Kun todistuksessa lukee "Osallistumistodistus" -
Tutkintoon valmistava koulutus. Niin onko tämä nyt se virallinen todistus, jonka sain? Vai tuleeko se ns, oikea/virallinen todistus vasta sitten kun näyttö on suoritettu? Vai onko nuo molemmat jotenkin omat juttunsa vai kuinka. Valaiskaa viisammat.
Kommentit (29)
Tollaiset tolvanat vie opiskelupaikat.
Tiedän yhden pariskunnan jotka eivät tehneet näyttöjä kun niistä olisi pitänyt maksaa tutkintomaksu.
Kumpikin olisi saanut haettua Koulutusrahastosta ammattitutkintostipendin joka olisi ollut moninkertainen suuruudeltaan mitä tutkintomaksut olisivat olleet.
http://www.koulutusrahasto.fi/fi/ammattitutkintostipendi/ Nykyisin se on 390 € tai 450€.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:05"]
Monestakin syystä en tekisi. Mm siksi, että se taito mitä siinä katsotaan, en tule koskaan tarvitsemaan. Siksi, että koulu on virallisesti jo päättynyt ja tuo näyttö pitäisi mennä tekemään joskus myöhemmin. Siksi, etten edes usko suoriutuvani siitä.
[/quote]
Miten uskot selviäsi ammattitöissä jos et edes näyttötutkinnosta selviä.
Nykyään ammattiosaaminen osoitetaan näyttötutkinnoilla ja ei niissä ihmeitä vaadita. Työnantajana minulla soisi hälytyskellot jos henkilö ei ole tehnyt näyttöjä ja en palkkaisi töihin.
ammattiopiston opettaja
Ei kumpikaan yllä mainituista. Ja niin kuin aiemmin kirjoitin. Se, mitä näytössä katsotaan, ei tule tarviimaan tällä alalla. Sivuaa kyllä ko. ammattia, mutta on ihan oma lajinsa joka ei liity minun tuleviin töihini.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 19:02"]
Ei kumpikaan yllä mainituista. Ja niin kuin aiemmin kirjoitin. Se, mitä näytössä katsotaan, ei tule tarviimaan tällä alalla. Sivuaa kyllä ko. ammattia, mutta on ihan oma lajinsa joka ei liity minun tuleviin töihini.
[/quote]
Niin mihin tuleviin töihisi? Eihän sinulla ole työpaikkaa, eikä myöskään minkäänlaista varmuutta että tulet tekemään loppuelämäsi sitä tiettyä työtä mihin ei muka tarvita tutkinnon suorittamista. Voit tietysti ihan vapaasti itse sössiä koulutuksesi, mutta jossain vaiheessa elämää luultavasti on edessä tilanne, kun suorittamatta jäänyt tutkinto nousee seinäksi eteen.
Yhden sortin taliaivoja voivat olla tutkinnon vastaanottajatkin, sanoo nimimerkki "Kokemusta on".
Seliseliseli..
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja teet sen näytön ja lakkaat keksimästä tekosyitä!
Heti kun pääsen. Hakemuksia on nyt rustattu ympäriinsä ja vähän soiteltukin. Mutta siihen asti pitäs jollain elää.