Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1180)
Omat perinteen varmaan 😅 ( tai niiden puute) Vuorotyöläisen joulu ollut täällä jo monta vuotta putkeen; kaikki pyhät töissä joko päivät tai yövuorossa, kun joulu-vapaat tuppaa menemään niille kenellä on lapsia. Ystävät on omien perheidensä luona, eikä itsellä asu sukua tai perhettä edes samalla paikkakunnalla että ehtisi iltapäivä-piipahtaa kylässä.
Eli jouluaamu alkaa pikakaurapuurolla ja kahvilla, ja siitä sit töihin 10-15 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kerran aattona aamupäivällä viemään joulukukkaa tuttavaperheelle. Talossa ei ollut mitään joulunnäköistäkään, ei kuusta, valoja, ei jouluruokien tuoksua tms. Perheen isä makasi sohvalla työhaalarit päällä ja kädet piessä. Ovat tosi kivoja ihmisiä, mutta kyllä siinä mielessä kävi, että monenlaista joulua sitä perheissä on.
Olivat varmaan jehovantodistajia. Hehän eivät vietä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perheessä on tapana keskustella etukäteen, kuka ostaa kellekin mitä lahjaksi. Hänellä on siis kolme siskoa, kaikilla heistä lapsia. Lastenkin lahjat kerrotaan etukäteen ja sovitaan samaan tyyliin. Toki hyvin käytännöllistä; ei tule ostettua mitään turhaa roinaa toisten nurkkiin, eikä tartte esittää iloisen yllättynyttä epämiellyttävän lahjan avattuaan. Mutta on aina ollut minusta kummallinen tapa, kaikki yllätyksellisyys on tipotiessään. Tämän kasvatustyylin huomaa kyllä miehestäni, ei kyllä yhen yhtä yllätystä ole vuosien aikana järkännyt vaan kaikki puhutaan tähän tapaan etukäteen :D
Meillä on perheessä myös tapana keskustella etukäteen lahjoista. Syynä se, että muuten on tullut todella pahoja hutiostoksia. Mm. lahjakortti joka ei käy nettikaupassa liikkeeseen jonka lähin myymälä on parinsadan kilometrin päässä.
Meillä on myös tapana kertoa toisillemme, mitä kirjoja toivomme joululahjaksi. On se kuitenkin yllätys, mikä sieltä paketista paljastuu.
Mieluummin valitsen lahjakirjani itse ja saan mieluisen kuin että joudun tyytymään johonkin kirjakaupan myyjän suosittelemaan Paolo Coelhon teokseen.
Perheen isä pukee joka vuosi täytetylle helmipöllölle jotain jouluista päälle ja laittaa pöllöstä kuvan someen. Pöllö on tietysti muutenkin ilahduttamassa vieraita uunin päällä koristeena. Pöllö oli yhtenä vuonna The Joulukalenterin Näsä silmälaseineen ja hampaineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa mentiin aina aamulla ekana aattona joulusaunaan. Ihana perinne, jota miniä- ja vävykandidaatit vuorotellen ihmetteli.
Meilläkin oli ennen lapsuudenkodissa aamulla ensin sauna, sitten syötiin riisipuuro ja käytiin haudoilla.
Nykyään omassa kodissa järjestys menee: riisipuuro, haudat ja saunaan. Sauna kuitenkin jo päivällä aikaisin.
Meettekö likaisena haudoille siis? Lapsuuskodin järjestys oli järkevämpi. Miksi vaihdoit?
Likaisena? Suihkussa käyty edellisenä iltana ja aamupesut tehty. Pitäisikö ulos pakkaseen lähteä vielä saunan jälkeen vilustumaan? t. eri
Jos kerran olet eri niin mistä tiedät että suihkussa on käyty edellisenä iltana ja aamupesut tehty?
Ja oletko kuullut että voi pukea lämpimästi jos on pakkasta? Tuon ajatusmaailmasi mukaan kukaan joka ei omista saunaa, ei voisi lähteä ulos pakkaseen koska vilustuu. :D
Tiedoksesi sulle, että pelkkkä pakkanen ei vilustuta vaan tarvii sen pöpön siihen mukaan. ;)
Kyllä on taas niin idiootti liikenteessä aivopieruineen, että olisi parempi itsellesi ja muille että et kommentoisi ollenkaan.
t. toinen eri
Onneksi sinä olet viestisi perusteella varsinainen älykkö ja filantrooppi.
Aivoni menivät lapsena solmuun, kun olin menossa ostamaan veljelleni joululahjaa ja naapurin veljekset tulivat matkalla vastaan ja toinen heistä huusi heti iloisena:"Katso, mitä Pasi* osti itselleen!"
