Ihmiset jotka ei pidä makeasta aina luulee olevansa sen vuoksi parempia ihmisiä
Ja aina jaksaa sitä huutaa kovaan ääneen miten ei tykkää siitä ja tuosta karkista tai suklaatsa koska "Se on niin kammottavan makeaa ja imelää hyi!!!!!!!" . Miksi siitä pitää pitäää niin kovaa meteliä. Ei kukaan ajattele, että wau mikä pyhimys kun ei pidä makeasta! Lähinnä ajattelee että miksi tuo pitää niin suurta meteliä itsestään.
Kommentit (105)
En mä ainakaan pidä makean mussuttajia mua huonompina ihmisinä, mulla on niin hitosti omia paheita. Mä taas tykkään liikaa kaikesta suolaisesta ja mulla onkin verenpainelääkitys ollut jo kolmekymppisestä, eikä se pysy lääkkeilläkään kurissa. Tykkään vaan liikaa kaikesta suolaisesta.
Ainahan ihmiset naureskelee niille, joilla on erit ongelmat kuin itsellä. Kyllä muakin vähän huvittaa joku karkkiriippuvainen aikuinen tyyppi, kun itse olin karkkiriippuvainen joskus lapsena viimeksi.
Mutta ei tää mun suolaisten herkkujen mussuttaminen yhtään sen hienompi juttu ole. Noutaja tulee ennen aikojaan takuulla tälläkin menolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt sellaisten ihmisten ajattelevan, että ovat pyhimyksiä.
Makeaa inhoavilla on yleensä jonkun asteinen fruktoosi-intoleranssi, niin on itsellänikin ja oksensi esim. lapsena karkeista ja jäätelöstä.
Itselläni alkaa pyöryttää jo pelkkä hedelmien haju esim. Melkolailla kaikilla makeaa inhoavilla puuttuu sitä entsyymiä, joka käsittelee fruktoosia.
Ihmiskehon ei tarvitse käsitellä fruktoosia, kun se imeytyy ilmankin.
??
Siihen tarvitaan useampia entsyymejä mm. fruktokinaasi, googleta fructose metabolism.
En oikeasti ymmärrä mistä te keksitte noita teidän pöljiä juttuja, että esim. fruktoosi vain mystisesti imeytyy jne.
Entäs kun kyllä tykkää makeasta , mutta ei silti syö, koska siitä ei taida olla mitään hyötyä , pikemminkin päinvastoin.
Kaikki tuntemani, jotka eivät pidä makeasta, ovat minua raavaampia salimimmejä, joilla on jokin mauton kivennäiaine-protsku-dieetti. Minäkin rakastan terveellistä ja hyvin maustettua ruokaa ja syön paljon vihanneksia ja pähkinöitä ihan raakana. Kyllä mä silti makeasta tykkään. Muutaman kerran elämässäni olen törmännyt johonkin niin makeaan, ettei sitä ole voinut mielestäni syödä. Esimerkiksi kondensoitu maito (muuten hankala löytää, tehtiin key lime pieta)oli ihan karmeen makeeta. Mutta muuten tykkään makeasta, syön melkein päivittäin pari karkkia tai suklaanpalaa ja jouluna menee varmasti torttuja ja konvehteja niin, että vatsassa velloo. Mausta tykkään todellakin, sille on ihan biologiset perusteet, että hiilarista/sokerista tykkää eikä se makumieltymys millään ruokavaliolla muutu ihan toiseksi. Toiset ei vain tahdo syödä makeaa, mutta varmasti salaa tykkäävät ainakin ihan vähän. En usko koskaan niitä, jotka valehtelevat ettei makea maistu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne makeiset ei maistu, jos on hyvin terveelliset tavat.
- Syö terveellisesti ja monipuolisesti
- Liikkuu aktiivisesti ja tehokkaastiLaiskottelu nostaa makean himoa.
Näin se on omalla kohdallani.
Dislikettäjät, oletteko kokeilleet edes yhden kesän ajan pulssia nostattavaa liikuntaa harrastaa? Makeat ei sen jälkeen houkuta yhtään samallalailla, kuin ennen. En kylläkään ole niitä ihmisiä jotka yökkäävät makeisia. Ne eivät vain houkuta enää samallalailla.
Tämä pimeä aika on sellaista, kun ei energiat oikein riitä jaksaa liikuntaa harrastaa niin sohva ja netflix ottaa sitten vallan... ja makeisiakin tulee sitten osteltua.
Vierailija kirjoitti:
En usko koskaan niitä, jotka valehtelevat ettei makea maistu hyvältä.
Tämä on ihan "mukava" luonteenpiirre.
Tuon takia on kuollut lapsia, joilla on se vakava muoto fruktoosi ongelmasta, eli perinnöllinen fruktoosi-intoleranssi. Siihen kuolee, jos syö tarpeeksi fruktoosia.
