Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepäivähoito VS. Päiväkoti

Vierailija
06.05.2014 |

Ollaan laittamassa 1v lastamme hoitoon ja mietimme kumpi olisi parempi ratkaisu. Itse ajattelen jotenkin pph:sta, että arveluttaa antaa lasta hoitoon vieraalle yhdelle ihmiselle eikä kukaan muu ole näkemässä mitä siellä tapahtuu. Pk:ssa on monta hoitajaa ja joku kyllä huomaa jos yksi hoitaja on pedofiili tai muuten häiriintynyt.. Mielipiteitä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti. Tosin en nyt lähtisi miettimään, että pph on häiriintynyt tai pedofiili, mutta haluan, että lapselle tulee mahdollisimman vähän vaihtoja hoidon suhteen. Pph pitää ylityöt lomana nykyään (pakko) ja silloin lapsi menee varahoitoon, samoin jos pph vaikka sairaana. Ja yli 3-v saisi mieluusti olla päiväkodissa, mutta sillon haluttuun taloon voi olla vaikeampi päästä kun tilaa ei ole.

Vierailija
2/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset olleet pienenä perhepäivähoidossa ja olen tykännyt. Rauhallinen pph:n koti on mielestäni parempi pienelle kuin vilkas päiväkoti. Lapsella on siellä se tuttu aikuinen aina. Eikä ne lapset pph:ssa kyhjötä sisällä vaan ainakin täällä kaikki alueen pph:t kokoontuvat aamupäivisin puistoon. Varahoitopaikkana ylityövapaiden aikaan on lähes aina joku puistosta tuttu toinen pph. Muutaman kerran ovat joutuneet ryhmäperhepäivähoitoon (=pieni päiväkoti) hoitajan äkillisen sairastumisen takia.

Esikoiseni oli pienenä vähän aikaa isossa päiväkodissa. Se oli ihan hirveää aikaa. Hoitajilla ei ollut aikaa eroahdistuneelle pienelle, sairasteluja oli joka kuukausi (mahatautia, kuumetta, korvatulehduksia) kun pöpöt kiersivät päiväkodissa. Jos et muistanut nimikoida uusia vaatteita, ne hävisivät. Yhden talven jaksoin tätä. Onneksi muuton jälkeen päästiin perhepäivähoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti päiväkoti tai ryhmis! Olen pari kertaa pettynyt perhepäivähoitoon.tyttö pelkäs hoitajaa jne..kaikista ei siihen ole! En luota perhep.hoitajiin enää..varmaan on hyviä ja ihania paikkoja,mutta myös niitä..joista tulee tunne,että mitä seinien sisällä tapahtuu jne..tyttö 5v itki joka aamu kun meni yhteen taloon..hoitaja ei juuri hymyillyt ja aina kireän oloinen..eikä ole vain mun ajatus kyseisestä paikasta..arvatkaa miten sydäntä raastavaa oli lähteä töihin,kun tyttö jäi itkemään..vaihdoin ryhmikseen ja kaikki pelko ja jännitys katos saman tien..tyttö kertoi vasta jälkeenpäin.että perhep.hoitaja aina huusi ja "nippas käsivarteen.kun ei syönyt kaikkea ruokaa! Vein Ton nippaamis asian perhep

hoidon ohjaajalle ja kuulin,että tuo muori on saanut varoituksen ennenkin..silti toimii edelleen perhep

hoitajana..meidän lapselle ei ikinä enää!! Vieläkin,kun joskus ajetaan kyseisen talon ohi,tyttö sanoo että eihän mun tarvi mennä tuonne enää..mun rintaa puristaa ja samalla tunnen suurta helpotusta,kun tyttö pääsi sieltä pois! En halua edes ajatella miten tämä rouva saa jatkaa! Ruumiillinen kuritus on kiellettyä hoitopaikassakin!!