En toki enää joulupukkiin uskonut, kun itsekin olin lahjaostoksilla, mutta en silti pystynyt siinä hetkessä mitenkään ymmärtämään, että jotkut ostavat itselleen joulahjat.
*Nimi muutettu
Vierailija kirjoitti:
Jumalan palvelus YLE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pistän myös kuusen ja koristeet aina todella varhain pois kun ne alkavat sitten aaton jälkeen näyttää jo tunkkaisilta vaikka niiden kanssa on ihan kiva fiilistellä tulevaa joulua. Mennyttä ei koska ei siitä mitään sellaista muistettava varsinasesti jää kuitenkaan (lahjojen lisäksi). Rojujen raivaus on symbolista siirtyä odottamaan kevään pilkistelyä ja auringonsäteitä.
Mut se kuusihan juuri symboloi sitä tulossa olevaa kevättä, jota kohti Tuomaanpäivänä lähdetään kulkemaan! Sen takia se tuodaan sisään! Samoin kevään ja alkukesän kukkia, kuten hyasintteja, tulppaaneja, jouluruusuja, kieloja... Siksi joulua vietetään. Merkiksi että on selvitty vuoden pimeimmästä ajasta ja ilmassa on jo ensimmäinen lupaus keväästä ja valosta.
Ihan vaan tiedoksi joulu on Jumalan pojan syntymäjuhla betlehemissä ja Jumalan palvelus aikaa ja Tuomas oli Jeesuksen apostoli ja joulu kuusi ei ole siis kuusi vaan puu mikä kuvaa kristittyjen sukupuuta jonka Jeesus perusti betlehemissä syntymällä elämän puuta siis lahjoineen. Että siis kuvaa Jeesusta ja meitä. Jumalan palveluksessa kiitämme Jumalaa lahjoista ja elämästä. Kukkaset ei nyt ole muuta kuin koristeita kuten juhlissa on tapana ja nekin on luojan lahjoja tietysti. Jeesus syntyi tähän aikaan ja juhla on monta päivää kestävä. Evankeliumi uusi testamentti.
Huhuu. Opiskele hyvä ihminen. Jeesus on syntynyt keväällä.
Joulu eli JUL -EI "KRISTjuhla, on vanha pakanallinen juhla ja odinia julfader ollaan juhlittu, eli kaikki syötävä ja vanhat pyhät puut jota varsinkin pohjolassa olut uhrilehdot jne, tuotiin koteihin havuoksia ennen kun joulukuusta oli olemassa, perinne syntyi siihenkin vanhoista pakanallisista perinteistä.
Joulusta väkisin tehtiin kristitty, niinkuin muitakin kristittyjä keksittyjä tapoja koska pakanat ei luopuneet omista juhlistaan.
Christmas eli Kristusjuhla
Monet varmasti pitävät minut tapaani outona. Asun nimittäin yksin, koiran kanssa. Koira saa lahjoja, jotka kyllä, laitan pakettiin. Saa avata ne itse aattona. Itse en lahjoja saakkaan, ellen sitten itse jotain osta kun ei kellekään (luojan kiitos) tarvitse mitään ostaa. Ja ei, en koe olevani yksinäinen mutta haluan joulun olevan näin. En ole myöskään masentunut tms jos joku kyselee 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.
Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.
Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.
Voi olla, että myöhemmin tulee vielä jotain mieleen. Mielenkiintoinen ketju.
Mitä mahtaisit tuumata meillä: joulupöydässä on kinkun, lohen, laatikkojen, salaattien jne. vierellä ranskalaisia perunoita, broilerpyöryköitä (eines!) ja silakkapihvejä, jälkiruokana mustikkapiirakkaa. Jotkut kummalliset asiat jäävät vuosien myötä sisäpiirijuttuna enkä enää voisi edes kuvitella jouluani ilman mustikapiirajan tuoksua. Karjalanpaisti joulupöydässä tuntuisi köyhäilyltä siinä kuin meidän silakkapihvimmekin.
Karjalanpaisti tuntuisi köyhäilyltä mutta ranskalaiset ja einespyörykät ei? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.
Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.
Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.
Voi olla, että myöhemmin tulee vielä jotain mieleen. Mielenkiintoinen ketju.
Mitä mahtaisit tuumata meillä: joulupöydässä on kinkun, lohen, laatikkojen, salaattien jne. vierellä ranskalaisia perunoita, broilerpyöryköitä (eines!) ja silakkapihvejä, jälkiruokana mustikkapiirakkaa. Jotkut kummalliset asiat jäävät vuosien myötä sisäpiirijuttuna enkä enää voisi edes kuvitella jouluani ilman mustikapiirajan tuoksua. Karjalanpaisti joulupöydässä tuntuisi köyhäilyltä siinä kuin meidän silakkapihvimmekin.
Karjalanpaisti tuntuisi köyhäilyltä mutta ranskalaiset ja einespyörykät ei? 🤭
Tarkoittaa varmaan karjalanpaistia kinkun tilalla, lisäksi tietysti kaikki muu kuten ranskalaiset ja einespyörykät.
Vaan eipä meillä ikinä ollut joulupöydässä karjalanpaistia. En miellä sitä jouluruoaksi. Lihapullat taas kuuluvat ruotsalaiseen jouluperinteeseen.
Kai tuossa alkuperäisessä listassa on tarkoitus, että jokaiselle on jotain.
näinmulla kirjoitti:
Monet varmasti pitävät minut tapaani outona. Asun nimittäin yksin, koiran kanssa. Koira saa lahjoja, jotka kyllä, laitan pakettiin. Saa avata ne itse aattona. Itse en lahjoja saakkaan, ellen sitten itse jotain osta kun ei kellekään (luojan kiitos) tarvitse mitään ostaa. Ja ei, en koe olevani yksinäinen mutta haluan joulun olevan näin. En ole myöskään masentunut tms jos joku kyselee 😂
Kuka ne koiran lahjat ostaa, jos kerran sinä et osta lahjoja lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Perheen isä pukee joka vuosi täytetylle helmipöllölle jotain jouluista päälle ja laittaa pöllöstä kuvan someen. Pöllö on tietysti muutenkin ilahduttamassa vieraita uunin päällä koristeena. Pöllö oli yhtenä vuonna The Joulukalenterin Näsä silmälaseineen ja hampaineen.
Tämä ehdottomasti hauskin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perhe (veli, anoppini ja appeni) eivät oikein meinanneet ymmärtää jouluruokailun ideaa meillä.
Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.
Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.
Lopuksi syödään juustoja ja viikunahilloa ja myöhemmin joulukahvit leivonnaisineen.
Meidän tavassa ei kukaan ole sanonut: "Röyh, röyh. Tulihan vedettyä kinkkua jouluna niin, että paita ratkesi"
Olen ratkaissut asian jo vuosia sitten niin, että väki pyydetään pöytään ja kehoitetaan aloittamaan pöydässä olevilla alkupaloilla. Laatikot odottavat uunissa, kunnes alkupaloja on syöty. Oli nimittäin sisäisesti ja hiljaa ärsyttävää, kun miehen veli (silloin 18v.) ekan kerran söi meillä aattona ja täytti lautasensa perunalaatikolla ja kinkulla, söi ja siirtyi sohvalle odottamaan lahjojen avaamista. Me muut oltiin melkein tunti vielä ruokapöydässä.
Lisään vielä, että kaikki ovat tyytyväisiä meidän jouluruokiin ja miehen velikin (nyt 40v.) on tottunut jo aikuisten ruokiin ja ruokatapoihin.
Oliko tässä nyt sitten omat vai sukulaisten tavat niitä outoja, mutta tulipahan avauduttua ;-)
Ai kauheeta, kyllä me ihmiset ollaan erilaisia :D Kuulostat aivan anoppini kopiolta. Kenties olet Turun tai Kauniaisten lääkäripiireistä, sellaisen mielikuvan saan. En valitettavasti tulisi teillä jouluruokailemaan. Minua ahdistaisi jo nuo syöntisäännöt ja pakotetut syöntijärjestykset.
Ja kasvissyöjänä teillä ei olisi minulle kauheasti tarjottavaa. Tulisin teille jos saisin ottaa lautaselleni yhdellä kertaa keitetyt perunat, rosollin ja porkkanalaatikon, koska kaikki muut listallasi olevat ruuat ovat sellaisia että en tykkää niistä tai ei sovi kasvissyöjälle. Lopuksi joisin toki kahvia ja ottaisin torttua.
Siksi syönkin jouluisin mieluummin hyvää ruokaa, sellaista mikä on minusta hyvää. Ja se ei ole suomalainen perinneruoka.
Meillä suvussa ihan samat perinteet ja ei olla mitään lekurisukua, vaan ihan peruskeskiluokkaista porukkaa. Ruuissa oli valinnanvaraa jopa vegaaneille 40v. sitten. Perinteisten liha- ja kalaruokien ohessa, oli rosollit, sienisalaatit, blinit, peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, sekä syntisen hyvää luumurahkaa, joka höystetty konjakilla, jota lapsetkin saivat syödä ja kukaan ei siihen kupsahtanut. Olisi kiva tietää miksi vegaaneille on erikseen luotu seitankinkut, levämädit, kasvijuustot, kaura-/soijamaidot yms. muut tuotteet imitoimaan eläinperäisiä tuotteita, jos kerran pyrkivät välttämään ympäristön kuormitusta ja välttämään eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Näidenkin ekologinen jalanjälki on melko iso, kun tarkastellaan raaka-aineiden tuotantoa ja jatkojalostusta. Soijahan on tuontitavaraa ja vaatii pitkän prosessin, ennen kuin on käyttökelpoista.
Tiesitkö mihin suurin osa siitä soijasta menee? Se syötetään niille eläimille jotka sitten syödään ihmisen toimesta myöhemmin.
Toisekseen ei se possu tai muu eläin tuolla kirmaile myöskään makkaran muodossa alunperin.
Russell oli lapsuutensa presbyteeri (ns. kalvinisti) ja myöhemmin veljeili ilmeisesti myös baptistien kanssa. Joka tapauksessa protestanttisen perinteen vaikutteita hänelläkin, vaikka toki teki irtiottoa omine linjoineen. Toun alan herätyskristillisyydellä on ollut oma roolinsa myös, eli mahdollisesti myös hellareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa mentiin aina aamulla ekana aattona joulusaunaan. Ihana perinne, jota miniä- ja vävykandidaatit vuorotellen ihmetteli.
Meilläkin oli ennen lapsuudenkodissa aamulla ensin sauna, sitten syötiin riisipuuro ja käytiin haudoilla.
Nykyään omassa kodissa järjestys menee: riisipuuro, haudat ja saunaan. Sauna kuitenkin jo päivällä aikaisin.
Meettekö likaisena haudoille siis? Lapsuuskodin järjestys oli järkevämpi. Miksi vaihdoit?
Normaalilla hygienialla varustettu ihminen ei ole mitenkään likainen heti aamusta.
Aikuisille tilataan pukki.
Kaverin perheessä näin. Hän valitti, että pitää laulaa pukille vaikka on jo 25-vuotias.
Ne tilauspukithan on varmaan monesti alle 25-v.
Monet tuntuvat ihmettelevän sitä, että kerrotaan tarkka toivomus etukäteen ja saadaan sitten mitä halutaan.
Minusta se on ihan hyvä tapa, ei mene rahat hukkaan.
Äidille ristikkolehti, isälle Fingerpori, veljelle tietyn aiheinen kalenteri.
Vain veljenpoikien lahjoissa on jännitystä, koska se on lapselle kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perhe (veli, anoppini ja appeni) eivät oikein meinanneet ymmärtää jouluruokailun ideaa meillä.
Ensin otetaan kylmät alkupalat, eli kylmäsavulohi, graavilohi, sillit, mädit (smetana ja sipulisilppu), aladoobi, maksapatee, waldorfin-salaatti, keitetty peruna. Tämä osuus on meillä lastenkin mielestä se paras osuus, koska he voisivat elää mätileivillä.
Vasta sen jälkeen haetaan laatikot ja paisti ja kastike. Kolmannella kierroksella otetaan kinkkua ja rosollia.
Lopuksi syödään juustoja ja viikunahilloa ja myöhemmin joulukahvit leivonnaisineen.
Meidän tavassa ei kukaan ole sanonut: "Röyh, röyh. Tulihan vedettyä kinkkua jouluna niin, että paita ratkesi"
Olen ratkaissut asian jo vuosia sitten niin, että väki pyydetään pöytään ja kehoitetaan aloittamaan pöydässä olevilla alkupaloilla. Laatikot odottavat uunissa, kunnes alkupaloja on syöty. Oli nimittäin sisäisesti ja hiljaa ärsyttävää, kun miehen veli (silloin 18v.) ekan kerran söi meillä aattona ja täytti lautasensa perunalaatikolla ja kinkulla, söi ja siirtyi sohvalle odottamaan lahjojen avaamista. Me muut oltiin melkein tunti vielä ruokapöydässä.
Lisään vielä, että kaikki ovat tyytyväisiä meidän jouluruokiin ja miehen velikin (nyt 40v.) on tottunut jo aikuisten ruokiin ja ruokatapoihin.
