AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
LAB Tradenomi varasija 9 on nyt, eli jotain toivoa on varmaan.
Tsemppiä muillekin jotka odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Kyllä. Olen aiemmin ollut pari vuotta AMK-koulutuksessa (20 vuotta sitten) mutta luovuin paikasta ja menin muualle töihin. Ensikertailainen taidan olla kuitenkin kun ei ole tutkintoa AMK:sta, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Kyllä. Olen aiemmin ollut pari vuotta AMK-koulutuksessa (20 vuotta sitten) mutta luovuin paikasta ja menin muualle töihin. Ensikertailainen taidan olla kuitenkin kun ei ole tutkintoa AMK:sta, eikö?
Juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Jos on ottanut paikan vastaan niin ei ole enää ensikertalainen, vaikka tutkintoa ei suorittaisi. En kuitenkaan tiedä koskeeko sinua, kun tuosta on niin kauan. Nykyään kuitenkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Jos on ottanut paikan vastaan niin ei ole enää ensikertalainen, vaikka tutkintoa ei suorittaisi. En kuitenkaan tiedä koskeeko sinua, kun tuosta on niin kauan. Nykyään kuitenkin näin.
Joo, on se varmaan muuttunut. Pitää kysyä tuolta koululta varmaan.
"Olet ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeva eli ensikertalainen, jos. et ole vastaanottanut ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoon johtavaa opiskelupaikkaa koulutuksesta, joka on alkanut syksyllä 2014 tai sen jälkeen."
Eli olet ensikertalainen, vähän epäreilua. Mutta niinhän elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Jos on ottanut paikan 2014 syksyllä tai sen jälkeen tai on valmistunut korkeakoulusta, ei ole enää ensikertalainen. Muussa tapauksessa on. Tämä ei tietenkään koske ulkomailla suoritettuja tutkintoja, ne on silti ensikertalaisia meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
2014 (tms) muuttunut, oon ollu ennen sitä koulussa joten minut katsotaan ensikertalaiseksi. Näin kertoilivat tuolla LAB:issa kun soitin
Rehellisesti, onko mitää mahdollisuutta päästä suositulle alalle sisään 2. varasijalta?
Niin ja lisään vielä, että en ole ensikertalainen 😔
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, onko mitää mahdollisuutta päästä suositulle alalle sisään 2. varasijalta?
Minä olen ekalla varasijalla suosittuun hakukohteeseen ja epäilen, että en varmaan tule pääsemään. Toki toivoa aina on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, yliopistot ovat luvanneet tulokset viimeistään 9.7. Voi tulla jo aiemmin mutta tarkempia päiviä ei ole tiedossa.
Ja osiokohtaiset valintakoepisteet voi kysyä amkista minne haki.
Nämä asiat on käyty läpi täällä aiemmin jo ainakin 5 kertaa.
No sivuja on yli 100, ihan ymmärrettävää ettei kaikkea jaksa lukea. Kun ei edes voi olla varma löytyykö vastausta.
Oletko koskaan kuullut sanaa Google?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen?
Ihan yllättäen löytyi tietoa, kun kirjoitti Googleen "ensikertalaisuus":
Olet yhteishaussa ensikertalainen, jos
-sinulla ei ole yhteishaun hakuajan loppuun mennessä suoritettua Suomen koulutusjärjestelmän mukaista ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoa ja
-et ole ottanut vastaan opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoon johtavasta koulutuksesta, joka on alkanut syksyllä 2014 tai sen jälkeen (koskee myös siirtohakuja).
Siis entä jos opintopolussa lukee vain, että opiskelijavalinta ei valmis?
Ja tietty omat hakukohteet.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin LABiin ei-ensikertalaisena terveydenhoitajaopintoihin. Yllättynyt oon, koska paikkoja oli ei-ensikertalaisille vaan joku 5. pääsyraja joku 70p, sain 87p. Oisin päässyt noilla pisteillä myös toiseen vaihtoehtoon, ensihoitajaks.
Onko labin eh tulokset jo tullu?
Yks varasija liikahti yhen pykälän tänä aamuna
Varasijalta 3 -> varasijalle 1. Näin ei ensikertalaisena hieman jännittää 👀
Xamk eh linja kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ekalla varasijalla suosittuun hakukohteeseen ja epäilen, että en varmaan tule pääsemään. Toki toivoa aina on.
Varasijat tulevat varmasti päivittymään paljonkin, kunhan kaikista yliopistoista alkaa tulla tuloksia. Itse esim. pääsin sosionomin opintoihin Metropoliaan, mutta ylempänä on kolme yliopistopaikkaa, joten tuskin AMK:n opintoihin päädyn, ainakin toivon niin !
Ja nyt näin unta, että pääsin yhteen hakukohteistani.
Sitten heräsin :D