Miksi annat lapsesi jättää ruokaa?
Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!
Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.
Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.
Kommentit (106)
Ap:lla ei ole lapsia, muutoin olisi jättänyt aloituksen kirjoittamatta. Katkera vanhapiika,jolla kova lapsuus.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:50"]
Itse olen yrittänyt opettaa että kaikki ruoka olisi syötävä.Aina ei kuitenkaan lapsi syö.Sääli kun ruokaa menee hukkaan.Moni lapsi näkee nälkää ulkomailla.Lapsia pitäisi opettaa arvostamaan ruokaa enemmän.
[/quote]
Vieläkö löytyy noin vanhanaikaisia ihmisiä, tulee 70-luku mieleen.
Siis en nyt tajua sitä, miksei lapsia opeteta kunnolla vain ottamaan ensin vaikka TODELLA vähän ruokaa lautaselle. Lasten pitäisi maistaa pitäisi mielestäni kaikkea. Mutta ähkyyn ei tarvitse syödä. Ruokaa ei näin tarvitse heittää roskiin - mikseivät kaikki opeta tätä kunnolla lapsilleen?
Toisikseen ne, joiden ei ole lapsena tarvinnut syödä kunnon ruokaa loppuun / maistaa mitään, todennäköisesti ovatkin niitä läskejä. Sukuni läskiperheessä nykyään aikuiset lapset ovat niitä kaikkein nirsoimpia. Ei kelpaa kala, ei tomaatti, ei sienet, ei saa olla oikeastaan mitään kasviksia, ei erikoisia mausteita. Rasvaa ja sokeria ja vehnäjauhoja - ne kelpaa.
Meillä on kyläillyt perheitä, joissa lapsi haukkaa kerran pullaa, ei tykkää ja jättää lautasen sivuun, sitten tekee saman muffinssille, keksille jne. Vähän päästä se pulla kuitenkin houkuttaa ja ottaa uuden, haukkaa kerran ja laittaa edellisen pullan viereen sivuun, sama tapahtuu muffinsille, täytekakulle, keksille jne. Samaa tuotetta kerran haukattuna on jo lautasen vieressä useita ja silti vanhemmat antavat uuden samanlaisen aina, kun lapsi pyytää.
Ap:n aloitus oli epäselvä ja minuakin ärsytti se ensin, mutta lisätarkennusten jälkeen olen hänen kanssaan samaa mieltä. Kyllä tapoja voi opettaa, vaikka aina ei lapselta onnistuisikaan. Ero on siinä, mitä vanhemmat sanoo tuossa minunkin esimerkkini tilanteessa - vai sanovatko mitään.
Eli selvästi näkee, että ne, jotka edelleen vänkäävät ap:ta vastaan ovat näitä minun esimerkkini vanhempia - ja sellaiset kyllä ärsyttää jo vähän joustavampaakin emäntää.
Miksi se kakkupala biojätteessä on kamalaa mutta lapsen mahassa jees? Jos ei maistu ja on täynnä??
97 siksi, että minä en ainakaan ole varannut jokaiselle vieraalle 7 kakkupalaa, joista kaikista haukataan vain kerran. Jos ottaisi ne 7 puraisua kaikki samasta kakkupalasta ja loput jäisi syömättä, niin sehän olisi vielä ihan ok, mutta...
Syömään pakottaminen johtaa nykytutkimusten mukaan syömishäiriöihin. Itse en ainakaan pakota syömään kotona enkä kylässä.
Itseänä pakotettiin lapsena syömään lautanen tyhjäksi. Teininä sairastuin syömishäiriöön ja nyt aikuisena pelkään syömistä ylikaiken ja en kykene maistamaan mitään uutta, koska pelkään ruokaa ja oksentamista. Olen siis erittäin nirso aikuinen, joka ei pysty edes julkisesti syömään.
Laitan pienen annoksen mut en pakota.Lisää saa ottaa ja jälkiruokaa saa vasta kun lautanen on tyhjä.Nykyään lapset ovat kyllä kovin nirsoja,tuntuu välilä et monen lapset eivät millään syö kotiruokia aina jätetään.Vanhanajan ihmiset osasivat tehdä vaikka mitä ruokia ja lautaset syötiin tyhjäksi.Hyvin pärjäsivät.Nykyään vähä toisin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:09"]
Pieni lapsi ehkä haalii liikaa lautaselleen, mutta kouluikäisen pitäisi jo tajuta vähän säädellä tuota ottamista. Joskus tietenkin tulee virheitä kun makeaksi luultu leivos paljastuukin lohipasteijaksi, mutta kyllä kouluikäinen jo yleensä tietää pitääkö vaikkapa maniskkakakusta tai suklaamuffinssista. Eikä kukaan yleensä hermostu pienen tilkan jättämisestä, mutta kukkurallinen lautasellinen harmittaa.
