Unenlahjojen periytyminen, periytyykö?
Esikoista odotetaan ja tuli mieleen, että periytyykö hyvät unenlahjat. Siis se, että paljonko unta tarvitsee tai nukkuuko hyvin?
Itse olen kova nukkumaan. Selviän toki vähemmälläkin, mutta nukun jos nukuttaa. Lapsesta asti olen aina nukkunut päiväunet, kun siihen on ollut mahdollisuus. Esim. töiden jälkeen nukun usein hieman. Yöunet on usein 8-9 tuntia sekä minulla, että miehellä.
Olen aina nukahtanut hyvin eri paikkoihin, autoon, junaan, lentokoneeseen, hotelliin... Aurinkoa ei kannata ottaa, kun nukahdan aurinkoon.
Isäni on samanlainen, äitini ei. Mieheni nukkuu hyvin, ei ehkä yhtäpaljon kuin minä kuitenkaan.
Elämää tämä ei ole tosin haitannut. Korkeakoulutus, esimiestehtävät, harrastuksia liikunnasta taiteeseen. Ja ystävyyssuhteetkin normaalit.
Mitä kokemuksia? Onko lapsikin potentiaalinen hyvinnukkuja? :)
Kommentit (4)
Esikoinen on niin kuin minä eli tarvitsee paljon unta. Vauvana nukkui täydet yöt jo 3kk ja päiväunet jätti vasta 5v. pois.
Kuopus on taas kuin isänsä eli ei tarvitse paljoa unta ja jaksaa valvoa eikä tule pahalle tuulelle. Vastasyntyneenäkin valvoi jo 5-6h putkeen ja minä olin ihan nääkähtänyt ja sitten nukkui 20min...jep jep. Päiväunet jäi pois heti kun poika täytti 2v.
Mun lasten isä nukkui niin sikeästi, että kävi lääkärissäkin tutkimuksissa, että miksei se herää vaikka pommi räjähtäisi. Pystyi nukkumaan 8-16 tuntia helposti putkeen. (Nyt ikiunessa haudassa) Minä taas tarvin unta 9-12 tuntia yössä ollakseni virkeä. Molemmat lapseni ovat olleet alusta asti hyviä nukkujia, välillä oikein kaipaan sitä vauva-aikaa sen takia, kun nukkui niin ihanasti imetyshormoneilla. Kun poila kotiutui synnäriltä, me mentiin aina 21 nukkumaan ja heräsi kyllä syömään noin 3 tunnin välein, mutta nukahdettiin aina heti uudestaan ja vedeltiin unta jonnekin kymmeneen. Esikoinen nukkui heräämättä myös ainakin ysiin. Nyt kouluikäisinä he tarvivat 10-12 tuntia unta, jos jää vajaaksi niin väsyneitä ovat.
4 jatkaa
Tyttö alkoi nukkua 5 kuukauden ikäisestä läpi yön ja poika kolmen.
Mahdollisesti. Mä olen aamuvirkku, herään kellontarkasti ilman kelloakin 6,45. Riippumatta siitä olenko ollut esim viihteellä. Kolmesta lapsestamme yksi on samanlainen. Muut lapset ovat tulleet isäänsä, joka nukkuu aamulla pitkään ja on joustavampi unissaan.