Miksi annat lapsesi jättää ruokaa?
Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!
Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.
Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.
Kommentit (106)
Onpas taas pienet ongelmat. Itse en pahastu, jos joku ei jaksa syödä loppuun. Ihan sama meneekö se biojätteeseen vai jonkun vatsaan. Koiralle myös kelpaa kaikki jämät.
Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:07"]Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!
Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.
Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.
[/quote]
Se että lautanen kuuluu syödä tyhjäksi, on kohteliaisuutta joka kertyy vain omalle vyötärölle ja niin kohtelias minä en ainakaan ole että riskeeraisin oman terveyteni.
[/quote]
Jos itse otat, itse syöt!
Mäkätän aina kotonakin tuosta että lautaselle jätetään jotain sotkua vaikka teelusikallinen. Mitä lie pitäisi tehdä että menisi perille. Pitää ilman ruokaa kunnes opitaan?
[/quote]jopa tuli miinusta :D
Mutta totta puhuen, meidän koululaiset ovat hyvin vähäruokaisia. Annostelen heille itse ruoan lautaselle, vaikkapa desin verran, ja odotan kyllä heidän pystyvän sen syömään, muuten huudetaan taas kohta nälkää.
Kyllä mua oikeasti ärsyttää että ihan kuin periaatteen vuoksi siihen lautaselle aina jätetään kokkare ruokaa, ei voi olla kellekään ongelma sitä syödä kun on siihenkin asti sitä ruokaa syöty. Tai edes siivota itse se lautanen tyhjäksi, mutta näin pienillä määrillä sen voi syödäkin.
Jos aamulla syövät muroja, niistäkin jää aina lusikallinen kuivamaan kuppiin.
Nuo kakkutarjoomukset ovat sitten kyllä eri asia, kun niistä ei ikinä tiedä mille maistuu, kuten tuossa toisessa viestissä huomautin, jää minullakin mummon täytekakut syömättä, joten lapsivieraatkin saavat jättää.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:20"]
Jos lapsi ottaa täytekakkua palan lautaselle, syö vähän ja jättää loput, ei todellakaan ole kyse siitä ettei muka jaksaisi syödä vaan pelkästä nirsoilusta!
Kyllä meillä lapsi oppi hyvin äkkiä ottamaan ruokaa sopivasti, kun opetettiin että lisää saa aina ottaa mutta roskiin ei ole kiva ruokaa heittää.
Taas, ei puhuta herkuista joihin on lipsahtanut vähän pippuria tai suolaa sokerin sijaan. Ihan normaaleista, hyvin ennalta-arvattavan makuisista kakuista yms.
No, taisin jo saada vastaukseni kysymykseen, lapsen mukavuus ja halut menee kohteliaisuuden edelle.
ap
[/quote]
Kaikki kun ei tykkää edes niistä sokerikaukuista. Esim. aikuinen mieheni. Hän ei vain pidä kermakakuista, oli ne kuinka herkkuja sinun mielestäsi. Hän jättää sellaiset kokonaan syömättä kylässäkin. Itse puolestani syön mielummin suolaisia kuin makeita kahvipöydässäkin- Varmaan loukkaantusit siitäkin.
Se mikä sinusta on namia, ei ehkä ole kaikista.
[/quote]
Miksi yleensä ottaa, jos ei syö? Siitä kai tässä on kyse. Ottaako miehesi kuitenkin kakkua kylässä ja meksei kotonakin vaikkei aio syödä?
Ohistelija
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:07"]Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
[/quote]
Se että lautanen kuuluu syödä tyhjäksi, on kohteliaisuutta joka kertyy vain omalle vyötärölle ja niin kohtelias minä en ainakaan ole että riskeeraisin oman terveyteni.
[/quote]
Jos itse otat, itse syöt!
[/quote]
Epäkohteliaampaa on ottaa lautaselle, ja jättää syömättä, kuin jättää ottamatta.
Vastauksia kysymyksiin/väärinkäsityksiin:
Painoindeksini on normaalin ylärajoilla, en ole ylipainoinen.
Minua ei ole ikinä pakotettu syömään lautasta tyhjäksi. Jos jokin ruoka ei kertakaikkiaan maistunut, se meni roskiin, mutta kuten sanoin; minut on opetettu ottamaan sen verran kuin syön ja syömään lautanen tyhjäksi, ellei ole oikeaa syytä miksi jättää ruoka syömättä. Koskaan ei ole tarvinut tapella ruuasta meillä, eikä lapsia pakkosyöttää tai istututtaa pöydässä. Olen edelleenkin kaikkiruokainen.
En TODELLAKAAN ole sitä mieltä että muidenkaan lapsia pitäisi pakkosyöttää, siitä seuraa vain syömisongelmia.
Tämä ei ole provo.
En välitä, jos lapsi ottaa joskus vahingossa liikaa, ja pyytää anteeksi tai kertoo vanhemmilleen ettei jaksakaan syödä, jolloin vanhempi voi vaivihkaa tyhjentää lautasen suuhunsa tai roskiin. Ongelmani on nimenomaan ne lapset (meidän tutuissa 3 perhettä joilla tällaisia lapsia) jotka joka kerta ottavat lautaselle liikaa ja jättävät puolet syömättä. En usko että olisi iso homma vanhemmille opettaa lasta ottamaan vain yhden asian kerrallaan, vain pienen siivun kakkua, rohkaista ottamaan vain sen mitä syö.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:26"]
Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.
[/quote]
No juurikin näin. Kyllä ihmetyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Kyse ei ollut väkisin syöttämisestä tai siitä, että lapsen pitäisi syödä itsensä lihavaksi. Jos otat, myös syöt. Jos ei maistu, älä ota. Yksinkertaista.
[/quote]
Kaikki kun ei tykkää edes niistä sokerikaukuista. Esim. aikuinen mieheni. Hän ei vain pidä kermakakuista, oli ne kuinka herkkuja sinun mielestäsi. Hän jättää sellaiset kokonaan syömättä kylässäkin. Itse puolestani syön mielummin suolaisia kuin makeita kahvipöydässäkin- Varmaan loukkaantusit siitäkin.
[/quote]
Tiedän, veljentyttöni ei tykkää täytekakuista yms. sokerisista herkuista. Siksi hän ei ikinä niitä ota lautaselleen vaan jättää pöytään. En sanonut että tarjoilujen ottamatta jättäminen on epäkohteliasta, lukisitko viestini tarkemmin.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:25"]
Jos lapsi ottaa täytekakkua palan lautaselle, syö vähän ja jättää loput, ei todellakaan ole kyse siitä ettei muka jaksaisi syödä vaan pelkästä nirsoilusta!
Kyllä meillä lapsi oppi hyvin äkkiä ottamaan ruokaa sopivasti, kun opetettiin että lisää saa aina ottaa mutta roskiin ei ole kiva ruokaa heittää.
Taas, ei puhuta herkuista joihin on lipsahtanut vähän pippuria tai suolaa sokerin sijaan. Ihan normaaleista, hyvin ennalta-arvattavan makuisista kakuista yms.
No, taisin jo saada vastaukseni kysymykseen, lapsen mukavuus ja halut menee kohteliaisuuden edelle.
ap
[/quote]
[/quote]
Miksi yleensä ottaa, jos ei syö? Siitä kai tässä on kyse. Ottaako miehesi kuitenkin kakkua kylässä ja meksei kotonakin vaikkei aio syödä?
Ohistelija
[/quote]
No jos luit kunnolla niin tajusit varmaan, että mies ei ota kakkua. Mutta jos kyse on lapsesta joka vaikka ihan eka kertaa näkee kyseistä kakkua ja haluaa maistaa, jonka minä laitan lautaselle. Lapsi maistaa ja jättää syömättä koska ei pidä siitä niin en minä pakota.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:17"]Minua myös ärsyttää se. Kamalaa ruoan tuhlausta. Eivätkö ne ipanat tiedä, kuinka paljon ruoka maksaa, kuinka paljon sen tuottaminen vie resursseja ja kuinka vähissä se on teollisuusmaiden ulkopuolella? Todella itsekästä. Minä olen pienestä asti oppinut, että ruokaa otetaan niin paljon kuin tietää jaksavansa syödä. Sitten voi ottaa lisää. Ei sitä ruokaa ole pakko laittaa lautaselle, jos ei halua sitä. -N19
[/quote]
Nin ja jos nyt alatte läskiä huutamaan niin painoindeksi on alle 18. -N19
[/quote]
Tietysti olet täydellinen myös siinä asiassa. Ai niin, ja pian tietysti myös akateeminen ja tulot yli 100 000k/vuosi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:34"]
[/quote]
No juurikin näin. Kyllä ihmetyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Kyse ei ollut väkisin syöttämisestä tai siitä, että lapsen pitäisi syödä itsensä lihavaksi. Jos otat, myös syöt. Jos ei maistu, älä ota. Yksinkertaista.
