Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmasosa syövistä voitaisiin välttää elintapoja muuttamalla

Vierailija
15.12.2020 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000007681790.html
Eli ne perinteiset syylliset, tupakointi, lihavuus, liika auringonotto, liikkumattomuus ja käristetty lihapitoinen ravinto ovat pahasta.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En polta, juo alkoholia, ota aurinkoa, enkä ole syönyt punaista lihaa sitten teini-vuosien. Silti sain paksusuolen syövän diagnoosin 23-vuotiaana, vaikka edes suvusta ei löydy alttiutta. 

Työkaverini kuoli keuhkosyöpään 28-vuotiaana, vaikka ei koskaan tupakoinutkaan. 

Aika epäreilua.

Ja paljonko saat kuitua päivässä? Ravintokuidun määrällä on korrelaatio paksusuolensyövän kanssa. Ja ravintokuitu tarkoittaa liukenevaa ja liukenematonta kuitua-konkreettisesti: ei pullaa, höttöleipää yms. kurkussakaan ei ole kuitua liiemmälti jne...

Kannattaa sunkin muistaa luentosi kuiduista, jos joskus vaikka saat saman diagnoosin :D

Te saarnaajat jaksatte aina olla äänessä, mutta jos osuu omalle kohdalle, niin saarnat unohtuu hyvinkin nopeasti.

Syöpä voi tulla kenelle vaan. Rakas ystäväni menehtyi alle kolmekymppisenä nopeasti edenneeseen ruokatorvensyöpään, vaikka eli paljon terveellisemmin kuin minä. Ei tupakoinut, ei ollut ylipainoinen ja söi kasvisruokaa ja urheili. Millaisen luennon olisit pitänyt hänelle?

Eli sun ei tarvitse ottaa mitään vastuuta valinnoista, koska syöpä voi tulla kenelle vaan? Anteeksi, mutta ei niin voi ajatella.  Ja olen pahoillani syövästäsi ja ystäväsi syövästä.

Mitä hourit sekopää, ei minulla ole syöpää. Olen täysin eri kommentoija. Huoh, idiootti.

Vierailija
82/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka elää täydellisesti terveellistä elämää jatkuvasti miettien 30-40 vuoden päähän? En ole varma haluaisinko tuntea tällaista ihmistä.

Terveellinen syöminen voi olla myös rutiini. Rennolla 80/20 asenteella pääsee pitkälle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on monia muitakin syitä. Olen huomannut, että monet sairastuvat syöpään, kun ovat pitkään eläneet kovien paineiden ja stressin alla. 

Milloinkahan aletaan panostamaan syövän ehkäisyyn samalla tavalla kuin korona-flunssan...sitä odotellessa.

Ihmisiä ei voi oikein pakottaa terveellisiin elämäntapoihin, vaikka ohjata koitetaan. 

Kyllä voidaan. Terveysturvallisuyden nimissä voidaan tehdä monenlaisia lakimuutoksia jos et muka nyt korona-aikana ole huomannut. Ihan samalla tavalla esim. keuhkosyöpää on pyritty estämään lailla, on asteittain kielletty tupakointia siellä sun täällä, nostettu tupakka-askin hintaa huomattavasti (20v sitten n. 3,5 euroa, nyt melkein 10 euroa). Ihan samalla tavalla voidaan nostaa vaikka 400g jauhelihapaketin hinta nostaa 10 euroon ja kieltää nakit terveydelle haitallisina (nitriili).

Nuoret ihmiset eivät taida ymmärtää, että totuus ei ole koskaan absoluuttinen vaan muuttuu pikkuhiljaa koko ajan. Voi olla että 20v kuluttua lapsenne kauhistelevat, että ihanko todella olitte niin vastuuttomia että annoitte heille ruuaksi nakkikastiketta. Samalla tavalla silmät ymmyrkäisinä kuin nykynuoret ovat saadessaan kuulla, että mummolassa oli vielä vuonna 1997 tuhkakuppi joka huoneessa.

Yhteiskunnan pyrkimykset ovat muutenkin usein hyvin huonosti kohdennettuja ja epäjohdonmukaisia. Keuhkosyöpäkin yleistyy taas kovaa vauhtia, vaikka lähes kukaan ei enää tupakoi. Liikenteen päästöistähän se todennäköisesti johtuu, mutta niillepä ei sitten voidakaan mitään.

Kuule HP sulle. Keuhkösyöpä ei ole yleistynyt. Keuhkosyöpäpotilaat ovat tupakoineet vuosikymmeniä. Olen itse 40-vuotias ja mun ikäluokassa on vielä suht' paljon (varsinkin alemmin kouluttuneet) jotka polttavat. Lapseni ikäluokasta ihan minimaalinen osa polttaa-mun yläasteella se oli lähes sääntö eikä poikkeus.

