Mitä maksuja omakotitalossa asuessa on otettava huomioon?
Olen ostamassa taloa. Ei ole aikaisempaa kokemusta moisesta, ja olen summannut kuluja. Vesilasku, sähkölasku, mahd. tiemaksut, kiinteistövero, vakuutukset, remontit, jätemaksu ja savupiipun nuohoaminen. Onko muita?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pihakoneet ja tavarat pitää ostaa itse, ei ole taloyhtiöitä, joka ostaisi yhteisen ruohonleikkurin, lumikolan, pensassakset, hiekoitushiekan liukasta vastaan (huomaa että olet vastuussa, jos vaikka roskientyhjentäjä tai postinkantaja liukastuu pihalla, ja loukkaa jalkansa) mahdolliset ulkokalusteet, keinut tms.
Oma roska-astia ja sen tyhjennys.
Jos sinulla on lipputanko, niin pidät itse huolta liputuksesta.
Ruohonleikkuri ostettu 1. taloon v 98 samoin kola ja pensassakset. Kaikki toimii vielä joten vuosikustannus 9€ tähän mennessä:) Hiekoitushiekka 3,50€ / 25 kiloa ja riittää varmaan 10 vuodeksi!
Roskis on kunnalta vuokralla joten ei tarvitse ostaa. Tyhjennyt 17€/kk.
Tällä alueella missä asumme on tasan 1 lipputanko / 40 taloa.
Toki samat asiat on rivareissa ja kerrostaloissakin, ei siellä mikään ole ilmaista:)
Vierailija kirjoitti:
Vesi
Sähkö
Auraus
Tiemaksut
Kiinteistövero
Vakuutus
Nuohous
Likakaivon tyhjennys
Eli samat kuin kaikissa asumismuodoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuohous riippuu paljonko puita poltettu.
Kyllä se nuohous on ihan saman hintaista onko poltettu vähän vai paljon. Kerran vuodessa tehdään ja meillä maksaa 45€. Tietty jos haluaa tilata toisen käynnin niin yhteensä 90€
Ei ole yhtä usein jos ei puita poltettu kuten viime talvena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tulewaisuudessa nostama kiinteistöwero
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.Hallitus nostaa kiinteistöveroa.
Seen that
In future ..
Sincc
Kiinteistöveron kerää kunta. Hallituksella ei ole asiaan päätäntävaltaa. Hyvänen aika etkö ymmärrä. Kunnanvaltuusto päättää kunnallisveron prosentin ja kiinteistöveron. Juuri olin asiasta päättämässä meidän kunnassa.
T. Kunnanvaltuutettu.
On sitä paitsi jotenkin kummallista, että kiinteistöverosta itketään kovasti, vaikka se on okt-asumisen pienimpiä menoeriä, vain pari sataa euroa VUODESSA! Poru olisi edes jotenkin ymmärrettävissä, jos puhuttaisiin 1000€/kk suuruisesta maksusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi
Sähkö
Auraus
Tiemaksut
Kiinteistövero
Vakuutus
Nuohous
Likakaivon tyhjennysEli samat kuin kaikissa asumismuodoissa
Omakotitalossa toki pitää huolehtia itse paitsi noista, myös talon ja rakenteiden kunnossapidosta. Tai osata kilpailuttaa ja tilata työ ammattilaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nuohous on ihan saman hintaista onko poltettu vähän vai paljon. Kerran vuodessa tehdään ja meillä maksaa 45€. Tietty jos haluaa tilata toisen käynnin niin yhteensä 90€
Lain mukainen nuohousväli on valituisessa sunnossa 1 vuosi, vapaa-ajan asunnossa 3 vuotta riippumatta siitä onko tulisijassa poltettu 2 vai 2 000 kalikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.Hallitus nostaa kiinteistöveroa.
Seen that
In future ..
Sincc
Kiinteistöveron kerää kunta. Hallituksella ei ole asiaan päätäntävaltaa. Hyvänen aika etkö ymmärrä. Kunnanvaltuusto päättää kunnallisveron prosentin ja kiinteistöveron. Juuri olin asiasta päättämässä meidän kunnassa.
T. Kunnanvaltuutettu.On sitä paitsi jotenkin kummallista, että kiinteistöverosta itketään kovasti, vaikka se on okt-asumisen pienimpiä menoeriä, vain pari sataa euroa VUODESSA! Poru olisi edes jotenkin ymmärrettävissä, jos puhuttaisiin 1000€/kk suuruisesta maksusta!
