Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako

Vierailija
15.12.2020 |

Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?

Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...

Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.

Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!

Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?

Kommentit (238)

Vierailija
1/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehen pitäisi tehdä kun sinä olet jo tehnyt kaiken?

Vierailija
2/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä miehen pitäisi tehdä kun sinä olet jo tehnyt kaiken?

No minä mielelläni luovuttaisiin puolet kotitöistä hänelle tietenkin. Lumityöt mä teen, kun kerran tuun eka ja leivinuunin lämmitän. Mut jos sanoisin miehelle, että hän voi hoitaa perheen ruokahuollon ja kaupassakäynnin. Jotenkin tää on vaan luisunut tähän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.

Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!

Vierailija
4/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo kuusituhatta ketjua.

Kotihommat puoliksi.

Vierailija
5/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä mahdollistat hänelle sen uran ja hyvän palkan. Hän voi keskittyä täysin työhönsä. On hyvä kysymys, mitä muu perhe siitä hyötyy. 

Ette vissiin puhuneet tästä siinä vaiheessa kun hän haki tätä uutta työpaikkaa. Olisi kannattanut, mutta hän oli jo siinä vaiheessa omaksunut "vaimo on kodinkone" -ajatuksen, niin ettei hänelle tullut mieleen että asiassa olisi mitään keskusteltavaa. Ei tiskikoneelta kysytä. 

Sun pitää puhua. 

Vierailija
6/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sinä et käy edes töissä? vai miten sinä kaiken tuon teet töiden jälkeen? 

Vierailija
7/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.

Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!

No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.

Vierailija
8/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen rahat kelpaa kuitenkin? 

Mitäs ne teinipojat tekee? Miten niitten kasvattaminen on mielestäsi onnistunut? 

Paskaprovohan tämäkin taas on 

Käyn kyllä töissä itsekin ja tähän asti kaikki on maksettu tasan puoliksi. Teinit opiskelee ja harrastaa. Toki hoitavat osansa siivouksesta ja totta on, että enemmänkin vois heiltä vaatii. Ongelma on tässä mies, joka on täysin vapaamatkustaja kotona. Ap

Vierailija
9/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.

Missäpäin asutte kun teet oikein lumitöitä ja mies on kuitenkin suuri johtaja?

Ihan joka kylällä löytyy maajusseja, jotka ajelee talvisin lumia. 

Vierailija
10/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen rahat kelpaa kuitenkin? 

Mitäs ne teinipojat tekee? Miten niitten kasvattaminen on mielestäsi onnistunut? 

Paskaprovohan tämäkin taas on 

Käyn kyllä töissä itsekin ja tähän asti kaikki on maksettu tasan puoliksi. Teinit opiskelee ja harrastaa. Toki hoitavat osansa siivouksesta ja totta on, että enemmänkin vois heiltä vaatii. Ongelma on tässä mies, joka on täysin vapaamatkustaja kotona. Ap

Sinä ja teinithän siellä sotkettekin, jos mies ei edes kotona ole.

Täyttä paskaa taas koko aloitus 

Vierailija
11/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli sinä et käy edes töissä? vai miten sinä kaiken tuon teet töiden jälkeen? 

Käyn töissä ja siinähän sitä vapaa-aikaa ei hirveästi jääkään, kun teen kaikki kotityöt tai toki teini-ikäinen jotain tekee, mut päävastuu on mulla

Vierailija
12/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään reilua tai epäreilua. Ihan itsehän jokainen vapaaehtoisesti sopii juuri sellaiset järjestelyt kuin haluaa. Te olette nyt tähän asti halunneet tehdä näin, ja jos ei enää huvita niin millä tahansa sekunnilla voit avata suusi ja ilmoittaa että ei käy.

Vierailija
13/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.

Vierailija
14/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mahdollistat hänelle sen uran ja hyvän palkan. Hän voi keskittyä täysin työhönsä. On hyvä kysymys, mitä muu perhe siitä hyötyy. 

Ette vissiin puhuneet tästä siinä vaiheessa kun hän haki tätä uutta työpaikkaa. Olisi kannattanut, mutta hän oli jo siinä vaiheessa omaksunut "vaimo on kodinkone" -ajatuksen, niin ettei hänelle tullut mieleen että asiassa olisi mitään keskusteltavaa. Ei tiskikoneelta kysytä. 

Sun pitää puhua. 

Ei mulla mielessäkään käynyt, että uusi työ vie näin paljon aikaa. Toki takana vasta ekat 6kk, että voihan tahti ajan kanssa rauhoittuakin. Puhua pitää ehdottomasti, mutta yritän tässä jäsentää ajatuksiani ja pohtia kanssanne, että mikä tilanteessa olisi oikein ja kohtuullista. Ap.

Vierailija
15/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt pitää jakaa ei vain haaveilla että ne tulisi jakaa. Ja kyllä sitä jakoa ainakin meillä tehdään kaiken aikaa, ei se toimi että ne on joskus jaettu. "Jos mä laitan ruuan tänään, laitatko sä huomenna" "Kiva kun laitoit ruuan mä laitan huomenna" "Ton pesuhuoneen pitäisi pestä pesetkö sen vai imuroitko mä teen toisen".

Vierailija
16/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Pohjois-Lappia miehesi on johtajana? Kun niitä lumitöitä jo riittää päivittäin tehtäviksi.

Vierailija
17/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies tienaa enemmän ja on pitkiä päiviä poissa kotoa, hän kompensoi sitä maksamalla ulkoistetut lumityöt ja siivoojan. Perhe on yksikkö, kaikkien etu edellä mennään.

Vierailija
18/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suuri johtaja se herrasi on, jos kukaan ei ole kertonut maalämmöstä ja ilmalämpöpumpusta? Suurin osa suomalaisista ei lämmitä taloaan noin hankalasti, päivittäin kannettavat polttopuut ovat lisälämmönlähde.

Vierailija
19/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinipojatkin on lapsia jotka pitää ruokkia, ja talo lämpiää vain aloittajan kantamilla puilla. 0/5

Vierailija
20/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin pitkälle lomalle ja jättäisin kaiken lojumaan sikinsokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan