AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ette päässeet kouluun, niin muistakaa, että avoimen amkin kurssit on monissa paikoissa tällä hetkellä maksuttomia mm. työttömille ja lomautetuille. ☺️
Tää on tosi kiva juttu! Mutta kanssatyöttömille tiedoksi, että työkkäri on todella nihkeä avoimen amk ja yliopiston avoimen kanssa... Saa suorittaa tyyliin 5 op kolmessa kuukaudessa jotta ei menetä tukia ja katsota kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Mikä on aivan nauretavaa.
Niistä kursseistahan ei tarvitse työkkäriin ilmoitella yhtään mitään.
Näköjään alle 5op on nykyään, alle 4,5 osaamispistettä on sit kans, mitä lie tarkoittaakaan.
Näkeekö nuo osiokohtaiset pisteet jostain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ette päässeet kouluun, niin muistakaa, että avoimen amkin kurssit on monissa paikoissa tällä hetkellä maksuttomia mm. työttömille ja lomautetuille. ☺️
Tää on tosi kiva juttu! Mutta kanssatyöttömille tiedoksi, että työkkäri on todella nihkeä avoimen amk ja yliopiston avoimen kanssa... Saa suorittaa tyyliin 5 op kolmessa kuukaudessa jotta ei menetä tukia ja katsota kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Mikä on aivan nauretavaa.
Niistä kursseistahan ei tarvitse työkkäriin ilmoitella yhtään mitään.
Eei tietenkään, mutta auta armias jos jostain opintorekisteristä näkevät että saat opintopisteitä jostain etkä ole asiasta kertonut mihinkään. Siitä tulee kuukausien karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin LABiin ei-ensikertalaisena terveydenhoitajaopintoihin. Yllättynyt oon, koska paikkoja oli ei-ensikertalaisille vaan joku 5. pääsyraja joku 70p, sain 87p. Oisin päässyt noilla pisteillä myös toiseen vaihtoehtoon, ensihoitajaks.
Onnea! Paljon oli eh linjalle alimmat pisteet?
78,89 :)
Vierailija kirjoitti:
Mulle samkin valintakurrsin tuloksia ei ole tullut ja olen ensikertalainen.
Minulle tuli kyllä 11.6 ja olen ensikertalainen. Sähköposti-ilmoitusta ei ole tullut, mutta Opintopolussa on näkynyt jo pitkään ja tänään tuli vielä sähköposti polkuopinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä toi samkin valintakurssi juttu on?
Erillinen 5 op kurssi, josta saa pisteet ja parhaat pääsee kouluun. Todella paljon miellyttävämpi (ja helpompi tapa) hakea kuin valintakoe.
Samk on tosi huono ja hidas vastaamaan. Olisko myös tulosten kanssa näin? Olin keväällä yhteydessä hakutoimiston lisäksi vastuuopettajaan. Ei vieläkään vastausta. En ole myöskään saanut avoimen opintoihin liittyvään kysymykseen vastausta. Tästä jo pian kuukausi :D
Mulla on äikkä menny aina huonoiten XD mitenköhän tota vois harjotella?
Hakijoita Laurean kohteeseen johon hain n. 2750. Jäin 0,8p päähän ja 53.varasija. Pärjäsin samaan kohteeseen hakijaksi ns. hyvin kun paremmin kuin lähes 2700 ihmistä ja siltikään ei paikkaan mitään toivoa tällä varasijalla. Jospa olisin jättänyt vastaamatta kokeessa yhteen epävarmaan tehtävään niin pisteet olisi hyvin riittänyt.. 🥴 Hurja hakijamäärä!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se nyt vaan korona mikä on saanut porukan hakemaan amkkiin opiskelemaan? Aika moni on saanut kenkää ja lomautettuna, niin onhan se tämäkin tie johonkin.
Juu on selkeesti näkyy jo noissa pääsykoerajoissa. Ja muutenkihan nyt tosi moni esim yli 25 vuotias haki korkeakouluihin, enemmän kuin jopa nuoremmat ilmeisesti
Oho, päätöksentekotaidoista napsahti 19,82/20 pistettä. Englanti tuntui helpolta ja olisin ajatellut että tulee täydet, mutta tuli 8,78. Harmi ettei saa ikinä tietää mikä meni pieleen. Äidinkielikin tuntui helpolta, mutta sen suhteen meni kyllä veikkaukset aivan pieleen, niin kuin monella muullakin tuntuu menneen 4,94/10 😃
No, pääsin heittämällä sisään sinne minne hain, aivan mahtava fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sanajärjestys tehtävässä laittaa kaikkiin esim. A vaihtoehdon jolloin joku niistä on oikein?
Pystyy laittamaan, mutta miksi laittaisit? Saisit varmasti yhden oikein, mutta myös monta miinuspistettä.
Ko. tehtävästä ei tullut miinuspisteitä.
Voi helkutti, olin täysin siinä uskossa että kaikista voi tulla miinuksia. Näin olin ymmärtänyt. Jätin vastaamattakin moneen näihin. Paska.
Ne ohjeet oli siellä kyllä aika selvästi luettavissa..
Vierailija kirjoitti:
Näinköhän voi tippua varasija kovin paljon enää, jos on sijalla 13 ei varmaan voi mitenkään päästä kouluun?
Riippuu alasta yms. Yliopistothan ei vielä ole julkaisseet paljoakaan tuloksia. Nekin vaikuttavat amkien tilanteeseen, jos joku on hakenut yliopistoon 1. toiveena ja pääseekin sinne. Siitä alkaa lumipalloefekti.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ensikertalaisena Jamkiin, toimintaterapia, monimuoto, pisteillä 82.14. Alin hyväksytty tällä hetkellä 77.75
Olen ihan super onnellinen tästä, kävin syksyllä kokeilemassa kokeen tekoa ja katsomassa millainen se on, ostin amk valmennusmateriaalipaketin ja treenasin töiden jälkeen, kannatti.
Syksyllä nähään, mä pääsin kans Jamkiin toimintaterapian monimuotoon valintakokeella, ei-ensikertalaisena. Oon niiin iloinen ja ylpeä itestäni! Kiinnostais tietää, mikä oli ei-ensikertalaisten pisteraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni varasijat päivittyy kerran päivässä aamupäivästä. Nyt ei ole vkl aikana päivittynyt teknisen vian vuoksi. Odottaisin tänään muutosta lapin varasijaani koska oulun yliopisto ja amk julkaisi eilen tuloksia.
Mistä tiedät, että on ollut tekninen vika?
Ainakin joku oli kysynyt oppilaitoksesta, ja oli kopioinut saamansa vastauksen ihan tähän ketjuun. Pari sivua aiemmin. Että ei kauheen vaikea löytää.
Enkku 6, äikkä 7, tunne ja etiikka 18 mut kosahti matikkaan ja päättelyyn 😣 luulis et niitä ei sosionomikoulutuksessa niin painoteta..
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Kyllä huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo opintopolku on ihan surkea systeemi. Täältä on koko päivän saanut lukea että mm. metropoliasta ja diakista on tullut tuloksia. Ne kuuluu omiinki hakukohteisiin, mut mulla ei näy muuta ku viivat. Ei täällä Suomessa osata.
Et osaa ajatella, että tulokset julkaistaan erikseen jokaiselle hakukohteelle?
Osaan, mutta tarkoitan juuri näitä tiettyjä kohteita, joista täällä on jo puhuttu.
Onko sulla sitten ylempiä hakukohteita, jotka on julkaisematta? Silloin sulla näkyy kesken kaikissa alemmissa.
Saa suorittaa alle 4,5op/kk työkkärin tuilla, jotta katsovat sivutoimiseksi opiskeluksi.