AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Jes! Koulupaikka irtos Helsingistä sosionomiksi vaikken ensikertalainen olekaan, eli aivan hyvin voi päästä sisälle ensikertalaiskiintiöstä huolimatta. 🙌 Inhottavaa, että kaikkialla toitotetaan kuinka se on "tehty mahdottomaksi".
Mikä koulu ja pisteet? 🙂
Kyl tänä vuonna näyttää pisterajat kaikesta huolimatta nousseen.
V... u.
Onko mitään mahdollisuuksia päästä 50 varasijalta yhtään mihinkään.
Elämä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyl tänä vuonna näyttää pisterajat kaikesta huolimatta nousseen.
V... u.
Onko mitään mahdollisuuksia päästä 50 varasijalta yhtään mihinkään.Elämä pilalla.
Mä oon varasijalla 88. Ja oon ensikertalainen. Alalle jolle hain, haki porukkaa reilu 300 joista 84 ensisijaisia. Eipä taida täälläkään olla mitään mahdollisuutta. Harmittaahan se
Mistä näkee minkä verran alalle on hakenut porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Miksi sitten omaa amis todistustani ei huomioitu?
Tuossa oli siis puhe yo-todistuksesta.
Amiksen todistus ei ole yo-todistus.
Vanhoja amiksen todistuksia ei millään voi verrata yo-todistukseen.
No ei oikeasti voi nykyisiäkään amistodistuksia. Amis on pelkkä leikkikoulu lukioon verrattuna, mutta sitä ei saa sanoa ääneen.
Haha :D Saa sen ääneen sanoa. Ja kyllä sen jokainen amiksen käynytkin tietää. Minä mukaan lukien. Mutta kyllä sieltä amiksestakin löytyy niitä ysin ja kympin oppilaita, jotka tiesivät jo 16 vuotiaana mitä elämältään haluavat ja jättivät siksi lukion väliin. Minä mukaan lukien. Mutta ei se maailma vain toimi niin, että kaikki menevät lukioon ja yliopistoon. Tarvitaan myös meitä "perus duunareita" joita valmistuu amiksesta ja ammattikorkeakoulusta. :)
Itse kävin kaksoistutkinnon aikanaan ja molemmissa on omat haasteensa, sekä lukiossa että amiksessa. Inhoan tätä vastakkainasettelua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näkee minkä verran alalle on hakenut porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan opiskelin tradenonomiksi. Sain lapsen ja jätin koulun
Nyt lähihoitajana sairaalassa ja haluisin sh. Mutta en pääse kouluun! Olen hakenut 5! Kertaa. Pisteet riittäisivät, mutta en ole ensikertalainen.
Sitten media huutaa että lisää sairaanhoitajia. Täällä yksi halukas joka ei pääse kouluun :DD tiedän myös tarkalleen mitä työ on, joten en jättäisi koulua kesken
Hae useampaan koulutukseen ja ole valmis muuttamaan. On turha laittaa Metropoliaa ykkösvaihtoehdoksi, jos tietää olevansa kaukana pisterajoista. Kouluja on kuitenkin yli 20 kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähihoitajana sairaalassa ja haluisin sh. Mutta en pääse kouluun! Olen hakenut 5! Kertaa. Pisteet riittäisivät, mutta en ole ensikertalainen.
Sitten media huutaa että lisää sairaanhoitajia. Täällä yksi halukas joka ei pääse kouluun :DD tiedän myös tarkalleen mitä työ on, joten en jättäisi koulua keskenHae useampaan koulutukseen ja ole valmis muuttamaan. On turha laittaa Metropoliaa ykkösvaihtoehdoksi, jos tietää olevansa kaukana pisterajoista. Kouluja on kuitenkin yli 20 kappaletta.
Olen valmis muuttamaan, koska tiedän töitä löytäväni. Mutta lapsen kanssa ei niin helppoa muuttaa. Ja tarvitsen monimuoto puolen.
kauaa teil on kestäny saada vastaus hakijapalvelusta jos ootte sähköpostilla kysyny? ite siis mietin kun laitoin laurealle viestiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten media huutaa että lisää sairaanhoitajia. Täällä yksi halukas joka ei pääse kouluun :DD tiedän myös tarkalleen mitä työ on, joten en jättäisi koulua keskenHae useampaan koulutukseen ja ole valmis muuttamaan. On turha laittaa Metropoliaa ykkösvaihtoehdoksi, jos tietää olevansa kaukana pisterajoista. Kouluja on kuitenkin yli 20 kappaletta.
Olen valmis muuttamaan, koska tiedän töitä löytäväni. Mutta lapsen kanssa ei niin helppoa muuttaa. Ja tarvitsen monimuoto puolen.
Kokeile tuota.
https://www.kamk.fi/fi/Hakijalle/Sairaanhoitaja-monimuoto-Kajaani/9030c…
Onko joku hakenut oikeasti jonnekin böndelle opiskelemaan? Toimiiko se jos asuu kauempana? Monimuotona tietysti. Kuinka paljon koulu joustaa jos oikeasti siis asuu parin sadan kilometrin päässä...
Rakennusinssi alimmat koepisteet, max 80
Metropolia 46.61
Hamk 44.19
Rakennusmestari
Metropolia 37.74
Hamk 42.3
Vierailija kirjoitti:
Metropolia 46.61
Hamk 44.19Rakennusmestari
Metropolia 37.74
Hamk 42.3
Pääseekö rakennusmestariksi noin ”vähällä” pistemäärällä :oo eikö niilläkin ole töitä kuitee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolia 46.61
Hamk 44.19Rakennusmestari
Metropolia 37.74
Hamk 42.3Pääseekö rakennusmestariksi noin ”vähällä” pistemäärällä :oo eikö niilläkin ole töitä kuitee?
Tuota Metropoliaa todellakin ihmettelen, kun sinne rakennusalan työkokemuksesta sai jokaisesta kuukaudesta 1 pisteen. Edellisenä vuonna on pisteet ollut Hamkin kanssa toisinpäin.
Ja käsittääkseni pitäisi olla ihan hyvin töitä tiedossa valmistumisen jälkeen.
Taidan hakea ensi kaudella myös muualle kuin sotealoille. Helpompaa päästä ja palkkakin usein parempi.
Mun mielestä on ihan reilua että ensikertalaisia otetaan enemmän. Koulutukset kuitenkin kustannetaan työssäkäyvien ihmisten verorahoista, ihan reilua että mahdollisimman moni saa niistä yhden korkea koulutuksen itselleen, kun suurin osa ihmisistä niitä verojakin maksaa. Eikä niin että pari saa tosi monta korkeakoulutusta verorahoista ja muut ei saa mitään. Enemmänkin ihmisten pitäisi olla kiitollisia että saavat ilmaisen korkeakoulutuksen.
Ei muissakaan maissa missä on maksullisia korkeakoulutuksia ihmiset varmaan oleta että heidän pitää saada tosi monta korkeakoulutusta, koska sitten heille tulisi hitonmoiset lainat.
Nyt metsästämään lisähakupaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Miksi sitten omaa amis todistustani ei huomioitu?
Tuossa oli siis puhe yo-todistuksesta.
Amiksen todistus ei ole yo-todistus.
Vanhoja amiksen todistuksia ei millään voi verrata yo-todistukseen.
No ei oikeasti voi nykyisiäkään amistodistuksia. Amis on pelkkä leikkikoulu lukioon verrattuna, mutta sitä ei saa sanoa ääneen.
Haha :D Saa sen ääneen sanoa. Ja kyllä sen jokainen amiksen käynytkin tietää. Minä mukaan lukien. Mutta kyllä sieltä amiksestakin löytyy niitä ysin ja kympin oppilaita, jotka tiesivät jo 16 vuotiaana mitä elämältään haluavat ja jättivät siksi lukion väliin. Minä mukaan lukien. Mutta ei se maailma vain toimi niin, että kaikki menevät lukioon ja yliopistoon. Tarvitaan myös meitä "perus duunareita" joita valmistuu amiksesta ja ammattikorkeakoulusta. :)
Itse kävin kaksoistutkinnon aikanaan ja molemmissa on omat haasteensa, sekä lukiossa että amiksessa. Inhoan tätä vastakkainasettelua.
En tiedä, millä sanalla tätä kuvaisi. Vastakkainasettelu ei ole oikea termi.
Mutta yksinkertainen tosiasia on, että amiksessa on todella, todella paljon helpompaa saada sellaiset arvosanat, joilla pääsee amkiin suoraan todistusvalinnalla. Amiksessa kokonaisuudet arvioidaan osioiden perusteella ja niiden opettajien toimesta, jotka ovat opettaneet ko. ainetta.
Yo-kokeissa taas joutuu tekemään paljon enemmän töitä ja menestymään suhteellisesti todella paljon paremmin. Yhden yo-arvosanan saa pelkästään siitä suorituksesta, jonka on tehnyt yo-kirjoituksissa. Ja sitä eivät päätä pelkästään ko. aineen opettajat.
Tällainen olisi minun mielestäni reiluin systeemi:
-Ensikertalaisille 70% paikoista.
-Ei-ensikertalaisille työttömille 30% paikoista, koska mielestäni pitää antaa uusi mahdollisuus jos entinen ala ei työllistä.
-Lisäksi kaikille työssäkäyville ei-ensikertalaisille mahdollisuus maksullisiin opintoihin ja uralla etenemiseen. Tämä siis ilman mitään pääsykokeita; ilmoittaudu, maksa ja opiskele tutkinto-periaatteella.
Onnea, mikä pisteraja? 🙂