Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsusta juhliin (uusperheasiaa)

Vierailija
06.05.2014 |

Onko korrektia, että  kirjekuoressa lukee nimet tässä järjestyksessä:
Miehen nimi, miehen lasten nimi, miehen puolison nimi

Minusta pitäisi olla pariskunta ensin, lapset sitten...Mitä mieltä olette?

Tosin miehen lapset käyvät luonamme vain joka toinen viikko. Mutta silti. Me olemme pari nyt.

Mun mielestä on tosi outoa, että avopuolison nimi on viimeisenä...Jos mies ja ex olisivat vielä naimisissa, ei varmasti exän nimi olisi lasten jälkeen.

Mä niin vedin herneen nenään. Mua ei ainakaan noissa kekkereissä tulla näkemään, se on selvä.

Lisäksi mun lapsia ei ole kutsuttu, mikä on melko törkeää sekin. Erikseen sanottiin, että kutsu koskee vain miehen lapsia. Olisi edes maininnut, että minunkin lapseni voivat tulla. Mitä kauheata siinä nyt sitten olisi ollut?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:27"]Tännehän ei kannata kirjoittaa mitään uusperhe asiaa jos haluaa asiallisia vastauksia.

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että jos pariskunta kutsutaan, niin heidän nimet ensin ja sitten vasta lasten. Se, kutsutaanko myös uuden vaimon entisen suhteen lapsia, riippuu varmaan juhlista ja siitä, kuinka tuttu järjestäjä on lapsille. Jos minä olisin kutsumassa uusperhettä, osoittaisin kutsun todennäköisesti muodossa " Matti ja Maija Virtanen perheineen ". Se olisi mielestäni fiksua.

[/quote]

Perun ensimmäisen lauseen, oli näköjään tullutkin ihan asiallisia vastauksia. :)

Vierailija
22/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ei ap muistanut sun lapsien nimiä? Itse voisin jättää kirjoittamatta jos en muista ku en kehtaisi laittaa +lapset. Kun tottakai oman suvun tutut lapset matin ja maijan haluan mainita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin epäilen sitä, että nimijärjestys on vain huolimattomuutta ja/tai ajattelemattomuutta.

Mun mielestä on kuitenkin törkeää, että ap:n lapsia ei kutsuttu juhliin.

Onko miehen exä kutsuttu?

Vierailija
24/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo?! Aikuiset ja lapset saman arvoisia. Eikä vain välttämätön paha, joka tulee aikuisten mukana. Vanhat etiketti säännöt eivät vaan enää päde, kun lapsillakin on jo ihmisarvo, ja heidät lasketaan väkilukuun.

Vierailija
25/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman sukunimen omaavat tulevat aina ensin ja sitten vasta muut... Jos teillä on sama sukunimi, niin sitten meni pieleen.

Vierailija
26/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olisi asiallista ja hyvien tapojen mukaista kirjoittaa aikuisten nimet ensin. Mutta onko se sellainen asia, josta kannattaa nostaa hirveä haloo? Hyviin tapoihin kuuluu sekin, että osaa olla reagoimatta, kun joku ei ole ihan niin hyvätapainen.

Se, että lapsia ei ole kutsuttu on mielestäni ihan oikea kynnyskysymys, se ei ole enää vain etiketistä kiinni.

Vierailija
27/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:31"]

Jos ne ei ap muistanut sun lapsien nimiä? Itse voisin jättää kirjoittamatta jos en muista ku en kehtaisi laittaa +lapset. Kun tottakai oman suvun tutut lapset matin ja maijan haluan mainita.

[/quote]

No jos en muistaisi kaikkien nimiä, laittaisin ilman muuta Minna ja Matti Virtanen perheineen.

Jos on vain aikuisten juhlat, kutsutaan vain aikuiset. Jos kutsutaan myös lapset, kutsutaan kaikki siinä taloudessa asuvat lapset, oli ne sitten biologisesti kenen tahansa lapsia.

Vierailija
28/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:15"]

Surullista oli, että lapseni meni hakemaan postin, kysyi kutsusta ja myös kysyi:"Ollaanko me menossa sinne? Vai eikö me (hän ja sisarus) mennä sinne ollenkaan? Niinpä. Aionkin ottaa puhelimen kauniiseen käteeni ja oikeasti kertoa, mitä tästä "kutsusta" ajattelen.

Ap

[/quote]

Anteeksi nyt, mutta miten lapsesi tajusi suljetusta kirjekuoresta, että kyseessä oli kutsu? Ettet nyt pikkuisen värittänyt tuota osuutta?

No mutta, on tylyä, että lapsiasi ei ole kutsuttu.

Mutta nimijärjestyksestä: jos kyse on miehesi sukulaisista niin ehkä ajattelevat, että mies + lapset ovat ensisijaisesti perhe ja sinä olet vielä "uusi tyttöystävä". Ei siis välttämättä reilua, mutta voi olla näin. Ehkä heillekin nimijärjestys on iso juttu ja esim. miehen vanhemmille lapsenlapset voivat olla niin tärkeitä, että eivät pysty laittamaan heitä sinun jälkeesi tms.

Vierailija
29/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty sukupolvi ei miellä avopuolisoa viralliseksi kumppaniksi vaan ihan pelkäksi ystäväksi. Eikä hän lapsineen veilä kuulu heistä virallisesti sukuun.

Vierailija
30/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet avopuoliso, niin silloin nimesi tulee viimeisenä.

Oikea muoto: "Martti, Pertti ja Maija Mainio, sekä Kirsi Kiljunen"...

Jos te olette naimisissa niin silloin: "Martti, Krisi, Pertti ja Maija Mainio"

Eikä "Martti Mainio ja Kirsi Kiljunen sekä Pertti ja Maija Mainio"

Jos kyseessä perhejuhla ja sinä avokki, niin ei välttämättä lapsiasi haluta intiimiin tilaisuuteen, kun eivät ole sukulaisia.

Vierailija
31/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:31"]

[/quote]

Tietenkin muistavat nimet.

Ja lapseni osaavat käyttäytyä nätisti ja ovat kivoja lapsia muutenkin. Ei tässä ainakaan mitään sellaista voi olla, etteikö siksi kutsuttaisi, ettei heistä pidettäisi. Ihan normaaleja kivoja lapsia.

Ap

Vierailija
32/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:04"]

Jos olet avopuoliso, niin silloin nimesi tulee viimeisenä.

Oikea muoto: "Martti, Pertti ja Maija Mainio, sekä Kirsi Kiljunen"...

Jos te olette naimisissa niin silloin: "Martti, Krisi, Pertti ja Maija Mainio"

Eikä "Martti Mainio ja Kirsi Kiljunen sekä Pertti ja Maija Mainio"

Jos kyseessä perhejuhla ja sinä avokki, niin ei välttämättä lapsiasi haluta intiimiin tilaisuuteen, kun eivät ole sukulaisia.

[/quote]

Täh?! Kuulostaapa todella typerältä tavalta. Mitä väliä sillä on, ollaanko naimisissa vai ei!

Ap

Vierailija
33/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehen lapset eivät asu kanssamme, minun lapseni asuvat.

Enkä ikinä sellaista kutsua katsoisi hyvällä, missä perheeksemme luettaisiin vain mies, minä ja hänen lapsensa ?!?

Ap

Vierailija
34/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin se raja on vedettävä. Ei mitenkään kirjaimellisesti...jos jo oma suku on laaja ja yhdellä sun toisella on sitä uutta puolisoa ja sen lapsia tulee seinät yksikertaisesti jossain kohtaan vastaan. 

Saman sukunimiset ensin ja sitten muut.

Vierailija
35/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:17"]

Ajattele, jos lehmät ihan oikeasti lentäisivät. Eikö silloin lokinkakka otsalla olisi aika pikku juttu.

[/quote]

Tää oli niin hyvä....nauroin vedet silmissä!!! :)

Vierailija
36/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei ole avioliitossa, niin luonteva järjestys kutsussa on todella tuo mies, miehen lapsi ja vasta sitten ap.

Vierailija
37/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykypäivänä avoliitto on täysin rinnastettavissa avioliittoon tällaisissa kutsu asioissa. Osoittaa huono makua jättää avopuoliso viimeiseksi kutsun nimiluettelossa ja osoittaa myös huonoa makua kutsua toisen lapset, mutta ei toisen. Ja sanon näin, vaikka olen itse naimisissa.

Jos ei pysty kutsumaan kaikkia, on rajat vedettävä johonkin muualle kuin yhden perheen sisälle.

Vierailija
38/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kutsuta sukujuhliin veljen avovaimon lapsia, koska ne eivät ole meille mitään sukua eikä veljen omat lapsetkaan niistä välitä. Siksi kirjeessä on Matti, Riikka ja Saku Vainio sekä Mirja Lehdes. Ja kutsussa lukee, että kutsu koskee vain niitä, joiden nimet on kutsukirjeessä. En ymmärrä, miksi mummimme 85 v. synttäreillä pitäisi olla jotain tuntemattomia lapsia vain siksi, että veli punkkaa niiden äidin kanssa.

Vierailija
39/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis kyse avopuolisosi sukulaisen jostain juhlista, jos oikein ymmärsin. Luulen tajuavani kutsun kirjoittajan logiikan: mies ja lapset kuuluvat sukuun, mutta sinä et vielä kuulu, koska olet avovaimo, siksi nimesi vasta lasten jälkeen. Samasta syystä myöskään sinun lapsiasi ei ole kutsuttu, hehän eivät kuulu sukuun, ehkä eivät ole edes läheisiä juhlan päähenkilölle. Aina on vedettävä raja johonkin, ja kutsujalla se asettui nyt tähän.

Vierailija
40/87 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kutsussa vain sukunimet vai koko nimet ja onko lapsilla isän sukunimi? Eli lukeeko siinä Möttönen, Lahtinen ja Niemi vai Tommi, Elias ja Helmi Möttönen ja Kirsi Niemi? Jälkimmäisellä tavalla laita itsekin kutsuihin ja Se on mielestäni järkevää enkä ymmärrä miten siitä voi loukkaantua. En kyllä ymmärrä loukkaantumista jostain nimien järjestyksestä muutenkaan....