ap
[/quote]on olemassa mansikkakakkuja ja mansikkakakkuja.
vaikka tykkääkin mansikkakakusta, joskus tulee vastaan aivan karmeita virityksiä. ei se että kakussa on käytetty samaa raaka-ainetta tee siitä samanmakuista.
aikuisena pystyn (joskus jopa oksennusta niellen) syömään kohteliaasti ottamani palan, mutta lapsiltani en todellakaan vaadi sitä
Koska aikuisetkin saavat jättää ruokaa lautaselle, niin minusta on oikein, että lapsilla on sama oikeus. Miksi heidän olisi pakko syödä lautasensa tyhjäksi, kun äidit, isät, tädit ja sedätkään eivät tee niin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:17"]Minua myös ärsyttää se. Kamalaa ruoan tuhlausta. Eivätkö ne ipanat tiedä, kuinka paljon ruoka maksaa, kuinka paljon sen tuottaminen vie resursseja ja kuinka vähissä se on teollisuusmaiden ulkopuolella? Todella itsekästä. Minä olen pienestä asti oppinut, että ruokaa otetaan niin paljon kuin tietää jaksavansa syödä. Sitten voi ottaa lisää. Ei sitä ruokaa ole pakko laittaa lautaselle, jos ei halua sitä. -N19
[/quote]
Nin ja jos nyt alatte läskiä huutamaan niin painoindeksi on alle 18. -N19
[/quote]
Tietysti olet täydellinen myös siinä asiassa. Ai niin, ja pian tietysti myös akateeminen ja tulot yli 100 000k/vuosi.
[/quote]
HAHHAH! Olen elänyt köyhyysrajan alapuolella 6-vuotiaasta asti. -N19
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:26"]
Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.
[/quote]
No juurikin näin. Kyllä ihmetyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Kyse ei ollut väkisin syöttämisestä tai siitä, että lapsen pitäisi syödä itsensä lihavaksi. Jos otat, myös syöt. Jos ei maistu, älä ota. Yksinkertaista.
[/quote]
Mutta mistä voi tietää ettei tykkää jos ei ole koskaan maistanut?? Tätä yhtälöä en tajua. Toki ei ole pakko ottaa mitään jättiannosta, mutta siitä pienestäkin voi jäädä.
[/quote]
Siksi laitoinkin alkuperäiseen viestiin maininnan kouluikäisistä lapsista, koska siihen ikään mennessä on isommat asiat ruuan suhteen opeteltu. Ja mainitsinkin jo aikaisemmin, ettei todellakaan haittaa jos lapsi sattuukin joskus ottamaan jotain josta ei kertakaikkiaan tykkää, ja jättää sen. Kyse on lapsista jotka tavan vuoksi jättävät jokaikinen kerta jotain ja jopa useampia juttuja.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:17"]
Eivätkö ne ipanat tiedä, kuinka paljon ruoka maksaa, kuinka paljon sen tuottaminen vie resursseja ja kuinka vähissä se on teollisuusmaiden ulkopuolella? -N19
[/quote]
Tottahan kaikki taaperot tämän tietävät. Minä istutan omat lapseni (2 v. ja 4 v.) illalla aina pöydän ääreen ja käymme läpi päivän ostokset. Kertaan joka tuotteen kohdalla, kuinka monta elävää kanaa tai sikaa esim. pakattujen broilerisuikaleiden hinnalla saisi Bangladeshissa. Osaavat sitten hävetä ajoissa, jos ryhtyvät mankumaan keksejä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:26"]
Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.
[/quote]
No juurikin näin. Kyllä ihmetyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Kyse ei ollut väkisin syöttämisestä tai siitä, että lapsen pitäisi syödä itsensä lihavaksi. Jos otat, myös syöt. Jos ei maistu, älä ota. Yksinkertaista.
[/quote]
Ihanaa, että osa ymmärsi minut ihan oikeinkin. :D Luulin jo että en osaa enää kirjoittaa...
ap
[/quote]
Älä vielä menetä toivoa. ♥ :)
Joo, kyllä se paha kakku on vaan pakkosyötettävä lapselle ihan vaan kohteliaisuudesta...
Siksi koska lapsellani on ollut syömisongelmia. En tee numeroa siitä jos joskus jotain jättää, syön itse jämät jos kylässä ollaan. Kahden muun lapseni kohdalla vähän eri.
Itse olen yrittänyt opettaa että kaikki ruoka olisi syötävä.Aina ei kuitenkaan lapsi syö.Sääli kun ruokaa menee hukkaan.Moni lapsi näkee nälkää ulkomailla.Lapsia pitäisi opettaa arvostamaan ruokaa enemmän.