Kiinteistövero vaihtelee, meillä se on 700e vuodessa. Ei ole yhtä ja samaa kiinteistöveroa.
Kierrätysjätemaksu. Siis maksu siitä että kiikutat kierrätysjätteesi niihin kauppojen edustoilla oleviin kierrätysjäteastioihin omalla kustannuksellasi. Ei, en vitsaile. Kunpa vitsailisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukainen nuohousväli on valituisessa sunnossa 1 vuosi, vapaa-ajan asunnossa 3 vuotta riippumatta siitä onko tulisijassa poltettu 2 vai 2 000 kalikkaa.
Ei ainakaan oma nuohoojani tee sitä jos ei puita poltettu kuten ei tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätysjätemaksu. Siis maksu siitä että kiikutat kierrätysjätteesi niihin kauppojen edustoilla oleviin kierrätysjäteastioihin omalla kustannuksellasi. Ei, en vitsaile. Kunpa vitsailisinkin.
Täällä 33,50e/vuodessa. Siis siitä hyvästä että toimitan omalla kustannuksellani ilmaista materiaalia Salpakierron käyttöön. Tokihan yhtiön mielestä siitä on heille vain vaivaa ja yltiöpäisiä kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä remotteja okt:ssa tulisi tehdä ja ennen kaikkea miksi? Ja nyt faktaa eikä mutua.
Onko esim. 30v vanhat ikkunat, ovet ja lämminvesivaraaja sellaisia mitä kannattaa uusia? Entäs katon pinnoittaminen? Ilmalämpöpumppu (no se saattaa olla vähän uudempi)?
Rasittaa kun ennen muuttoa sovittiin että tehdään remontteja, jotta talon arvo säilyy ja on mukavampi asua. Mun mielestä ikkunat vetää ja netissä lukee että lämminvesivaraajaa yms kannattaisi uusia aina välillä. Miehen mielestä varaajaa ei kannata uusia, koska tekniikka on siinä niin yksinkertaista ettei uudemmat juurikaan ole sen tehokkaampia. Ikkunatkin on 3kerroslasit niin nekin ovat kuulemma ihan hyvät. Lähteiksi ei hänelle käy mitkään ko. yritysten nettisivut koska ne vaan huijaavat ihmiset ostamaan turhaa. Onko siis tällaiset remontit turhaa?
Ikkunoiden tekninen käyttöikä taitaa olla jotain 30-50v, jos ne vetää niin vaihtaminen voi kannattaa tai jos karmit on tosi huonossa kunnossa. Lämmönvaihdin ja lämminvesivaraaja suositellaan vaihdettavaksi useammin, löysin energiayhtiöiden sivuilta niille käyttöiäksi n 15 vuotta. Tiedän, että monessa talossa on paljon vanhempiakin, mutta ei oo kovin kiva jos se pamahtaa keskellä talvea rikki... Työkaverilla oli hajonnut lämminvesivaraaja, koko alakerta oli lainehtinut kun vettä tuli niin paljon. Kallis remontti kun meni osin lattiatkin vaihtoon. En tiedä korvaako vakuutuksetkaan, jos on joku useamman kymmenen vuoden ikäinen laite kyseessä.
Ei korvannut ainakaan meillä vesivaraajan vuotoa, koska laite oli jostain 90-luvun lopusta. Se kannattaa sijoittaa tilaan, jossa on lattiakaivo ja nykyaikainen vesieristys.
Vierailija kirjoitti:
Vesi
Sähkö
Auraus
Tiemaksut
Kiinteistövero
Vakuutus
Nuohous
Likakaivon tyhjennys
+ ruohonleikkuu.
Nuo on meilläkin ja niihin menee rahaa n 5000e vuodessa, kakkostalo, kaikki mukava harrastus maksaa. So what.
Vierailija kirjoitti:
Remonttikustannuksista: kaikki riippuu kaikesta, eritoten siitä, haluaako kaiken olevan viimeisen päälle hienoa ja nykyaikaista, vai kelpaako vähän kulahtaneempikin look. Minulla on 60-luvun okt, joka oli hinnaltaan edullinen, koska tässä on paljon remontteja tekemättä. Olen pikkuhiljaa niitä tehnyt, eikä niihin laitettu raha tunnu sillä tavalla ylimääräiseltä kustannukselta, koska uudesta ja paremmassa kunnossa olevasta talosta tällä alueella olisin joutunut maksamaan paljon, paljon enemmän.
