Kutsusta juhliin (uusperheasiaa)
Onko korrektia, että kirjekuoressa lukee nimet tässä järjestyksessä:
Miehen nimi, miehen lasten nimi, miehen puolison nimi
Minusta pitäisi olla pariskunta ensin, lapset sitten...Mitä mieltä olette?
Tosin miehen lapset käyvät luonamme vain joka toinen viikko. Mutta silti. Me olemme pari nyt.
Mun mielestä on tosi outoa, että avopuolison nimi on viimeisenä...Jos mies ja ex olisivat vielä naimisissa, ei varmasti exän nimi olisi lasten jälkeen.
Mä niin vedin herneen nenään. Mua ei ainakaan noissa kekkereissä tulla näkemään, se on selvä.
Lisäksi mun lapsia ei ole kutsuttu, mikä on melko törkeää sekin. Erikseen sanottiin, että kutsu koskee vain miehen lapsia. Olisi edes maininnut, että minunkin lapseni voivat tulla. Mitä kauheata siinä nyt sitten olisi ollut?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:27"]
Ei meillä kutsuta sukujuhliin veljen avovaimon lapsia, koska ne eivät ole meille mitään sukua eikä veljen omat lapsetkaan niistä välitä. Siksi kirjeessä on Matti, Riikka ja Saku Vainio sekä Mirja Lehdes. Ja kutsussa lukee, että kutsu koskee vain niitä, joiden nimet on kutsukirjeessä. En ymmärrä, miksi mummimme 85 v. synttäreillä pitäisi olla jotain tuntemattomia lapsia vain siksi, että veli punkkaa niiden äidin kanssa.
[/quote]
Tätä asiaan on vaikea hahmottaa ihmisen, joka ei ole itse juhlia järjestänyt. Meilläkin on kolmella sisaruksella lapsia edellisistä liitoista sekä avopuolisot joilla lapsia sekä sisko, jolla lapsia. Se määrä lapsia olisi ollut ihan liikaa tilaan nähden. Joten pidetään mielessä...veri on vettä sakeampaa vaikka se olisi hyvien tapojen vastaista.
Jos olette asunut useamman vuoden yhdessä ja miehen sukulaisen juhlat;
Mies, Sinä +lapset
Jos teidän tarina on suhteellisen uusi;
Mies ja miehen lapset, Sinä.(jos pienet juhlat, sinut kutsuttiin kohteliaisuudesta, lapsia ei välttämättä, jos olette kaikki aivan vieraita miehen suvulle).
Jos teidän tarina on suhteellisen uusi, itse olisin kutsunut;
Miehelle avec kutsu lapsineen.
Muista olla miehellesi vihanen monta päivää, hänen syy!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:26"]
Kyllä nykypäivänä avoliitto on täysin rinnastettavissa avioliittoon tällaisissa kutsu asioissa. Osoittaa huono makua jättää avopuoliso viimeiseksi kutsun nimiluettelossa ja osoittaa myös huonoa makua kutsua toisen lapset, mutta ei toisen. Ja sanon näin, vaikka olen itse naimisissa.
Jos ei pysty kutsumaan kaikkia, on rajat vedettävä johonkin muualle kuin yhden perheen sisälle.
[/quote]
Eli sinusta esim. lapsettomia häitä ei saa olla, koska silloin osa perhettä jää kutsumatta
[/quote]
Tottakai voi olla lapsettomat häät, silloin kenenkään vieraan lapsia ei kutsuta. Mutta ei saman perheen sisältä voi kutsua osaa lapsista ja osaa ei.
En minäkään kutsunut isoäidin juhliin kaikkien sukulaisten seurustelu- tai asuinkumppaneita lapsineen. Se olisi ollut sula mahdottomuus jo tilankin puolesta, mutta myös siksi tyhmää, ettei isoäitini lainkaan tunne näitä ihmisiä. Omat sukulaislapset hän tietysti halusi juhliinsa.
Koetapa ap asettua hetkeksi toisen asemaan. Ette ole edes naimisissa, joten et kuulu sukuun millään tavalla. Lapsistasi puhumattakaan. Teet itsestäsi nolon jos räyhäämällä koetat saada heillekin kutsun. Jos taas et edes halua koko juhliin, on entistä turhempaa rähjätä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:34"]
Kyllä nykypäivänä avoliitto on täysin rinnastettavissa avioliittoon tällaisissa kutsu asioissa. Osoittaa huono makua jättää avopuoliso viimeiseksi kutsun nimiluettelossa ja osoittaa myös huonoa makua kutsua toisen lapset, mutta ei toisen. Ja sanon näin, vaikka olen itse naimisissa.
Jos ei pysty kutsumaan kaikkia, on rajat vedettävä johonkin muualle kuin yhden perheen sisälle.
[/quote]
Eli sinusta esim. lapsettomia häitä ei saa olla, koska silloin osa perhettä jää kutsumatta
[/quote]
Tottakai voi olla lapsettomat häät, silloin kenenkään vieraan lapsia ei kutsuta. Mutta ei saman perheen sisältä voi kutsua osaa lapsista ja osaa ei.
