Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mormonit ja heistä kiinnostuneet

Vierailija
05.05.2014 |

Hei!

Olen tutkinut mormoniuskontoa jo hyvän tovin eri kanteilta. Onko täällä aikuisiällä mormoniksi kääntyneitä? Olisi mukava kuulla teidän ajatuksia, miten kääntyminen on vaikuttanut (henk.koht. uskon lisäksi tietysti) elämäänne. Miten perhe suhtautui? Ystävät? Työpaikka?

Lähinnä mietin oman lähipiirin reaktioita. Mormoneiden kuitenkaan tuskin tarvitsee vältellä tai hylätä "toisuskoisia"?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:00"]Kolminaisuusopin suhteen mormoneilla on suuntauksesta riippuen hieman erilaisia uskomuksia. Mutta jotenkin heidän Jumala käsityksensä ylipäätään poikkeaa kristillisten kirkkojen käsityksistä. Esim. mormoniteologian mukaan ihminen voi kehittyä jumalaksi ja luoda omat maailmansa. 

Jumala asuu Kolob tähdellä ja Jeesus on vanhatestamentin Jehova eli maailman luoja, kun taas uuden testamentin jumala on Jeesuksen (eli Jehovan) kirjaimellinen isä, Isä Jumala. Jeesuksella ja Jumalalla on lihalliset ruumiit (ei kuitenkaan verta), joten voivat olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. jne.

Myös oppi pelastuksesta poikkeaa kristinuskosta.

Eli teologiassa on poikkeamia paljonkin.

[/quote]

Totta, eroja on kyllä. Mutta sama juttu kuin muissakin uskonnoissa. Paljon pitää ihan sokeasti uskoa, asioita ei voida tieteen keinoin tai muutoin todistaa.

Noh, toivottavasti ap on tehnyt tutkimuksensa perinpohjaisesti. Myös siis muuallakin kuin kirkon sisällä.

Vierailija
22/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut asiaa perinpohjaisesti. Turhasn huolehditte. Ja turhaan taidan minä huolehtia muiden reaktioista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: Miksi noin ylistävästi puhut uskonnosta, josta aiot luopua? Kerro nyt vähän siitäkin, miksi et itse enää halua olla mormoni.

Vierailija
24/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mormonit tervehtivät iloisesti ei-mormoneja? Onko kyseessä jokin käännytys juttu vai mikä?

Vierailija
25/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:55"]

Miksi mormonit tervehtivät iloisesti ei-mormoneja? Onko kyseessä jokin käännytys juttu vai mikä?

[/quote]

Miksi naapurit tervehtivät iloisesti rapussa? Haluavatko ne tulla  meille asumaan?

Vierailija
26/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:39"]

Olen tutkinut asiaa perinpohjaisesti. Turhasn huolehditte. Ja turhaan taidan minä huolehtia muiden reaktioista.

ap

[/quote]

En ole mormoni, mutta mieheni on. Sukulaiseni ja jotkut ystävät olivat aluksi aika järkyttyneitä, kun kuulivat mieheni olevan mormoni. Ensimmäiset reaktiot oli melkein, että et kai itse ole liittymässä. Järkytys tulee kuitenkin tietämättömyydestä ja kaikista eniten siitä, että tosi monet luulevat mormonien olevan moniavioisia. Hiljaa olivat alun jälkeen, mutta selvästi epäileväisiä. Näin vuosien jälkeen kaikki on tottunut ajatukseen. Osa on uskaltautunut pikkuhiljaa kyselemään enemmän uskosta ja tietoisuus tietysti vähentää ennakkoluuloja ja auttaa hyväksymään.

En sukuasi tunne, enkä tuttavapiiriä, mutta alkuun voi tosiaan osa olla järkyttyneitä, mutta tottuvat kyllä. Jos joku ei arvosta valintaasi, niin ei sinun tarvitse välittää sellaisesta. Oikeat ystävät osaavat arvostaa erilaisuuttakin.

Vierailija
27/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:00"]Kolminaisuusopin suhteen mormoneilla on suuntauksesta riippuen hieman erilaisia uskomuksia. Mutta jotenkin heidän Jumala käsityksensä ylipäätään poikkeaa kristillisten kirkkojen käsityksistä. Esim. mormoniteologian mukaan ihminen voi kehittyä jumalaksi ja luoda omat maailmansa. 

Jumala asuu Kolob tähdellä ja Jeesus on vanhatestamentin Jehova eli maailman luoja, kun taas uuden testamentin jumala on Jeesuksen (eli Jehovan) kirjaimellinen isä, Isä Jumala. Jeesuksella ja Jumalalla on lihalliset ruumiit (ei kuitenkaan verta), joten voivat olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. jne.

Myös oppi pelastuksesta poikkeaa kristinuskosta.

Eli teologiassa on poikkeamia paljonkin.

[/quote]

Osaatko tiivistää, miten pelastusoppi eroaa?

[/quote]

En ole niin asiantuntija (kummankaan uskonnon), että osaisin täydellisesti kiteyttää, mutta muutamia eroja mainitakseni mormoneilla on (kuten jehovantodistajillakin) useampi taso pelastuneille, eli vain harvat ja valitut pääsevät ylimmälle oksalle kuoleman jälkeen. Ihmiset mielellään rakentelevat tällaisia hierarkioita, itse uskon, että jos on olemassa Jumala, hän ei ole sillä tavalla pikkumainen tai muutenkaan nipottaisi siitä, mihin uskontoon tai lahkoon saattuu kuulumaan..

Mormoneilla pelkkä Jumalan armo ei siis riitä samalla tavalla kuin kristinuskossa, siinä ehkä olennaisin ero.

Vierailija
28/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, että tieto poistaa ennakkoluuloja. Täytyy kyllä sanoa, että mitä enemmän mormonismista tietoa saa, sitä oudompia juttuja selviää. Sijaiskasteet ym.

Vierailija
29/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pahalta  käännyin mormoniksi teini-iässä, kun useimmat ystäväni kuuluivat kirkkoon. Voisinpa sanoa, että kirkon jäsenyys pelasti minut monelta pahalta teini-iässä.

Kolmekymppisenä erosin, koska en ollut samaa mieltä kaikista uskoon kuuluvista asioista. Olen silti sitä mieltä, että useimmat kirkon jäsenet ovat aivan mahtavan ihania ihmisiä, ja oikeasti kiinnostuneita minusta ihmisenä ja minun parhaastani, eivätkä nähneet pelkkänä käännytyksen kohteena.

Kirkossa parasta on juuri yhteisöllisyys sekä perhe-elämän ihannointi. Olen useasti surrut sitä, että eroamalla kirkosta eväsin lapsiltani nuo hyvät asiat.

Kertaakaan en eroni jälkeen ole kokenut, että minua olisi mitenkään painostettu tai vainottu kirkon taholta.

Vierailija
30/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:55"]

[/quote]

Miksi naapurit tervehtivät iloisesti rapussa? Haluavatko ne tulla  meille asumaan?

[/quote]

Naapuri kotitalon sisällä ja random-mormoni ison kaupungin kadulla, ihan sama asia tottakai.

Vierailija
31/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaisissani on sekä mormoneja, että jehovantodistajia, jos nyt vertailla pitää, niin mormoneista ei sosiaalisen käytöksen perusteella ulospäin ns. huomaa muuta, kuin, että eivät juo alkoholia, kahvia eivätkä teetä. Jehovantodistajat ovat hekin sukulaisille ihan ystävällisiä, mutta keskustelu ja kanssakäyminen on huomattavasti pidättyvämpää. Kaikki ovat siis kääntyneet kuka mihinkin lahkoon aikuisina ja jehovantodistajat siis muuttuivat kääntymyksen myötä, mormoniksi kääntyneissä muutosta ei ulkopuolinen siis huomannut.

Vierailija
32/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:26"]

Joku kommentoi, että tieto poistaa ennakkoluuloja. Täytyy kyllä sanoa, että mitä enemmän mormonismista tietoa saa, sitä oudompia juttuja selviää. Sijaiskasteet ym.

[/quote]

Onhan ne minustakin kieltämättä outoja, mutta mitä haittaa niistä kenellekään on? Sen sijaan esim. ennakkoluulojen moniavioisuudesta olisi haittaa. Perhekeskeisyydestä taas olisi vain opittavaa muilla.

T. 35

Vierailija
33/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:49"]

[/quote]

Onhan ne minustakin kieltämättä outoja, mutta mitä haittaa niistä kenellekään on? Sen sijaan esim. ennakkoluulojen moniavioisuudesta olisi haittaa. Perhekeskeisyydestä taas olisi vain opittavaa muilla.