[/quote]
Mutta mistä voi tietää ettei tykkää jos ei ole koskaan maistanut?? Tätä yhtälöä en tajua. Toki ei ole pakko ottaa mitään jättiannosta, mutta siitä pienestäkin voi jäädä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:34"]
[/quote]
[/quote]
Ihanaa, että osa ymmärsi minut ihan oikeinkin. :D Luulin jo että en osaa enää kirjoittaa...
ap
Koska aikuisetkin saavat jättää ruokaa lautaselle, niin minusta on oikein, että lapsilla on sama oikeus. Miksi heidän olisi pakko syödä lautasensa tyhjäksi, kun äidit, isät, tädit ja sedätkään eivät tee niin.
"
Ruokiin liittyvä uutuudenpelko on yksilöllistä. Joku lapsi maistaa uusia ruokia mielellään, toinen ei suostu millään kokeilemaan uutta. Uutuudenpelko on persoonallisuuspiirre, joka periytyy jopa 70-prosenttisesti.
- Jos vanhemmat ovat kovin uutuudenpelkoisia, he useimmiten altistavat lapsen kapealle ruokavalikoimalle. Silloin lapsi ei edes voi oppia kiinnostumaan uusista mauista. Vanhempien olisi hyvä miettiä, voisivatko he muuttaa omaa suhtautumistaan ruokaan."
Ylläolevasta artikkelista.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:43"]Ja mainitsinkin jo aikaisemmin, ettei todellakaan haittaa jos lapsi sattuukin joskus ottamaan jotain josta ei kertakaikkiaan tykkää, ja jättää sen.
ap
[/quote]
Miksi sitten aloituksessa kirjoitit näin: "hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle"
Miksi sinua hämmensi tuon näkeminen, jos kuitenkin sait itsekin jättää ruokaa? Kai nyt olit kouluikään mennessä oppinut, että virheitä voi sattua. Sama ruoka voi maistua ihan erilaiselta kyläpaikassa, oli sitten makaronilaatikko tai perunamuussi kyseessä.
Jälkiruuat ovat usein herkullisemman näköisiä kuin makuisia. Lapsi saattaa ottaa vaaleanpunaista kakkua tajuamatta, että siinä onkin väkevää puolukkaa eikä mansikkaa.
Miksi rankaista pakkosyömisellä, jos tekee virheen? Ei lapsi osaa aikuisen tavalla arvioida mitä vatsaan enää mahtuu.
Mutta kaiketi te haluatte, että vieraat oksentavat sohvallenne mieluummin kuin heitätte kakkupalan roskin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:41"]
Koska aikuisetkin saavat jättää ruokaa lautaselle, niin minusta on oikein, että lapsilla on sama oikeus. Miksi heidän olisi pakko syödä lautasensa tyhjäksi, kun äidit, isät, tädit ja sedätkään eivät tee niin.
[/quote]
Eikö teidän suvussa edes aikuiset osaa arvioida etukäteen nälkänsä määrää ja ottaa ruokaa lautaselleen kerrallaan vain sen verran, että sen jaksaa syödäkin? Sitten ei toki voi vaatia lapsianne ottamaan vain vähän kerrallaan, kun edes te aikuiset ette tätä yksinkertaista perusasiaa hallitse.
Mieheni perhe on näitä "kaikki on syötävä lautaselta" -ihmisiä. Kaikki heistä (paitsi mieheni) ovat ylipainoisia.
ap
[/quote]