Vierailija
4/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt 8 vuotta kunnallisena pph:na ja sitä ennen yksityisenä, eikä mun hoitolapset ole juurikaan joutuneet olemaan muualla hoidossa. Tasoitusvapaat (jos niitä edes tulee), pidän koululaisten lomien aikaan, jolloin suurin osa hoitolapsistakin on lomilla. Yhden kerran olen ollut muutaman viikon saikulla ja silloin lapset olivat päiväkodissa varahoidossa. 

Ihmetyttää tuollainen ajatus, että perhepäivähoitajat olisivat jotain kauheita pedofiileja tai muuten pimahtaneita, ja että he neljän seinän sisällä saisivat rauhassa toteuttaa hoitolapsiinsa perversioitaan. Mä en voi uskoa, että ihmiset oikeasti ajattelevat meistä noin. 

Perhepäivähoito on hyvä paikka pienille lapsille ja joskus jopa isommillekin. Riippuu niin lapsesta. Hoito ei ole laitosmaista mutta silti se on tavoitteellista varhaiskasvatusta niin kuin päiväkodissakin. Virikkeitä pystytään tarjoamaan ihan yhtä paljon ja syliä varmaan enemmänkin kuin päiväkodissa. Kunnallisilta hoitajilta vaaditaan joko pph:n tai muu soveltuva koulutus. Itse olen saanut yliopistotasoisen kasvatusalan koulutuksen.

Vierailija
5/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, vähän kannattaa myös miettiä tältäkin kannalta... esimerkiksi me oltaisiin otettu perhepäivähoitaja, mutta meidän hoitoajat osuivat klo 6.30-17.30 väliselle ajalle (joskus aikaisempia aamuja ja ajoissa pois ja joskus myöhemmin hoitoon ja vasta 17.30 kerkesi hakemaan). Emme löytäneet hoitajaa noihin aikoihin. Monet olivat sen 7-16. Päiväkodissa sai tarvittaessa iltajoustoa ja pystyi tuomaan aikaisemmin. Myöskin alueen huono hoitotilanne vaikutti (ei paikkoja missään ja kuitenkin läheltä haluttiin), otettiin se mitä saatiin :(

Vierailija
6/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, vähän kannattaa myös miettiä tältäkin kannalta... esimerkiksi me oltaisiin otettu perhepäivähoitaja, mutta meidän hoitoajat osuivat klo 6.30-17.30 väliselle ajalle (joskus aikaisempia aamuja ja ajoissa pois ja joskus myöhemmin hoitoon ja vasta 17.30 kerkesi hakemaan). Emme löytäneet hoitajaa noihin aikoihin. Monet olivat sen 7-16. Päiväkodissa sai tarvittaessa iltajoustoa ja pystyi tuomaan aikaisemmin. Myöskin alueen huono hoitotilanne vaikutti (ei paikkoja missään ja kuitenkin läheltä haluttiin), otettiin se mitä saatiin :(

Vierailija
7/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:06"]

Itse olen ollut nyt 8 vuotta kunnallisena pph:na ja sitä ennen yksityisenä, eikä mun hoitolapset ole juurikaan joutuneet olemaan muualla hoidossa. Tasoitusvapaat (jos niitä edes tulee), pidän koululaisten lomien aikaan, jolloin suurin osa hoitolapsistakin on lomilla. Yhden kerran olen ollut muutaman viikon saikulla ja silloin lapset olivat päiväkodissa varahoidossa. 

Ihmetyttää tuollainen ajatus, että perhepäivähoitajat olisivat jotain kauheita pedofiileja tai muuten pimahtaneita, ja että he neljän seinän sisällä saisivat rauhassa toteuttaa hoitolapsiinsa perversioitaan. Mä en voi uskoa, että ihmiset oikeasti ajattelevat meistä noin. 

Perhepäivähoito on hyvä paikka pienille lapsille ja joskus jopa isommillekin. Riippuu niin lapsesta. Hoito ei ole laitosmaista mutta silti se on tavoitteellista varhaiskasvatusta niin kuin päiväkodissakin. Virikkeitä pystytään tarjoamaan ihan yhtä paljon ja syliä varmaan enemmänkin kuin päiväkodissa. Kunnallisilta hoitajilta vaaditaan joko pph:n tai muu soveltuva koulutus. Itse olen saanut yliopistotasoisen kasvatusalan koulutuksen.

