Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi annat lapsesi jättää ruokaa?

Vierailija
03.05.2014 |

Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)

Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!

Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.

Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:47"]

Ap on yhtäaikaa pakkosyöttämisen vastustaja ja kannattaja! Koita päättää kumpaa olet!

[/quote]

Vastustan pakkosyöttöä.

Kannatan sitä että lapsi opetetaan pienestä pitäen syömään erilaisia ruokia, ottamaan sopivasti ruokaa ja herkkuja lautaselle, ja syömään lautanen tyhjäksi. Kouluikään mennessä lapsi voi hyvinkin oppia sen, että kylässä otetaan vain vähän jos ei ole varma tykkääkö, ja vain hyvästä syystä (esim. pahaolo iskee yllättäen) voi jättää syömättä sen mitä lautasella sattuukaan olemaan. Eli ei lastata lautaselle herkkuja, näpritä sitä ja jätetä suurinta osaa syömättä. Mielestäni aika yksinkertaista.

ap

Vierailija
62/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus on kyse siitä, että se tavallinen kakku voi olla pahaa. Esim. meidän lapset eivät ole tottuneet makeaan ja meillä kakut leivotaan aina ohjemääriä vähemillä sokereilla, eikä täytteet ole äklömakeita. Mutta suvussa on näitä leipureita, jotka jopa lisäävät sitä sokeria saadakseen makua. En sitä pysty syömään minäkään, vaikka otankin sellaisen palan mitä luulen voivani syödä. En pysty syömään kohteliaisuudesta sellaista, joka näyttää hyvältä, mutta ei sitten olekaan. Tosin aika usein heitän salaa jonnekin.

Veljelleni oli käynyt kerran niin, että oli ottanut voileipäkakkua ison palan kun ei ollut tajunnut, että siinä on hänen inhoamaansa kermaviiliä. Meillä on opetettu, että pitää syödä lautanen tyhjäksi. Veli oli saanut tilaisuuden piilottaa sen lopun kukkaruukkuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa sen verran että jaksaa syödä. Ikäväähän se on jos kylässä on ja ottanut esim täytekakkua ja ei halua syödä, kai on pahaa sitten. Lapsi on lapsi. Kerran söin tosi huonoa pullaa kylässä ja ystävä meni käymään keittiön puolella niin laitoin pullan taskuun. 

Vierailija
64/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää hyviä kakkuja, pullia, täytekakkuja. Aitoa tavaraa. 

Vierailija
65/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:26"]Minusta tässä ap:n viestissä oleellista oli, että ne lapset ovat ihan itse ottaneet sen ruuan eli valinneet, paljonko sitä tulee siihen lautaselle. Jos itse saa ottaa ruuan, se pitäisi pääsääntöisesti myös syödä, koska miten muuten sitä oppii olemaan kohtuullinen? Jos ei tiedä, pitääkö jostain, voi ensin ottaa vähän ja sitten lisää, jos se osoittautui hyväksi. Jos joku muu on laittanut annoksen lautaselle, tilanne on tietenkin eri, mutta tässä nyt oli itse saanut valita sen määrän. Onhan se nyt jo epäkohteliasta ottaa ruokaa vain roskiin heitettäväksi.

[/quote]

Vihdoinkin järkipuhetta, kiitos - ei tarvinnut omaa viestiä alkaa kirjottamaan. :)

Vierailija
66/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap/60: Voi pyhä yksinkertaisuus. Tuo puolukkakakku nyt oli vain esimerkki, mutta sinun piti tietenkin ottaa se konkreettisesti ja selittää, että sinua ei puolukka mansikan sijaan olisi haitannut. Aplodit sinulle, oletpa hieno ihminen.

En viitsi kommentoida enempää, koska provoat tahallasi. Harmi, etteivät sinun vanhempasi opettaneet kuukausien kestävien harjoitusten avulla, että jääräpäisyys ja tyhmän teeskenteleminen ei ole soveliasta. Omena ei tainnut pudota kauas, tai jos putosi, hait sen kilttinä tyttönä ja söit heti.

