AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Älä hae pääkaupunkiseudulle kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ei ensikertalaisen on käytännössä mahdoton päästä. Viime keväästä nousseet ensikertalaistenkin pisterajat joihinkin hakemiini aloihin 40 pisteellä. Viime keväänä ylitin 40 pisteellä ensikertalaisen rajan hakemaani alaan. Enkä päässyt. Nyt ensikertalainen tarvitsee sen, joka oli minun pistemääräni viime vuonna. Onko todella ideana se, että kaikki seniorit lähtee jyystämään laudatureja päästäkseen AMK:iin? ALAKOHTAISET PÄÄSYKOKEET KEHIIN. Miten Suomea ei kiinnosta valita opiskelijoitaan ALAKOHTAISEN SOVELTUVUUDEN ja motivaation perusteella? Sähköpotkulautojen luetun ymmärtäminen, metaforien merkityksen pohtiminen englanniksi, ensimmäisen asteen yhtälötkö tässä nyt ovat ne sopivimmat kriteerit?
Tää valintakoe ei juuri palvele kuin oppilaitoksia tarkistuksen helppoudella. Mun mielestä alakohtaiset valintakokeet sais tulla takaisin, jossa oikeesti mitataan hakijan soveltuvuutta KYSEISEEN alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla keskeytyi esseen teko vauvan heräilyihin (oon yh), joten se oli lähinnä täysin omaa pohdintaa ilman sen kummempaa aineistoon viittamista. 😅 Segmentointi on kyllä tuttu aihe, mutta siinä kohtaa ei vaan järki kulkenut ja sanojakin taisi olla alle 300. Kiitin lopussa vielä lukemisesta ja totesin, että nähdään ensi kurssilla. 😂😂
Voi harmi! Ne tehtävät tosiaan oli sellaisia, että ei tosiaan kaivannut mitään ylimääräisiä keskeytyksiä :D Mutta nyt ainakin tiedät ensi kerralla, että mitä voi olla odotettavissa. Tsemppiä!
Kiitos! 😊 Ja ihan oikeessa oot, täytyy ens kerralla tehdä osiot niin, että oon varmasti ihan rauhassa. Mutta positiivista on se, että sai sen 5op ja kokemusta tulevaan. 🙏
Mitenhän monta niihin samkin polkuopintoihin pääsee? Ja onkohan niissäkin joka ensikertalaisten kiintiö. Itse kuvittelisin et sain yli 80 pistettä ainakin (jos ei omat arviot ihan pielessä) eli paremmat kuin ensikertalaisten alin. Voiko olla et ei ensikertaisille menis noi polkupaikat. Kun veikkaan et siel on aika monta yli 80 pistettä saanutta mut ei mahdu mukaan. Veikkaan et pisteraja yli 90
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla keskeytyi esseen teko vauvan heräilyihin (oon yh), joten se oli lähinnä täysin omaa pohdintaa ilman sen kummempaa aineistoon viittamista. 😅 Segmentointi on kyllä tuttu aihe, mutta siinä kohtaa ei vaan järki kulkenut ja sanojakin taisi olla alle 300. Kiitin lopussa vielä lukemisesta ja totesin, että nähdään ensi kurssilla. 😂😂
Voi harmi! Ne tehtävät tosiaan oli sellaisia, että ei tosiaan kaivannut mitään ylimääräisiä keskeytyksiä :D Mutta nyt ainakin tiedät ensi kerralla, että mitä voi olla odotettavissa. Tsemppiä!
