AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Muistaako kukaan paljonko yksittäisistä enkun tehtävistä sai pisteitä? Tai kysytään näin päin että saiko jostain tehtävästä alle 0,5 pistettä?
Välillä ihmettelen onko nää kaikki kysymykset ihan oikeita.. jos joku ei tajua esim. eroa todistusvalinnan ja pääsykoevalinnan välillä, ja sitten kyselee täällä. Ei ehkä ole valmis korkeakouluun, edes amkiin.
Jokaisesta enkun oikeesta vastauksesta sai muistaakseeni +0,7
Maanantaina pitäisi itse mennä pääsykokeeseen. itsellä on yli 15 vuotta mistään koulusta ja kovasti olen yrittänyt opiskella, varsinkin matikkaa aloitin jo marraskuussa ja aivan pohjilta. Nyt kun on lueskellut ihmisten kommentteja, niin olen varautunut että matikka on länkyttelyä 1+1= 3 ja näinpäin pois. Mulla on tekniikanalan takia Matemaattisluonnontieteellinen osio. Siitä ei oikein ole hajua, että mitä odottaa. Ei ole moni siitä kirjoittanut. Englannista ei saa yhtä pistettä enempää edes yliopistosta valmistunut englanninkielen maisteri. Suomenkielen osiosta ei ymmärrä äidinkielenopettaja tai professorikaan mitään. Päätöksentekotaidoissa pitää tietää onko puuma nälkäinen tai muuta vastaavaa.
eli pitää mennä itse katsomaan mitä siellä on :)
Mulla oli valmennuskurssi ja sen kaikista harjoituspääsykokeista sain täydet tai yhden vajaa pisteistä ja nyt tossa oikeessa valintakokeessa mulla jäi tyhjäksi varmaan puolet kysymyksistä. Eli mä sanoisin et aivan eri maailmoista. Valintakokeessa todella, todella vaikea.
Ja tää tulosten odottaminen on ihan kauheeta.... Mille alalle hait?
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen onko nää kaikki kysymykset ihan oikeita.. jos joku ei tajua esim. eroa todistusvalinnan ja pääsykoevalinnan välillä, ja sitten kyselee täällä. Ei ehkä ole valmis korkeakouluun, edes amkiin.
Samaa ihmetellyt itsekin. Kysellään aivan itsestään selviä juttuja tai vaihtoehtoisesti sellaisia, jotka löytyy muutamassa sekunnissa googlaamalla (tai ei tarvitsisi edes googlata, jos olisi lukenut opintopolussa ne hakukohteensa tiedot).
Vähäisen samaa fiilis. Mitään ei ollut mitä käsiteltiin valmennuskursissa...
Jep, valmennuskurssin enkku, Suomi, etiikka ja tunneäly helpompia kurssilla kuin itse kokeessa. Sanoivat että kokeet samaa tasoa kuin oikea koe. Harjoituskokeista sain hyvät pisteet, oikeasta en tiedä menikö edes kaikki osiot läpi. Matikka ja päätöksentekotaidot samaa tasoa tai oikeassa kokeessa helpommat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valmennuskurssi ja sen kaikista harjoituspääsykokeista sain täydet tai yhden vajaa pisteistä ja nyt tossa oikeessa valintakokeessa mulla jäi tyhjäksi varmaan puolet kysymyksistä. Eli mä sanoisin et aivan eri maailmoista. Valintakokeessa todella, todella vaikea.
Olet ollut sitten jollakin huonolla kurssilla. Omalla kurssillani ei kukaan saanut täysiä mistään harjoituskokeista ja koin itse oikean kokeen olevan hyvin samanlainen valmennuskurssin vastaavan kanssa.
Koin itse pärjänneeni oikeassa kokeessa hyvin samalla tasolla kuin valmennuskurssin harjoituskokeessa.
Musta ne tehtävät tuntui suht helpoilta, luonnontieteellistä lukuunottamatta. Valmistauduin kokeeseen ihan muutaman tunnin, tyylin kertasi miten jakokulma toimii, kun ei ole pariin vuosikymmeneen tarvinnut. Äikässä ja enkussa saattoi tulla joku virhe, kun niistä vaihtoehdoista ei aina voi olla ihan varma... Kaikkiin kuitenkin vastasin.
Matikka ja ongelmanratkaisu tuntui yllättävän helpoilta ja jäi vielä aikaa tarkastaa vastaukset.
Luonnontieteissä meni osa ihan lottoamalla, eikä ihme, kun en ole lukenut fyssaa ja kemiaa kuin ne yhdet pakolliset kurssit lukiossa joskus yli 15 vuotta sitten. Mutta oli siinäkin monta kysymystä, joihin sain mielestäni oikean vastauksen ihan vaan päättelemällä.
Jännä nähdä millaiset pisteet opiskelupaikkaan tarvitaan. Hain it-tradenomin ja varalle it-inssin paikkoja.