Kurkkaapa vaikka tästä keuhkosyövän esiintyvyys. Naisilla se on nousussa.

https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/keuhkosyopa/

Onko äidinkielesi muu, kuin suomi?? "Vain joka kolmas keuhkosyöpä löydetään naisilta, mutta heidän osuutensa kasvaa nopeasti, koska naisten tupakointi yleistyy." Lukee aika isolla jutussa. Sä sanoit aiemmin, että keuhkosyöpä kasvaa, vaikka tupakointi vähenee. Hetkonen! Jos tupakoinnin määrä kasvaa naisten keskuudessa, vaikka muuten onkin laskussa, niin miten voit olettaa että niiden tupakoitsijoiden syöpämäärät laskisivat? Tämän palstan logiikka ei ole kyllä kirkkainta kärkeä.

Juurihan itse aiemmin sanoit, että tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää vuosikymmenien viipeellä. Eli tämänhetkinen tupakoinnin määrä on epäolennainen asia tämänhetkisille syöpätilastoille.

Siinä on näköjään tapahtunut artikkelin tekijälle lapsus. Sanan pitäisi olla yleistynyt ja siltikään se ei sano kaikkea. Tilastojen valossa Miesten ja naisten tupakointi on laskenut koko ajan, mutta miehillä enemmän kuin naisilla. 

Vierailija
84/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän viruksetkin voivat aiheuttaa syöpää, esim. papilloomavirus kohdunkaulansyöpää.

Vierailija
85/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi ei ole akateemikon listalla. Onko sen haittoja liioiteltu?

Nähtävästi vähätelty. Asetaldehydi on yksi pahimmista karsinogeeneista.

Vierailija
86/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolenhan minä muutenkin, vai onko minulta pimitetty jotain informaatiota, jolla vältyn kuolemalta? Voin saada syövän vaikka eläisin kuinka terveellisesti, enkä aio elää elämääni miettien jokaista askelta ja suupalaa tai joka päivän uv-säteilyn määrää. Elämä voi olla lyhyt, enkä ajatellut stressata ihan joka päivä.

Voin saada keuhkosyövän vaikka olen polttanut elämäni aikana ehkä kymmenen savuketta ja nekin muistaakseeni ysärillä. Jos saan syövän, niin varmasti se on jotenkin oma vikani. Joko paskat geenit tai ne kymmenen savuketta + lihatuotteet jota söin ennen vuotta 2010. Tai sitten huono tuuri. Ehdin varmasti syyllistämään itseäni näistä asioista, jos syöpäbingossa saan osuman.

Vierailija
87/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En polta, juo alkoholia, ota aurinkoa, enkä ole syönyt punaista lihaa sitten teini-vuosien. Silti sain paksusuolen syövän diagnoosin 23-vuotiaana, vaikka edes suvusta ei löydy alttiutta. 

Työkaverini kuoli keuhkosyöpään 28-vuotiaana, vaikka ei koskaan tupakoinutkaan. 

Aika epäreilua.

Ja paljonko saat kuitua päivässä? Ravintokuidun määrällä on korrelaatio paksusuolensyövän kanssa. Ja ravintokuitu tarkoittaa liukenevaa ja liukenematonta kuitua-konkreettisesti: ei pullaa, höttöleipää yms. kurkussakaan ei ole kuitua liiemmälti jne...

Kannattaa sunkin muistaa luentosi kuiduista, jos joskus vaikka saat saman diagnoosin :D

Te saarnaajat jaksatte aina olla äänessä, mutta jos osuu omalle kohdalle, niin saarnat unohtuu hyvinkin nopeasti.

Syöpä voi tulla kenelle vaan. Rakas ystäväni menehtyi alle kolmekymppisenä nopeasti edenneeseen ruokatorvensyöpään, vaikka eli paljon terveellisemmin kuin minä. Ei tupakoinut, ei ollut ylipainoinen ja söi kasvisruokaa ja urheili. Millaisen luennon olisit pitänyt hänelle?

Eli sun ei tarvitse ottaa mitään vastuuta valinnoista, koska syöpä voi tulla kenelle vaan? Anteeksi, mutta ei niin voi ajatella.  Ja olen pahoillani syövästäsi ja ystäväsi syövästä.

Mitä hourit sekopää, ei minulla ole syöpää. Olen täysin eri kommentoija. Huoh, idiootti.

Argumentoinnin taso saa jättämään tämän keskustelun. 

Vierailija
88/88 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on myös yksi iso syövän aiheuttaja. Ja sitä ihmiset vetää monessa muodossa.