Ne on yrittäneet ja yrittäneet kertoa vanhemmilleen inhoavansa makeaa, mutta eihän kukaan inhoa makeaa ja ne on pakotettu juomaan hedelmämehuja sun muuta, osa on kuollut maksavaurioon sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein tapaatte tällaisia ihmisiä?
Tällä palstalla on ollut monta ketjua joissa suuri osa kirjoittajista painottaa sitä kuinka eivät syö sokeria ja kuinka terveelliset elämäntavat heillä on. Tyyliin että anoppi tuo aina herkkuja vieraillessaan, kamalaa. Ja siihen sitten muut kaikuna vastaavat että kamalaa, kamalaa, ei meilläkään käytetä sokeria.
Minäpä kerron että tykkään makeasta, varsinkin suklaasta ja jäätelöstä. Enkä tunne olevani ollenkaan huono ihminen. Pidän kuitenkin huolta että paino pysyy kurissa ja hampaat kunnossa.
Oletko koskaan miettinyt et syitä voi olla monenlaisia. Myös sellaisia mitä ei halua välttämättä kaikille kailottaa. Esim. omalla kohdallani totta on, että tykkää makeasta vaan syön mieluummin vaikka voileivän. Lisäksi diabeetikkona en muutenkaan syö turhia makeita enkä suolaisia välipaloja, vaan pidän oman hyvän ruokarytmiin ja syön vain sen mukaan. Oikein ärsyttää kun esim. anoppi tuputtaa milloin mitäkin pullaa tai torttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ne makeiset ei maistu, jos on hyvin terveelliset tavat.
- Syö terveellisesti ja monipuolisesti
- Liikkuu aktiivisesti ja tehokkaastiLaiskottelu nostaa makean himoa.
Näin se on omalla kohdallani.Dislikettäjät, oletteko kokeilleet edes yhden kesän ajan pulssia nostattavaa liikuntaa harrastaa? Makeat ei sen jälkeen houkuta yhtään samallalailla, kuin ennen. En kylläkään ole niitä ihmisiä jotka yökkäävät makeisia. Ne eivät vain houkuta enää samallalailla.
Tämä pimeä aika on sellaista, kun ei energiat oikein riitä jaksaa liikuntaa harrastaa niin sohva ja netflix ottaa sitten vallan... ja makeisiakin tulee sitten osteltua.
Juoksen ja olen juossut monia maratoneja. En ole koskaan huomannut mitään eroa makeanhimossa liikuin sitten enemmän tai vähemmän.
Eivät luule, toi on vaan sun alemmuudentunnetta ja projektiota ap.
Enpä oo typerämpää paskaa kuullut. Noinko paljon ottaa tunteisiin jonkun mielipiteet jonkun asian makeudesta. Hanki elämä ni ei tarvitse turhasta lässyttää. En itsekkään pidä niinkään makeasta vain suolasesta mutta en ole koskaan ajatellut että joku siitä loukkaantuu jos asiasta ohimennen mainitsen
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt et syitä voi olla monenlaisia. Myös sellaisia mitä ei halua välttämättä kaikille kailottaa. Esim. omalla kohdallani totta on, että tykkää makeasta vaan syön mieluummin vaikka voileivän. Lisäksi diabeetikkona en muutenkaan syö turhia makeita enkä suolaisia välipaloja, vaan pidän oman hyvän ruokarytmiin ja syön vain sen mukaan. Oikein ärsyttää kun esim. anoppi tuputtaa milloin mitäkin pullaa tai torttua.
Niinpä.
Kuulostaa enemmänkin siltä, että joillakin on itsellä jostakin syystä paha olo makean syömisestä, ja kokevat sellaisen ihmisen jonain syyttäjänä, joka ei pidä samasta asiasta ja kieltäytyy siitä.
Sitten selitellään itselle miten se kuitenkin salaa haluaa makeaa, miten se esittää parempaa ihmistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt sellaisten ihmisten ajattelevan, että ovat pyhimyksiä.
Makeaa inhoavilla on yleensä jonkun asteinen fruktoosi-intoleranssi, niin on itsellänikin ja oksensi esim. lapsena karkeista ja jäätelöstä.
Itselläni alkaa pyöryttää jo pelkkä hedelmien haju esim. Melkolailla kaikilla makeaa inhoavilla puuttuu sitä entsyymiä, joka käsittelee fruktoosia.
Ihmiskehon ei tarvitse käsitellä fruktoosia, kun se imeytyy ilmankin.
??
Siihen tarvitaan useampia entsyymejä mm. fruktokinaasi, googleta fructose metabolism.
En oikeasti ymmärrä mistä te keksitte noita teidän pöljiä juttuja, että esim. fruktoosi vain mystisesti imeytyy jne.
Tässä on ehkä sekoitettu se, että ruokosokeri pilkkoutuu elimistössä fruktoosiksi ja glukoosiksi. Eli siis isompimolekyyliset sokerit pilkkoutuvat pienemmiksi mutta fruktoosi ei ole yksi niistä. Pilkkoutuminen ja imeytyminen iloisesti sekoitettu.
Mitään ei tuputeta niinkuin makeaa tarjottavaa. Pari kertaa kun on sanonut kiitos ei, joutuu yleensä aina sanomaan jo aika tiukasti. Miksette voi vaan pistää suolaista tarjoille tai uskoa kerrasta?
No minä olen tämmöinen makeaa inhoava ihminen. En pidä hedelmistäkään tai vaikka jugurtista, kun ovat melko makeita. En halua ottaa edes yhtä suklaapalaa kun tulee siitäkin huono olo.
Olen ollut tämmöinen aina ja enemmän tämä on muille ongelma kuin itselle. Työpaikallakin tyrkytetään ”ota ota nyt karkkia, ai mikset ota, outo ihminen”.
En syö mitenkään terveellisesti muuten, en noudata ruokaympyröitä ym. Eli en ole mikään terveysfanaatikko. Makeaa en syö siitä yksinkertaisesta syystä, etten pidä siitä ja jo pieni määrä aiheuttaa todella pahan olon.
Sitä ei olla vielä otettu esille, kuin tottumukset.
Jos syö makeisia ja ei syö kasviksia niin tuskin ne kasviksetkaan maittaa. Miksi se asia ei kävisi myös toisin päin?
Eiköhän se ole siitä kiinni mihin elimistö on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, mutta huvittaahan se, kun ihminen jolle makeat maistuvat, valittaa oleveansa liian lihava. Ja sitten vedetään taas parinsadan gramman karkkkipussi illassa TV:tä tuijotellen. Eipä ole minulta pois.
No mä en pidä makeasta ja silti olen läski. En "vedä" koskaan mitään karkkipusseja tai suklaita. Juhlissa otan täytekakkua lähinnä sellaisten vuoksi kuin sinä, jotka ajttelevat, että "tuokin läski yrittää piilotella makean syöntiään". Kyllä lihomista tapahtuu ihan suolaisenkin syötävän avulla.
Minä en pidä makeasta koska siitä tulee huono olo. Lapsena oksensin usein, kun en tarpeeksi vahvasti osannut kieltäytyä. Yritän edelleen kohteliaasti kieltäytyä, mutta jos ei millään uskota, saatan sanoa suoraan etten pidä makeasta. En yritä olla parempi, se vain on totuus enkä muiden mieliksi syö mitään mistä minulle tulee huono olo. Jotkut on ihan kauhean sinnikkäitä tuputtamaan "herkkuja" muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko koskaan niitä, jotka valehtelevat ettei makea maistu hyvältä.
Tämä on ihan "mukava" luonteenpiirre.
Tuon takia on kuollut lapsia, joilla on se vakava muoto fruktoosi ongelmasta, eli perinnöllinen fruktoosi-intoleranssi. Siihen kuolee, jos syö tarpeeksi fruktoosia.
Ne on yrittäneet ja yrittäneet kertoa vanhemmilleen inhoavansa makeaa, mutta eihän kukaan inhoa makeaa ja ne on pakotettu juomaan hedelmämehuja sun muuta, osa on kuollut maksavaurioon sen takia.
Ei kai tuo nyt varsinainen luonteenpiirre ole enkä kyllä näe itseäni juottamassa lapsille mehua arkena tai muutenkaan väkisin tuputtamassa :D voisko nyt kuitenkin olla, että vaikka jossain toimistohommissa joku joka ei halua syödä makeeta, liputtaa sitä "inhoan makeaa" teesiään kuuluvasti muusta syystä kuin koska oikeasti inhoaa makean makua? Näitä nyt löytyy kuitenkin vähintään pari joka paikasta, huomattavasti yleisempää kuin tuo fruktoosiallergia. Siksi sanoin, että on ihan biologinen peruste sille, että kaikki kyllä tykkää makean mausta jossain muodossa vaikka muuta väittäisivät. Ainoana poikkeuksena ehkä ne fruktoosiallergiset. Niitä on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin niitä, joille makea ei makunsa vuoksi maistu tai niitä, jotka ovat muidenkin mielestä 20v ikäistään nuoremman näköisiä. Sinänsä tämä "en voi sietää makeaa" on ihan hyvä motto esim. toimistossa, jossa on tarjolla loma- ja synttäripullaa joka päivä. Ainakin ihmiselle, joka ei just paljon kuluta, hyvä jättää syömättä.
Minua taas ihmetyttää tykkäysketjut parhaasta suklaasta/konvehtirasiasta tms. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta en kommentoi, en arvostele.