Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi annat lapsesi jättää ruokaa?

Vierailija
03.05.2014 |

Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)

Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!

Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.

Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:26"]

Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.

[/quote]

No juurikin näin. Kyllä ihmetyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa. Kyse ei ollut väkisin syöttämisestä tai siitä, että lapsen pitäisi syödä itsensä lihavaksi. Jos otat, myös syöt. Jos ei maistu, älä ota. Yksinkertaista.

[/quote]

Mutta mistä voi tietää ettei tykkää jos ei ole koskaan maistanut?? Tätä yhtälöä en tajua. Toki ei ole pakko ottaa mitään jättiannosta, mutta siitä pienestäkin voi jäädä.

[/quote]

Ei mistään. Kyse olikin juuri niistä isommista hukkaan menevistä ruoka-annoksista. Jos haluaa maistaa jotain, voi ottaa sitä vain vähän.

Vierailija
102/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja mene kokkikurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:42"]

Koska aikuisetkin saavat jättää ruokaa lautaselle, niin minusta on oikein, että lapsilla on sama oikeus. Miksi heidän olisi pakko syödä lautasensa tyhjäksi, kun äidit, isät, tädit ja sedätkään eivät tee niin.

[/quote]

Aivan, esimerkin voima. Itse vasta teini-ikäisenä tajusin, ettei meidän äiti tykkääkkään kaikista ruuista. :D

Aikuisen nyt ainakin pitäisi osata annostella ruokansa niin, ettei sitä tarvi roskiin heittää.

Vierailija
104/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä samaa joka saatanan ketjussa, kun valtaosa ei osaa lukea sitä aloitusta ja sitten ollaan nokka solmussa jostain, jonka on itse käsittänyt väärin - ja vaikka kuinka yrität selittää, ei se mene perille sittenkään. :D

Vierailija
105/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsikin syö jos maistuu. Jos ei maistukaan niin se on voi voi. Lapsi ei osaa säädellä sitä paljonko lautaselle ottaa ja paljonko sitten jaksaakin syödä. Sitähän varten tässä maailmassa opetellaan, elämistä.

Vierailija
106/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhempien pitäisi opettaa, että otetaan vähän ensin, eikä hamstrata lautasta täyteen kaikkea. Mutta kyllä minä esimerkiksi annan lasteni maistaa kaikkea pöydästä mitä haluavat, syövät sitten mitä syövät, ei maailma siihen kaadu. Minä myös saatan jättää jotain mikä on näyttänyt hyvältä, mutta onkin esim. todella äkkimakeaa ja kesken syömisen vaan tulee paha olo, eikä enää pysty. Tai joku suolainen voi olla, että siinä onkin jotain homejuustoa tms, mitä ei näy päällepäin, ja sitä ei pystykään syömään. Minä sentään olen liki 140kg, ja jätän silti "herkkuja" syömättä, enkä koskaan syö lasten jämiä, oksettavaa kun jotkut on kuin jotain jätemyllyjä...