Vituttaa ja ahdistaa miehen työttömyys
Olen 26-vuotias, mieheni 27 vuotta. Naimisissa olemme olleet jo useamman vuoden. Minä olen jo valmistunut korkeakoulusta ja minulla on vakituinen työpaikka, palkka n. 2700 euroa kuussa.
Mieheni valmistui joulun alla maisteriksi, eikä työpaikkaa ole vieläkään löytynyt :( Asumme jo valmiiksi siellä, missä potentiaaliset työpaikat ovat, miehen alalta työtä ei juuri pääkaupunkiseudun ulkopuolelta löydy - ja jos löytyisikin, ei minun vakipaikkani vuoksi olisi järkevää muuttaa.
Miehen tulot ovat siis useamman kuukauden olleet yhtä kuin työmarkkinatuki, 32,66 euroa päivä, alle 700 euroa kuukaudessa ennen veroja. Asumistukea emme minun palkkani vuoksi saa. Käytännössä siis elätän mieheni, koska tuo työmarkkinatuki menee kokonaan vuokraan, eikä edes riitä.
Tilanne alkaa oikeasti ahdistaa, koska työmarkkinoilla ei näytä yhtään kirkkaammalta :( Jos joku miehen oman alan työpaikka tulee vastaan, on hakijoita heti kymmeniä, ellei jopa satoja - ja aina löytyy joku, jolla on jo kokemusta tai suhteita. Mies on hakenut myös "läheltä liippaavia" tehtäviä, eli esim. sellaisia, joita voi tehdä vastaavan alan AMK-tutkinnolla, mutta niidenkään suhteen ei ole tärpännyt. Joku tarvittaessa töihin kutsuttava mäkkärityöntekijä taasen vaan heikentäisi entisestään taloustilannettamme, kun palkka jäisi tukia pienemmäksi.
Inhottaa ja ahdistaa tämä tilanne :( Kovasti olisi halua perheen perustamiseenkin, mutta minkäpä teet, ei se vaan tässä taloudellisessa tilanteessa taida onnistua :(
Kommentit (64)
Ap, sinäkin voit olla jossain vaiheessa työttömänä. Sinunkaan palkallasi ei ole juhlimista, mutta nykyään valmistuvilla ei ole muutenkaan. Vuokra menee puoliksi eli miehelle jää sen jälkeen 350 € kuukaudessa. Ehkä kannattaisi sopeutua siihen, että Suomessa on nykyisin paskat työmarkkinat. Eikä odottaa ihmeitä.
psykiatrian avulla laiskuuden mato on mahdollista kaivaa ulos miehesi aivoista
Niin mikähän tilanne ap:llä näin 4 vuoden jälkeen?
tehdään aktiivimallia ja sivutetaan työttömyys käykää katsomassa aktiivimalli.xyz ja säilytä työttömyyskorvaus