Vierailija
67/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

75: Jankuti jankuti. Lapsi ei osaa arvioida syömisiään ja virheitä voi sattua. Jos ihan oikeasti tämä asia ottaa päähän, niin sitten on puhuttava niiden lasten vanhemmille. Mutta koska te ette uskalla tehdä sitä, niin ruikutatte av:lla maailman loppuun asti. Ihan oikein teille.

Vierailija
68/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole ollut lasten kanssa tekemisissä varmaan paljoakaan. Joku vanhapiika, joka luulee kaiken tapahtuvan sormia napsauttamalla.

Vierailija
69/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö itsekään loppuun jos on pahaa tai en jaksakaan.

Vierailija
70/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi,jonka pitää syödä lautanen tyhjäksi on lapsi, joka saa syömishäiriön.Myös ruoan maistattaminen ei ole asiantuntijoiden mukaan hyväksi lapsen kehitykselle.Olen nirso aikuinen, olen ollut myös omapäinen lapsi ja olen edelleen. Meillä saa jättää, ellei ruoka maistu, yllättäin lapseni olivat kokeilunhaluisia, ja hyvällä ruokahalulla varustettuja, mutta meillä ei kukaan syö huonolaatuista ruokaa. Terve nirso äiti

Vierailija
71/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:08"]

Lapsi,jonka pitää syödä lautanen tyhjäksi on lapsi, joka saa syömishäiriön.Myös ruoan maistattaminen ei ole asiantuntijoiden mukaan hyväksi lapsen kehitykselle.Olen nirso aikuinen, olen ollut myös omapäinen lapsi ja olen edelleen. Meillä saa jättää, ellei ruoka maistu, yllättäin lapseni olivat kokeilunhaluisia, ja hyvällä ruokahalulla varustettuja, mutta meillä ei kukaan syö huonolaatuista ruokaa. Terve nirso äiti

[/quote]

Täyttä asiaa

Vierailija
72/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro meille ap, minkä verran sinulla on kokemusta tästä. Jos vain omista lapsista, jotka sattuvat olemaan hyväruokahaluisia, niin ymmärrän, ettet voi ymmärtää tätä asiaa.

Vierailija
73/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo siinä iässä (35), että minun ei tarvitse miellyttää ketään eikä välittää siitä, mitä muut ajattelevat jos jätän ruokaa lautaselle. Olen ollut sellainen aina. Pieni määrä jää syömättä. Tulen äkkiä täyteen. Annan myös oman lapseni jättää, kyläpaikoissa toki kiinnitän asiaan enemmän huomiota. 

Vierailija
74/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:07"]

Kysymys siis kuuluu, miksi annat lapsesi jättää ruokaa (lähinnä) kyläpaikoissa lautaselle? (puhutaan vaikka kouluikäisistä lapsista)

Tiettyjen (kylässä olevien) lasten lautasilta saa ihan joka kerta laittaa lähes kokonaisia kakku-, torttu-, piirakkapalasia yms. roskiin. Kyllä tympii. Eikä asiasta oikein voi sanoa, varsinkin kun vanhemmat istuvat vieressä eivätkä sano mitään!

Meillä on päivänselvää, että se mitä otetaan lautaselle, syödään, ellei ole jotain painavaa syytä. Itse muistan jo lapsuudesta sen, miten hämmentävää se oli kun näin että muut lapset jättävät kakkua lautaselle, kun itselleni oli opetettu että on epäkohteliasta jättää ruokaa lautaselle.

Ja kaipaan selityksiä tosiaan niiltä vanhemmilta jotka tämän sallivat, eli lapsi ottaa itse jotain lautaselle kylässä,tai kotona, maistaa ja päättää jättää sen syömättä. Allergioista ei ole kyse, ja niin monta kertaa on tapahtunut, että voin ihan rehellisesti sanoa että leipomuksissa ei ollut vika.

[/quote]

Lukematta muiden vastauksia, tässä minun vastaukseni.

