Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
701/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ollaan vietetty joulua anoppilassa, jonne oli kerääntynyt myös miehen sisaruksia lapsineen. Ihan kiva ja tunnelmallinen perhejoulu, ei siinä mitään mutta jouluaaton aikataulutus on vaan todella outo. Aamupuuro kahdeksan aikaan aamulla, sen jälkeen haudalla käymistä, joulusaunaa, viimeisiä ruokaostoksia, ruuanlaittoa, kuusen koristelua jnejne, niin että syömään päästään klo 19-20. Aamu- ja iltakahdeksan välillä kukaan ei syönyt mitään eli käytännössä päivä ilman ruokaa. Kahdeksan jälkeen illalla tuli pukki lahjojen kanssa. Itse selvisin ihan hyvin tuon päivän syömättä kun oli jotain välipalaa jäänyt laukun pohjalle, mutta paikalla oli lapsia jotka oli iltakahdeksan aikaan jo aika kiukkuisia ja tympääntyneitä... Itse olin silloin nuori ja vasta "sukuun tullut", joten en tajunnut kyseenalaistaa tuota, mutta nykyään kyllä laittaisin edes lapsille lounasta ja välipalaa. Tuo on siis heillä ihan normaali joka joulun tapa. Ei varmaan tarvitse ihmetellä, miksi kaikilla alkaa olla alkuillasta pinna kireällä. 

Itse olen tottunut lapsuudenperheessäni, että pitkin jouluaattoa syödään. On kunnon aamupalat, lounasta, kahvit ja pientä suolaista ja illallinenkin viimeistään kuudelta pöydässä, niin ettei kukaan ole nälissään. 

Vierailija
702/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi

Kunpa niistä maksettaisiinkin. On kuitenkin jotenkin kiva nähdä Iltapulusta oma aloitus, ihan hassua kyllä. Tuntuu niin julkkikselta että.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme 40+ pari ja lapset teinejä. Meillä mies haluaa sitkeästi viettää joulua oman sukunsa kanssa anoppilassa tai siskonsa luona. Mä niin haluaisin olla kotona oman perheen kanssa ja sitten vain vierailla sukulaisilla tapaninpäivänä, ehkä jopa kahvitella miehen siskon luona 25. päivä. Mutta ei. Mies on huutoraivonnut, kuinka haluaa viettää joulua "oman perheen kanssa". Mikäs minä ja lapset ollaan, jos ei "oma perhe"? 

Meidän koti pitäisi koristella kuten anoppila. Meidän pitäisi syödä koko joulun aika niitä ruokia mitä hänen lapsuudenperheessään syötiin ja mitä anoppi edelleen kokkaa (kaikki ruuat tietysti alusta asti itse). Yhtenä jouluna ehdotin miehelle rauhallisella äänellä ja kaikessa sovussa, että söisimme vain herkkuruokaa jonka jokainen määrittelee itse ja tilataan se valmiiina niin hellan edessä seisomisen sijaan voimme keskittyä rentoutumiseen. Seurasi miehen huutoraivo ja hän itse teki jouluruuat. Kiva sinällään että hän teki ruuat mutta minä ja lapset emme edelleenkään tykkää laatikoista ja rosolleista ja lasten toive tilata kotipizzaa kuopattiin hetimiten miehen toimesta.

En tiedä kuinka kauan te olitte yhdessä ennen kuin perustitte perheen, mutta etkö huomannut jo silloin miehelläsi tätä käytöstä? Itse en perustsisi perhettä miehen kanssa jolle omat sukulaiset, ja omat mieltymykset, ajavat minun halujeni ja tarpeitteni yli. Kyllä oma ydinperhe pitää olla arvoasteikossa numero 1. Happy wife, happy life.

Ei mies ole vaimon perheenjäsen, perheenäsenet ei lisäänny keskenään.

Totta kai ihminen viihtyy enemmän perheen kanssa jouluna kuin puolison.

Minusta puolisot voisivat molemmat mennä viettämään joulunsa omien perheidensä pariin.

Vierailija
704/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulut anoppilassa. Mulle oli uutta maksalaatikko ja lihapullat juhlapöydässä, eipä niissä toki mitään vikaa ole. Kinkku on aina melko jäntevää omaan makuun. Harmittaa myös se, että illan emäntä ei syö itse muiden kanssa. Myöskin odottaa että miniä tiskaa astiat, omat lapsensa kun voivat sillävälin makoilla mahansa vieressä kännykkää naputellen. Anopilla myös piilopullo, iltaa kohden odotettavissa kasvavaa piikittelyä humalatilan noustessa.

