Kriittisen merkittävä kysymys: miten keittiölamppusi tai vessalamppusi menevät päälle?
Minulla on keittiössä ja vessassa valaisin jossa on lamppu vasemmalla ja oikealla. Erittäin yleinen lamppujärjestelmä halvoissa taloudellisissa huonolaatuisissa asunnoissa. Yritin löytää netistä kuvaa vastaavanlaisesta lamppuhommelista, mutta en löytänyt. Ainoa jonka löysin on tämä:
https://lw-cdn.com/images/996DD5C761C6/k_a3e3e057f02df9936332de65db8ce3…
Tuossa kuvassa on tuossa valaisimessa tosiaan "lamppu oikealla". Mutta tuo kuva on sikäli pahasti väärä että siinä on sähkökytkin ihan lampun vieressä ja lisäksi tuo lamppu ei ole "tuikitavallinen halpa hehkulamppu" vaan se lamppu on jokin kehittyneempi loisteputki tms.
Minun kotonani siis se valaisin on ihan erilainen. Sähkökytkin ei ole kiinni valaisimessa, vaan sähkökytkin on seinässä. Ja se valaisimessa sisällä kiinni oleva lamppu on tuikitavallinen hehkulamppu. Ja siis siinä valaisimessa on lamppu sekä vasemmalla että oikealla. Siis valaisimessa on kaksi lamppua.
Ja tämän erikoisuuden olen huomannut: kun vessassa painan sähkökytkimen päälle niin molemmat lamput menevät päälle samaan aikaan! Mutta kun keittiössä painan sähkökytkimen päälle niin vasen lamppu menee päälle ensin... ja vasta sen jälkeen menee päälle oikea lamppu!
Niin: yksi ja sama valaisin jossa on kiinni kaksi lamppua, mutta lamput eivät mene päälle samaan aikaan, vaan vasen lamppu menee päälle ensin, ja vasta sitten menee päälle oikea lamppu! Mun mielestä tuo on outoa! Tuossa on jokin virhe, tuossa on jotain vikaa, noin ei pitäisi olla! Mun mielestä! Niin!
Mutta mitä mieltä sinä olet? Miten sun ajatusten mukaan tuon homman pitäisi mennä? Pitäisikö kaikkien lamppujen mennä päälle samanaikaisesti vai erikaisesti jossain tietyssä järjestyksessä? Ja kaikista tärkeintä: miten sun kotona sun valaisimilla tuo homma menee? Jos sun kotona on sähkökytkin jolla pistetään päälle vähintään 2 lamppua, niin menevätkö ne lamput päälle tasan samanaikaisesti, vai käykö niin että yksi lamppu menee päälle ensin ja vasta sen jälkeen se toinenkin lamppu menee päälle? Kumpi lamppu menee päälle ensin: vasen vai oikea?
Enkös keksinytkin tänne Vauvapalstalle maailman keskeisimmän kysymyksen, häh??? Onnistuinko??? Onnistuin!!!
t. Itsestään erittäin ylpeä ap
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Todella mielenkiintoista, kerro lisää.
No kyllä, kiitos kun pyysit, minäpä nyt kerron lisää tästä aiheesta joka kiinnostaa minua enemmän kuin mitä mikään muu on minua koko elämäni aikana kiinnostanut.
Tosiaan, asun tuikitavallisen kaupungin keskustan liepeillä tuikitavallisessa kerrostaloasunnossa. Ja asunnossani valaistus toimii siten että seinillä on sähkökytkimiä joita voin painaa päälle/pois. Ja kun kytkintä painan niin valaisin menee päälle/pois. Eli lamput antavat valoa päälle/pois. Mutta esimerkiksi olohuoneessani on seinällä yksi kytkin ja sitä kun painan niin sähkö menee yhteen valaisimeen, jolloin yksi lamppu menee päälle. Yksi lamppu, siinä se, vain yksi lamppu, vain yksi! Joten jopas minun olohuoneeni on tylsä!
Mutta keittiössäni ja vessassani on tilanne ihan toinen: siellä yksi kytkin pistää sähköt päälle yhteen valaisimeen - ja siinä valaisimessa onkin yllättäen kiinni kaksi lamppua! Niin: kaksi lamppua samassa valaisimessa! Vasen lamppu - ja oikea lamppu! Niin: vasen ja oikea! Voitko kuvitella? Aikamoista! Mutta silleen se vaan menee, silleen mun keittiössä ja vessassa ne lamput on! Vasen lamppu! Oikea lamppu! Ja molemmat toimii samasta kytkimestä joka on seinässä! Aikamoista!
Niin: lamput voisivat ehkä mennä päälle samanaikaisesti kuten tapahtuu mun vessassa. Mutta, täydellisen erittäin yllättäen: mun keittiössä lamput eivät mene päälle samanaikaisesti, vaan ensin menee päälle vasen lamppu ja vasta sitten menee päälle oikea lamppu. Aikamoista! Ensin vasen - vasta sitten oikea! Kukapa olisi ikinä arvannut! Kukapa uskoisi jos ei itse omin silmin näkisi! Kyllä tämä on mun mielestä aivan täysin uskomatonta. Miten on mahdollista että vasen lamppu menee päälle ennen oikeaa lamppua???
ap
Vierailija kirjoitti:
Katso mittaritaulusta.
Häh? Mitäh? Täh? Eihän mittaritauluja ole kuin vain älyttömän harvoissa asunnoissa? Tai siis: kenties vain 1/1000 asunnoista on mittaritaulu jonka asukas voi nähdä? Varmaan kaikissa asunnoissa on mittaritaulu, mutta varmaan vain 1/1000 asunnossa se mittaritaulu on asukkaan nähtävissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhain vastaus ikinä!
Oletko maailman parhain palstailija ikinä?
Mä aion nyt vastata ap:n tärkeään kysymykseen. Mä asun myös tuiki tavallisessa 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja sekä keittiössä että vessassa on ap:n kuvailema valaisin. Molemmissa valaisimissa sekä oikean että vasemman puoleinen lamppu syttyy samaan aikaan. Joten vastaukseni on se, että ne molemmat lamput pitäisi syttyä samaan aikaan.
Joissakin lampuissa (polttimoissa) on viive, eli eivät syty heti. Kokeile vaihtaa eri tahtiin syttyvät lamput päikseen ja katso, vaihtuuko syttymisjärjestys.
Eikö ole kuitenkin tärkeintä että lamput syttyvät ylipäätään? Jospa niissä valaisimissa on erilaiset lamput, vessassa perinteiset hehkulamput ja keittiössä vähän fiinimmät ledit tms. Noissa ledilöissä saattaa olla pientä erilaisuutta koska niissä voi olla mukana myös vähän elektoriikkaan siellä lampun sisällä, mene ja tiedä minne menisi.
En lukenut. Liian pitkä ja ensisilmäyksellä kahdessa sekunnissa mielisaairaan jäsentelemättömäksi jaaritteluksi todettu ulostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mittaritaulusta.
Häh? Mitäh? Täh? Eihän mittaritauluja ole kuin vain älyttömän harvoissa asunnoissa? Tai siis: kenties vain 1/1000 asunnoista on mittaritaulu jonka asukas voi nähdä? Varmaan kaikissa asunnoissa on mittaritaulu, mutta varmaan vain 1/1000 asunnossa se mittaritaulu on asukkaan nähtävissä.
Onko hxrttänyt jumitusvaihde päälle? Siis kaikilla varmaan joskus hxrttää, mutta onko sinulla hxrttänyt jumitusvaihde nyt? Kaikilla ei hxrtä, mutta sinulla saattaa olla hxrttänyt päälle juuri nyt. Kaikilla ei hxrtä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion nyt vastata ap:n tärkeään kysymykseen. Mä asun myös tuiki tavallisessa 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja sekä keittiössä että vessassa on ap:n kuvailema valaisin. Molemmissa valaisimissa sekä oikean että vasemman puoleinen lamppu syttyy samaan aikaan. Joten vastaukseni on se, että ne molemmat lamput pitäisi syttyä samaan aikaan.
Hei jee! Jee! Jee! Myös mun tuikitavallinen kerrostalo on rakennettu 70-luvulla. Mutta niin se vaan mun kotona keittiön valaisimessa on että vasemmanpuoleinen lamppu syttyy ihan tosi selvästi ennen oikeanpuoleista lamppua.
Joku muu kommentoija pohti että saattaisiko tämä liittyä siihen että minkälaisia lamppuja on käytössä, siis että onko käytössä hehkulamppuja, sähköä säästäviä led-lamppuja, tms. No, ei ole kyse siitä. Koska kaikissa valaisimissa on käytössä samanlaiset halvat Prismasta ostamani sähköä säästävät led-lamput tms. Joskus useita vuosia sitten ostin Prismasta useita lamppuja jotka vaihdoin noihin kaikkiin valaisimiin, vaikka niiden ikivanhat hehkulamput silloin olivat ihan toimivia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko olemassa asunto jossa sellainen valaisin onkin ylösalaisin? Siis asunto jossa siinä valaisimessa ei ole yksi lamppu vasemmalle ja toinen oikealle, vaan jossa on yksi lamppu alas ja toinen ylös? Tai vielä jopa: onko edes olemassa ainuttakaan tuollaista seinään kytkettyä valaisinta jossa lamppu sojottaa alaspäin? Koska toki, ylöspäin sojottavia lamppuja olen nähnyt paljonkin, mutta alaspäin sojottavia lamppuja en juuri nyt muista.
Jäin miettimään, että onko vessanpytyssäsi valo?
On tällä palstalla tylsempiäkin aiheita nähty. Joku sähköasentaja ehkä lukee suurella mielenkiinnolla.
Ei ole tässä torpassa valoja. Kynttilän valossa tai otsalampun kanssa operoin.
Tää on selvä juttu. Myöhemmin syttyvään lamppuun menevä sähköjohto on pidempi kuin ensin syttyvään lamppuun menevä johto. Sähköllä kestää tästä syystä kauemmin saapua polttimoon ja näin lamput alkavat valaista eri aikaan.
t. Sähkö DI.
Polttimoissa syy. Loisteputkien syttyminen ja energiasäästölamppujen syttyminen voi kestää. Ja kun on kaksi lamppua, niin voi olla iso aikaero, kun toinen syttyy.
Vierailija kirjoitti:
Tää on selvä juttu. Myöhemmin syttyvään lamppuun menevä sähköjohto on pidempi kuin ensin syttyvään lamppuun menevä johto. Sähköllä kestää tästä syystä kauemmin saapua polttimoon ja näin lamput alkavat valaista eri aikaan.
t. Sähkö DI.
Se on kuitenkin valonnopeus. Eli tuollainen 300 000 km/s, joka vaikuttaa, että jännite tulee, metrin matkalla ei paljon aikaa kulu. Sama valonnopeus vaikuttaa toki siihen havannointiin, jos toinen lamppu on lähempänä. Polttimot tuossa on syynä.