Kutsusta juhliin (uusperheasiaa)
Onko korrektia, että kirjekuoressa lukee nimet tässä järjestyksessä:
Miehen nimi, miehen lasten nimi, miehen puolison nimi
Minusta pitäisi olla pariskunta ensin, lapset sitten...Mitä mieltä olette?
Tosin miehen lapset käyvät luonamme vain joka toinen viikko. Mutta silti. Me olemme pari nyt.
Mun mielestä on tosi outoa, että avopuolison nimi on viimeisenä...Jos mies ja ex olisivat vielä naimisissa, ei varmasti exän nimi olisi lasten jälkeen.
Mä niin vedin herneen nenään. Mua ei ainakaan noissa kekkereissä tulla näkemään, se on selvä.
Lisäksi mun lapsia ei ole kutsuttu, mikä on melko törkeää sekin. Erikseen sanottiin, että kutsu koskee vain miehen lapsia. Olisi edes maininnut, että minunkin lapseni voivat tulla. Mitä kauheata siinä nyt sitten olisi ollut?
Kommentit (87)
Miksi sinun ap pitäisi saada omat lapsesi ilmaiseksi mussuttamaan herkkuja miehen äidin miesystävän juhliin. Eiväthän lapsesi ole hänelle ja miehen äidille mitään sukua.
Kutsuja päättää, ketä haluaa juhliinsa ja jos miesystävä ei halua jotain outoja lapsia juhliin, niin hän päättää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:23"]
Miksi sinun ap pitäisi saada omat lapsesi ilmaiseksi mussuttamaan herkkuja miehen äidin miesystävän juhliin. Eiväthän lapsesi ole hänelle ja miehen äidille mitään sukua.
Kutsuja päättää, ketä haluaa juhliinsa ja jos miesystävä ei halua jotain outoja lapsia juhliin, niin hän päättää.
[/quote]
Eli sinun mielestäsi olisi yhtälailla ok, jos ap:n sukulaiset eivät haluaisi miehen lapsia juhliinsa, mikäli sattuisivat miehen luona juhlahetkenä olemaan? Voisivat vaikka jäädä kotiin tuoksi ajaksi tai mennä hoitoon jonnekin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:34"]
Tasa-arvo?! Aikuiset ja lapset saman arvoisia. Eikä vain välttämätön paha, joka tulee aikuisten mukana. Vanhat etiketti säännöt eivät vaan enää päde, kun lapsillakin on jo ihmisarvo, ja heidät lasketaan väkilukuun.
[/quote]
Kyllä pätee, samoin kuin oikeinkirjoitussäännöt.
Ja koska lapset ovat tasa-arvoisia, miksi osa perheen lapsista oli tasa-arvoisempia, kuin toiset?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:23"]
[/quote]
Eli sinun mielestäsi olisi yhtälailla ok, jos ap:n sukulaiset eivät haluaisi miehen lapsia juhliinsa, mikäli sattuisivat miehen luona juhlahetkenä olemaan? Voisivat vaikka jäädä kotiin tuoksi ajaksi tai mennä hoitoon jonnekin.
[/quote]
Jotenkin en tätä tajunnut. Totta kai miehen sukulaiset haluaa miehen lapset juhliinsa, koska ne ovat sukua heille. Ap.n lapset eivät ole mitään sukua miehen äidille, joten ne lapset eivät merkitse mitään näin ollen äidin miesystävällekään. Ihan outoja lapsia. Miksi ne pitäisi kutsua. Joku raja on laitettava, koska harvalla on tilaa kutsua kaikki mahdolliset kumminkaiman serkut.
Minä en olettaisi, että esim. siskoni miehen synttäreille pitäisi tulla mieheni lapset edellisestä liitosta tai miehen isoäidin tädin juhliin minun lapseni. Mutta se ehkä johtuu siitä, että olen jo aikuinen ihminen ja ymmärrän, että juhlatilat ovat usein pienet ja joku rajaus on tehtävä. Joten veri on vettä sakeampaa aina.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:37"]
Saman sukunimen omaavat tulevat aina ensin ja sitten vasta muut... Jos teillä on sama sukunimi, niin sitten meni pieleen.
[/quote]
Niinkö? Mä olen ihan ydinperheellinen, mutta pidin oman sukunimeni. Lapsilla on miehen sukunimi. Kyllä kutsuissa on silti lukenut nimet niin, että meidän nimet ovat ennen lapsia tai vaihtoehtoisesti meidän nimet lisäyksellä "ja perhe/perheineen".
Vaikka selkeää uusperhe-etikettiä ei ole vielä muodostunut, niin kyllähän kutsun kirjoittaja on tehnyt vanhankin etiketin mukaan virheen. Juhlan luonteesta ja kutsujan toiveesta riippuen kutsu on joko a) henkilökohtainen, b) avec / osoitettu pariskunnalle tai c) perhekohtainen (sis. perheen kaikki lapset). Jokin muu kombinaatio tulee kysymykseen vain erityistilanteessa.
Ei kuitenkaan kannata vetää hernettä nenään. Jos kutsuja on miehellesi läheinen ja hän haluaa juhliin mennä, hän voi ottaa kutsujaan yhteyttä ja tiedustella onko sinun lapsesi epähuomiossa jääneet mainitsematta. Jos kutsuja ei ole läheinen/miehellesi tärkeä, voi miehesi käydä juhlissa yksin tai lapsiensa kanssa. Sinä voit vaikka pitää rentouttavan koti-illan tai tehdä jotakin sinulle tärkeää muualla.
No minulle tuli ensinnä mieleen, että ap:n nimi olisi lisätty vasta jälkikäteen ja siitä järjestys...? Voin toki olla väärässäkin.
Meidän (uus)perheelle viimeisin kutsu oli osoitettu tyyliin Mikko Mallikas, Lissu (ei sukunimeä) ja lapset (sis. 2kpl miehen lapsia & 1 yhteinen). Mielestäni tuo on ihan ok, vaikka olisin ehkä lisännyt itse myös oman/Lissun sukunimen kuoreen - kyllähän ne molemmat tuossa postilaatikossa lukevat.
Miehen lapset osallistuvat minun sukuni/ystävieni juhliin aina, jos ovat täällä juhlaviikonloppuna. Miehen suvun/ystävien juhliin lapset osallistuvat aina, mikäli se äidilleen vaan sopii ja mikäli miehen ex itse ei ole ko. juhliin osallistumassa.