Lahjat jaetaan kerralla kaikille ja kukin raatelee omat pakettinsa auki "omissa oloissaan".

Vierailija
705/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuusi on pakanallista alkuperää. Yleissivistystä hoi ihmiset! Ihan lukekaapa Jeremian kirjasta (Raamatusta) 10. Luku jakeet 3 -5.

Suomalaiset kuuluvat kirkkoon mutta vietämme juhlaa jota vietettiin jo ennen Jeesuksen syntymää, auringon jumalan juhlaa. Sitten vielä tuodaan tämmöinen puu kotiin.

Kauneimmillaan ne ovat metsässä, jospa vielä pakkaslunta päällä, niitä on ilo siellä katsella.

Vierailija
706/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulurauhan julistuksen kuunteleminen seisaallaan parhaat päällä telkkarin edessä glögilasi kädessä.

Apua, miten vaivaannuttavalta kuulostaa!

Ei suinkaan. Riippuu tilanteesta ja kotikasvatuksesta. Anoppivainaa oli Turun seudulta kotoisin, ja sivistynyt, korkeasti koulutettu rouva. Juuri tuolla hartaudella suhtauduttiin joulurauhan julistukseen, kun heillä joulua vietimme. Se tuntui arvokkaalta ja perinteikkäältä, ei yhtään vaivaannuttavalta. Sitäpaitsi anoppi terästi glögin ihan tuntuvasti ;-)

Vierailija
707/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryyppääminen.

Meillä ei ole koskaan edes lapsuudenkodissani otettu jouluisin alkoholia lainkaan vaan se on aina ollut lasten juhla tai ennemmin aikuistenkin juhlana harras tilaisuus (vaikka ei olla edes uskovaisia).

Tätä minäkään en ymmärrä. Lapsuudessa isä ja äiti joi jouluna saunaoluen, mutta siinä kaikki. Minä ja mieheni juomme ruoan kanssa viiniä ja saunan jälkeen yksi olut tai siideri. En ymmärrä miksi joillekin joulu on joku ryyppyjuhla.

Anoppilassa jouluna outoa oli se ettei lahjoja välttämättä avattu ennen kuin uutena vuotena. Joskus avattiin jo jouluna, mutta yleensä vasta myöhemmin ja jopa uutena vuotena.

Saunassa hikoillaan, jolloin elimistöstä poistuu nestettä, joten on järkevää juoda sen jälkeen. Tosin se, että juo nestettä, joka poistaa elimistöstä vettä (alkoholipitoisuutensa vuoksi), ei olekaan enää niin järkevää.

Vierailija
708/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvakortti. No niistä hauskimmista painetuista korteista voi skräpätä uusia kortteja ja loput paperinkeräykseen joulun jälkeen.  Nuo valokuvat taas aiheuttavat moraalisen ongelman. Itselläni ei ole mitään halua tai edes aikomusta säilyttää toisten lasten kuvia, mutta lasten kuvien heittäminen kylmästi roskiin tuntuu sekin väärältä..hirveitä tunnontuskia kun sulkee roskakaapin oven....ne kortit harmittavat josaadessa kun  tietää mitä edessä.

Hauskimmista? En ole varmaan ikinä saanut hauskaa kuvakorttia, yleensä ne on niitä lumisia maisemia ja kirkkoja/seimikyhäelmiä. Ehkä mulla on vaan harvinaisen uskovaiset sukulaiset.

Mitä uskonnollista on lumisessa maisemassa?

Vierailija
709/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.

En kyllä ikinä ole tavannut perhettä, jossa kuusi tuodaan jo marraskuussa sisälle, mutta heitetään jo joulupäivänä ulos.  Mutta tiedän perheen, jossa kuusi on tuotu vasta aattona sisälle ja viety jo tapanina ulos, koska perheessä astaatikko, joka ei siedä kuusta.  Tuollaisessa tapauksessa on tietekin parasta jättää kuusi ulos, vaikka ikkunan taakse tai pervekkeelle. Perheessä oli nuorempia lapsia ja heidän takiaa kuusi pidettiin hetken aikaa sisälläkin.

Youtubessa olen nähnyt useitakin, joilla kuusi ja koristeet jo marraskuussa. Yksi näistä näkemistäni ainakin vei jo tapaninpäivänä kuusen pois ja keräsi koristeet säilöön. Ei ole minunkaan juttu tämmöinen. Kuusi viedään meillä pois usein uuden vuoden jälkeen, joskus loppiaisen jälkeen.

Hähähousu. Joulu kestää nuutinpäivään asti. (13.1.)

Vierailija
710/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei! Jouluna EI syödä maksalaatikkoa!