T. 35v mummo pääsykokeissa
jepujee kirjoitti:
Maanantaina pitäisi itse mennä pääsykokeeseen. itsellä on yli 15 vuotta mistään koulusta ja kovasti olen yrittänyt opiskella, varsinkin matikkaa aloitin jo marraskuussa ja aivan pohjilta. Nyt kun on lueskellut ihmisten kommentteja, niin olen varautunut että matikka on länkyttelyä 1+1= 3 ja näinpäin pois. Mulla on tekniikanalan takia Matemaattisluonnontieteellinen osio. Siitä ei oikein ole hajua, että mitä odottaa. Ei ole moni siitä kirjoittanut. Englannista ei saa yhtä pistettä enempää edes yliopistosta valmistunut englanninkielen maisteri. Suomenkielen osiosta ei ymmärrä äidinkielenopettaja tai professorikaan mitään. Päätöksentekotaidoissa pitää tietää onko puuma nälkäinen tai muuta vastaavaa.
eli pitää mennä itse katsomaan mitä siellä on :)
JUURIKIN NÄIN! :D
Itsehän sekoilin ainakin matikassa, alkamalla ylianalysoimaan. Voi kettu sentäs ko ain pittää olla laho sillo ko ei kandeis olla. Suosittelen et teet sen kuin minkä tahansa muunkin asian tässä elämässä, älä ylianallysoi.
onnea ja menestystä!!!!
Tän päivän päätöksentekotaidot oli tosi kinkkisiä, ei riittänyt aika ja enkku aivan sairaan vaikee! Mites muiden mielestä?
Oman valmennuksen osiot ei kyllä auttanu yhtään noissa. :(
Vierailija kirjoitti:
Tän päivän päätöksentekotaidot oli tosi kinkkisiä, ei riittänyt aika ja enkku aivan sairaan vaikee! Mites muiden mielestä?
Oman valmennuksen osiot ei kyllä auttanu yhtään noissa. :(
'
Päätöksenteko oli hirveää. En tiedä kuka olisi ehtinyt nuo tehää
Miltä eettinen- ja tunneosio tuntui?
Matikan ja luonnontiteellisen osion ajat ois voinu mun puolesta vaihtaa keskenää :—D Ei meinannu millään riittää aika ja arvailin sit muutamat loput sieltä.
Äikkä oli hankala ainakin se eka teksti ja keskittyminenki herpaantu siinä osiossa monesti ku valjojat ravas käytävällä ja supatti keskenään. Muutenki tuntu että heti kun se pakollinen 2h oli mennyt, niin ketään ei enää kiinnostanut olla hiljaa.
Enkussa osu mulla arpaonni kohalle ja ymmärsin suurinpiirtein kaiken mistä puhuttiin eikä ollut mitään super vaikeeta sanastoakaan.
Päätöksentekotaidot oli aikalailla samaa mitä oli ollut valmennuskurssilla. Kerkesin sen monesti tarkistamaankin, tosin ekaa tehtävää en jaksanut edes yrittää niin skippasin suosiolla.
Mielestäni meni ihan hyvin kyllä ja mitä joku täällä aikasemminki sano niin on kyllä semmonen kaikkensa antanut olo. Kuitenkin oon tammikuusta asti opsikellut melkeen joka päivä niin ehkä se on tässä vaiheessa ihan suotava olotila :Dd
Vierailija kirjoitti:
Miltä eettinen- ja tunneosio tuntui?
Oli tosi helppoja mielestäni, lukuun ottamatta tunneälytaitojen paria kuvaa, jotka olisivat olla parikin vaohtoehtoa, mutta ainoastaan yksi oikein... Viime vuonna sain eettisestä yli 18p/20p.
Kamalin oli ylivoimaisesti englanti. Siinä en muistaakseni vastannut kun siihen, missä ei mennyt miinuspisteitä. Tavoitteeni oli vaan päästä se läpi hyväksytysti. Päätöksenteko oli kans aika haastava, eikä ole varmuutta kuinka meni. Aika loppui ihan kesken. Muut olivat sellaisia mitä odotinki, mutta varmasti pääsin läpi. Äikäs oli kaksi tekstiä ja se ensimmäimen niistä oli tosi pitkä. Meni varmaan vartti, ennen kun sisäistin tekstin. Niin eipä sitten jäänyt paljoa aikaa vastauksille. Ctrl+f auttoi hieman... Toinen teksti oli taas tosi lyhyt, että siinä olisi voinut taktioida, että olisi tehnyt sen eka, koska paljon helpompi...
Siis enkkuhan oli ihan helppo, perussanastoa jota on napsittu ohjelmista ja muista. Hämmennyin, kun jengi sanoo, että oli vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Siis enkkuhan oli ihan helppo, perussanastoa jota on napsittu ohjelmista ja muista. Hämmennyin, kun jengi sanoo, että oli vaikea.
Itsellä enkku meni penkin alle. Koko koe oli muuten helppo. C-osion vastasin väärässä järjestyksessä, tajusin liian myöhään :/
No joo. Sun pääsykoehan ei vaikuta sun sijoitukseesi todistusjonossa mitenkään.