Olen sitä ikäpolvea joiden piti syödä aina lautanen tyhjäksi. Kaameita ruokia, mitä en voinut sietää, piti syödä väkisin, niin, että oksennus tuli kurkkuun. Olen aikuisena vieläkin hyvin herkkä syömään mitään erilaisia ruokia ja minulle jäi jonkin asteinen kammo syömistä kohtaan kun se pakottaminen oli niin ahdistavaa. 

Minun lasteni ei tarvitse ikinä syödä väkisin mitään. Yritän leikata heille kylässä pienet palaset tarjottavaa, jotta jos eivät pidä siitä, niin eivät joudu jättämään paljoa. Pakko ei ole syödä jos syötävä ei maistu hyvälle. Tuollaisen kouluikäisen kanssa tosin noudatamme sitä, että jos ottaa itse ja varsinkin jos ottaa lisää, niin sitten syödään se lautanen tyhjäksi asti. 

Vierailija
76/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:08"]

[/quote]

Tiedän että on normaalia taaperolle "pelätä" uusia ruokia, ja siinä vaiheessä ei todellakaan saa pakosti maistattaa lasta. Mutta jos puhutaan 4-5 v. lapsesta, kyllä voi siinä vaiheessa jo vaatia maistamaan kaikkea, positiivisella tavalla toki. En kyllä ikinä ole lukenut tutkimusta, jonka mukaan lapselle (taaperoiän ylittäneelle) ei saisi maistattaa uusia ruokia...?

No, muistutan vielä kerran että kyse on lapsista joille ruuan jättäminen on tapa, ei yksittäisistä tapauksista. Mutta eiköhän tämä aihe ole kouluttu, kiitos asiallisista mielipiteistä (niin puolesta kuin vastaan) ja hyvää yötä kaikille!

ap

Vierailija
77/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:20"]

Jos lapsi ottaa täytekakkua palan lautaselle, syö vähän ja jättää loput, ei todellakaan ole kyse siitä ettei muka jaksaisi syödä vaan pelkästä nirsoilusta!

Kyllä meillä lapsi oppi hyvin äkkiä ottamaan ruokaa sopivasti, kun opetettiin että lisää saa aina ottaa mutta roskiin ei ole kiva ruokaa heittää.

Taas, ei puhuta herkuista joihin on lipsahtanut vähän pippuria tai suolaa sokerin sijaan. Ihan normaaleista, hyvin ennalta-arvattavan makuisista kakuista yms.

No, taisin jo saada vastaukseni kysymykseen, lapsen mukavuus ja halut menee kohteliaisuuden edelle. 

ap

[/quote]

Moni kakku päältä kaunis! Lapsesta kakku näyttää hyvältä mutta se ei olekaan hänen makuunsa. Sinun mielestäsi sokeriton sitruuna-mustaherukkakakku on mahtavan maukasta mutta lapsen suussa se maistuu kamalalta. Otti kummimkin, kun olit koristellut kauniisti niin erehtyi luulemaan hyväksi.

Vierailija
78/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä, ap! Oletpa harvinaisen sitkeä tyyppi ja pidit hermosi läpi keskustelun. Joku muu olisi jo aikoja sitten tympääntynyt tyhmien ihmisten jankkaamiseen.

Vierailija
79/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan kuin tokaluokan openi, joka pakotti syömään lautaset tyhjäksi, oli ruoka miten vastenmielestä tahansa. Välkälle ei päässyt ja ope tuli kädet puskassa viereen selittämään Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Kaiken huippu oli, että keittäjä oli valmiiksi annostellut lautaset eli itse ei päässyt määräämään paljon ottaa. Olisi tehnyt mieli sanoa opelle, että ota ihmeessä tämä kalakeitto ja lähetä Afrikkaan.

Vierailija
80/106 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:38"]

Hyvää yötä, ap! Oletpa harvinaisen sitkeä tyyppi ja pidit hermosi läpi keskustelun. Joku muu olisi jo aikoja sitten tympääntynyt tyhmien ihmisten jankkaamiseen.

[/quote]

Just mietin, että pitääkö ap itse yllä tätä harvinaisen tyhmää aloitusta.