Ei! Jouluna ei syödä lipeäkalaa!

Vierailija
711/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi

Kunpa niistä maksettaisiinkin. On kuitenkin jotenkin kiva nähdä Iltapulusta oma aloitus, ihan hassua kyllä. Tuntuu niin julkkikselta että.

Siis hetkinen. Edellä epäiltiin, että ap on toimittaja, joka etsii juttuideaa ja tähän vastaa ilmeisesti ilmaishommina juttuja tekevä, jolle riittää, että saa ne juttunsa lehteen?

Vierailija
712/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme 40+ pari ja lapset teinejä. Meillä mies haluaa sitkeästi viettää joulua oman sukunsa kanssa anoppilassa tai siskonsa luona. Mä niin haluaisin olla kotona oman perheen kanssa ja sitten vain vierailla sukulaisilla tapaninpäivänä, ehkä jopa kahvitella miehen siskon luona 25. päivä. Mutta ei. Mies on huutoraivonnut, kuinka haluaa viettää joulua "oman perheen kanssa". Mikäs minä ja lapset ollaan, jos ei "oma perhe"? 

Meidän koti pitäisi koristella kuten anoppila. Meidän pitäisi syödä koko joulun aika niitä ruokia mitä hänen lapsuudenperheessään syötiin ja mitä anoppi edelleen kokkaa (kaikki ruuat tietysti alusta asti itse). Yhtenä jouluna ehdotin miehelle rauhallisella äänellä ja kaikessa sovussa, että söisimme vain herkkuruokaa jonka jokainen määrittelee itse ja tilataan se valmiiina niin hellan edessä seisomisen sijaan voimme keskittyä rentoutumiseen. Seurasi miehen huutoraivo ja hän itse teki jouluruuat. Kiva sinällään että hän teki ruuat mutta minä ja lapset emme edelleenkään tykkää laatikoista ja rosolleista ja lasten toive tilata kotipizzaa kuopattiin hetimiten miehen toimesta.

En tiedä kuinka kauan te olitte yhdessä ennen kuin perustitte perheen, mutta etkö huomannut jo silloin miehelläsi tätä käytöstä? Itse en perustsisi perhettä miehen kanssa jolle omat sukulaiset, ja omat mieltymykset, ajavat minun halujeni ja tarpeitteni yli. Kyllä oma ydinperhe pitää olla arvoasteikossa numero 1. Happy wife, happy life.

Ei mies ole vaimon perheenjäsen, perheenäsenet ei lisäänny keskenään.

Totta kai ihminen viihtyy enemmän perheen kanssa jouluna kuin puolison.

Minusta puolisot voisivat molemmat mennä viettämään joulunsa omien perheidensä pariin.

Jos puolisoiden pitäisi viettää joulu omien perheidensä luona, niin miten se onnistuisi, kun myös sen oman perheen puolisoiden pitää jakautua viettämään joulua omien perheidensä luona?

Vierailija
713/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulut anoppilassa. Mulle oli uutta maksalaatikko ja lihapullat juhlapöydässä, eipä niissä toki mitään vikaa ole. Kinkku on aina melko jäntevää omaan makuun. Harmittaa myös se, että illan emäntä ei syö itse muiden kanssa. Myöskin odottaa että miniä tiskaa astiat, omat lapsensa kun voivat sillävälin makoilla mahansa vieressä kännykkää naputellen. Anopilla myös piilopullo, iltaa kohden odotettavissa kasvavaa piikittelyä humalatilan noustessa.

Lahjat jaetaan kerralla kaikille ja kukin raatelee omat pakettinsa auki "omissa oloissaan".

Kuvaa tuo kaikki videolle, varsinkin anopin piikittelyt, ja lähetä tänä jouluna video kaikkien sähköpostiin sen sijaan, että menisit ilmaistyövoimaksi paikalle.

Vierailija
714/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuusi on pakanallista alkuperää. Yleissivistystä hoi ihmiset! Ihan lukekaapa Jeremian kirjasta (Raamatusta) 10. Luku jakeet 3 -5.

Suomalaiset kuuluvat kirkkoon mutta vietämme juhlaa jota vietettiin jo ennen Jeesuksen syntymää, auringon jumalan juhlaa. Sitten vielä tuodaan tämmöinen puu kotiin.

Kauneimmillaan ne ovat metsässä, jospa vielä pakkaslunta päällä, niitä on ilo siellä katsella.

Haluat kieltää puiden ihailun, mutta käyt niitä sitten kuitenkin salaa metsässä ihailemassa?