Oliko tässä nyt sitten omat vai sukulaisten tavat niitä outoja, mutta tulipahan avauduttua ;-)
Ai kauheeta, kyllä me ihmiset ollaan erilaisia :D Kuulostat aivan anoppini kopiolta. Kenties olet Turun tai Kauniaisten lääkäripiireistä, sellaisen mielikuvan saan. En valitettavasti tulisi teillä jouluruokailemaan. Minua ahdistaisi jo nuo syöntisäännöt ja pakotetut syöntijärjestykset.
Ja kasvissyöjänä teillä ei olisi minulle kauheasti tarjottavaa. Tulisin teille jos saisin ottaa lautaselleni yhdellä kertaa keitetyt perunat, rosollin ja porkkanalaatikon, koska kaikki muut listallasi olevat ruuat ovat sellaisia että en tykkää niistä tai ei sovi kasvissyöjälle. Lopuksi joisin toki kahvia ja ottaisin torttua.
Siksi syönkin jouluisin mieluummin hyvää ruokaa, sellaista mikä on minusta hyvää. Ja se ei ole suomalainen perinneruoka.
Meillä suvussa ihan samat perinteet ja ei olla mitään lekurisukua, vaan ihan peruskeskiluokkaista porukkaa. Ruuissa oli valinnanvaraa jopa vegaaneille 40v. sitten. Perinteisten liha- ja kalaruokien ohessa, oli rosollit, sienisalaatit, blinit, peruna-, lanttu- ja porkkanalaatikot, sekä syntisen hyvää luumurahkaa, joka höystetty konjakilla, jota lapsetkin saivat syödä ja kukaan ei siihen kupsahtanut. Olisi kiva tietää miksi vegaaneille on erikseen luotu seitankinkut, levämädit, kasvijuustot, kaura-/soijamaidot yms. muut tuotteet imitoimaan eläinperäisiä tuotteita, jos kerran pyrkivät välttämään ympäristön kuormitusta ja välttämään eläinperäisten tuotteiden käyttöä. Näidenkin ekologinen jalanjälki on melko iso, kun tarkastellaan raaka-aineiden tuotantoa ja jatkojalostusta. Soijahan on tuontitavaraa ja vaatii pitkän prosessin, ennen kuin on käyttökelpoista.
Tiesitkö mihin suurin osa siitä soijasta menee? Se syötetään niille eläimille jotka sitten syödään ihmisen toimesta myöhemmin.
Toisekseen ei se possu tai muu eläin tuolla kirmaile myöskään makkaran muodossa alunperin.
Ja kaikilla vegaaneilla ihan varmasti on aina tuo yksi sama syy olla vegaani eikä mikään muu...
Vierailija kirjoitti:
Ryyppääminen.
Meillä ei ole koskaan edes lapsuudenkodissani otettu jouluisin alkoholia lainkaan vaan se on aina ollut lasten juhla tai ennemmin aikuistenkin juhlana harras tilaisuus (vaikka ei olla edes uskovaisia).
Tätä minäkään en ymmärrä. Lapsuudessa isä ja äiti joi jouluna saunaoluen, mutta siinä kaikki. Minä ja mieheni juomme ruoan kanssa viiniä ja saunan jälkeen yksi olut tai siideri. En ymmärrä miksi joillekin joulu on joku ryyppyjuhla.
Anoppilassa jouluna outoa oli se ettei lahjoja välttämättä avattu ennen kuin uutena vuotena. Joskus avattiin jo jouluna, mutta yleensä vasta myöhemmin ja jopa uutena vuotena.
Kaikilla meillä kai oudot tapamme. Puolison kotona ei ole koskaan käynyt pukkia. Edes vaikka anoppini on joulu- ja etenkin lapsenlapsi-intoilija. Lahjoihin käytetään omalla mittapuullani paljon rahaa. Pöydässä ei syödä yhdessä vaan porukka syö kun haluaa.
Toisaalta puolisoni ihmettelee varmaan, että meillä äitini saattaa joulusiivota aattoa edeltävänä yönä, pukki käy ja hänen kanssaan lauletaan kaikenmaailman (isäni kotikylältä kotoisin olevat kyläpukin) sikermät ja tanssitaan eikä pöydästämme löydy koskaan kinkkua vaan savuporo. Kinkkua meillä syötiin usein uutena vuotena kun se oli joulun jälkeisistä aleista ostettu. Niin ja jokainen saa pukeutua kuten tahtoo. Usein siten, että perheen naispuoleiset laittautuvat saunan jälkeen parempiin vaatteisiin ja isäni hengailee yöpuvussa tai kalsareissa 😅.