Miksi annat lapsesi jättää ruokaa?
Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!
Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.
Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:51"]
Tää on niin tätä samaa joka saatanan ketjussa, kun valtaosa ei osaa lukea sitä aloitusta ja sitten ollaan nokka solmussa jostain, jonka on itse käsittänyt väärin - ja vaikka kuinka yrität selittää, ei se mene perille sittenkään. :D
[/quote]
Höpö höpö. Ap teki tarkoituksella provosoivan aloituksen ja sai mitä halusi. Hän olisi aivan hyvin voinut heti kirjoittaa, että sai lapsena jättää ruokaa, jos se ei maistunut, eikä halua tuomita niitä, jotka eivät pysty syömään kaikkea. Sen sijaan hän päätti kertoa "hämmennyksestään, kun muut saavat jättää ruokaa".
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:07"]Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)
Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!
Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.
Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.
[/quote] Ihan valinnan vapaus ja oikeus päättää omasta kehosta. Siinä muutama syy. Ruokailun pyrin muutenkin tekemään positiiviseksi kokemukseksi.
Miltä sinusta tuntuisi pakkosyöttä?
Kyllähän se lapsikin syö jos maistuu. Jos ei maistukaan niin se on voi voi. Lapsi ei osaa säädellä sitä paljonko lautaselle ottaa ja paljonko sitten jaksaakin syödä. Sitähän varten tässä maailmassa opetellaan, elämistä.
[/quote]
Kyllä siinä pitäisi vanhempien jo kiinnittää huomiota ruoan oikean määrän ottamisen harjoitteluun. Aloituksessahan puhutaan KOULUIKÄISISTÄ lapsista. Pieni lapsi ehkä haalii liikaa lautaselleen, mutta kouluikäisen pitäisi jo tajuta vähän säädellä tuota ottamista. Joskus tietenkin tulee virheitä kun makeaksi luultu leivos paljastuukin lohipasteijaksi, mutta kyllä kouluikäinen jo yleensä tietää pitääkö vaikkapa maniskkakakusta tai suklaamuffinssista. Eikä kukaan yleensä hermostu pienen tilkan jättämisestä, mutta kukkurallinen lautasellinen harmittaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:43"]Ja mainitsinkin jo aikaisemmin, ettei todellakaan haittaa jos lapsi sattuukin joskus ottamaan jotain josta ei kertakaikkiaan tykkää, ja jättää sen.
ap
[/quote]
Miksi sitten aloituksessa kirjoitit näin: "hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle"
Miksi sinua hämmensi tuon näkeminen, jos kuitenkin sait itsekin jättää ruokaa? Kai nyt olit kouluikään mennessä oppinut, että virheitä voi sattua. Sama ruoka voi maistua ihan erilaiselta kyläpaikassa, oli sitten makaronilaatikko tai perunamuussi kyseessä.
Jälkiruuat ovat usein herkullisemman näköisiä kuin makuisia. Lapsi saattaa ottaa vaaleanpunaista kakkua tajuamatta, että siinä onkin väkevää puolukkaa eikä mansikkaa.
Miksi rankaista pakkosyömisellä, jos tekee virheen? Ei lapsi osaa aikuisen tavalla arvioida mitä vatsaan enää mahtuu.
Mutta kaiketi te haluatte, että vieraat oksentavat sohvallenne mieluummin kuin heitätte kakkupalan roskin.
[/quote]
No mä ymmärsin, että täs oli kyse suht isoista lapsista, jotka kasaa lautaselleen montaa eri artikkelia paljon kerrallaan ja sit jättää vaan syömättä. Ja vanhemmat vieres ei reagoi mitenkään. Ku tottakai virhearvioita sattuu, mut vois vanhemmat sentään vähän yrittää valvoo paljonko se oma Nico-Alexi herkkuja kerralla lautaselleen lappaa. Ainaki vois lapselle asiast huomauttaa jälkeenpäin, et jatkossa kantsii muistaa ottaa vähän kerrallaan.
55: Jos lasten toiminta kovasti ahdistaa, niin on parempi jättää kutsumatta.