T. 35

[/quote]

Eihän niistä haittaa ole, (paitsi joitakin saattaa loukata se, ettei kunnioiteta ihmisen omaa vakaumusta) mutta en vain itse osaa pitää sellaista oppijärjestelmää kovin vakavasti otettavana, siinä ei mielestäni kuulu Jumalan ääni, vaan älyltään vajavaisen ihmisen (en siis tarkoita, että uskonnon kehittäjä olisi "vajaa" ihmisenä, mutta ihmisen älykkyys on kuitenkin rajallista verrattuna Jumalan älyyn, jos joku Jumala on.

Vierailija
34/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

T. 35

[/quote]

Täytyy sanoa, että en ole oikeassa elämässä kyllä törmännyt ihmisiin, jotka ennakkoluuloisesti ajattelisivat mormonien olevan moniavioisia lukuunottamatta jotain mormonilahkoja jossain. Kysymys ei ole siitä, etteikö mormonismissa olisi paljonkin hyvää, esim. päihteettömyys. Mutta mitä enemmän oppiin perehtyy, sitä "uskomattomampia" yksityiskohtia tulee esiin. Ja sitä enemmän itse vakuutun siitä, että kyseessä on ihmisen kehittelemä uskonto. Ja minun on vaikea samaistua ihmisiin, jotka siihen uskoisivat.

Vierailija
35/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniavioisuus ei sinällään ole ongelma. Ennen naisia oli aika paljon enemmän kuin miehiä, koska miesten kuolleisuus oli niin paljon korkeampi. Siitä johtui myös se, että taloon toivottiin poikaa ensisijaisesti. Ei siksi, että mies on parempi, vaan ihan käytännön syistä. Nykyään näitä syitä ei ole, joten moniavioisuuskaan ei ole kovin käytännöllinen. Se on hulluutta, että ollaan moniavioisia, koska Jumala sallii sen. Jumala kyllä sallii pedofiilienkin koskea lapsiin, vaikka vihaa sellaisia tekoja. Rangaistus seuraa kyllä kaikille väärintekijöille. Moniavioisuus on väärin, jos sitä joudutaan perustelemaan sillä, että Aabraham oli myös moniavioinen. Jos kaksi miestä haluaa jakaa yhden naisen ja siinä ei mitään pahaa tahtoa ole, ei ole ongelmaa. Jos tällaiset moniavio jutut nousee seksuaalisista himoista, on kysymyksessä synti, eli Jumalaa ja lähimmäistä vastaan rikkominen. Jos sitä perustellaan Jumalan sanalla, on kysymyksessä kaksinkertainen synti, jossa ihminen yrittää laittaa Jumalan palvelemaan omia himojaan. Tällaisille on annettu tuomio jo alussa ja se on ikuinen ero Jumalasta. 

Vierailija
36/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:13"]

[/quote]

T. 35

[/quote]

Täytyy sanoa, että en ole oikeassa elämässä kyllä törmännyt ihmisiin, jotka ennakkoluuloisesti ajattelisivat mormonien olevan moniavioisia lukuunottamatta jotain mormonilahkoja jossain. Kysymys ei ole siitä, etteikö mormonismissa olisi paljonkin hyvää, esim. päihteettömyys. Mutta mitä enemmän oppiin perehtyy, sitä "uskomattomampia" yksityiskohtia tulee esiin. Ja sitä enemmän itse vakuutun siitä, että kyseessä on ihmisen kehittelemä uskonto. Ja minun on vaikea samaistua ihmisiin, jotka siihen uskoisivat.

[/quote]

Minä olen törmännyt ihan oikeasti monta kertaa kuvitelmaan moniavioisuudesta ja samoin mieheni. Kyseessä tosin on ihmiset, jotka eivät ole tutkineet uskontoa millään tavalla. Tietävät vain nimen ja uskonnon olemassaolon, ehkä joskus nähnyt dokumentin jostain lahkosta jossain on moniavioisuutta.

En itsekään osaa samaistua uskonasioissa mormoneihin, mutta voin kuitenkin muuten samaistua mormooniin. Ei uskontoa tarvitse tuoda esille jokaisessa ihmissuhteessa.

Vierailija
37/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:13"]

[/quote]

T. 35

[/quote]

[/quote]

Minä olen törmännyt ihan oikeasti monta kertaa kuvitelmaan moniavioisuudesta ja samoin mieheni. Kyseessä tosin on ihmiset, jotka eivät ole tutkineet uskontoa millään tavalla. Tietävät vain nimen ja uskonnon olemassaolon, ehkä joskus nähnyt dokumentin jostain lahkosta jossain on moniavioisuutta.

