Mitä maksuja omakotitalossa asuessa on otettava huomioon?
Olen ostamassa taloa. Ei ole aikaisempaa kokemusta moisesta, ja olen summannut kuluja. Vesilasku, sähkölasku, mahd. tiemaksut, kiinteistövero, vakuutukset, remontit, jätemaksu ja savupiipun nuohoaminen. Onko muita?
Kommentit (355)
Meillä on vastike 300 lämmitys kuuluu siihen. Omakotitalosta luovuttiin ei ole ikävä, rahaa jää huomattavasti enemmän ja asuminen on huoletonta.
Lainaten sivulla 5 olevaa listaa, niin meillä, pk-seudulla:
- vesimaksu n.650€/v
- sähkölasku (sis lämmitys) ja sähkösiirtomaksu n. 2200€/v
- kiinteistövero n. 500€/v
- jätemaksut n. 220€/v
- nuohous n. 50€/v
- kiinteistö ja irtaimisto vakuutus n. 600€/v
Sekä muut ylläpito toimet mm. Ilmanvaihto koneen suodattimen vaihto 2krt/v[/quote]
Tämän päälle sitten mahdolliset remontit ja perusparannukset. Yleensä koitetaan saada noin 1500€/kk sivuun näitä tarkoituksia varten ja puskuriksi, jos jotain leviää.
Missäon noin halpa kiinteistövero?! Pikkukylässä keskellä ei mitäänkin on korkeempi
Naapurien kanssa riitelyt esim. tontirajoista tms. rasitteista käräjäoikeudessa on kallista puuhaa, lakimies 300€/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jemmaan jos esimerkiksi jääkaappi tai jokin tälläinen menisi rikki yllättäen. Voi olla isokin kulu, kun ovat nykyään niin kalliita kaikki. Tai jos kiuas menisi rikki (olettaen että sauna löytyy).
Jääkaappeja on vain omakotilaoissa?
Pää pitää pitää kylmänä, ettei mene mukaan varustesotaan.
Me oltiin ihan tyytyväisiä pienellä kolalla. Naapuri meni kerran lainaamaan lumilinkoa, kuulemma piti heti hommaa samanlainen.
Onneksi vaimo on ystäväni ja sovittiin voidaan ip lainata ja maksetaan kerroista vuokraa. Kaikki tyytyväisiä.
Kesällä naapuri ajaa nurmikkonsa päältä istuttavalla nurmikonleikkurilla. No, kun mä haluan -sanoi mies. Onneksi kesään on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko 70 luvulla rakennettu okt, jota ei ole rempattu mitenkään uhka vai mahdollisuus?
Jos itse ostaisin, niin käytännössä repisin kaikki auki ja remontoisin kaikki tekniikasta lähtien. Eli jos ruhko vaikuttaa terveeltä voisi tuollasen ostaa, jos saa tosi halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Toi jatkuva remontointi on ärsyttävää jos haluaa pitää talon kunnossa lähes koko ajan saa tehdä jotain. ...
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitä nuo jatkuvat remontit ovat?
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tulewaisuudessa nostama kiinteistöwero
Sincc
Palstapersu sekoilee taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.Hallitus nostaa kiinteistöveroa.
Seen that
In future ..
Sincc
Kiinteistöveron kerää kunta. Hallituksella ei ole asiaan päätäntävaltaa. Hyvänen aika etkö ymmärrä. Kunnanvaltuusto päättää kunnallisveron prosentin ja kiinteistöveron. Juuri olin asiasta päättämässä meidän kunnassa.
T. Kunnanvaltuutettu.Teidät pikkukärpäiset me pyyhkäisemme yli.
Sincc
Tämä sincc on asuntolassa asuva sekakäyttäjä ja valehtelija jonka sekaisilla mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.
Valtio on kuitenkin on määrännyt rajat joiden sisässä kiinteistöveron täytyy olla. Kunta ei voi tehdä päätöstä että kiinteistövero on 0% vaikka kuinka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KIINTEISTÖVEROPAS-KA, JOKA ON JATKUVA MENO. ROSKIEN TYHJENNYS, VAKUUTUS, SÄHKÖT (JOO FOR REAL XDDDDD), ÖÖÖÖÖ... AURAUS??
Häviä Jonne.
Öööö no siis Jonne on miekkosen nimi :)
Niin ja jätin listasta veden, koska se on päivänselvä, ihan kuten sähkökin. Ja kotivakuutuksen PITÄISI olla päivänselvä. Eli sellaiset ei-päivänselvät ovat nuohous, kiinteistöveropas--ka ja roskisten tyhjennys. En tiedä pitääkö tien aurauksesta maksaa erikseen, luulisin että pitää??