Vierailija
715/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen perheen luona lahjojen avaus oli ensimmäisellä kerralla mulle shokki. Lahjat jaettiin kyllä ihan nätisti ja rauhassa jokaiselle, mutta niiden avaaminen olikin eri show. Yksi sisaruksista karjaisi vain yhtäkkiä, että nyt saa avata ja kaikki alkoi hirveällä raivolla avaamaan omia lahjojaan ja meteli oli kauhea. Lapsille huudettiin, että avaa avaa avaa, revi paperi pois, revi vaan. Ja kun lapsi sai lahjan avattua, ehti sitä vain vilkaista kun joku jo siirsi sen sivuun ja työnsi uutta pakettia tilalle. Ja taas sama huuto, avaa avaa revi revi.

Ilo itse lahjoista jäi aika vähäiseksi, kun tärkeintä oli vain niiden määrä ja tuo ihme hälinä. Koko homma oli myös ohi viidessä minuutissa.

Vierailija
716/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen perheen luona lahjojen avaus oli ensimmäisellä kerralla mulle shokki. Lahjat jaettiin kyllä ihan nätisti ja rauhassa jokaiselle, mutta niiden avaaminen olikin eri show. Yksi sisaruksista karjaisi vain yhtäkkiä, että nyt saa avata ja kaikki alkoi hirveällä raivolla avaamaan omia lahjojaan ja meteli oli kauhea. Lapsille huudettiin, että avaa avaa avaa, revi paperi pois, revi vaan. Ja kun lapsi sai lahjan avattua, ehti sitä vain vilkaista kun joku jo siirsi sen sivuun ja työnsi uutta pakettia tilalle. Ja taas sama huuto, avaa avaa revi revi.

Ilo itse lahjoista jäi aika vähäiseksi, kun tärkeintä oli vain niiden määrä ja tuo ihme hälinä. Koko homma oli myös ohi viidessä minuutissa.

Miten on koko perhe voinut jäädä 5-vuotiaan tasolle?

Vierailija
717/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehtinyt lukea vielä koko ketjua mutta olen nähnyt jo monta kirjoitusta siitä kuinka on pakko mennä jomman kumman puolison lapsuudekotiin koska niin on aina tehty ja muuten äiti /anoppi suuttuu. Ajetaan satoja kilometrejä viettämään joulua mistä ei tykätä. On omituista ruokaa, omituisia tapoja, kännissä sukulaisia ja jos jäädään yöksi niin muhkurainen patja lattialla. Jos ei mennä niin äiti / anoppi saa kohtauksen ja kiukuttelee seuraavaan kesään asti. Parhaimmillaan on toinenkin samanlainen pakkovierailu puolison perheen luona.

Haloo aikuiset ihmiset! Selvästi pelkäätte vanhempia ne. Katkaiskaa se napanuora. Älkää menkö mukaan tuommoiseen peliin. Annatte muiden harjoittaa henkistä kiristystä. Kamalaa käytöstä omaa lasta kohtaan. Mitä väliä jos kaukana asuva äiti /anoppi kiukuttelee?! Antaa kiukutella. Kiukuttelupuheluita ei tarvitse ottaa vastaan. Järjestäjää omassa kodissa sellainen joulu kun itse haluatte. Parin joulun jälkeen äiti / anoppi huomaa mikä jutun nimi on ja rauhoittuu. Jos ei rauhoitu niin pankaa jäähylle.

Terveisin, itsekin äiti ja anoppi

Vierailija
718/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suku. He vetää pään täyteen alkoholia eikä muista mitään koko joulusta

Vierailija
719/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen joulupöytään kuuluu makaronilaatikko punaiseen maitoon tehtynä. Kuului jo lapsuudenperheessä pöytään, on lasten herkku. Ketsuppia siihen ei saanut laittaa. Ja se joka saa mantelin riisipuurosta joutuu tiskaamaan ja saa suklaapukin syötäväksi.

Vierailija
720/1172 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lahjanavaustavat ovat herättäneet kummastusta. Meillä lahjojen avaaminen on kunnon seremonia, joka kestää yleensä ainakin pari tuntia. :D Eli lahjat avataan vuorotellen, niin että kaikki näkee, mitä muut saa lahjaksi. Ei siis suinkaan vaan revitä paketteja auki yksin omassa kuplassa. Meillä on lapsesta asti ollu näin, ja on kyllä todella ihanat muistot siitä. Se jännitys oli jotain niin mahtavaa, kun odotti omaa lahjanavaamisvuoroaan. Oppi lapsena myös iloitsemaan sisarusten puolesta, kun saivat mieleisiä lahjoja. Nyt ollaan jo kaikki aikuisia, mutta Lahjaseremonia on meillä silti joka vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme