Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusäästämisen vaikeutta ei moni hyvätuloinen ymmärrä - säästöille voi tulla monta käyttökohdetta ennen joulua

Vierailija
15.12.2020 |

Olen suunnitelmallinen ja pihi sairaseläkeläinen. Minulla on kaksi lasta, molemmat alakouluikäisiä. Saan sairaseläkkeen ohella toimeentulotukea ja asumistukea, sillä pieni eläke ei mitenkään riitä kolmen ihmisen tarpeisiin pk-seudulla. Jo pelkkä vuokra ylittää tuloni.

No, eli elän käytännössä siis minimitoimeentulolla.

Olen aina pyrkinyt säästämään onnettoman pienistä tuloistani pahan päivån ja joulun varalle. Joka kk panen 20 euroa sivuun, senkin summan säästäminen ottaa tiukille. Lapsille tai itselleni en ole varmaan juuri ikinä ostanut muita kuin alusvaatteita uusina, nekin mahdollisimman halvalla Lidlistä tms.

No. Siis vuodessa periaatteessa kertyy 240 euroa säästöön. Käytännössä niille tullee koko ajan käyttötarvetta yllättävinö menoina, sairaskuluina, hajonneiden kodinkoneiden korjauskuluina (halvat pesukoneet yms. eivät kolmihenkisessä taloudessa kauaa pysy priimakunnossa) jne. Osasta saan harkinnanvaraisena takaisin rahaa sossusta, kaikesta en.

Tämä vuosi on sikäli harvinainen, että minulla on nyt joulun alla säästöjä 130 e jäljellä. Huraa! Ostan halvimman mahdollisen kuusen Plantagenista, askartelemme siihen itse koristeita (hauskaa hommaa ja liimaan ei paljon rahaa mene!). Lisäksi ostan pienen kinkun, teen itse valkosipuliperunoita, leivon leipää ja suklaamuffinseja (lasten herkku) ja pipareita. Ruokiin menee ehkä nelisen kymppiä ylimääräistä verrattuna normiviikonloppuun.

Lopuilla noin 70 eurolla ostan lapsille suklaata, molemmille omat suihkusaippuat ja karkkirasiat ja yöpaidat. Siis uudet! Oi sitä iloa, kerrankin herkkuja ja omat uudet lahjat.

Tätä ylenpalttisuutta monet pitävät säälittävänä vähänä. Ei se paljoa olekaan, eikä minulla aina ole ollut säätöjä jäljellä tässä vaiheessa vuotta. Ja totta vie, saa kädet ristissä toivoa, että alkuvuonna ei tule yllättäviä menoja!

Vihaan tätä kädestä suuhun elämistä, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kannattaa jokaisen pitää mielessä, ettå se elämä voi yllättää näinkin. Minäkin olin alunperin tyytyväinen ydinperheen äiti, töissäkäyvä keskituloinen ihminen. Sairastuin, mies lähti toisen matkaan ja siinä sitä sitten oltiin.

Kommentit (319)

Vierailija
1/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot... SääStöjä jne. Kännykällä kirjoittaessa hankala oikolukea.

Vierailija
2/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osta tekokuusta, joka kestää vuosikymmeniä? Ja pitääkö ne kaikki vuoden aikana säästetyt rahat käyttää jouluna? Mitä jos puolittaisit esimerkiksi lahjabudjetin, jäisi sukan varteen se 70€?

Vierailija
4/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikset säästänyt ja sijoittanut silloin kun olit töissäkäyvä keskituloinen?

Vai oliko "elämä tässä ja nyt ja pitää vähän nauttiakin".

Minäkin olen keskituloinen töissäkäyvä, mutta olen säästänyt ja sijoittanut sen verran että vaikka kaikki muut tulot loppuisin niin voisin elää (köyhää) elämää pelkillä pääomatuloilla. Vieläkin kasvatan sijoituksiani useita kertoja kuukaudessa, jotta varmuusvara kasvaisi. Palkasta menee aina ensin vähän sijoituksiin, sitten kuukauden laskut pois, sitten vielä yllättäviin menoihin osa ja loppu "jää törsättäväksi". Yleensä aika vähän, mutta tällä on mieliteot täytettävä, olen näin päättänyt.

Vierailija
5/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tsemppiä sulle! Voit todellakin onnitella itseäsi siitä, että tiukoista lähtökohdista huolimatta olet tekemässä lapsillesi hyvän joulun. On varmaan ihmisiä, jotka kaatava rahaa jouluun suureellisesti  kuitenkin tyhjä olo sisällä kaihertaen. Mikään ei tunnu enää miltään. Kyky nauttia pienistä asioista tai ylipäätään mistään - on kadonnut.