Siksi toisekseen, ethän sinä menetä yhtään mitään, vaikka ne ruuat menisivät roskiin. Joko ne syödään tai heitetään pois. Kummassakaan tapauksessa sinulle ei jää mitään.
Kylässä minä kysyn lapselta, mitä tarjolla olevista herkuista hän haluaa maistaa. Jos hän haluaa kakkua, minä leikkaan hänelle pienen palan. Jos hän haluaa sitä myöhemmin lisää, hän sitä saa. Samaten jos hän haluaa keksejä, annan hänelle pari. Ei sitä lautasta lapata täyteen vaan otetaan vain hiukan ja maistetaan ja mahdollisesti otetaan lisää.
Jos kuitenkin käy niin, että joku kakku onkin aivan ällistyttävän kaamean makuista (esim. rommikakku ei yleensä ole lasten mieleen eikä välttämättä ulospäin näy, että on rommikakku kyseessä), lapsi saa puolestani jättää syömättä. En minäkään väkisin suuhuni sellaista laita, mikä saa minut yökkäämään, vaikka olisi mitkä juhlat. Yritän kyllä aina syödä sen, minkä otan, mutta joskus vain ei kerta kaikkiaan pysty.
Siis pääasiassa otetaan hiukan ja syödään se, mikä on otettu. Väkisin ei kuitenkaan tarvitse syödä. Ihan sama on ruuan kanssa. Joinakin päivinä vain ei ruoka maistu, joten kun on kylläinen, saa lopettaa. Ei se silti sitä tarkoita, että viiden minuutin päästä vedetään jäätelöä nälkään.
Minulla on ystävä, jolla on kummallinen tapa jättää aina ruokalusikallinen ruokaa. Oli sitten kyse ravintolasta, kotiruuasta, juhlatarjoilusta tai ihan mistä vain, hän jättää siihen lautaselle hiukan. Minulle hän selittää, että hänet on kasvatettu niin, että vaikuttaa ahneelta, jos syö lautasen tyhjäksi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:06"]
Tää on niin tätä samaa joka saatanan ketjussa, kun valtaosa ei osaa lukea sitä aloitusta ja sitten ollaan nokka solmussa jostain, jonka on itse käsittänyt väärin - ja vaikka kuinka yrität selittää, ei se mene perille sittenkään. :D
[/quote]
Höpö höpö. Ap teki tarkoituksella provosoivan aloituksen ja sai mitä halusi. Hän olisi aivan hyvin voinut heti kirjoittaa, että sai lapsena jättää ruokaa, jos se ei maistunut, eikä halua tuomita niitä, jotka eivät pysty syömään kaikkea. Sen sijaan hän päätti kertoa "hämmennyksestään, kun muut saavat jättää ruokaa".
[/quote]
Tässä on tämä toinen ongelma, kun mitään ei saa nykyään sanoa olematta ''provosoiva'' tai ''Porvoosta''. Ei provosoiva aloitus edes tarkoita sitä, etteikö asiasta voitaisi keskustella järkevästi - se on ihan kommentoijista kiinni.
En tiedä, kärjistikö ap tarkoituksella aloitustaan, mutta yhtä hyvin voi olla, ettei hän nyt vaan huomannut kirjoittaa ihan kaikki näkökohtia tuohon samaan viestiin.
Minä olen aikuinen ja silti minulla tulee vähän väliä tilanteita, etten pystykkään syömään kaikkea ottamaani ruokaa. Usein syödessä tulee vain yhtäkkiä kuvottava tunne jonka jälkeen en pysty syömään enää lusikallistakaan. Joskus siinä lautasella on tosiaan jäljellä enää vain pari lusikallista, mutta se olo on vain niin kerta kaikkisen stoppaava että ei mene pienikään määrä. Kylässä en koskaan uskalla ottaa paljoa ruokaa. Voi myös olla kyseessä ruoka josta pidän, silti raja tulee yhtäkkiä vastaan.
Ei tuo ruoan määrän arvioiminen minkä pystyy ja haluaa syödä ole minusta mikään hirveän helppo juttu aina. En pysty siihen itse, joten on aika vaikeaa vaatia lasten pystyvän siihen. Ehkä tämä on vain sellainen juttu mitä pidetään helpompana kuin se oikeastaan onkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:43"]Ja mainitsinkin jo aikaisemmin, ettei todellakaan haittaa jos lapsi sattuukin joskus ottamaan jotain josta ei kertakaikkiaan tykkää, ja jättää sen.
ap
[/quote]
Miksi sitten aloituksessa kirjoitit näin: "hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle"
Miksi sinua hämmensi tuon näkeminen, jos kuitenkin sait itsekin jättää ruokaa? Kai nyt olit kouluikään mennessä oppinut, että virheitä voi sattua. Sama ruoka voi maistua ihan erilaiselta kyläpaikassa, oli sitten makaronilaatikko tai perunamuussi kyseessä.
Jälkiruuat ovat usein herkullisemman näköisiä kuin makuisia. Lapsi saattaa ottaa vaaleanpunaista kakkua tajuamatta, että siinä onkin väkevää puolukkaa eikä mansikkaa.
Miksi rankaista pakkosyömisellä, jos tekee virheen? Ei lapsi osaa aikuisen tavalla arvioida mitä vatsaan enää mahtuu.
Mutta kaiketi te haluatte, että vieraat oksentavat sohvallenne mieluummin kuin heitätte kakkupalan roskin.
[/quote]
Siksi koska olin "kiltti" lapsi, ja itselleni ei olisi tullut mieleenkään jättää mitään lautaselle kyläpaikassa, en kyllä ollut nirsokaan eikä ollut ongelmia oksentelun kanssa tms. joten koskaan en muista tilannetta että olisin jotain todella pahaa syönyt vain koska en kehdannut jättää.
Ei se varmaan ole ristiriidassa sen kanssa, mitä mieltä nyt aikuisena olen. Sanotaan nyt vielä kerran; olen pakkosyöttämistä vastaan! Kyse on siitä mitä lapselle kotona opetetaan ja mitä opetetaan syömään. Mulle esim. puolukka kakussa ei olisi ollut lapsena ongelma, koska syötiin puolukkaa puuron kanssa kotonakin ja se oli hyvää.
Otetaan vaikka kärjistetty esimerkki:
Olen sitä mieltä että lapsi pitää opettaa pois vaipoista.En ole kuitenkaan sitä mieltä että lapsi pitää sitoa pottaan tai sitä pitää rangaista jos se vaikka kylässä sattuu pissaamaan housuihinsa. Mutta se pitää opettaa käymään vessassa, vaikka se veisikin paljon aikaa. Ei voi antaa periksi jos lapsi ei kuukauden opettlun jälkeen ole oppinut. Tämä varmasti päivänselvyys kaikille vanhemmille, mulle samanlainen päivänselvyys on monipuolisen syömisen ja pöytätapojen (joihin omasta mielestäni kuuluu se ettei lautaselle jätetä) opettaminen. Virheitä lapselle sattuu, mutta opetetaan silti kärsivällisesti.
ap
ap, sitä mansikkakakkua ja suklaamuffinssia on niin monenlaista. Itsekin rakastan kaikkia suklaabrowniseja, mokkapaloja & suklaamuffinsseja. Silti on moni niistä jäänyt syömättä, koska ne eivät ole olleet sellaisia kuin kuvittelin - siis mielestäni jollakin tavalla pahoja. Joten on ihan normaalia, että mansikkakakusta tykkäävä lapsi on ollut riemuissaan kun tarjolla on mansikkakakkua, ottaa ison palan, maistaa lusikallisen tai pari ja toteaa, ettei tykkääkään.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:19"]
Minä olen aikuinen ja silti minulla tulee vähän väliä tilanteita, etten pystykkään syömään kaikkea ottamaani ruokaa. Usein syödessä tulee vain yhtäkkiä kuvottava tunne jonka jälkeen en pysty syömään enää lusikallistakaan. Joskus siinä lautasella on tosiaan jäljellä enää vain pari lusikallista, mutta se olo on vain niin kerta kaikkisen stoppaava että ei mene pienikään määrä. Kylässä en koskaan uskalla ottaa paljoa ruokaa. Voi myös olla kyseessä ruoka josta pidän, silti raja tulee yhtäkkiä vastaan.
Ei tuo ruoan määrän arvioiminen minkä pystyy ja haluaa syödä ole minusta mikään hirveän helppo juttu aina. En pysty siihen itse, joten on aika vaikeaa vaatia lasten pystyvän siihen. Ehkä tämä on vain sellainen juttu mitä pidetään helpompana kuin se oikeastaan onkaan.
[/quote]
Eikö tässä puhuttu lautaselle jääneistä, monesta yksittäisestä leivoksesta tms.? Niitähän on helppo annostella, kun ottaa yhden kerrallaan ja hakee sitten lisää, jos jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:20"]
Jos lapsi ottaa täytekakkua palan lautaselle, syö vähän ja jättää loput, ei todellakaan ole kyse siitä ettei muka jaksaisi syödä vaan pelkästä nirsoilusta!
Kyllä meillä lapsi oppi hyvin äkkiä ottamaan ruokaa sopivasti, kun opetettiin että lisää saa aina ottaa mutta roskiin ei ole kiva ruokaa heittää.
Taas, ei puhuta herkuista joihin on lipsahtanut vähän pippuria tai suolaa sokerin sijaan. Ihan normaaleista, hyvin ennalta-arvattavan makuisista kakuista yms.
No, taisin jo saada vastaukseni kysymykseen, lapsen mukavuus ja halut menee kohteliaisuuden edelle.
ap
[/quote]
Kaikki kun ei tykkää edes niistä sokerikaukuista. Esim. aikuinen mieheni. Hän ei vain pidä kermakakuista, oli ne kuinka herkkuja sinun mielestäsi. Hän jättää sellaiset kokonaan syömättä kylässäkin. Itse puolestani syön mielummin suolaisia kuin makeita kahvipöydässäkin- Varmaan loukkaantusit siitäkin.
Se mikä sinusta on namia, ei ehkä ole kaikista.
[/quote]
harvinaisen idiootti perhe olette kyllä. Miksi miehesi kahmii kylässä kakkua, josta ei pidä?
Jos taas ei kahmi miksi vastaat ketjuun asiattomasti.
Ap! Sehän on juuri sitä pakkosyöttämistä jos pakotat syömään sen lautasen tyhjäksi aina, tollo!
Sen takia annan kotona jättää, koska itsekin olen huono arvioimaan ruuan määrää. Aina otan liikaa!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:06"]
[/quote]
[/quote]
Tässä on tämä toinen ongelma, kun mitään ei saa nykyään sanoa olematta ''provosoiva'' tai ''Porvoosta''. Ei provosoiva aloitus edes tarkoita sitä, etteikö asiasta voitaisi keskustella järkevästi - se on ihan kommentoijista kiinni.
En tiedä, kärjistikö ap tarkoituksella aloitustaan, mutta yhtä hyvin voi olla, ettei hän nyt vaan huomannut kirjoittaa ihan kaikki näkökohtia tuohon samaan viestiin.
[/quote]
Ehkä kyse enemmänkin kyse siitä, etten osaa selittää asiaa kunnolla. Se oli jotenkin niin päivänselvää meillä että kaikkea pitää maistaa ja lautanen syödään tyhjäksi, että en lapsena käsittänyt että se olisi jollekin muulle ongelma. Käytännössä se, että ruokaa sai jättää tarkoitti vaikka sitä, että äiti oli tehnyt jotain uutta ruokaa joka oli todella mausteista. Ja kun äiti näki että nyt ei maistu, ja syykin oli selvä, niin sanoi että ei tarvi syödä kaikkea. Mutta jos ruuassa ei sinänsä ollut vikaa, oli vain huono päivä, kannusti äiti syömään lautasen tyhjäksi. Pikkuveljeni inhosi puuroa, meinasi oksentaa kun sitä söi. Äiti kannusti syömään puuroa, mutta koska sama tapahtui useamman kerran (veli syö vähän ja sanoo että oksettaa, tai yökki, ja lopulta puuro päätyi roskiin), niin veljen aamupuuro vaihtui leipään yms. Ei pakkosyöttöä, vaan kannustamista ja kaikkien ruokien maistamista. On paljon välimuotoja pakkosyötön ja "laitat vaan roskiin kaiken mitä et syö ja mistä et tykkää"-välillä Selvensikö tämä nyt lapsuuteni ruokailuasioita, vai onko sillä loppupeleissä väliäkään?
ap
Huomio vähän aiheen ulkopuolelta, eli täytekakut, joka nousee useissa viesteissä esiin. Niistä ei tunnu juuri kukaan erityisesti pitävän. Oimituinen juhlarituaali, joka kai joskus pula-aikana on edustanut parasta mitä rahalla saa. Kesällä on tietysti pakko tarjota kotimaisia marjoja ja niistäkään ei keksitä muuta juhlavaa kuin se iänikuinen täytekakku. Marjoja, banaania, kiiviä, liikaa kermaa ja säilykehedelmän sokerilientä kostukkeena ja ties mitä.
Ap on yhtäaikaa pakkosyöttämisen vastustaja ja kannattaja! Koita päättää kumpaa olet!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:27"]
ap
[/quote]
[/quote]
Siksi koska olin "kiltti" lapsi, ja itselleni ei olisi tullut mieleenkään jättää mitään lautaselle kyläpaikassa, en kyllä ollut nirsokaan eikä ollut ongelmia oksentelun kanssa tms. joten koskaan en muista tilannetta että olisin jotain todella pahaa syönyt vain koska en kehdannut jättää.
Ei se varmaan ole ristiriidassa sen kanssa, mitä mieltä nyt aikuisena olen. Sanotaan nyt vielä kerran; olen pakkosyöttämistä vastaan! Kyse on siitä mitä lapselle kotona opetetaan ja mitä opetetaan syömään. Mulle esim. puolukka kakussa ei olisi ollut lapsena ongelma, koska syötiin puolukkaa puuron kanssa kotonakin ja se oli hyvää.
Otetaan vaikka kärjistetty esimerkki:
Olen sitä mieltä että lapsi pitää opettaa pois vaipoista.En ole kuitenkaan sitä mieltä että lapsi pitää sitoa pottaan tai sitä pitää rangaista jos se vaikka kylässä sattuu pissaamaan housuihinsa. Mutta se pitää opettaa käymään vessassa, vaikka se veisikin paljon aikaa. Ei voi antaa periksi jos lapsi ei kuukauden opettlun jälkeen ole oppinut. Tämä varmasti päivänselvyys kaikille vanhemmille, mulle samanlainen päivänselvyys on monipuolisen syömisen ja pöytätapojen (joihin omasta mielestäni kuuluu se ettei lautaselle jätetä) opettaminen. Virheitä lapselle sattuu, mutta opetetaan silti kärsivällisesti.
ap
[/quote]
Meinaatko että nämä lapset ei opi? Aikuisenakin vielä mättävät kukkupäällä ja puolet roskiin? Buahahahahaha.....
No milläs pakotat, jos ne ei syö? Pitäisikö avata suu sormilla ja tunkea ruokaa väkisin suuhun?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:20"]Jos lapsi ottaa täytekakkua palan lautaselle, syö vähän ja jättää loput, ei todellakaan ole kyse siitä ettei muka jaksaisi syödä vaan pelkästä nirsoilusta!
Kyllä meillä lapsi oppi hyvin äkkiä ottamaan ruokaa sopivasti, kun opetettiin että lisää saa aina ottaa mutta roskiin ei ole kiva ruokaa heittää.
Taas, ei puhuta herkuista joihin on lipsahtanut vähän pippuria tai suolaa sokerin sijaan. Ihan normaaleista, hyvin ennalta-arvattavan makuisista kakuista yms.
No, taisin jo saada vastaukseni kysymykseen, lapsen mukavuus ja halut menee kohteliaisuuden edelle.
ap
[/quote]
Lapsi ei vielä tiedä ennalta miltä sinun tekemä kakku maistuu, ensi vuonna se on jo fiksupi ja ottaa vain sen kaupan keksin.