AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan reilua että ensikertalaisia otetaan enemmän. Koulutukset kuitenkin kustannetaan työssäkäyvien ihmisten verorahoista, ihan reilua että mahdollisimman moni saa niistä yhden korkea koulutuksen itselleen, kun suurin osa ihmisistä niitä verojakin maksaa. Eikä niin että pari saa tosi monta korkeakoulutusta verorahoista ja muut ei saa mitään. Enemmänkin ihmisten pitäisi olla kiitollisia että saavat ilmaisen korkeakoulutuksen.
Ei muissakaan maissa missä on maksullisia korkeakoulutuksia ihmiset varmaan oleta että heidän pitää saada tosi monta korkeakoulutusta, koska sitten heille tulisi hitonmoiset lainat.
Entäpä he, joilla ei syystä tai toisesta ole korkeakoulututkintoa, mutta eivät saa koulupaikkaa, koska ovat ”toiskertalaisia”? Minusta tässä ei saisi olla kyse olla siitä kuka on tehnyt väärän valinnan ja kuka ei, jokainen ihminen tekee elämässään väärän valinnan jos toisen ja tässä ei kuitenkaan kyse rikoksesta ole.
Ihmiset joilla ei ole korkeakoulututkintoa mutta ei ensikertalaisia, varmaan pitäisi olla joku oma kategoriansa jolle on joku oma säännöksessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan reilua että ensikertalaisia otetaan enemmän. Koulutukset kuitenkin kustannetaan työssäkäyvien ihmisten verorahoista, ihan reilua että mahdollisimman moni saa niistä yhden korkea koulutuksen itselleen, kun suurin osa ihmisistä niitä verojakin maksaa. Eikä niin että pari saa tosi monta korkeakoulutusta verorahoista ja muut ei saa mitään. Enemmänkin ihmisten pitäisi olla kiitollisia että saavat ilmaisen korkeakoulutuksen.
Ei muissakaan maissa missä on maksullisia korkeakoulutuksia ihmiset varmaan oleta että heidän pitää saada tosi monta korkeakoulutusta, koska sitten heille tulisi hitonmoiset lainat.
Entäpä he, joilla ei syystä tai toisesta ole korkeakoulututkintoa, mutta eivät saa koulupaikkaa, koska ovat ”toiskertalaisia”? Minusta tässä ei saisi olla kyse olla siitä kuka on tehnyt väärän valinnan ja kuka ei, jokainen ihminen tekee elämässään väärän valinnan jos toisen ja tässä ei kuitenkaan kyse rikoksesta ole.
Ihmiset joilla ei ole korkeakoulututkintoa mutta ei ensikertalaisia, varmaan pitäisi olla joku oma kategoriansa jolle on joku oma säännöksessä?
Ensikertalaisuus 🙈
Mä olen rullannut Vantaa-Kouvola -matkaa jo tovin. Ajallisesti per suunta siis n. 1h15min. Korona tosin laittoi pakan uusiksi ja pelkkiä etäluentoja teamsissa, kaikki nauhoitetaan. Super joustavia ovat monimuodossa olleet. En ole kokenut hankalaksi, koska käytössä on oma auto. Toisinaan olen joutunut nipistämään iltapäivästä, mutta aina on ymmärretty ja yleensä ollaan viimeisten tuntien aikana luennolla sovittu miten tunnit pidetään, että porukka pääsee lähtemään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusia hakijoita on joka vuosi todella paljon, on tärkeää antaa heille mahdollisuus päästä opiskelemaan. Toiskertaisilla hakijoilla oli tämä mahdollisuus silloin kun hakivat ensikertaa. Se että et kyennyt ensiksi selvittämään että onko ala sinua varten, ja että kykenetkö tutkinnon suorittamaan, ei ole kenenkään muun syy kuin itsesi. Ja juu elämä voi yllättää, mutta elämä ei nyt aina ole reilua, eikä sinun yllätyksistäsi pitäisi rankaista muita.
Toiskertaisena kouluun pääsy ei ole mahdottomuus, sinun pitää vain todistaa halusi opiskelijaksi pääsemiseksi harjoittelemalla vaadittuja asioita ja sitten näyttää taitosi pääsykokeessa.
Tottakai toiskertaisten kohdalla tulisi olla hieman vaativampi koska he omaavat jo näytön että eivät joko valmistu koulusta, tai tuhlaavat opiskelupaikkansa koska lähtevät myöhemmin opiskelemaan toista alaa, ja tämän kun kerran tekee niin riski sen toistamiseen on aina olemassa, ja se on liian kallista yhteiskunnalle.
Pänttäät kunnolla niin kyllä se koulupaikka aukeaa, ja vaikka ensikertalaiskiintiö epäreilulta tuntuukin, niin on se mielestäni parempi vaihtoehto kuin että kierrätettäisiin opiskelijoita tutkinnosta toiseen. Toki lahjakkaille pitäisi tarjota toinen mahdollisuus, ja se onkin mahdollista jos vain olet tarpeeksi hyvä.Ihanan mustavalkoinen tapa ajatella asiaa. Toivottavasti sä et ikinä kadu sun valintoja, tai ajaudu alalle joka vaan ei työllistä. Mutta hei, sehän on sit sun valintojen summa, eiks ni?
"Ala joka ei työllistä", täysin mahdollista välttää jos vaivautuu edes hieman tutkimaan asiaa.
Ei ole olemassa alaa, joka ei työllistäisi - ainakin joitakin. Olisinpa ollut 19-vuotiaana uskonut vähemmän itseeni, niin ei tarvitsisi suurta osaa ensikertalaisista paremmalla todistuksella ja paremmilla pääsykoepisteillä roikkua varasijoilla niin lähellä mutta silti liian kaukana koulupaikan saamisesta.
Kyllä tulee tyhmä olo kun ei pääse suorilta kouluun ja varasijajonossakin on kaukana. Tämä oli nyt toinen kerta ja taas näin.
Hain ison kaupungin amk ja tiedostan sen miten haasteellista sinne on päästä mutta tämä luuseri oli on sietämätöntä.
Onko tietoa siitä, onko melkeinpä kaikki amk-sosionomi tulokset tulleet jo? Ja missämäärin. ei-ensikertalaisten jonojen on mahdollista enää liikkua.
Pääsin 6. vaihtoehtooni, joka nyt itseasiassa tuntuukin tosi hyvältä ja oikealta, joten nyt omalta osaltani toivon, että ei-ensikertalaisen varasijat eivät nousekaan itselläni päänkaupunkiseudun ulkopuolisessa kohteessa, jonka olin laittanut ylemmäs. Neljän lapsen äitinä en kyllä voi lähteä tekemään edes monimuotoa muualle, vaikka kuinka haluaisin, en tiedä mitä ajattelin kun vaihtoehtoja laitoin yhteishakuun. Jos kaikki tulokset ovat tulleet ei-ensikertalaisten jono tuskin kovin paljoa enää liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan opiskelin tradenonomiksi. Sain lapsen ja jätin koulun
Nyt lähihoitajana sairaalassa ja haluisin sh. Mutta en pääse kouluun! Olen hakenut 5! Kertaa. Pisteet riittäisivät, mutta en ole ensikertalainen.
Sitten media huutaa että lisää sairaanhoitajia. Täällä yksi halukas joka ei pääse kouluun :DD tiedän myös tarkalleen mitä työ on, joten en jättäisi koulua keskenHae useampaan koulutukseen ja ole valmis muuttamaan. On turha laittaa Metropoliaa ykkösvaihtoehdoksi, jos tietää olevansa kaukana pisterajoista. Kouluja on kuitenkin yli 20 kappaletta.
Olen valmis muuttamaan, koska tiedän töitä löytäväni. Mutta lapsen kanssa ei niin helppoa muuttaa. Ja tarvitsen monimuoto puolen.
Kokeile tuota.
https://www.kamk.fi/fi/Hakijalle/Sairaanhoitaja-monimuoto-Kajaani/9030c…
Ja esim. Savonlinnan (XAMK) monimuoto on verkkopainotteinen, myös Kotka, tosin Savonlinnaan varmasti helpompi päästä. Jonkin verran varmasti lähipäiviä etenkin alussa, mutta sitten helpottaa, että varmasti järjesteltävissä ne pakolliset päivät. Ja tentithän voi yleensä tehdä tenttivierailuina lähimmissä amk/yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Miksi sitten omaa amis todistustani ei huomioitu?
Tuossa oli siis puhe yo-todistuksesta.
Amiksen todistus ei ole yo-todistus.
Vanhoja amiksen todistuksia ei millään voi verrata yo-todistukseen.
No ei oikeasti voi nykyisiäkään amistodistuksia. Amis on pelkkä leikkikoulu lukioon verrattuna, mutta sitä ei saa sanoa ääneen.
Haha :D Saa sen ääneen sanoa. Ja kyllä sen jokainen amiksen käynytkin tietää. Minä mukaan lukien. Mutta kyllä sieltä amiksestakin löytyy niitä ysin ja kympin oppilaita, jotka tiesivät jo 16 vuotiaana mitä elämältään haluavat ja jättivät siksi lukion väliin. Minä mukaan lukien. Mutta ei se maailma vain toimi niin, että kaikki menevät lukioon ja yliopistoon. Tarvitaan myös meitä "perus duunareita" joita valmistuu amiksesta ja ammattikorkeakoulusta. :)
Itse kävin kaksoistutkinnon aikanaan ja molemmissa on omat haasteensa, sekä lukiossa että amiksessa. Inhoan tätä vastakkainasettelua.
En tiedä, millä sanalla tätä kuvaisi. Vastakkainasettelu ei ole oikea termi.
Mutta yksinkertainen tosiasia on, että amiksessa on todella, todella paljon helpompaa saada sellaiset arvosanat, joilla pääsee amkiin suoraan todistusvalinnalla. Amiksessa kokonaisuudet arvioidaan osioiden perusteella ja niiden opettajien toimesta, jotka ovat opettaneet ko. ainetta.
Yo-kokeissa taas joutuu tekemään paljon enemmän töitä ja menestymään suhteellisesti todella paljon paremmin. Yhden yo-arvosanan saa pelkästään siitä suorituksesta, jonka on tehnyt yo-kirjoituksissa. Ja sitä eivät päätä pelkästään ko. aineen opettajat.
Uudella opsilla joo mutta jos käynyt amiksen ennen v. 2015 on todistuksella vaikeampi hakea korkeakouluihin.
- suora lainaus amisopeltani
Pakko oli itsekin pyytää osiokohtaiset pisteet.
Eettiset taidot 20
Englanti 2.63
Suomi 10 (mitä ihmettä?!)
Matikka 13.57
Päätöksentekotaidot 17.88
Tunneäly 17.44
Vaikeinta oli ehdottomasti englanti, sieltä jätin suurimman osan vastaamatta. Ilmeisti ovat sattuneet menemään oikein ne harvat mihin vastasin. Helpointa oli tunneäly ja päätöksentekotaidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle samkin valintakurrsin tuloksia ei ole tullut ja olen ensikertalainen.
Minulle tuli kyllä 11.6 ja olen ensikertalainen. Sähköposti-ilmoitusta ei ole tullut, mutta Opintopolussa on näkynyt jo pitkään ja tänään tuli vielä sähköposti polkuopinnoista.
Mulle ei ole tullut vieläkään tuloksia. Eilen tuli joo se polkuopinto posti missä myös luki, että on tullut/tulee tieto valinnasta. Eli kaikille ei ole tiedotettu vielä ja on ihan tosi ärsyttävää joutua vieläkin sitä odottamaan, kun tietää että moni on saanut jo tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Eettiset taidot 20
Englanti 2.63
Matikka 13.57
Tunneäly 17.44Vaikeinta oli ehdottomasti englanti, sieltä jätin suurimman osan vastaamatta. Ilmeisti ovat sattuneet menemään oikein ne harvat mihin vastasin. Helpointa oli tunneäly ja päätöksentekotaidot.
Mitkä aineistot sulla oli äidinkielessä?
Ensikertalainen omat pisteet 75,96. Lukiosta oon päässyt 12 vuotta sitten. Menin lähinnä testaamaan koetta ja vastasin kaikkiin kysymyksiin välittämättä miinuksista. Englannin taso on mulla ihan surkea ja pelkäsin etten saa sitä puoltakaan pistettä.
Osiot:
Etiikka 19.11
Englanti 2.23
Suomi 7.44
Matematiikka 11.67
Päätöksentekotaidot 16.72
Tunneäly 18.79
Pääsin sosionomiksi Diakiin. Olisin päässyt Savoniaan suuhygienistiksi, bioanalyytikoksi ja röntgenhoitajaksi näillä pisteillä.
Kertokaa sit kun varasijat on päivittyny :D siltä varalta jos omat ei liikahdakaan, niin en turhaan odottele :D
Ovatko varasijat tänään päivittyneet?
Vierailija kirjoitti:
Tällainen olisi minun mielestäni reiluin systeemi:
-Ensikertalaisille 70% paikoista.
-Ei-ensikertalaisille työttömille 30% paikoista, koska mielestäni pitää antaa uusi mahdollisuus jos entinen ala ei työllistä.
-Lisäksi kaikille työssäkäyville ei-ensikertalaisille mahdollisuus maksullisiin opintoihin ja uralla etenemiseen. Tämä siis ilman mitään pääsykokeita; ilmoittaudu, maksa ja opiskele tutkinto-periaatteella.
Moni ryhtyisi tahallaan työttömäksi tuon vuoksi. Karenssin ajan vaikka pänttää kokeeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eettiset taidot 20
Englanti 2.63
Matikka 13.57
Tunneäly 17.44Vaikeinta oli ehdottomasti englanti, sieltä jätin suurimman osan vastaamatta. Ilmeisti ovat sattuneet menemään oikein ne harvat mihin vastasin. Helpointa oli tunneäly ja päätöksentekotaidot.
Mitkä aineistot sulla oli äidinkielessä?
Vaikuttaako vastausaika pisteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalainen omat pisteet 75,96. Lukiosta oon päässyt 12 vuotta sitten. Menin lähinnä testaamaan koetta ja vastasin kaikkiin kysymyksiin välittämättä miinuksista. Englannin taso on mulla ihan surkea ja pelkäsin etten saa sitä puoltakaan pistettä.
Osiot:
Etiikka 19.11
Englanti 2.23
Suomi 7.44
Matematiikka 11.67
Päätöksentekotaidot 16.72
Tunneäly 18.79Pääsin sosionomiksi Diakiin. Olisin päässyt Savoniaan suuhygienistiksi, bioanalyytikoksi ja röntgenhoitajaksi näillä pisteillä.
Sinuna menisin suuhygienistiksi tai bioanalyytikoksi ennemmin, huomattavasti parempi palkka ja siistiä sisätyötä isommalla arvostuksella. Mijin sosionomilinjaan diakilla hait?
Auts, Kahteen kouluun hain ja yhteen varasija 200 ja toiseen 400. Noh, Syksyllä sit taas uudestaan :)