Yksityinen pysäköintivirhemaksu. Onko maksettava?
Tipahti luukusta perintäkirje yksityiseltä "parkkipirkolta". Mikä mahtaa olla tän pvn tilanne tuossa asiassa? Onko maksettava, vai ei ?
Kommentit (58)
Sain pysäköintivirhemaksun tallinnassa, enkä silloin maksanut kun lappua ei ollut tuulilasissa. Tuli perintäkirja iKassa Finlandilta, en maksanut vaan kiistin. Tuli perintäkirjeitä, mutta lopulta oli pakko maksaa kun uhkailivat haasteella. Tein kyseisestä firmasta kantelun Aluehallintovirastoon hyvän perintätavan rikkomisesta. Saivat huomautuksen toiminnastaan. Tehkää kanteluja jotta saadaan hämäräperäiset perintäfirmat loppumaan. Kun kyseinen firma saa tarpeeksi huomautuksia, niin toimilupa perutaan.
Mitä tarkoittaa riitauttaa? Kiistää ajaneensa? Mulle kävi kans nii naurettava tapaus enkä aio maksaa koska kiekko oli ajallaan mutta sakko ikkunassa... voinko todistaa sitä??? Karhuja pukkaa... =/
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 20:05"]
Ei pidä mennä pysäköimään toisten pihoille! Eipä sitten joudu pohtimaan maksaako vai ei yksityisen parkkisakon.
[/quote]
Tähän ihan vaan kommenttina, että noita yksityisiä parkkifirmoja on kyllä muuallakin kuin yksityisillä pihoilla. Esim. Turun rautatieaseman pihalta kerran tällaiselta firmalta sain sakon sillä aikaa kun olin sisällä vaihtamassa kioskissa parkkirahaa, ehkä n. 3minuuttia meni siinä. Eli joku tyyppi siellä parkkipaikalla oli istumassa ja kyttäämässä että heti kun joku kävelee tarpeeksi kauas autosta niin voi läväyttää sakon. Itse olen niin hermoheikko että maksoin sitten sen, enkä lähtenyt riitauttamaan, muuten olisi ahdistanut että koska sieltä tulee joku uhkaus :(
Minua kiinnostaa kuulle, millä tavoin nämä parkkivalvontafirmat ovat "huijareita"? Kyseisen pysäköintialueen omistaja/hoitaja on tehnyt sopimuksen tämän firman kanssa, että se valvoo ja pyrkii estämään luvatonta pysäköintiä. Esim. taloyhtömme vieraspaikat olivat aina täynnä, kunnes yksityinen parkkivalvonta laittoi kylttinsä ja alkoi sakottaa. Kummasti nykyään vieraspaikat ovat melko tyhjillään. Eihän tämä voi johtua muusta kuin että aiemmin asukkaat itse tai muut hyödynsivät vieraspaikkoja asiattomasti.
Kyllä sydämeni pohjasta vihaan pysäköinninvalvojia. Tänään viimeksi sain aiheettoman parkkisakon. Ikinä en aio olla yhdenkään nykyisen tai entisen pysäköinninvalvojan kanssa missään tekemisissä, ellei ole tullut järkiinsä. Pysäköinninvalvonta on kyllä välttämätöntä, mutta silti toivon että jokainen valvoja eläisi mahdollisimman surkeaa ja lyhyttä elämää.
Minua yritettiin sakottaa vaikka en edes ollut pihan puolella vaan kaupungin.. Kaupungin sakon olisin maksanut niin kuin ennekin yksitynen vain valehteli minun olleen pihansa puolella.. kielsin tämän ja riitautin..
Olisin ollut parkki ruudussa jos siinä ei olisi ollut 4 kuutiota lunta joka salettiin oli pihan huolto yhtiön ajama jotta sakko saataisiin aikaan Q- park oli kyseessä..
Ei ole mitään kuulunut, enkä varmasti aio maksaa aikaa mennyt ainakin 4 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:01"]
Minua kiinnostaa kuulle, millä tavoin nämä parkkivalvontafirmat ovat "huijareita"? Kyseisen pysäköintialueen omistaja/hoitaja on tehnyt sopimuksen tämän firman kanssa, että se valvoo ja pyrkii estämään luvatonta pysäköintiä. Esim. taloyhtömme vieraspaikat olivat aina täynnä, kunnes yksityinen parkkivalvonta laittoi kylttinsä ja alkoi sakottaa. Kummasti nykyään vieraspaikat ovat melko tyhjillään. Eihän tämä voi johtua muusta kuin että aiemmin asukkaat itse tai muut hyödynsivät vieraspaikkoja asiattomasti.
[/quote]
No minäpä kerron: yksityiset parkkifirmat antavat ymmärtää että auton omistajan pitäisi kertoa kuka autoa ajoi tai he yrittävät perinnän kautta pelotella tietämättömiä maksamaan.
Se on huijausta jos mikä.
Joko ymmärsit vai väännetäänkö rautalangasta?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:42"]
40 euron riita päättyi tylysti: Q-Parkille hävinnyt mies maksaa 6000 €
[/quote]
Tässä tapauksessa mies teki sen virheen, että myönsi itse pysäköineensä auton.
Itselläni on muuten ollut jo pari vuotta periaate, että oikein tahallani kerään noita maksuja, enkä maksa. Se onkin helppoa, koska työpaikkani parkkipaikalla on yksityinen pysäköinninvalvonta. Kerran viikossa suunnilelen tulee tuulilasiin kuudenkympin sakko. En ole koskaan ottanut yhteyttä valvontafirmaan ilmoittaakseni etten ole itse pysäköinyt. Olen vaan antanut perintälaskunkin tulla, ja heittänyt senkin roskiin. Ei ole koskaan mennyt asia siitä eteenpäin.
Suurin osa ihmisistä EI TAJUA että niissä kahdessa jutussa, mitkä firmat ovat voittaneet oikeudessa, pysäköijä ON MYÖNTÄNYT pysäköineensä !!!!!! Tajutkaa jo
Yhtään tapausta, jossa pysäköijä on kieltänyt olleensa paikalla, ei ole viety oikeuteen. Joopa joo, miksiköhän ? tapauksia on varmaan tuhansia. Siksi, että tietävät häviävänsä
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:45"]
Jos tiedät, että autosi on pysäköity kuten siinä esitetään, tietenkin sinun tai auton pysäköineen on maksettava. Auton omistajalla on todistustaakka ja käytännössä lähes poikkeuksetta auton omistaja tietää kuka on ajanut autoa.
Eli jos itse et ollut se, joka pysäköi, sinun ei tarvitse maksaa, kun ilmoitat kenellä auto on ollut käytössä.
[/quote]
Tämä taas on malliesimerkki parkkifirmojen harjoittamasta disinformaation levittämisestä.
Jos kaikki eivät sitä tiedä niin toistetaan: auton omistajalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta auttaa parkkifirmaa selvittämään kuka ajoneuvon pysäköi. Omistaja voi huoletta lyödä luurin korvaan parkkifirman edustajalle.
Parkkifirman pitää selvittää muilla keinoin kuak sen auton pysäköi. Ja siihen he eivät pysty.
Summa summarun: älkää maksako noitten huijarifirmojen määräämiä yksityisoikeudellisia pysäköintivirhemaksuja.
[/quote]
Häh? Miten saat minun kommentista parkkifirman disinformaatiota? Minä kirjoitin tuon kommentin ja se perustuu aivan päivänselviin asioihin. En copypastennut sitä mistään parkkifirman sivulta, vaan perustan sen omaan maalaisjärkeen ja siihen, mitä olen lukenut.
Sinun väitteesi minun viestini lähteistä tai ylipäätään väitteesi ei pidä paikkaansa.
Tietenkin auton omistaja lähes poikkeuksetta tietää kenelle auto on luovutettu. Jos sinun auto tai muu omaisuus löytyy toisen tontilta väärästä paikasta, sinä olet velvollinen huolehtimaan siitä asianmukaisesti. Jos tiedät kuka on sen sinne toisen tontille vienyt, silloin on selvä, että et ole vastuussa siitä tulevista seuraamuksista, vaan se joka on sen sinne toimittanut.
Jos olet itse ajanut auton toisen tontille ja väität muuta, silloin valehtelet. Jos väität, ettet tiedä kuka sillä on ajanut vaikka tiedät, silloinkin valehtelet. Ihan oikeudellisia lähtökohtia voit lukea vaikka niistä korkeimman oikeuden ennakkopäätöksistä tai Jyrki Virolainenkin on kirjoittanut blogiinsa aika paljon tuosta aiheesta.
Tietenkin jos auton omistaja itse ei ole ajanut autoa, auton omistaja tietää paremmin kuka on ja hänen on se kerrottava, jos siitä on syntynyt maksuvelvoitteita.
Nykyään jo ainakin kolme oikeuden tapausta, joissa parkkifirma on voittanut tilanteessa, jossa auton omistaja on vedonnut siihen ettei ole ajanut autoa eikä tiedä kuka on ajanut. Lähettivät ne minulle kirjeellä kun sanoin etten ole itse autoani sakkopaikalle ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jo ainakin kolme oikeuden tapausta, joissa parkkifirma on voittanut tilanteessa, jossa auton omistaja on vedonnut siihen ettei ole ajanut autoa eikä tiedä kuka on ajanut. Lähettivät ne minulle kirjeellä kun sanoin etten ole itse autoani sakkopaikalle ajanut.