Täällä oli ja on vielä paljon alkuperäistä jäljellä: lämmityskattilakin oli alkuperäinen, tosin nyt sen olen jo vaihtanut. Alkuperäinen katto on tehty niin paksusta pellistä, että sitä ei ole tarvinnut kuin kunnolla hioa ja maalata, taas menee ainakin muutaman vuosikymmenen. Ikkunoista vetää jonkin verran, mutta talossa on muutenkin painovoimainen ilmanvaihto, eikä lisäraikastus ole pahitteeksi :-D.
Isoihin, nopeisiin ja näyttäviin remontteihin saisi menemään rahaa pohjattomasti, mutta toisaalta vanhan kunnostaminen rauhallisella aikataululla, vanhaa kunnioittaen onnistuu melkoisen maltillisin kustannuksin. Parasta on se, että aikataulun saa yleensä itse päättää (toki esim. mahdollinen putkirikko pitää aina hoitaa heti).
Minulla myös 60-luvun lopun vanha täystiilinen omakotitalo. Ikkunat saisi vaihtaa, ja muutama niistä olisi jo pikkuhiljaa pakkokin vaihtaa, mutta ei nuo remontit nyt yhtäkkiä kerralla mistään pamahda, vaan tuohonkin on voinut jo pian 10 vuotta vaurautua..
Peltikatto on alkuperäinen, maalautettu kertaalleen, mutta ilmeisen huonosti, kun taas hilseilee (ei varmaankaan hiottu mitenkään). Katto sinänsä on ihan kunnossa. Rännit saisi vaihtaa kyllä. Eipä tässä ulkokuoressa ole oikein mitään "kuluvaa", ja sisätilat on semmoiset millaiset haluaa ja varaa on. Pesuhuone on uusittu ja ulko-ovet, nämä olivat sellaisia pakkoremontteja. Useampana vuotena ei ole tarvinnut tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Seen that
In future ..
Sincc
T. Kunnanvaltuutettu.
Toivottavasti et ole minun asuttamassa kunnassa valtuutettuna 😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 33,50e/vuodessa. Siis siitä hyvästä että toimitan omalla kustannuksellani ilmaista materiaalia Salpakierron käyttöön. Tokihan yhtiön mielestä siitä on heille vain vaivaa ja yltiöpäisiä kustannuksia.
Missä on noin halpa?
Huh päästiin omakotitalosta eroon, remppalistalla olis ollut talon ulkomaalaus, kylppäri ja sauna ja keittiöremppaa, lainaa olis joutunu ottaa taas lisää sen viiskytä tonnia. Kyllä helpotti jättää taakse loputon velka ja remppakierre, työtaakasta puhumattakaan.
Niin nuo mitä minä luettelin ovat niitä pakollisia. Sitten on nuohoukset sun muut ja sitten kaikki remppailut.
Toi jatkuva remontointi on ärsyttävää jos haluaa pitää talon kunnossa lähes koko ajan saa tehdä jotain. Kiinteistövero vtuttaa eniten, lämmitys, vakuutus, nuohous,polttopuut, pihanlaitto,terassien ylläpito,aidat yms. Sähkö myös tolkuttoman hintasta, vesilaskukin paisuu koko ajan, jätemaksut, lista on loputon.
Mitähän nää omakotitalon kiinteät kuukausikulut euromääräisesti voisi keskimäärin olla? Yhtiövastikkeet ovat kuitenkin melko kovia suurissa kaupungeissa asumisneliöihin suhteutettuna. Eli voisiko sittenkin olla edullisempaa asua omakotitalossa omalla tontilla? Kolmioiden yhtiövastikkeet+vesi+sähkö+autopaikat+saunavuorot yms. pääkaupunkiseudulla ovat helposti jopa 400-500e/kk jollei jopa enemmänkin. Kyllähän siinä tulee vuodessa tumpattua rahaa useita tuhansia pelkkiin ylläpitokustannuksiin kerrostaloissakin ilman että asuntolaina lyhenee millään tavalla...