Vierailija
6/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Helsingissä niin Redissä on joulukuusikampanja menossa. Vaatii kylläkin 150€ edestä ostoksia, mutta ehkä voisit käydä jonkun tuttavan kanssa jouluostoksilla ja hyödyntää hänenkin kuitit? Tai sitten nappaat ihmisten hylkäämät kuitit ruokakaupan kassalta.

https://www.redi.fi/tapahtuma/joulukuusi/

Vierailija
7/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran on pakko asua pääkaupunkiseudulla, vaikka esim. Lahdessa asumiskulut puolittuisi. Mutta ei, kun turvaverkko on pääkaupungissa, niin pois ei muuteta ja yhteiskunta maksaa kaiken. Köyhyys tulee Suomelle kalliiksi.

Olen täältä kotoisin, minulla on iäkäs äiti peräänkatsottavana tuotta kilometrin päässä, lasten koulut ja kaverit ovat täällä ja eksäkin nyksänsä kanssa kävelymatkan päässä. Vantaalaisen lähiökerrostalokolmion hinnalla tuskin saisin kovin paljon halvemmalla mistään E-Suomesta asuntoa edes jotakuinkin likellä palveluita, joten joka tapauksessa tarvitsisin tukia lisäksi. Lisämenoiksi tulisivat liikkumismenot, äitini asioiden hoito ja lasten kulkemiset isälleen maksavat.

Ap

Vierailija
8/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.

Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.

Vierailija
9/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisen aikuisen pitää säästää koko ajan ja jatkuvasti, etenkin yh:n. Onhan se raskasta mutta pakko mikä pakko. Kannattaa sitä joulukuustakin kysellä jostain roskalavaryhmästä. Monilla on useita tai haluavat vaihtaa väriä, kokoa, mallia. Samoin kuusenkoristeita voi saada ilmaiseksi. Valoja on usein tarjouksessa ja voivat olla hyvällä alella jo ennen joulua kaupoissa. Kiva jouluhan teille on tulossa kun lapset saavat jotain uutta lahjaksi. Varmasti kummit ja mummit lahjoo lisää. Entäs lasten isä? Muiden aikuisten kanssa kannattaa sopia että ostavat lahjaksi jotain mitä lapset tarvitsee, suksia, luistimia, kypärää, kintasta, saapasta ym. Näin meillä tehtiin. Hyvää joulua teidän perheelle! Parempaa uutta vuotta!

Vierailija
10/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle ja risuja haukkujille!

Vierailija
11/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et osta tekokuusta, joka kestää vuosikymmeniä? Ja pitääkö ne kaikki vuoden aikana säästetyt rahat käyttää jouluna? Mitä jos puolittaisit esimerkiksi lahjabudjetin, jäisi sukan varteen se 70€?

Vuoden aikana säästettyjä rahoja olen joutunut pitkin vuotta käyttämään yllättäviin menoihin, sehän oli mun aloituksen pääpointti otsikosta alkaen. Luitko edes koko aloitustani???

Jos puolittaisin lahjabudjetin, säästöön jäisi 35 e. Otan nyt tietoisen riskin, 35 eurolla en saisi ostettua juuri mitään lapsille.

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. Ilman voimme kyllä elää, mutta tänä jouluna sallin itselleni sen ilon, että meillä on kuusi. Parinkympin rietastelua, kyllä siitäkin nyt kannatti huomauttaa...

Ap

Vierailija
12/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti venytät penniä, hyvä ap! Ja hyvää joulua teille.

Vierailija
13/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut varmasti aika pröystäilevästi. Itse olen työtön ja minulle kertyy vuosivuodelta 5000+ € säästöön(tuista ilman sijoitustulojen huomioon ottamista). Tosin minulla on OCPD, joka varmasti vaikuttaa.

Selvitä nyt vaikka muutaman kuukauden ajalta tarkkaan mihin rahat ovat menneet, niin saat paremman kuvan tilanteestasi ja tiedät mihin kannattaa keskittää voimavarat. Se ei useinkaan ole esim. viilipurkkien pesu ja uudelleenkäyttö. Kannattavampaa on jättää viilit kauppaan, ja ottaa tarvittava ravinto ja ravinteet edullisemmista tuotteista.

Pakkoneuroottinen ilman lapsia toki säästää mistä tuloista tahansa enemmän kuin työtön kahden lapsen yh. Ei sitä täällä tarvitse erikseen mainostaa.

Vierailija
14/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja oikeasti ostat paljon turhaa vuoden mittaan. Voisit helposti säästää enemmänkin. Ja exä voisi ostaa lapsilleen niitä vaatteita ja huvituksia

Vierailija
15/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden aikana säästettyjä rahoja olen joutunut pitkin vuotta käyttämään yllättäviin menoihin, sehän oli mun aloituksen pääpointti otsikosta alkaen. Luitko edes koko aloitustani???

Jos puolittaisin lahjabudjetin, säästöön jäisi 35 e. Otan nyt tietoisen riskin, 35 eurolla en saisi ostettua juuri mitään lapsille.

Tekokuuset ovat kalliita nekin kertainvestointina, eikä niissä ole tuoksua. Ilman voimme kyllä elää, mutta tänä jouluna sallin itselleni sen ilon, että meillä on kuusi. Parinkympin rietastelua, kyllä siitäkin nyt kannatti huomauttaa...

Ap

Tekokuuset on uutena hintavia, mutta kannattaa katsoa pitkin vuotta toria ja kirppisryhmiä, voi löytyä hyvään hintaan. Samoin nuo kuusenkoristeet.

Hyvällä tuurilla myös joulusuklaat seuraavalle joululle voi löytyä joulun jälkeen, kun ovat alennuksessa.

Vierailija
16/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeassa. Mulla melkein sama tilanne paitsi että mies vielä kuvioissa ja ei asuta Helsingissä. Mutta suht köyhiä meilläkin ollaan. Kaikki menee mikä tulee. Ennen sairastumista olin keskituloinen. Nyt ei tietoakaan työelämään pääsystä. Meillä lapset teinejä ja toinen lukiossa. Ensi vuonna loppuu toisen lapsilisäkin. Ei saada tukia muita kuin eläkkeeni ja lapsilisät.

Vierailija
17/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa koronaan liittyvää toimeentulotukiextraa? Pitäisi olla 75€x 3.

Vierailija
18/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellisen aikuisen pitää säästää koko ajan ja jatkuvasti, etenkin yh:n. Onhan se raskasta mutta pakko mikä pakko. Kannattaa sitä joulukuustakin kysellä jostain roskalavaryhmästä. Monilla on useita tai haluavat vaihtaa väriä, kokoa, mallia. Samoin kuusenkoristeita voi saada ilmaiseksi. Valoja on usein tarjouksessa ja voivat olla hyvällä alella jo ennen joulua kaupoissa. Kiva jouluhan teille on tulossa kun lapset saavat jotain uutta lahjaksi. Varmasti kummit ja mummit lahjoo lisää. Entäs lasten isä? Muiden aikuisten kanssa kannattaa sopia että ostavat lahjaksi jotain mitä lapset tarvitsee, suksia, luistimia, kypärää, kintasta, saapasta ym. Näin meillä tehtiin. Hyvää joulua teidän perheelle! Parempaa uutta vuotta!

Kiitos. Jouluvalot minulla onkin entuudestaan, samoin toki muutama vanha koristekin löytyy.

Isänsä ostaa lapsille käytetyt luistimet uudet, jalat ovat molemmilla kasvaneet ja poika ei kauheasti tee mitään isosiskon kaunoluistimilla. Onneksi noin, lapset tykkäävät luistelemisesta, toivon mukaan saadaan jäätkin jossain vaiheessa. Sisäliikuntaa ei ilmaiseksi juuri missään ole, koska korona.

Miehen vanhemmat ovat jo kuolleet, minulla on iäkäs ja sairas äiti, jonka rahat menevät omiin kuluihinsa. Joten muualta ei tule mitään.

Ja valitettavasti minun tuloni eivät tästä ikinä muuksi muutu, hamaan hautaan asti olen sairaseläkkeellä.

Ap

Vierailija
19/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliriippuvuus on yleisintä pienituloisilla kertoo Yle.

Vierailija
20/319 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihanaa kun rohkeasti kirjoitat välittämättä niheilijöistä.

Ole ylpeä siitä, että voit tarjota lapsillesi lahjat, muffinssit ja aidon kuusen tuoksun. Tuo kuulostaa niin paljon lämpimämmältä kuin materialistinen juhlinta. Lapsesikin varmasti ymmärtävät, että olet säästänyt ja nähnyt vaivaa heitä varten - eli rakastat.

Toivon perheellesi ihanaa joulua!