Perhepäivähoito VS. Päiväkoti
Ollaan laittamassa 1v lastamme hoitoon ja mietimme kumpi olisi parempi ratkaisu. Itse ajattelen jotenkin pph:sta, että arveluttaa antaa lasta hoitoon vieraalle yhdelle ihmiselle eikä kukaan muu ole näkemässä mitä siellä tapahtuu. Pk:ssa on monta hoitajaa ja joku kyllä huomaa jos yksi hoitaja on pedofiili tai muuten häiriintynyt.. Mielipiteitä?
Kommentit (25)
Kyllä te perhep.hoitajat voitte kehuskella täälä itseänne niin paljon,kun haluttaa..ei tarvi olla heti vaahtoamas jonku huonoista kokemuksista! Teitä on takuulla hyviä ja ammattitaitoisia,mutta sitten on tosi huonoja..ei ollut nois äskeisis jutuis yleistämisestä kyse!! Meillä Meni luottamus ja sitä ei takaisin saa..mun äitee on aikoinaan ollut perhep.hoitaja,eikä sille olis tullu mieleenkään nipistellä jonku lasta..lopetti hommat kyllä ihan kyllästymiseen ja huonoon palkkaan ja vittumaisiin vanhempiin joille mikään ei ole hyvä..täs on niin monta puolta ja mielipidettä! Meidän perhe ei pervepäivähoitajalle lapsia vie!! Sori vaan..ottakaa tästä itseenne jos huvittaa,mua ei hetkauta pätkääkään!
JA alapeukuttakaa niin paljon kun sielu sietää! Naurettavaa,kun ette kestä,että jotku jakaa kokemuksiaan! Perhep.hoidossa on sattunu niin paljo outoja juttuja..ei ihme että jotkut ei luota!!
JA alapeukuttakaa niin paljon kun sielu sietää! Naurettavaa,kun ette kestä,että jotku jakaa kokemuksiaan! Perhep.hoidossa on sattunu niin paljo outoja juttuja..ei ihme että jotkut ei luota!!
Minulla on olleet lapset sekä pph:lla että pk:ssa. Sanoisin, että kaikki riippuu siitä /niistä hoitajista. Molemmat pph:t todella hyviä, lapset tykkäsi ja ei vanhemmillakaan mitään valittamista. Nykyinen pk hyvä, ei valittamista. Pph:lla ollessa olen kuitenkin saanut tarkemman kuvauksen päivän kulusta ja lapset on aina painelleet hoitajan syliin halille, kun sinne on viety ja lähtiessäkin on aina pitänyt halia. Lapset ei koskaan olleet 'jossain täällä', kun pph:lta hain. Kun haen lapsen pk:sta, se on usein 'jossain täällä'. Monasti jossain talon kulman takana eikä yhtään aikuista mailla halmeilla. Muksu on jo sen verran isompi, että ei minua haittaa, mutta pienemmän kanssa olisi ehkä turvatonta. Monasti myös hakiessa on joku muksu siinä portilla norkoilemassa vanhempaa hakemaan. Tuntuu jotenkin synkälle, jos iltapäiväulkoilu menee surkean näköisenä odotellessa. Pph:lla ei tarvitse selvitellä aamuisin kuka leikkis mun kaa. Toisaalta jos pph:lla ei ole sopivaa kaveria niin sitä ei sitten ole. Pk:sta yleensä joku löytyy. Jos pph:lla on joku haastava tapaus, jonka kanssa hoitajalla menee aikaa niin se on muilta pois. Pk:ssa on niitä muita hoitajia. Kaikessa on aina puolensa. Jos pph epäilyttää niin kannattaa mennä aamupäivällä puistoon, jossa ne alueen pph:t käy. Siellä saa aika tarkan kuvan kunkin hoitajan hoitotaidoista ja tavoista toimia. Kannattaa myös käydä kävelemässä pk:n pihan ohi ulkoiluaikaan. Siinäkin selviää aika paljon asioita.
En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta itse olen päiväkodin kannalla.
Pph on tosi hyvä vaihtoehto pienille lapsille silloin, kun on hyvä hoitaja ja homma toimii. Mutta, niin kuin sanoit, pph:lla et tiedä, mitä päivän aikana tapahtuu ja millainen se hoitaja oikeasti on. Päiväkodin toiminta on läpinäkyvämpää. Lisäksi pph:n varahoito on yleensä päiväkoti ja jos pph itse sairastelee paljon tai hänen omat lapset sairastelee paljon, lapsi on aina hänelle vieraassa päiväkodissa varahoidossa. Päiväkoti on myös joustavampi, jos on vaihtelevia työaikoja tai esim. kesälomaa ei pysty pitämään juuri silloin kun pph pitää lomaa.