AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittyykö opintopolun varasijat vain kerran päivässä
Minusta ne päivittyy ihan reaaliajassa sitä mukaan kun porukka ottaa koulupaikkoja vastaan? Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei päivity reaaliajassa.
Siellä on joku iso laskenta (sillä oli joku tekninen hieno nimi) kerran päivässä aikaisin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ensikertalainen peruuttaa niin voiko ei ensikertalainen tulla siihen tilalle 😵
Ei voi. Järjestelmä laskee koko ajan siten, että asetettu ensikertalaisten kiintiö pitää saada täyteen.
Ottaa aina ensikertalaisen tilalle ensikertalaisen. Siks just sisään voi päästä ensikertalaisia paljonkin huonommilla pisteillä kuin ei-ensikertalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut vielä Samkin valintakurssin tuloksia ei-ensikertalaiselle. Kuinkahan kauan vielä kestää, kun ensikertalaiset on saaneet tulokset jo paljon aiemmin..
Toi ei oikein kuulosta mahdolliselta.
Onko sulla ehkä joku ylempi hakutoive, jonka julkaisu on kesken?
Vierailija kirjoitti:
Onko Tamkiin tai Jamkiin tullut jo tradenomi tietojenkäsittelyn tuloksia?
Tamkissa on kaikki julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Mihin amikseen oli tänä vuonna alimmat rajat?
Eipä taida tässä ketjussa olla kenelläkään kiinnostusta amisten rajoihin. Eikä varmaan lukioidenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Samk on tosi huono ja hidas vastaamaan. Olisko myös tulosten kanssa näin? Olin keväällä yhteydessä hakutoimiston lisäksi vastuuopettajaan. Ei vieläkään vastausta. En ole myöskään saanut avoimen opintoihin liittyvään kysymykseen vastausta. Tästä jo pian kuukausi :D
Oletkohan laittanut viestin oikeaan paikkaan? Minulla on nimittäin eri kokemus. Olen laittanut 3 viestiä hakijapalveluun ja saanut vastauksen muutamassa tunnissa.
Omat pisteeni JAMK toimintaterapeutti monimuoto ovat 82.04 ja niillä irtosi 10. varasija ei ensikertalaiselle. Onnea kaikille ketkä pääsivät. Itse jatkan yrittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut vielä Samkin valintakurssin tuloksia ei-ensikertalaiselle. Kuinkahan kauan vielä kestää, kun ensikertalaiset on saaneet tulokset jo paljon aiemmin..
Toi ei oikein kuulosta mahdolliselta.
Onko sulla ehkä joku ylempi hakutoive, jonka julkaisu on kesken?
Ei pitäisi vaikuttaa. Minullakin on julkaisut kesken, mutta Samkista ilmoitettiin jo 11.6. (ensikertalainen)
Vierailija kirjoitti:
Mihin mennessä tuo koulupaikka pitää varmistaa? Onko nyt tosiaan 16.7 takaraja ja sen jälkeen jos ei ole tärpännyt niin voi unohtaa kouluun pääsemisen..
Varasijalta voi päästä 2.8. asti.
Lukekaa nyt edes pari kolme edellistä sivua. Olet varmaan sadas joka kysyy tätä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Miksi sitten omaa amis todistustani ei huomioitu?
Voisiko joku tehdä kansalaisaloitteen että ensikertalaiskiintiö poistuisi? Tai edes laskisi… vaikka siten että 30% ensikertalaisia ja loput menis sitten kaikkien muiden pisteiden kesken
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tehdä kansalaisaloitteen että ensikertalaiskiintiö poistuisi? Tai edes laskisi… vaikka siten että 30% ensikertalaisia ja loput menis sitten kaikkien muiden pisteiden kesken
Oon oikeesti miettiny ihan samaa - siis kansalaisaloitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Miksi sitten omaa amis todistustani ei huomioitu?
Koska amiksen osalta ei huomioida vanhaa todistusta. Eri säännöt kuin yo-todistusvalinnassa.
"Todistusvalinnassa huomioidaan 1.8.2015 alkaen suoritetut toisen asteen ammatilliset perustutkinnot"
https://www.ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/todistusvali…
Ensikertalaiskiintiö on niin epätasa-arvoinen ja varsinkin heille, jotka eivät ole enää ensikertalaisia ja heillä ei ole silti vielä korkeakoulututkintoa. Ihan kuin valtiomme sanoisi heille päin naamaa: ”et saa opiskella itsellesi enää ammattia, etkä sen seurauksena saa tehdä töitäkään, vaan joudut olla sossu-pummi koko loppuelämäsi”.
Uusia hakijoita on joka vuosi todella paljon, on tärkeää antaa heille mahdollisuus päästä opiskelemaan. Toiskertaisilla hakijoilla oli tämä mahdollisuus silloin kun hakivat ensikertaa. Se että et kyennyt ensiksi selvittämään että onko ala sinua varten, ja että kykenetkö tutkinnon suorittamaan, ei ole kenenkään muun syy kuin itsesi. Ja juu elämä voi yllättää, mutta elämä ei nyt aina ole reilua, eikä sinun yllätyksistäsi pitäisi rankaista muita.