[/quote]
Kyseisen "perheen" lapset eivät asu yhdessä. Naisen nimi on varmaan lisätty kutsuun perästäpäin, kun on ajateltu että mies ei saa muuten lupaa tulla. Kutsuja on varmaan ajatellut että uuden ystävättären lapset voivat mennä siksi aikaa oman isänsä luo.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:11"]
Ja miehen lapset eivät asu kanssamme, minun lapseni asuvat.
Enkä ikinä sellaista kutsua katsoisi hyvällä, missä perheeksemme luettaisiin vain mies, minä ja hänen lapsensa ?!?
Ap
[/quote]
Mutta veikkaanpa, että sua ei ap haittaisi ollenkaan kutsu jossa kutsuttaisiin vain sinut, lapsesti ja miehesi. Koska kyllähän sinun lapset on teidän perhettä, ei ne kylässä käyvät etälapset.
Eiks niin? Käsi sydämellä, olisiko sua haitannut vitun karvan vertaa, jos sun lapset olisi kutsuttu ja miehen lapsia ei?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyseisen "perheen" lapset eivät asu yhdessä. Naisen nimi on varmaan lisätty kutsuun perästäpäin, kun on ajateltu että mies ei saa muuten lupaa tulla. Kutsuja on varmaan ajatellut että uuden ystävättären lapset voivat mennä siksi aikaa oman isänsä luo.
[/quote]
Tässähän oli jopa niin, että ap:n lapset asuvat ap:n ja miehensä kanssa ja miehen lapset asuvat muualla. Joten miehen lasten kutsu olisi voitu lähettää sinne, missä he ovat kirjoilla.
Mistä ihmeestä täällä kumpuaa tämä ajatus, että avoliitossa elävä pariskunta lapsineen ei ole samalla tavalla sukua puolison sukulaisille kuin avioliitossa elävien vanhempien perhe?
Onko teistä siis ok jättää avopuoliso kutsumatta ja kutsua se aikuinen, joka on teille sukua + avoliiton lapset, jotka siis ovat samaa verta, mutta ei sitä avopuolisoa, koska se ei ole mitään sukua, kun elävät avoliitossa?
En todellakaan koeta "räyhätä" lapsilleni kutsua. Enhän ole sinne itsekään menossa. Lapseni ovat tuona viikonloppuna minun luonani, ja en kyllä heille mitään hoitopaikkaa ala etsimään (kyseessä miehen äidin uuden miesystävän juhlat muuten. Ovat uudempi pari kuin minä ja mies muuten :)). Se nyt olisi täysin hullu kuvio! Minä menen juhliin ja hankin hoitajan lapsilleni siitä ilosta.
Ja jos unohdetaan lapseni tästä, ja mietitään kutsun muotoa...
Olemme olleet 2,5 vuotta yhdessä ja olen joissain sukujuhlissa käynyt ja jouluja tuon porukan kanssa viettänyt jne. En siis ole ihan uusi tyttöystävä.
Ja tosiaan, asumme yhdessä.
Mielestäni korrektia olisi ollut kirjoittaa näin:
Timo Salonen ja Anne Virtanen, Sanna Salonen, Ulpukka Salonen
TAI
Timo Salonen, Anne Virtanen, Sanna Salonen, Ulpukka Salonen
Tosin nainen ilmeisesti kirjoitetaan usein ensin?
MUTTA tiedän, ettei tuollaisia asioita useinkaan osata ajatella.Tuskinpa minunkaan sukulaiseni niin fiksuja olisivat, että huomaisivat miehen lapsia kutsuun laittaa. Tai ajattelisivat juuri, etteivät kuulu sukuun - veri on vettä sakeampaa. Mutta haluaisin, että minun ja mieheni nimet olisivat kuitenkin ensimmäisenä, tuli sitten kutsu mistä päin tahansa.
Ap
[/quote]
No ei todellakaan voi avoliittoa rinnastaa avioliittoon. Avoliitto on SEURUSTELUSUHDE. Avioliitto on avioliitto. Kaksi ihan eri asiaa, jonka kaikki muut, paitsi ne avovaimot itse tuntuvat tajuavan...
Jos minä olisin se kutsuja, en kehtaisi rajata ketään lapsista pois. Jos mies olisi vaikkapa serkkuni ja hänen lapset minulle ennestään tuttuja ja läheisiä ja uuden avopuolisonlapset taas ei niin läheisiä, niin en silti missään nimessä jättäisi ketään ulkopuolelle. Jos osa lapsista asuu esim. viikko viikko systeemillä, niin kutsujan on vaikea tietää, keitä olisi tulossa. Minä laittaisin kutsuun Minna Virtanen ja Matti Salonen perheineen, jolloin tervetulleita olisi kaikki lapset. Laittaisin myös vastauspyynnön, jolloin voisi varmistaa, mikä määrä lapsia on tulossajuhliin.
> Onko teistä siis ok jättää avopuoliso kutsumatta ja kutsua se aikuinen, joka on teille sukua + avoliiton lapset, jotka siis ovat samaa verta, mutta ei sitä avopuolisoa, koska se ei ole mitään sukua, kun elävät avoliitossa?