[/quote]

Mitäs ne sun hoitolapset nyt tällä hetkellä tekee, kun sä oot koneella?

Vierailija
8/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala lukea tuollaista. Itse hoidan hoitolapsia paremmin kuin omiani, pidän mielessä että he ovat vieraalla ihmisellä hoidossa eivätkä kotonaan. Tykkään hoitolapsista, ikävöin lomillakin. Yritän tarjota mahdollisimman hyvää hoitoa ja mulle on paras kiitos kun lapset viihtyy täällä.

En ole koulutettu, mutta itse monen lapsen äiti. Mua saa mielellään kutsua hoitotädiksi, miellän jo itseni enemmän heidän tädiksi kuin tämän työkseni.

Tästä ollaan monta eri mieltä, joidenkin mielestä ei ole ammattimaista, mutta minua se ei haittaa. Kunhan hoitolapset viihtyy :)

Vierailija
9/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisillä perhepäivähoitajilla ei tule tasausvapaita. Omat lapseni ovat olleet päiväkodissa, johon ei oltu ollenkaan tyytyväisiä. Oli vain pakko ottaa ne paikat vastaan, koska muutakaan ei saatu ja opiskelemaan oli pakko mennä.

Olen nykyään itse yksityinen perhepäivähoitaja. Jos nyt pohtisin lastenhoitokuvioita uudestaan, voisin laittaa aivan hyvin joko perhepäivähoitajalle tai päiväkotiin. Riippuu lapsesta ja riippuu päiväkodista tai hoitajasta. Tuntemattomalle perhepäivähoitajalle en laittaisi, tutulle laittaisin mieluummin kuin päiväkotiin. 

Kaikki on suhteellista, en teilaisi suoralta kädeltä mitään hoitomuotoa. Haluan itse tutustua perheeseen ennen kuin päätän otanko lapsen ryhmään vai en. Minun on helppo sanoa vaativille ja hankalille vanhemmille, ettei ole hoitopaikkaa vapaana tai olen päättänyt ottaa jonkun toisen. Kunnallisilla tätä luksusta ei ole.

Vierailija
10/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on Hei päiväuniaika! 12-14 :)

Vierailija
11/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on päiväkodissa, mutta useimmat tutut ovat olleet todella tyytyväisiä perhepäivähoitajiinsa.

Vierailija
12/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:18"]

Nyt on Hei päiväuniaika! 12-14 :)

[/quote]

Juuri niin. Hoitolapseni nukkuvat ihan tässä samassa huoneessa. Unituhinaa vaan kuuluu.

Vierailija
13/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pph olisi minusta pienelle parempi, mutta sitten todellakin pph:n luona voi helpommin sattua mitä vain, kun ei ole muita aikuisia. Eikä se minusta ole mitään kaunaa tai vihan lietsomista, vaan realismia. Olen itse ollut kiinnostunut pph:n työstä ja lueskellut hoitopaikka.netin keskusteluja. Tyrmistyin, kun siellä oli keskustelu, jossa asiallisen oloinen hoitaja ihmetteli, miten hän saa lapsen nukkumaan, kun se pomppaa heti ylös ja saa kohtauksia, joissa raapii ja hakkaa päätään jne. Kovasti vaan kehotettiin pitämään pintansa ja jatkamaan lapsen nukuttamista väkisin kiinni pitäen. En oikein tiedä mitä yleensäkään ajatella kaikista holdingeista, mutta tässä oli kyse ihmisistä, joilla ei ollut mitään "erityiskoulutusta" siihen. Jos lapsi menee nukuttamisesta HYSTEERISEKSI, ei minusta ole oikein vain miettiä, että sehän sotkee hyvät hoitajan rutiinit. Tuli ihan kauhu tuon lapsen puolesta. Tietysti tämä oli yksittäinen juttu, mutta siis pph voi itse päättää omat toimintatapansa eikä niitä kukaan näe.

Vierailija
14/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa paikassa on mahdollista valita hoitopaikkaa, jos haluaa kunnallisen hoitajan. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole mahdollista itse valita ottaako pph:n vai päiväkodin, hyvä jos saa edes jonkun. 

Meidän yksivuotias aloitti tammikuussa tarhassa ja hyvin on mennyt. Minulla on itselläni huonoja kokemuksia pph:sta ja niin on monilla tutuillakin ollut. Se on ihan sattuman kauppaa, päiväkoti on varmempi ja siellä on enemmän koulutettua henkilökuntaa. Varhaiskasvatuksen maisteri osaa opettaa ihan pieniäkin paremmin kuin sellainen, jolla ei ole koulutusta asiaan. Meidän yksivuotias on puolen vuoden aikana oppinut tarhassa jumppaamaan, tanssimaan, lauleskelemaan, syömään itse, jne., ja tykkää tosi paljon olla siellä :) Vaikka aluksi ajattelin, että kauhistuttaa laittaa tarhaan.

Vierailija
15/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin 1-vuotiaana perhepäivähoitoon ja pitää sanoa että pelotti silloin tuollaiset asiat kuin ap:ta. No, hoitaja on osoittautunut oikein hyväksi ja valinta oikeaksi, ja taitaa lapsi olla siellä kouluikään asti. Ei ole sairastellut paljon, tykkää hoitajasta ja varahoidosta. Jos pienenä joutuu aloittamaan hoidon on tärkeää että hoitaja on pysyvä, ympäristö rauhallinen eikä hoitajalla ole kiire, olivat aluksi sylikkäin pitkiäkin aikoja kun ikävä vaivasi, se ei varmaan onnistu päiväkodissa.

Vierailija
16/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:25"]

Aika harvassa paikassa on mahdollista valita hoitopaikkaa, jos haluaa kunnallisen hoitajan. Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole mahdollista itse valita ottaako pph:n vai päiväkodin, hyvä jos saa edes jonkun. 

Meidän yksivuotias aloitti tammikuussa tarhassa ja hyvin on mennyt. Minulla on itselläni huonoja kokemuksia pph:sta ja niin on monilla tutuillakin ollut. Se on ihan sattuman kauppaa, päiväkoti on varmempi ja siellä on enemmän koulutettua henkilökuntaa. Varhaiskasvatuksen maisteri osaa opettaa ihan pieniäkin paremmin kuin sellainen, jolla ei ole koulutusta asiaan. Meidän yksivuotias on puolen vuoden aikana oppinut tarhassa jumppaamaan, tanssimaan, lauleskelemaan, syömään itse, jne., ja tykkää tosi paljon olla siellä :) Vaikka aluksi ajattelin, että kauhistuttaa laittaa tarhaan.

[/quote]

Niin ja siis lapsi on nyt 1,5v.

Minä olin pienenä pph:lla, jolla oli kaksi omaa lasta kotona myös. Olin ehkä neljä, ja muistan edelleen että en ollut tervetullut sinne. Hoitaja huusi pää punaisena, kun yritti nukuttaa omaa lastaan ja minun nukeltani lähti käsi irti ja menin itkemään sitä sinne. Muutenkin oli tosi vihainen aina meille hoitolapsille.

Viime vuonna Helsingissä kuulin tutultani, että vanhempia ei oltu uskottu, että pph oli humalassa hoitanut lapsia. Lopulta varhaiskasvatuksen johtaja oli joutunut yksi päivä lähteä puhalluttamaan tätä hoitajaa (vai oliko joku vanhempi kieltäytynyt jättämästä sinne lasta tai jotain), mutta lopputulos oli kuitenkin että hoitaja oli humalassa keskellä päivää ja vanhemmille soitettiin, että hakekaa lapset pois kesken päivän.