En itsekään osaa samaistua uskonasioissa mormoneihin, mutta voin kuitenkin muuten samaistua mormooniin. Ei uskontoa tarvitse tuoda esille jokaisessa ihmissuhteessa.

[/quote]

Ehkä sellaisia ihmisiä siis on, jotka oikeasti ajattelevat, että mormonit ovat moniavioisia. Silloin, kun minä olin nuori, niin perusasiat eri uskonnoista ja isoimmista lahkoista käsiteltiin koulussa, enkä tosiaan ole koskaan kyseiseen ennakkoluuloon törmännyt, sen sijaan päihteettömyys tuntuu olevan minun kokemuksen mukaan aika laajasti tiedossa.

Minä voin myös samaistua ihmiseen ihmisenä, mutta en sanoisi, että mormoniin, koska tuo termi ihmisestä käytettynä viittaa nimenomaan vakaumukseen ja uskoon.

Vierailija
38/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:26"]Joku kommentoi, että tieto poistaa ennakkoluuloja. Täytyy kyllä sanoa, että mitä enemmän mormonismista tietoa saa, sitä oudompia juttuja selviää. Sijaiskasteet ym.

[/quote]

Jep. Itseänikin kiinnosti mormonit kovin aikanasn. Moni asia kiehtoi, mutta kun aloin ottamaan asioista selvää, alkoi heräilevä uskonikin horjua.

Kolob, sijaiskasteet, magic underwear, kivistä ennustaminen, todelliset historialliset epäkohdat, Joseph Smithin tausta...

Jopa harmittaa, sillä halusin ja yritin uskoa. Onhan MAP-kirkossa hienojakin asioits, mutta ne joudun etsimään elämääni muualta.

Vierailija
39/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:23"]

Moniavioisuus ei sinällään ole ongelma. Ennen naisia oli aika paljon enemmän kuin miehiä, koska miesten kuolleisuus oli niin paljon korkeampi. Siitä johtui myös se, että taloon toivottiin poikaa ensisijaisesti. Ei siksi, että mies on parempi, vaan ihan käytännön syistä. Nykyään näitä syitä ei ole, joten moniavioisuuskaan ei ole kovin käytännöllinen. Se on hulluutta, että ollaan moniavioisia, koska Jumala sallii sen. Jumala kyllä sallii pedofiilienkin koskea lapsiin, vaikka vihaa sellaisia tekoja. Rangaistus seuraa kyllä kaikille väärintekijöille. Moniavioisuus on väärin, jos sitä joudutaan perustelemaan sillä, että Aabraham oli myös moniavioinen. Jos kaksi miestä haluaa jakaa yhden naisen ja siinä ei mitään pahaa tahtoa ole, ei ole ongelmaa. Jos tällaiset moniavio jutut nousee seksuaalisista himoista, on kysymyksessä synti, eli Jumalaa ja lähimmäistä vastaan rikkominen. Jos sitä perustellaan Jumalan sanalla, on kysymyksessä kaksinkertainen synti, jossa ihminen yrittää laittaa Jumalan palvelemaan omia himojaan. Tällaisille on annettu tuomio jo alussa ja se on ikuinen ero Jumalasta. 

[/quote]

Eli eikö auta siinä sitten vaikka kuinka katuisi ja tekisi parannuksen?

Vierailija
40/54 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:28"]Minä pahalta  käännyin mormoniksi teini-iässä, kun useimmat ystäväni kuuluivat kirkkoon. Voisinpa sanoa, että kirkon jäsenyys pelasti minut monelta pahalta teini-iässä.

Kolmekymppisenä erosin, koska en ollut samaa mieltä kaikista uskoon kuuluvista asioista. Olen silti sitä mieltä, että useimmat kirkon jäsenet ovat aivan mahtavan ihania ihmisiä, ja oikeasti kiinnostuneita minusta ihmisenä ja minun parhaastani, eivätkä nähneet pelkkänä käännytyksen kohteena.

Kirkossa parasta on juuri yhteisöllisyys sekä perhe-elämän ihannointi. Olen useasti surrut sitä, että eroamalla kirkosta eväsin lapsiltani nuo hyvät asiat.

Kertaakaan en eroni jälkeen ole kokenut, että minua olisi mitenkään painostettu tai vainottu kirkon taholta.

[/quote]

Osaatko/haluatko tarkentaa erosi syitä? Tuolla aikaisemminkin jo asiaa kyselin eräältä kirjoittajalta.

t: Se eroa harkitseva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän