosi oli aktiivinen kummittelua suhteen talossamme, lähes joka yö joku ramppasi rappusissa tai potki seiniä ja availi ovia, mutta nyt on ollut jo puolen vuoden verran hipihiljaista.
Sitäpaitsi jos kuvaisin videolle noita ääniä niin kuka muka uskoisi.
Kummitus oli leikkinyt siskoni kanssa. Hän oli siivoamassa ullakkoa ja kummitus oli pistänyt sormensa liitingistä sisään ja venyttänyt, ja useaan kertaan. Aika vekkulia. Samaisella vintillä on kuulunut askelia aikaisemminkin. Yhteenkin aikaan sieltä kuului aina öisin kävelyä, laahaavaa ääntä. Tosi juttu.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:35"]
Itselle tapahtuneet yliluonnolliset ilmiöt eivät kyllä ole olleet kuvattavaa materiaalia eli ovat olleet fyysisiä tuntemuksia, nopeita ääniä tai tapahtumia, joita ei kyllä kameralla ehdi ikuistamaan ellei nyt sattuisi 24/7 videokuvaamaan. Viimevuosi oli aktiivinen kummittelua suhteen talossamme, lähes joka yö joku ramppasi rappusissa tai potki seiniä ja availi ovia, mutta nyt on ollut jo puolen vuoden verran hipihiljaista.
[/quote]
Se on sun mielikuvitukses, joka saa äänet kuulostamaan mystisiltä. Kaikille on olemassa ihan looginen selitys ja ne on ihan tästä maailmasta. Itse asun maalla yksinäni pienessä punaisessa torpassa. Jatkuvasti kuuluu jos jonkinlaisia ääniä. Joku aika sitten alkoi kuulua vintiltä ääniä, jotka muistutti siltä, kuin joku juoksisi siellä. Jonkun ajan kuluttua kävi selville, että niin juoksikin, orava oli tehnyt pesänsä vintille.
Kyllähän täälläkin ovet välillä aukeilee ja tuulihan se niitä aukoo, kun ei ole tullut laittaneeksi kunnolla ovea kiinni. Juuri itse asiassa eilen ulko-ovi rävähti oikein kunnon kolahduksella auki ja vintin ovi kolahtelee tämän tästä, että semmosta poltergeistia meilläpäin ;)
Yliluonnollista löytyy jokapaikasta, jos mielikuvitukselleen antaa vallan, mutta se on aina vain ja ainoastaan mielikuvituksen tuotetta, ei mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:35"]
[/quote]
Se on sun mielikuvitukses, joka saa äänet kuulostamaan mystisiltä. Kaikille on olemassa ihan looginen selitys ja ne on ihan tästä maailmasta. Itse asun maalla yksinäni pienessä punaisessa torpassa. Jatkuvasti kuuluu jos jonkinlaisia ääniä. Joku aika sitten alkoi kuulua vintiltä ääniä, jotka muistutti siltä, kuin joku juoksisi siellä. Jonkun ajan kuluttua kävi selville, että niin juoksikin, orava oli tehnyt pesänsä vintille.
Kyllähän täälläkin ovet välillä aukeilee ja tuulihan se niitä aukoo, kun ei ole tullut laittaneeksi kunnolla ovea kiinni. Juuri itse asiassa eilen ulko-ovi rävähti oikein kunnon kolahduksella auki ja vintin ovi kolahtelee tämän tästä, että semmosta poltergeistia meilläpäin ;)
Yliluonnollista löytyy jokapaikasta, jos mielikuvitukselleen antaa vallan, mutta se on aina vain ja ainoastaan mielikuvituksen tuotetta, ei mitään muuta.
[/quote]
Voi kuule aikamoinen orava saisi meidän portaissa ravata että sellainen meteli lähtisi, usein tapahtui 2 yöllä niin että joku juoksi portaat vauhdilla ylös, pysähtyi makuuhuoneen oven eteen (huone portaiden vieressä) niin että tumma varjo joskus jopa näkyi oven alta ja sitten kuului askelia oven takaa jonkin aikaa ja taas juostiin portaat alas. Toiminta oli koko syksyn niin järjestelmällistä, että ei sitä oikein osannut edes pelätä. Loppui sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta jossain kohtaa. Joskus olen myös maannut sängyssä ja joku on selkeästi tökkinyt selkääni patjan puolelta.
Totuushan on, että ulkopuolisten on helppo keksiä toisen kokemuksille luonnollisia selityksiä. Usein kyse varmasti on luonnonilmiöstä tai unihalvauksesta yms. Mutta kyllä kummitustalossa asuva oppii hyvin nopeasti erottamaan kummitukset oravista. Meilläkin vanha talo nitisee ja narisee, mutta kyllä henget puhuvat vähän eri volyymilla kuin talo.
Uskon koska itselläni on kokemus siitä. En kuitenkaan ymmärrä yliluonnollisia ilmiöitä ja miksi niitä on. En myöskään koe mitään mielenkiintoa mihinkään huuhaa ympyröihin. Tunnen vastenmielisyyttä kaikkea new age touhua kohtaan.
Olen tullut lopputulokseen, että ihminen ei ymmärrä kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:35"]
[/quote]
[/quote]
Voi kuule aikamoinen orava saisi meidän portaissa ravata että sellainen meteli lähtisi, usein tapahtui 2 yöllä niin että joku juoksi portaat vauhdilla ylös, pysähtyi makuuhuoneen oven eteen (huone portaiden vieressä) niin että tumma varjo joskus jopa näkyi oven alta ja sitten kuului askelia oven takaa jonkin aikaa ja taas juostiin portaat alas. Toiminta oli koko syksyn niin järjestelmällistä, että ei sitä oikein osannut edes pelätä. Loppui sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta jossain kohtaa. Joskus olen myös maannut sängyssä ja joku on selkeästi tökkinyt selkääni patjan puolelta.
[/quote]
Niin en suinkaan väittänyt, että sinun äänesi olisi oravasta lähtöisin, kerroin vain oman esimerkkini. Sinun tapauksessa on tasan kolme vaihtoehtoa, joko niille äänille on joku ihan luonnollinen selitys, tai sitten ne ovat puhtaasti mielikuvituksesi tuotetta, tai sitten olet unohtanut ottaa lääkkeesi.
Muistan kun aikoinaan eräs tuntematon ihminen vinkkasi minua luokseen kerrostalon ovelle. Menin hänen luokseen ja kysyin, että mikä hätänä. Hän kertoi, että kaapistaan häviää maitopurkkeja säännöllisesti. Sen jälkeen hän kertoi, kuinka hänen lämpöpatterinsa puhuu hänelle. kehotin ottamaan poliisiin yhteyttä. Kaveri sanoi, että otettu on, eivät kuulemma enää suostu tulemaan.
Uskon moniin asioihin joita nykytiede pitää yliluonnollisina. Uskon Jumalaan, enkeleihin, monenlaisiin muihin henkiolentoihin, kummituksiin, siihen että ajatuksella voi vaikuttaa materiaan, telepatiaan...
"Mitään yliluonnollista ei ole olemassa.
Opiskelisitte niin tajuaisitte."
Mitä pitäisi opiskella? Itselläni on akateeminen koulutus luonnontieteelliseltä alalta ja silti uskon ns. yliluonnolliseen.