Vierailija
17/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi vain yksi noin pieni lapsi, varmaan päätyisin perhepäivähoitoon. Päiväkodin puolesta puhuu juuri se ettei kaikki ole yhden ihmisen varassa. Mutta silti noin pienen veisin mieluummin  _hyvälle_ perhepäivähoitajalle. Meillä toinen vajaa 2v, toinen 4v, ja aika itsestäänselvä valinta oli nyt päiväkoti koska haluan (isommalle) lapselle kokemuksia isommassa ryhmässä olemisesta ennen eskaria ja koulua. Pienempi olisi voinut mennä perhepäivähoitajallekin mutta suoraan sanottuna en tiedä tältä alueelta kuin pari perhepäivähoitajaa joille lapseni veisin, ja on helpompi kun molemmat ovat sitten samassa pk:ssa. 

Vierailija
18/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:37"]

Jos olisi vain yksi noin pieni lapsi, varmaan päätyisin perhepäivähoitoon. Päiväkodin puolesta puhuu juuri se ettei kaikki ole yhden ihmisen varassa. Mutta silti noin pienen veisin mieluummin  _hyvälle_ perhepäivähoitajalle. Meillä toinen vajaa 2v, toinen 4v, ja aika itsestäänselvä valinta oli nyt päiväkoti koska haluan (isommalle) lapselle kokemuksia isommassa ryhmässä olemisesta ennen eskaria ja koulua. Pienempi olisi voinut mennä perhepäivähoitajallekin mutta suoraan sanottuna en tiedä tältä alueelta kuin pari perhepäivähoitajaa joille lapseni veisin, ja on helpompi kun molemmat ovat sitten samassa pk:ssa. 

[/quote]

Siinä on vain se, että kun etukäteen ei tiedä kuka on hyvä ja jos hoitaja paljastuukin tosi epämiellyttäväksi vaihtoehdoksi, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla pysty tuosta vain vaihtamaan hoitajaa tai päiväkotiin, vaan voi olla kuukausien tai puolenkin vuoden odotus edessä.

Vierailija
19/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut lapsena perhepäivähoidossa, ja yleisesti ottaen pitäisin sitä aina parempana vaihtoehtona kuin päiväkotia. Pieni ryhmä ja turvallinen, tutuksi tuleva aikuinen, yleensä myös kodinomainen ympäristö ovat lapselle hyvästä. Tämä kaikki edellyttää kuitenkin toki sitä, että hoitaja on hyvä, osaava ja luotettava.

Nuoremmalla veljelläni on puolestaan perhepäivähoidosta (eri hoitaja) joitain pysyviä traumoja. Perhepäivähoitajan puoliso oli äkkipikainen ja vinoileva, kerran painoi pienen veljeni kasvot puurolautaseen, kun ei suostunut syömään tms. Sanomattakin selvää, että äitini on jälkikäteen ollut kauhuissaan kuullessaan tämän, mutta silloin veljen ollessa pieni, ei hän osannut kertoa tapahtumia tarpeeksi selvästi ja toisaalta perhepäivähoitajan vakuuttelut hyvin sujuneista päivistä menivät ehkä sen edelle (ehkäpä pph itse ei edes tiennyt asiasta tai sitten hoitajan tai puolisonsa käytös oli aikuisen silmiin normaalia?).

Tästä huolimatta yhä itse valitsisin perhepäivähoidon alle 6-vuotiaalle lapselle. Varmistaisin vaan useammalla vierailulla, että hoitaja vaikuttaa luotettavalta ja että lapsi vaikuttaa aidosti viihtyvän paikassa (ei arastele hoitajaa tms.) 6-vuotias ja sitä vanhempi lapsi kaipaa jo oman ikäisiään kavereita ja tällöin esikoulu- ja iltapäivätoiminta on mielestäni parempi isommassa ryhmässä.

Vierailija
20/25 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samaa mieltä ap:n kanssa.

Eikös pari vuotta sitten ilmaantunut tapaus, jossa pph:n kanssa samassa taloudessa asunut joku pedo?!

Todellakaan kukaan ei ole vahtimassa mitä siellä päivät pitkät tehdään... tietty on olemassa varmasti poikkeuksiakin, mutta silti...