Nykyisin lähes "pakollinen" (jokaisella itseäänkunnioittavalla okt-asujalla siis) tramboliini voi tulla kalliiksi esim. hyppääkin päälleen ja eikö seurauksena 4-raajahalvaus, josta voi kertyä paljon kuluja.
Hallitus valmistelee kiinteistöverolain, eduskunta päättää.
Kunnanvaltuusto sitten määrää kunnassa noudatettavan kiinteistöveron lain määräämissä rajoissa.
Kunta ei siis voi vapaasti määritellä kiinteistöveroaan
Meillä pääkaupunkiseudulla
- vesimaksu n.350€/v
- sähkölasku (sis lämmitys) ja sähkösiirtomaksu 700€/v
- kiinteistövero 700€/v
- jätemaksut 150€/v
- nuohous 50€/v
- kiinteistö ja irtaimisto vakuutus 300€/v
- tiemaksu 150€/v
- öljy 2000€/v (pari vuotta on mennyt alle 1500€, mutta tuo 2000 on budjetissa)
Ja 200€ säästetään joka kuukausi remppohin yms.
Toki muutenkin menee rahaa säästöön, jos joku isompi remontti joudutaan tekemään.
Vakituisen asunnon kiinteistöveron rajat on määrätty asetuksella: 0.41-1.0% näissä rajoissa valtuusto voi päättää kiinteistöveron määrän. Ei yli eikä alle.
Tarkoittaa sitä, että valtuustolla on vain rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa kiinteistöveroon.
Vierailija kirjoitti:
Huh päästiin omakotitalosta eroon, remppalistalla olis ollut talon ulkomaalaus, kylppäri ja sauna ja keittiöremppaa, lainaa olis joutunu ottaa taas lisää sen viiskytä tonnia. Kyllä helpotti jättää taakse loputon velka ja remppakierre, työtaakasta puhumattakaan.
No mulla oli vuokra 900€/kk pienestä asunnosta, jossa naapureiden yskintä kuului.
Onneksi pääsin omakotitaloon, jossa minun kk kustannus on keskimäärin alle 200€.
Ulkomaalaus 1000€
Kylppäri 3500€
Keittiö kodinkoneineen 5000€
Saunaa ei ole vielä rempattu, seuraavana listalla, mutta ei laatoiteta uudelleen, niin varmaan alle 2000€ päästään.
Toki meillä auttaa se, että molemmat uskaltaa, jaksaa ja haluaa itse remontoida itse. Ja talo oli perintö, niin ei ole siitä mitään lainoja.
Eli se mikä sopii toiselle, ei ole toiselle hyvä.
Jatkuvalla remontoinnilla viitataan oikeastaan ihan peruskunnossapitoon eli siihen että pidetään talo kunnossa, huoltomaalataan riittävän usein, vaihdetaan ilmanvaihtokoneen suodattimet, teetetään maalämpökoneelle asianmukaiset huollot ja tarkastukset, korjaillaan paikkoja jos jotain menee rikki (esim rikkinäinen kattotiili), puhdistetaan sadevesikourut, sadevesisuppilot ja sadevesikaivot, korjaillaan kiveystä jos se on päässyt huonoon kuntoon ... Siistit pensaita, ajat nurmikot, luot lumet, hiekoitat, haravoit syksyn lehdet, poistat ampiaispesän terassin katoksesta, kompostoit bioroskat (risut, puunlehdet, yms), pilkot polttopuita. Oikeastaan aina on jotain tekemistä, ei ehkä ihan joka päivä mutta kylläkin ainakin joka viikko. Ja välillä tekemistä on joka päiväkin.
Lyhyesti sanoen omakotitalo ei ole laiskan ihmisen asunto. Toki omakotitalossa voi asua jopa vuoden pari tekemällä hyvin niukasti mutta se kyllä näkyy talon kunnossa ja kostautuu aika paljon kalliimpina remontteina myöhemmin. Hyviä puoli on sitten asumisen itsenäisyys ja se että teet kaiken omaksi hyväksi. Ja mm tulisijoja järkevästi käyttämällä voi pienentää sähkölaskuaan. Jos nuo jaksaa ja viitsii tehdä itse niin kannattaa muistaa että samalla välttyy siltä huoltoyhtiökustannukselta joka peritään talonyhtiöiden yhtiövastikkeissa.
Omakotitalojen luxus-varustuksen esim. kylpypalju nlämmitys ja ylläpito (kylpyjuomat) vaatii paljon rahaa, arviolta noin 300€/kk/kylpijä riippuen kunkin kylpijän loppasuisuudesta.
Pelkkä vakuutus,kiinteistövero tekee jo kuussa reilu parisataa, jos vielä satuu olemaan vuokratontti ni eipäkateeks käy.lainanlyhennys,sähköt,vedet,jätemäksut ei ole halpaa.