Kiitos! 😊 Ja ihan oikeessa oot, täytyy ens kerralla tehdä osiot niin, että oon varmasti ihan rauhassa. Mutta positiivista on se, että sai sen 5op ja kokemusta tulevaan. 🙏
Mä tein ne yöllä kun lapset nukkuu🤣 ei ehkä virkeimmillään 🤦♀️
Oon varasijalla 8 SAMK ensikertalaiset valintakoepistejonossa ja varasijalla 6 AMK valinkoe jonossa. Olen ensikertalainen. Onko varasijani nyt kuitenkin siis toi 8 jos kert siitä jonosta pääsee ensin mahdollisesti sisään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juurikin näin :)
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän monta niihin samkin polkuopintoihin pääsee? Ja onkohan niissäkin joka ensikertalaisten kiintiö. Itse kuvittelisin et sain yli 80 pistettä ainakin (jos ei omat arviot ihan pielessä) eli paremmat kuin ensikertalaisten alin. Voiko olla et ei ensikertaisille menis noi polkupaikat. Kun veikkaan et siel on aika monta yli 80 pistettä saanutta mut ei mahdu mukaan. Veikkaan et pisteraja yli 90
Polkuopinnoissa ei tietääkseni ole ensikertalaiskiintiötä, eli ihan paremmuusjärjestyksessä menee. Pisteet määräytyy ihan sen mukaan, kuinka moni hakee polkuopintoihin.
Varasijat ei ole vieläkään päivittyneet🤔 itselle pitäisi tulla ainakin pykälän korotus.
Tietääkö kukaan saako polkuopintoihin aikuiskoulutustukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkuopinnoissa ei tietääkseni ole ensikertalaiskiintiötä, eli ihan paremmuusjärjestyksessä menee. Pisteet määräytyy ihan sen mukaan, kuinka moni hakee polkuopintoihin.
Eikö joissakin kouluissa polkuopintojen valinnat mene ihan ilmoittautumisjärjestyksessä? Maksullinen koulutus. Ja ne pääsee jotka ovat nopeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joissakin kouluissa polkuopintojen valinnat mene ihan ilmoittautumisjärjestyksessä? Maksullinen koulutus. Ja ne pääsee jotka ovat nopeita.
Suurimmassa osassa varmaan näin, tai sit on joku motivaatiokirje yms. Samkilla vaatimus, että on tehnyt valintakurssin ja sen mukaan sit paremmuusjärjestyksessä ottavat porukkaa polkuopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Varasijat ei ole vieläkään päivittyneet🤔 itselle pitäisi tulla ainakin pykälän korotus.
Toivottavasti kyse on tästä eikä siitä, että kaikki ovat päättäneet pitää paikkansa juuri nyt.
- 2. varasijalla oleva
Vierailija kirjoitti:
Oon varasijalla 8 SAMK ensikertalaiset valintakoepistejonossa ja varasijalla 6 AMK valinkoe jonossa. Olen ensikertalainen. Onko varasijani nyt kuitenkin siis toi 8 jos kert siitä jonosta pääsee ensin mahdollisesti sisään?
Oliko tämä mille koulutusalalle SAMKiin? Mitkä olivat pisteesi?
Otin vastaan ensimmäisen hakukohteeni Samkin sosionomilinjalle. Eli Seamkin, Hamkin, Centrian, Lapin amk:n ja Savonian paikkani peruuntuivat samalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seamkissa jaetaan polkuopiskelupaikat nopeusjärjestyksessä. Eli klo 8.00 aukee ilmoittautuminen ja minuutin sisällä on ne harvat paikat täynnä. Ja niistä polkuopintojen suorituksista ja arvosanoistra riippuu, pääseekö johonkin ryhmään mukaan.
Elokuun alussa on Amkin lisähaku syksyllä -21 alkaviin koulutuksiin. Kannattaa selata kunkin koulun paikkoja, mitkä ryhmät ovat jääneet vajaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli periaatteessa ei ensikertalaisilla todennäköisesti paremmat mahdollisuudet päästä polkuopintoihin. Tulis vaan nyt ne pisteet näkyviin niin tietäisi et onko mitään mahdollisuuksia.
Itselle sinänsä sama olisi polkuopintojen kautta mennä kun en kuitenkaan saa mitään etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan saako polkuopintoihin aikuiskoulutustukea?
Vahva veikkaus että ei saa koska eivät ole tutkintoon johtavaa. Minusta nämä on verrattavissa avoimen yliopiston opintoihin. Toki varma en oo niin tarkista suoraan koulutusrahastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle samkin valintakurrsin tuloksia ei ole tullut ja olen ensikertalainen.
Minulle tuli kyllä 11.6 ja olen ensikertalainen. Sähköposti-ilmoitusta ei ole tullut, mutta Opintopolussa on näkynyt jo pitkään ja tänään tuli vielä sähköposti polkuopinnoista.
Mulle ei ole tullut vieläkään tuloksia. Eilen tuli joo se polkuopinto posti missä myös luki, että on tullut/tulee tieto valinnasta. Eli kaikille ei ole tiedotettu vielä ja on ihan tosi ärsyttävää joutua vieläkin sitä odottamaan, kun tietää että moni on saanut jo tiedon.
Eikö näy Opintopolussa omia pisteitäkään? Lukeeko "opiskelijavalinta kesken" vai onko pelkkää tyhjää? Kysyisin kyllä, koska joku fiba tuossa on käynyt, ettei ole ilmoitettu vieläkään, koska sähköpostissa lukee "tieto kaikille valituille tullut" tms. Tuosta kyllä valitettavasti saisi sellaisen kuvan, että et ole tullut valituksi.
Lukee vielä, että valinta kesken. Laitan sit jussin jälkeen kyselyä, jos ei vielä sillon oo tullu.
Mut siis siinä sähköpostissa luki et on tullut tai tulee.
Mut siis en jaksa tosiaan enää uskoa valintaan, mut olis kiva tietää onko millä varasijalla.Laitan tähän pisteet, jos et oo niitä vielä nähnyt. 😊
Ensikertalaisilla alimmat hyväksytyt:
Rauma: 74,92
Huittinen: 78,58Tää odotus on ihan tuskaa, vaikka tiedän että paikka ei tuu mun sysipaskalla esseellä aukeamaan. 😅
Taitaa olla eri linja meillä, mulla siis sosionomiin oli haku ja ei tietoa vielä omista pisteistä😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusia hakijoita on joka vuosi todella paljon, on tärkeää antaa heille mahdollisuus päästä opiskelemaan. Toiskertaisilla hakijoilla oli tämä mahdollisuus silloin kun hakivat ensikertaa. Se että et kyennyt ensiksi selvittämään että onko ala sinua varten, ja että kykenetkö tutkinnon suorittamaan, ei ole kenenkään muun syy kuin itsesi. Ja juu elämä voi yllättää, mutta elämä ei nyt aina ole reilua, eikä sinun yllätyksistäsi pitäisi rankaista muita.
Toiskertaisena kouluun pääsy ei ole mahdottomuus, sinun pitää vain todistaa halusi opiskelijaksi pääsemiseksi harjoittelemalla vaadittuja asioita ja sitten näyttää taitosi pääsykokeessa.
Tottakai toiskertaisten kohdalla tulisi olla hieman vaativampi koska he omaavat jo näytön että eivät joko valmistu koulusta, tai tuhlaavat opiskelupaikkansa koska lähtevät myöhemmin opiskelemaan toista alaa, ja tämän kun kerran tekee niin riski sen toistamiseen on aina olemassa, ja se on liian kallista yhteiskunnalle.
Pänttäät kunnolla niin kyllä se koulupaikka aukeaa, ja vaikka ensikertalaiskiintiö epäreilulta tuntuukin, niin on se mielestäni parempi vaihtoehto kuin että kierrätettäisiin opiskelijoita tutkinnosta toiseen. Toki lahjakkaille pitäisi tarjota toinen mahdollisuus, ja se onkin mahdollista jos vain olet tarpeeksi hyvä.Tällainen ajattelutapa mielestäni hyvin ala-arvoista ja etuoikeutettua. Ensikertalaiskiintiö on epäreilu, koska siinä kaikilla ei ole tasa-arvoinen mahdollisuus.
Ensikertalaisten "suosiminen" oli poliittinen päätös jonka hallitus aikoinaan ajoi läpi. Sen jälkeen meillä on ollut hallituksia oikealta vasemmalle eikä yksikään hallitus ole halunnut asiaa muuttaa. Näin on sitten ymmärrettävä että asialla on poliittinen tuki ja menettelyä pidetään hyvänä.
Tällä mm. pyritään rajoittamaan tutkintosurffailua ja siten ohjaamaan veronmaksajien rahoja tarkoituksenmukaisesti.
/yliopistomies