T. ParkkiPete
Ei varmaan olisi pysäköinninvalvontafirmoja jos laiskat ihmiset eivät jättäisi autojaan vääriin paikkoihin.
T: seuraavaksi puhkon renkaat
VAROITUKSEN SANANEN
Autoparkki Norden Oyn vartioimat parkkipaikat kannattaa kiertää kaukaa! Yhtiön laputuspolitiikka on yksi maamme suurimmista ongelmista. Maksuvaatimuksen reklamaatiotilanteessa yhtiö ei toimi edes kuluttajariitalautakunnan Päätöksen mukaisesti. Jos yhtiön nimi tulee maksuautomaatilla vastaan, paikka kannattaa ehdottomasti vaihtaa
Tänne nyt ei varmaan oo AP tai kukaan muukaan kaivannu tollasia jeesustelioita kertomaan, pitääkö pysäköidä väärin vai ei. Kysymys kuulu pitääkö niitä sakkoja maksaa vai ei. Ihan sama kuka ne on ottanu ja miten.
Mistä saan selville, onko auton parkkisakko avoinna.
En itse ajanut autoa. Korotettua Parkkisakkoa ei ole lähetetty postissa omistajalle /haltijalle.
Taloyhtiöiden tekemällä tehty pula parkkipaikoista ja tämä mielipuolinen saalistusmentaliteetilla toimiva pysäköintivirhemaksujen hanakka jakelu on johtanut siihen, että en halua ottaa vastaan mitään sellaista työtä, jossa joutuisi autolla käymään asiakkaiden luona tekemässä jonkun työn. Sitä parkkipaikkaa ei kuitenkaan löydy ja jättipä auton mihin tahansa, aina on sakkolappu lasissa jollain verukkeella!
Siihen meni sitten päivän palkka perkele!!!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 17:45"]
Jos tiedät, että autosi on pysäköity kuten siinä esitetään, tietenkin sinun tai auton pysäköineen on maksettava. Auton omistajalla on todistustaakka ja käytännössä lähes poikkeuksetta auton omistaja tietää kuka on ajanut autoa.
Eli jos itse et ollut se, joka pysäköi, sinun ei tarvitse maksaa, kun ilmoitat kenellä auto on ollut käytössä.
[/quote]
Tämä taas on malliesimerkki parkkifirmojen harjoittamasta disinformaation levittämisestä.
Jos kaikki eivät sitä tiedä niin toistetaan: auton omistajalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta auttaa parkkifirmaa selvittämään kuka ajoneuvon pysäköi. Omistaja voi huoletta lyödä luurin korvaan parkkifirman edustajalle.
Parkkifirman pitää selvittää muilla keinoin kuak sen auton pysäköi. Ja siihen he eivät pysty.
Summa summarun: älkää maksako noitten huijarifirmojen määräämiä yksityisoikeudellisia pysäköintivirhemaksuja.
[/quote]
Häh? Miten saat minun kommentista parkkifirman disinformaatiota? Minä kirjoitin tuon kommentin ja se perustuu aivan päivänselviin asioihin. En copypastennut sitä mistään parkkifirman sivulta, vaan perustan sen omaan maalaisjärkeen ja siihen, mitä olen lukenut.
Sinun väitteesi minun viestini lähteistä tai ylipäätään väitteesi ei pidä paikkaansa.
Tietenkin auton omistaja lähes poikkeuksetta tietää kenelle auto on luovutettu. Jos sinun auto tai muu omaisuus löytyy toisen tontilta väärästä paikasta, sinä olet velvollinen huolehtimaan siitä asianmukaisesti. Jos tiedät kuka on sen sinne toisen tontille vienyt, silloin on selvä, että et ole vastuussa siitä tulevista seuraamuksista, vaan se joka on sen sinne toimittanut.
Jos olet itse ajanut auton toisen tontille ja väität muuta, silloin valehtelet. Jos väität, ettet tiedä kuka sillä on ajanut vaikka tiedät, silloinkin valehtelet. Ihan oikeudellisia lähtökohtia voit lukea vaikka niistä korkeimman oikeuden ennakkopäätöksistä tai Jyrki Virolainenkin on kirjoittanut blogiinsa aika paljon tuosta aiheesta.
Tietenkin jos auton omistaja itse ei ole ajanut autoa, auton omistaja tietää paremmin kuka on ja hänen on se kerrottava, jos siitä on syntynyt maksuvelvoitteita.
[/quote]
Minulla ei ole mitään ilmiantovelvollisuutta. Varsinkaan jollekkin puolijauhoiselle parkkifirmalle. En myönnä mitään, enkä ilmianna ketään. Aika nopeasti nuo parkkipirkot luovuttavat.