[/quote]
Minulle ei ainakaan ole ok; minulle avioliitto ja avoliitto merkitsevät aika pitkälti samoja asioita. Avoliitossa olevat ihmiset asuvat yhdessä samassa taloudessa, ja se on mielestäni ihan tarpeeksi vahva merkki sitoutumisesta toisiaan kohtaan. Sitä täytyisi sukujenkin kunnioittaa.
Minä hoidan lisäksi omalta osaltani mieheni lapsia ja suvun verta ja lihaa joka toinen vkonloppu kun ovat täällä...
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:59"]
[/quote]
No ei todellakaan voi avoliittoa rinnastaa avioliittoon. Avoliitto on SEURUSTELUSUHDE. Avioliitto on avioliitto. Kaksi ihan eri asiaa, jonka kaikki muut, paitsi ne avovaimot itse tuntuvat tajuavan...
[/quote]
Minä kirjoitin tuo kommentin ja olen itse avioliitossa elävä. Täällä on outo ajatus siitä, että avioliitossa elävät on jotenkin parempia kuin avoliitossa. Veikkaanpa, että kukaan teistä ei kehtaa sanoa ajatuksianne suoraan sille avoliitossa elävälle ystävällenne.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä ihmeestä täällä kumpuaa tämä ajatus, että avoliitossa elävä pariskunta lapsineen ei ole samalla tavalla sukua puolison sukulaisille kuin avioliitossa elävien vanhempien perhe?
[/quote]
Se kumpuaa ihan siitä tosiasiasta, että avoliitossa asuvat eivät ole sukua edes toisilleen, koska vasta seurustelevat.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:00"]
Jos minä olisin se kutsuja, en kehtaisi rajata ketään lapsista pois. Jos mies olisi vaikkapa serkkuni ja hänen lapset minulle ennestään tuttuja ja läheisiä ja uuden avopuolisonlapset taas ei niin läheisiä, niin en silti missään nimessä jättäisi ketään ulkopuolelle. Jos osa lapsista asuu esim. viikko viikko systeemillä, niin kutsujan on vaikea tietää, keitä olisi tulossa. Minä laittaisin kutsuun Minna Virtanen ja Matti Salonen perheineen, jolloin tervetulleita olisi kaikki lapset. Laittaisin myös vastauspyynnön, jolloin voisi varmistaa, mikä määrä lapsia on tulossajuhliin.
[/quote]
Tämä olisi tosi fiksusti tehty.
Tuossa omassa esimerkissäni siitä, miten henkilöt merkittäisiin kutsuun, otin huomioon vain sen, että jos kerran välttämättä haluavat rajata niin, ettei minun lapsiani kutsuta, mielestäni avo- tai aviopari tulee ensin, sitten miehen lapset.
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässähän oli jopa niin, että ap:n lapset asuvat ap:n ja miehensä kanssa ja miehen lapset asuvat muualla. Joten miehen lasten kutsu olisi voitu lähettää sinne, missä he ovat kirjoilla.
Onko teistä siis ok jättää avopuoliso kutsumatta ja kutsua se aikuinen, joka on teille sukua + avoliiton lapset, jotka siis ovat samaa verta, mutta ei sitä avopuolisoa, koska se ei ole mitään sukua, kun elävät avoliitossa?
[/quote]
Ap:n tapauksessa heillä ei ole yhteisiä lapsia, joten minusta ap:n ja lapsensa voisi jättää kokonaan kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:00"]
[/quote]
Tämä olisi tosi fiksusti tehty.
Tuossa omassa esimerkissäni siitä, miten henkilöt merkittäisiin kutsuun, otin huomioon vain sen, että jos kerran välttämättä haluavat rajata niin, ettei minun lapsiani kutsuta, mielestäni avo- tai aviopari tulee ensin, sitten miehen lapset.
Ap
Ei ole tullut mieleenkään, että esimerkiksi mun veljen pitäisi kutsua miehen lapset häihinsä... Herranen aika. Kahdesti nähneet ristiäisissä. Eihän ne edes toistensa nimiä suunnilleen muista saati veljen vaimo, joka ei osallistunut edes ristiäisiin. mä en usko, että mun veljellä kävi edes mielessä kutsua niitä. Eikä mun mieskään olettanut sellaista. Olisi varmaan hämmentynyt, jos meidän pitäisi raahata kaksi myöhäisteiniä ventovieraiden ihmisten häihin.
[/quote]
Minä kirjoitin tuo kommentin ja olen itse avioliitossa elävä. Täällä on outo ajatus siitä, että avioliitossa elävät on jotenkin parempia kuin avoliitossa. Veikkaanpa, että kukaan teistä ei kehtaa sanoa ajatuksianne suoraan sille avoliitossa elävälle ystävällenne.
[/quote]
Niinpä. Olen itsekin ollut avioliitossa, ja mitään muuta eroa ei ole kuin se, että avioliitossa suhde on virallistettu. Se ei muuten suhdetta mihinkään suuntaan muuta.
Ap
[/quote]