AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Millon teille luvattiin tulokset viimeistään? Yliopistoille viim. 9.7. (mietin vaan, ettävoisko ne tulla aiemmin).
Sama päivämäärä annettiin, eiköhän yliopistopuolellakin tule aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te näätte nuo pisteet eriteltynä?
Mäkin mietin tätä 🤔
Mä sain äidinkielestä 10 pistettä, mut mä oon supernopea lukija ja ehdin tarkistaa vastaukset useaan kertaan. Mulla oli se teksti opiskelijoiden liikkuvuudesta. Sen vastausvaihtoehdot oli todella ärsyttäviä, ja jos en ois ehtiny tarkistaa kunnolla, ni ois tullu huonommat pisteet. Siinä oli melkein kompamaisia jotkut vaihtoehdot, kun ne oli niin lähellä oikeaa. Se todella vaati sisälukutaitoa, ja oon onneks tehnyt kuukausia avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta tullut lueskeltua tutkimuksia muutenkin. Lisäks oli teosto-lausejärjestystehtävä ja joku digijalanjälki-esite.
Vierailija kirjoitti:
76.05 pisteillä 5. varasija fyssariksi Xamkiin. Toivottavasti olisi vielä mahkuja päästä, en ole ensikertalainen. Kysyin aluekohtaiset pisteet ja sain melkein täydet äidinkielestä ja englannista, huonoiten menivät matikka ja päätöksentekotaidot.
Joko Metropolia julkaisi tulokset?
Ouluun varasijalla 227 pisteillä 61.16. Mistä saikaan ne erittelyt? Sen amkin hakupalvelustako missä kävi pääsykokeessa?
Vierailija kirjoitti:
Ouluun varasijalla 227 pisteillä 61.16. Mistä saikaan ne erittelyt? Sen amkin hakupalvelustako missä kävi pääsykokeessa?
Mille alalle hait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle hait?
Sosionomi.
Liekkö piisaa mun vikaan hakukohteeseem eri centrian sosionomi päivä linjalle. En oo ensikertalainen
Millon yliopistojen tulokset tulee? Jospa ne varasijat sit liikkuis taas..
Vierailija kirjoitti:
Millon yliopistojen tulokset tulee? Jospa ne varasijat sit liikkuis taas..
Ei ole vissiin ihan kaikki amk:t julkaisseet tuloksia vielä? Eli voi hyvin vielä liikkua niidenkin myötä :)
Nyt laitan kyllä opintopolun kiinni ja katon uudestaan juhannuksen jälkeen, ei tätä jännitystä voi päivä ja viikkotolkulla jatkaa :)
Barricade kirjoitti:
Yhteiskunnan pärjäämisen edellytykset nivotaan onnistujien ehdoille.
Ensikertalaiset asetetaan jonon ensimmäisiksi. Uudelleenkouluttautujille yhteiskunta tarjoaa keppiä tehottomuudesta - välittämättä ihmisen ainutlaatuisesta aarteesta, inhimillisyydestä.
Ja joka paikkaan ei pääse edes valintakokeeseen, jos ei ole omaa läppäriä mukana. Syrjäytyminen vaan lisääntyy, kun köyhä ei voi hakea opiskelemaan.
mulla lukee opintopolussa neljänteen hakutoiveeseen: ”Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)”
Eka, toka ja kolmas on varasijalla ja sinne voidaan hyväksyä 2.8 -asti
Pitääkö mun ilmoittaa johonkin erikseen että otan sen paikan vastaan jos ei aukea paikka ylemmistä hakutoiveista? Ja pitääkö se paikka käydä ottaa anyway ens kuun puoleen asti mennessä?
Olen Hamk:issa sisällä, ja Oamk:ssa 19 varasija, maaseutuelinkeinot. Nyt vain toivon, etten pääse Oamk:iin, sillä haluan ottaa alempana olleen paikan Hamk:iin. Hamk:ssa eri koulutus kyseessä.
Oamk:ssa ollut 45 ensisijaista hakijaa, paikkoja 35. Käytännössä siis aika monen pitäisi perua tulonsa tai mennä vaikka armeijaan, että paikkoja vapautuisi. Eikös asia ole niin, että poissaolevan tilalle kutsutaan varasijalta uusi opiskelija?
Jänniä aikoja.
Riittääkö 40p tradenomiksi? Metropolia/Laurea?
Vierailija kirjoitti:
Olen Hamk:issa sisällä, ja Oamk:ssa 19 varasija, maaseutuelinkeinot. Nyt vain toivon, etten pääse Oamk:iin, sillä haluan ottaa alempana olleen paikan Hamk:iin. Hamk:ssa eri koulutus kyseessä.
Oamk:ssa ollut 45 ensisijaista hakijaa, paikkoja 35. Käytännössä siis aika monen pitäisi perua tulonsa tai mennä vaikka armeijaan, että paikkoja vapautuisi. Eikös asia ole niin, että poissaolevan tilalle kutsutaan varasijalta uusi opiskelija?
Jänniä aikoja.
Jos opiskelija valinnat on tehty, eikö sen Hamkin voi ottaa suoraan vastaan etkä jää odottamaan että varasijalta vapautuu oamkkia
Mistä voi tarkistaa osin pistettä? Olen ulkomaalainen ja sain 78.9 ja jonossa...Sote
En minä ole ensikertalainen hakija
Vierailija kirjoitti:
mulla lukee opintopolussa neljänteen hakutoiveeseen: ”Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)”
Eka, toka ja kolmas on varasijalla ja sinne voidaan hyväksyä 2.8 -asti
Pitääkö mun ilmoittaa johonkin erikseen että otan sen paikan vastaan jos ei aukea paikka ylemmistä hakutoiveista? Ja pitääkö se paikka käydä ottaa anyway ens kuun puoleen asti mennessä?
Et voi vielä ottaa sitä paikkaa, vasta 9.7. jälkeen, tällä sivulla on ohjeet:
https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yht…
No niin viimein. Sisällä Oulun kätilökoulussa! Pisteet olisivat riittäneet myös Savoniaan ja Turkuun sh-linjalle. Jamk ei ole vielä vastannut.
Mulla oli tuo Oulu ykkösvaihtoehtona, mutta elämäntilanne muuttui keväällä, ja mietin voiko sosiaalisista syistä päästä vaihtamaan alempaan vaihtoehtoon, johon pisteet kun riittivät ihan reilusti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jänniä aikoja.
Jos opiskelija valinnat on tehty, eikö sen Hamkin voi ottaa suoraan vastaan etkä jää odottamaan että varasijalta vapautuu oamkkia
Ei sitä pysty vielä ottamaan vaikka haluaisin, vasta 9.7. jälkeen saa ottaa alempana olleen paikan vastaan, jos siihen mennessä hyväksytään Oamk:hon, joudun ottamaan sen Oamk paikan. Sen jälkeen saa itse päättää, ottaako ylemmän vai alemman paikan.
Mitä on tradejen pisterajat tänä vuonna Metropoliassa?