Toiskertaisena kouluun pääsy ei ole mahdottomuus, sinun pitää vain todistaa halusi opiskelijaksi pääsemiseksi harjoittelemalla vaadittuja asioita ja sitten näyttää taitosi pääsykokeessa.
Tottakai toiskertaisten kohdalla tulisi olla hieman vaativampi koska he omaavat jo näytön että eivät joko valmistu koulusta, tai tuhlaavat opiskelupaikkansa koska lähtevät myöhemmin opiskelemaan toista alaa, ja tämän kun kerran tekee niin riski sen toistamiseen on aina olemassa, ja se on liian kallista yhteiskunnalle.
Pänttäät kunnolla niin kyllä se koulupaikka aukeaa, ja vaikka ensikertalaiskiintiö epäreilulta tuntuukin, niin on se mielestäni parempi vaihtoehto kuin että kierrätettäisiin opiskelijoita tutkinnosta toiseen. Toki lahjakkaille pitäisi tarjota toinen mahdollisuus, ja se onkin mahdollista jos vain olet tarpeeksi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaiskiintiö on niin epätasa-arvoinen ja varsinkin heille, jotka eivät ole enää ensikertalaisia ja heillä ei ole silti vielä korkeakoulututkintoa. Ihan kuin valtiomme sanoisi heille päin naamaa: ”et saa opiskella itsellesi enää ammattia, etkä sen seurauksena saa tehdä töitäkään, vaan joudut olla sossu-pummi koko loppuelämäsi”.
Just näin. Mulla itellä jäi sh-opinnot kesken, kun ala ei tuntunutkaan oikealta ja nyt haen kolmatta vuotta putkeen liiketalouden puolelle... Toki mulla merkonomin ammatti, mikä osittain avaa samoja työpaikkoja , mitä esim. tradenomit voivat hakea (esim. Sihteerityöt jne. ), mutta todella haluaisin vaan kouluttautua lisää ja näin parantaa mahdollisuuksia saada vaativampia työtehtäviä . Mutta ei. 😔
Vierailija kirjoitti:
Uusia hakijoita on joka vuosi todella paljon, on tärkeää antaa heille mahdollisuus päästä opiskelemaan. Toiskertaisilla hakijoilla oli tämä mahdollisuus silloin kun hakivat ensikertaa. Se että et kyennyt ensiksi selvittämään että onko ala sinua varten, ja että kykenetkö tutkinnon suorittamaan, ei ole kenenkään muun syy kuin itsesi. Ja juu elämä voi yllättää, mutta elämä ei nyt aina ole reilua, eikä sinun yllätyksistäsi pitäisi rankaista muita.
Toiskertaisena kouluun pääsy ei ole mahdottomuus, sinun pitää vain todistaa halusi opiskelijaksi pääsemiseksi harjoittelemalla vaadittuja asioita ja sitten näyttää taitosi pääsykokeessa.
Tottakai toiskertaisten kohdalla tulisi olla hieman vaativampi koska he omaavat jo näytön että eivät joko valmistu koulusta, tai tuhlaavat opiskelupaikkansa koska lähtevät myöhemmin opiskelemaan toista alaa, ja tämän kun kerran tekee niin riski sen toistamiseen on aina olemassa, ja se on liian kallista yhteiskunnalle.
Pänttäät kunnolla niin kyllä se koulupaikka aukeaa, ja vaikka ensikertalaiskiintiö epäreilulta tuntuukin, niin on se mielestäni parempi vaihtoehto kuin että kierrätettäisiin opiskelijoita tutkinnosta toiseen. Toki lahjakkaille pitäisi tarjota toinen mahdollisuus, ja se onkin mahdollista jos vain olet tarpeeksi hyvä.
Ihanan mustavalkoinen tapa ajatella asiaa. Toivottavasti sä et ikinä kadu sun valintoja, tai ajaudu alalle joka vaan ei työllistä. Mutta hei, sehän on sit sun valintojen summa, eiks ni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Mulla itellä jäi sh-opinnot kesken, kun ala ei tuntunutkaan oikealta ja nyt haen kolmatta vuotta putkeen liiketalouden puolelle... Toki mulla merkonomin ammatti, mikä osittain avaa samoja työpaikkoja , mitä esim. tradenomit voivat hakea (esim. Sihteerityöt jne. ), mutta todella haluaisin vaan kouluttautua lisää ja näin parantaa mahdollisuuksia saada vaativampia työtehtäviä . Mutta ei. 😔
Olen siitä samaa mieltä, että ensikertalaisille annetaan liikaa paikkoja suhteessa muihin, mutta on tämä nyt omastakin aktiivisuudesta kiinni. Liiketalouden opintoihin (varsinkin jos hakee päiväpuolelle) ei ole todellakaan vaikea päästä. Oletko ottanut valmennuskurssin? Korottanut arvosanoja? Osallistunut valintakoekurssille? Hakenut ns. helppoihin paikkoihin?
Miten voi varasija numero nousta ? Eilen olin 3. tänään 4. 🙄😀
Olen kolmeen amkiin varasijalla 2. Ihmettelin jo aiemmin. Kivi ja kirves -vuoden yo-todistuksen perusteella. Maisteriopintoihin yliopistoon varasijalla 1. Ikää kohta 50v ja hain vähän huvikseni.